oktatás;Harry Potter;

2018-11-17 12:42:00

Varázsvilág az oktatásban - A Harry Potter felforgatta a világot

Huszonegy év alatt felforgatta a világot, és sok iskolában irodalom órának is témája J. K. Rowling regénysorozata. A történet több generációval szerettette meg az olvasást, bár ma már sokan inkább a filmből ismerik.

A világsikerű Harry Potter sorozat írója, J. K. Rowling generációkat szoktatott rá az olvasásra regényeivel. A rajongótábor egyre csak növekszik, különböző közösségi oldalakon (Facebook, Moly.hu) külön csoportok alakultak és működnek aktívan annak ellenére, hogy a történet utolsó része is már tíz éve jelent meg. Szerda óta vetítik hazánkban a Legendás állatok és megfigyelésük – Grindelwald bűntettei című filmet, amelyet sokan a Harry Potter előzményfilmjének tekintenek.

Az alkotás egy kétrészes minisorozat második epizódja, 70 évvel korábban játszódik, mint a Harry Potter és nem Angliában, hanem New Yorkban. A történet szerint Göthe Salmander (a minisorozat főszereplője) Legendás állatok és megfigyelésük című könyvét a Roxfortban, a varázslóiskolában tankönyvként használják. Vitatott, hogy a Legendás állatok milyen mértékben része a Harry Potter-univerzumnak, de az egyértelmű, hogy Rowling sikerrel tudta tovább tágítani az általa 1997 óta épített világot.

A Harry Potter sorozat több iskolában, ha nem is kötelező, de ajánlott olvasmány. Ezzel kapcsolatban Arató László középiskolai tanárt, a Magyartanárok Egyesületének elnökét kérdeztük.

- Nagyon sok középiskolában tanítják a Harry Pottert, én csak egyike vagyok ezeknek a tanároknak. Részben azért kezdtük el oktatni, mert népszerű volt, és azt gondoltuk, hogy miért ne olvassanak olyat a gyerekek, ami tetszene nekik, és amit szeretnek? Ráadásul, végtelenül jól van megírva, ezenkívül vállalható az értékrendje is, a gyerekeknek való, mint iskolaregény. A varázslat abban rejlik, hogy ismerős és idegen is egyben. Ennek a kettőnek a keverése izgalmas – kezdte Arató.  - Én csak az első három kötetet szeretem és tanítom, azért, mert az iskolaregény jelleg és a humor is ott a legerősebb. Például Gilderoy Lockhart (a Roxfort tanára a második kötetben) jellegzetes, nevetséges, nagyotmondó, Plautus A hetvenkedő katonájának közeli rokona. Más műveltségi elemek is vannak a műben, és különböző magasirodalmi művek felé is nyílik út. A világok átlépése – Harry a mindennapi életből átlép a varázsvilágba – visszaköszön majd E.T. A Hoffmann Az arany virágcserepében vagy A Mester és Margaritában, vagy éppen a korábban is tanítható Örkény-egypercesekben – fejtette ki a szakember.

- A Harry Potter beilleszkedési-fejlődési regény is. Különösen az első kötetben jelenik meg a kettős idegenség, hiszen Harry számára a Roxfortban, a varázslóiskolában minden új. Addigi életét muglik (hétköznapi emberek) között töltötte. Fokozatosan derül ki, hogy muglinak varázsló, varázslónak mugli. A lélektani problémák mellett erkölcsi dilemmákat is feszeget J. K. Rowling. Részben az iskolaigazgató, Dumbledore, részben a legjobb barátai, a szegény varázslócsaládból jövő Ron Weasley, és a mugli származású Hermione Granger óvják meg Harryt attól, hogy arisztokratikus rasszistává váljon, mint Malfoy, aki számtalanszor piszkálta Hermione-t azzal, hogy szülei hétköznapi emberek, ugyanis mindketten fogorvosok.  A Harry Potter rendkívül szórakoztató: olvasót nevel. Nem arról van szó, hogy aki a Harry Pottert szereti, automatikusan a magasirodalom fogyasztójává is válik. Az már a tanár dolga, hogy a Rowling által adott segítséget más könyvek megközelítésében is felhasználja. Sajnos, mióta én elkezdtem tanítani a sorozatot, megfordult a könyv és a film viszonya. Ma már a gyerekek jó része a filmből ismeri a történetet, a varázsvilágot. Most olvastassuk el utólag a könyvet, és nézzük meg, hogy abban mi a más, hasonlítsuk össze a könyvet a filmmel? Igen, ez tanulságos, a médiaváltást, az eltérő kódokat is tanítani kell – zárta gondolatait a magyartanár.