Még a csatlakozási feltételeket is megváltoztathatja az EU a CEU-botrány miatt

Publikálás dátuma
2018.11.29. 19:26
Tessék szépen oszolni! - Tüntetés 2017-ben a CEU ellehetetlenítése ellen- FOTÓ: NÉMEH ANDRÁS PÉTER
Elítéli a Közép-európai Egyetem (CEU) ellen indított támadásokat "A tudományos élet szabadságának védelme az EU külső fellépéseiben" címet viselő csütörtökön elfogadott európai parlamenti jelentés. Bár az állásfoglalás harmadik országokra vonatkozik, két módosító indítvány megszavazásával a CEU is bekerült a szövegbe. A Fidesz EP-képviselői kivétel nélkül nemmel szavaztak az állásfoglalásra. Az elfogadott szöveg szerint már a csatlakozási folyamat során sürgős megoldást kell találni a tudományos élet szabadságának védelmére. Meg kell előzni, hogy a felsőoktatási intézményeket olyan támadások érjék az uniós tagállamokban, mint amilyenek például "a CEU bezárására irányuló kísérletek", amelyek várható következményeként az egyetem Bécsbe költözik. Az EP javasolja, hogy a tudományos élet szabadságának és az intézményi autonómia védelmének megóvását vegyék fel a csatlakozási feltételek közé, épp a magyarországi tapasztalatok miatt. A plenárist megelőző szakbizottsági szavazás előtt a fideszes Bocskor Andrea alelnök és a jelentés néppárti felelőse elérte, hogy a fenti módosító indítványokat elfogadhatatlannak nyilvánítsák, így azokról ott nem is szavaztak. Csakhogy a szocialisták, a liberálisok és a zöldek a plenáris ülésre ismét beterjesztették a szöveget, ahol többséget kapott a CEU melletti kiállás.
„Amikor egy illiberális vezető ellenséges lépést tesz egy eredendően amerikai intézmény ellen, azt az Egyesült Államoknak nyilvánvalóan jogsértésként kell értékelnie” – olvasható abban a levélben, amelyben hetven amerikai diplomata és tudományos szaktekintély – mint Francis Fukuyama amerikai filozófus, politikai közgazdász vagy Charles Gati magyar származású amerikai politológus professzor – állt ki a CEU mellett. Megírtuk: az egyetemet még november közepén biztosította támogatásáról a több mint hatvan tagú, korábbi vezető amerikai kormányzati tisztségviselőkből, nemzetbiztonsági szakértőkből és tudósokból álló kétpárti Transzatlanti Demokrácia Munkacsoport, amely szerint a CEU működését és akadémiai szabadságát sújtó fenyegetés egyúttal az amerikai-magyar kapcsolatokat is veszélyezteti. Levelüket a 168 Óra szemlézte most részletesebben.
Mint arról sokszor írtunk már, a kormány nem írja alá azt a megállapodást, amely garantálná a CEU további budapesti működését. Az egyetem vezetése december 1-ig tud várni, ha addig nem születik egyezség, Bécsben folytatják képzéseik nagy részét. Enyedi Zsolt rektorhelyettes a minap úgy nyilatkozott: hamarosan kezdődik az új hallgatók toborzása, nekik már meg kell tudni mondani, Bécsben vagy Budapesten kell beiratkozniuk.
Témák
CEU

Fejek hullanak a Rigo-rendszer csődjéért

Publikálás dátuma
2018.11.29. 19:14
MTI Fotó: Balogh Zoltán
Tarlós István és helyettese azt állítja, elhallgatták előlük, hogy milyen súlyos problémákkal küzdött az elektronikus jegyrendszer bevezetése. A városháza szerint az önkormányzatot nem érte kár, ám az adófizetőknek így is súlyos milliárdjaikba fájhat a kudarc.
Közleményben ismerte el a városháza, hogy igen súlyos problémák vannak a korábban idénre ígért elektronikus jegyrendszer – amit a rugalmas, integrált, gazdaságos és okos szavak kezdőbetűi alapján RIGO névre kereszteltek - bevezetése körül. A városháza csütörtök esti lapunknak is elküldött levelében megerősítette, amit az azonnali.hu a nap folyamán megtudott: a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a napokban azonnali hatállyal szerződést bontott az elektronikus jegyrendszer kiépítésére és üzemeltetésére még Vitézy Dávid BKK-vezetése idején, 2014-ben leszerződött Scheidt&Bachmann német céggel.  A városháza szerint a szerződésbontásra „a szállító megfelelő bankgarancia nyújtásával kapcsolatos szerződésszegése” miatt került sor, ám azt nem részletezték, hogy ez pontosan mit jelent.  A Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes által jegyzett közlemény szerint sem ő, sem Tarlós István főpolgármester „nem tudott a BKK által menedzselt projekttel kapcsolatos problémákról. Egyben jelzik: „a probléma hosszú időn át tartó elhallgatása miatt a főpolgármester a szükséges személyi döntéseket meghozza.” Így megeshet, hogy a Rigo-projektért jelenleg felelős Dabóczi Kálmán BKK-vezérnek vagy másnak kell távozni a hivatalából. Ami biztos: ezzel a jegyrendszer 2004 óta húzódó bevezetése ismeretlen időpontra tolódott ki, azt pedig nem tudni, pontosan mekkora kár éri a szerződésbontás miatt az adófizetőket. Korábban mi is megírtuk megírtuk: a BKK-jegyrendszer bevezetés a kezdetektől súlyos tervezési problémákkal küzdött. A piacon régóta köztudott, hogy csőd felé haladt az összességében 36 milliárdos költségű vállalkozás. (Nyáron írtunk róla, hogy egyes bennfentes forrásaink szerint a BKK-s, belső iratokon már 2020-as céldátum is szerepelt a RIGO bevezetésére, ám piaci szereplők inkább arra tippeltek, hogy ez sem jön össze.) Az elképzelések szerint a 2500 járműre – buszra, trolira, villamosra – tízezernél is több új érvényesítőkészüléket terveztek, a kapuval nem lezárható metró és HÉV-állomásokra pedig 530 jegyérvényesítő eszköz illetve beléptetőkapu telepítését. A rendszert úgy akarták felépíteni, hogy az okoskártyás beléptetők mellett személyi azonosítókkal (e-személyivel vagy épp bankkártyával is használható legyen. Emiatt óriási adatforgalmat kellett volna a rendszernek lebonyolítani – csak a hármas metrót napi félmillióan használják – úgy, hogy a szisztémát összhangba kellett volna hozni (a diák és nyugdíjas és egyéb kedvezmények miatt) a népességnyilvántartó adatbázisával, az e-személyigazolványok adatait tároló belügyi adatbázissal, a bankkártyák miatt pedig a pénzintézetek pénzügyi rendszerével is. Ez olyan méretű informatikai integrációt igényelt, ami a jelek szerint meghaladta a BKK és az alvállalkozó képességeit. Különösen, hogy mint azt mi is megírtuk, a feladatra egy sajátos közbeszerzés eredményeként – egyes értékelések szerint irreálisan alacsony árral futott be a nyertes - 2014-ben kiválasztott német cég voltaképpen a hardverek (beléptetőkapuk, szerverek) legyártására rendelkezett referenciával, ám integrált IT-fejlesztésre nem. A hardverek jó részét végül leszállította a cég, ám információink szerint azok azóta is lefóliázva állnak a BKK raktáraiban. Ráadásul forrásaink szerint 2014-es szerződés kifejezetten pocsék volt, így lehetőséget kínált a németeknek arra, hogy a hardverek leszállítása után kitáncoljanak az üzletből, különösen, hogy időközben legalább ötmilliárd forintot már kipengetett az adófizetők pénzéből a BKK a fővállalkozónak.  A projekt költségvetése is egyre duzzadt, így az eredetileg 15 milliárdból kihozható rendszer ára később 29, majd végül a 444.hu kalkulációja szerint már 36,8 milliárdos büdzsére duzzadt, különösen, hogy a BKK élére – többek között azért, hogy a RIGO projektbe életet leheljen – kinevezett Dabóczi korábban újraterveztette a rendszert és emiatt a Fővárosi Közgyűlés 2017-ben további 3 milliárddal emelt a büdzsén. Közben már javában ketyeg a vállalkozásra felvett 17 milliárd forintos EBRD-hitel, igaz korábbi információink szerint ősz körül a főváros már azért kilincselt a banknál, hogy egyelőre csak a kamatokat kelljen fizetni, ám a tényleges törlesztés csak akkor induljon el, ha a rendszer már termőre fordult, azaz az éves szinten 14 milliárdos jegyárbevétel elkezd befolyni a E-jegyrendszeren keresztül. Ám, a mostani szerződésbontással ez beláthatatlan távlatokba került.

Elindult az adventi fényvillamos Budapesten

Publikálás dátuma
2018.11.29. 19:08
Fényfüzérekkel feldíszített Ganz UV típusú adventi fényvillamos a Parlament előtti Kossuth Lajos téren
Fotó: Balogh Zoltán / MTI
A szerelvény november 29. és január 6. között – december 24. és december 31. kivételével – közlekedik.
Elindult az adventi fényvillamos, egy fehér és kék fényű led izzókkal feldíszített járat a 2-es villamos vonalán csütörtökön délután Budapesten. Az adventi és karácsonyi időszakban immár hagyományosan közlekedő ledfüzérrel díszített UV villamos sajtótájékoztatóval egybekötött elindításakor a 2-es villamos Jászai Mari téri végállomásán Bolla Tibor, a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta: az ünnepekhez közeledve immár 10. éve szimbolizálja a fényvillamos a szeretetet és a város felkészülését az ünnepekre. Hozzátette, hogy 39 ezer 200 leddel, mintegy három és fél kilométer fényfüzérrel díszítették fel a villamost, amely menetrendszerűen közlekedik többek között a 2-es és a 19-es vonalán, de megjelenik a metrópótló vonalon is, és színfoltja lesz a következő hetekben a városnak. Közölte, hogy a Ganz UV típusú villamos 2007 óta már nem közlekedő nosztalgiajármű, amely az ünnepek keretében pár hétig – az advent kezdetétől egészen az új év első napjaiig, vízkeresztig – ismét szállít utasokat. A villamoson érvényes jeggyel vagy bérlettel lehet utazni. Arról is beszélt, hogy a fényvillamos egyedülálló látványossága Budapestnek, sok külföldi is megcsodálja. A fényvillamos elindításakor a BKV Zrt. és a Klasszik Rádió együttműködésének köszönhetően az Óbudai Danubia Zenekar kürt kvartettje adott rövid koncertet az érdeklődőknek. A két motorkocsiból álló UV szerelvény november 29. és 2019. január 6. között – december 24. és december 31. kivételével – naponta közlekedik 16 órától 21 óra 30-ig a menetrendben jelzett vonalakon.
Fotó: MTI/Balogh Zoltán
Szerző
Témák
Budapest advent