Na hát akkor mi legyen a Mikulással: hinni vagy sem?

Publikálás dátuma
2018.12.05 20:51
Illusztráció
Fotó: Pixabay
A karácsony egyik legfontosabb szereplője nemcsak ajándékoz, hanem dilemmát is okoz a kisgyermekes szülőknek: mikor és hogyan mondják el a gyereknek az igazságot a Mikulásról.
Szent Miklós legendája több mint ezerötszáz éves múltra tekint vissza, a mai, rénszarvasszánon érkező, kedves öregember képe az elmúlt kétszáz évben terjedt el. Annak ellenére, hogy a Mikuláshoz kapcsolódó hagyományok nagyon elterjedtek, a szakértői vélemények megosztottak a misztériumának előnyeiről - írta a TudományPláza. David Kyle Johnson a Pennsylvaniai Egyetem filozófia professzora például egyenesen hazugságnak minősíti. 
„Én azzal nem értek egyet, hogy feltétel nélkül higgyünk a létezésében.”
Johnson szerint a mítosz gátolja a gyerek kritikus gondolkodásának fejlődését. A kitalált történetek, hogy például merre jár, hogyan „dolgozik” a Mikulás, bájosak, de a hiszékenységet erősítik. Veszélyes és rossz, ha azt mondjuk, a bizonyítékok ellenére hinni kell. Szerinte a szülőknek a Mikulás történetéhez hozzá kellene tenniük, hogy az csak egy mese.
„Tavaly a gyerekem 4 éves volt, azt mondtam neki: megyünk meglátogatni a Mikulást, aki egy jelmezbe öltözött fickó. Ez az egész csak egy jó játék.”
Johnson szerint így a látogatás pusztán egy kellemes időtöltés, nem pedig csalás vagy ámítás.
A legtöbb gyermek túlteszi magát azon, amikor kiderül, a Mikulás nem is létezik. Viszont előfordulhat, hogy tönkreteszi a karácsony hangulatát, a felismerés aláássa a szülők iránti bizalmat, de komolyabb traumát is okozhat.
„A gyerekek „kíváncsiak a világra, szeretnének minél többet megtudni róla, és ehhez bízniuk kell a szüleikben. Tudniuk kell, hogy pontos, megbízható információkat kapnak tőlük. Azzal, hogy elmondjuk nekik: a Mikulás története egy hazugság, a bizalmukat áruljuk el”
- állítja Johnson.
Cyndy Scheibe, az Ithacai Egyetem pszichológus professzora és a Project Look Sharp vezetője szerint a Mikulás nem hazugság, hanem egy történet. A médiaműveltségi szervezet munkatársa több mint 30 éve vizsgálja a gyermekek Mikulás-hitét, és lelkes támogatója is a téli mesének. 
„Az egész kicsik félnek a Mikulástól, de a legtöbben ujjongva lesik. 7 és 9 éves korukban aztán a gyerekek egyre gyanakvóbbá válnak, és kutakodni kezdenek.”
A többség 12 éves korára rájön, hogy a rénszarvasok nem tudnak repülni, egy ember nem juthat el egyedül a világ összes kéményébe egyszerre, vagy valami más hibát talál a rendszerben. 
„A kisebbek még varázslatra vágynak, de az idősebb gyerekek már valami kézzel foghatóra”
– tette hozzá Scheibe.

Mit tegyünk?

A cikk szerint Johnson félelme, azaz, hogy a Mikulás mítosza elősegíti a hiszékenységet, akkor jogos, ha a gyermek úgy érzi, a szülő átverte. Scheibe megfigyelései viszont arra engednek következtetni, hogy amíg őszintén válaszolunk a gyermek kérdéseire, addig a biztonságos a Mikulásban való hit. Viszont, ha a gyerek már készen áll, tudni kell el is engedni a mesét. A legjobb, ha a család megteremti a saját hagyományait.
A Mikulásban való hit – a HVG Pszichológia magazinja által megkérdezett pszichológusok szerint – nemcsak az igazságról, de a jóságról való gondolkodásnak is az alapja. A Mikulás a „jó” gyerekeknek hoz ajándékot A gyerek biztonságérzetét is erősíti, ha fel tud ruházni valakit olyan erővel és tulajdonságokkal, amelyekkel ő nem rendelkezik, de hiszi, hogy ha kell, megvédi őt mindentől, amitől fél. A cikk szerint a gyermekpszichológusok többsége azt javasolja, ne áruljuk el a gyereknek, hogy nincs Mikulás, mert azok a gyerekek, akik a képzelet kizárásával, mesék nélkül nőnek fel, boldogtalan felnőtté válhatnak.
A magyar szülők 71 százaléka örül, hogy gyermeke hisz a Mikulásban és a hasonló mitikus, mesés figurákban – írta a hvg.hu az NN Biztosító megbízásából készített kutatás alapján. A szülők közel háromnegyede próbálja támogatni gyermeke képzeletvilágát. Csak 11 százalékuk nem ért egyet azzal, hogy jó, ha a gyerekeket tévhitekben ringatjuk. A felmérés szerint az átlagosnál is inkább támogatják a Mikulás-sztorit azok, akik magasabb végzettséggel rendelkeznek, és rendszeresen tesznek félre legalább 30 ezer forintot a havi jövedelmükből.

Így csökkentsük a rossz- és növeljük a jó koleszterin szintjét

Publikálás dátuma
2019.04.22 14:14

Fotó: AFP/BSIP/ SGO / VOGIN
A megfelelő koleszterinszintet a vérben lévő „rossz” és „jó” koleszterinek arányának "beállításával" tudjuk elérni.
A koleszterin nem egy eleve üldözendő anyag, bizonyos mennyiségben kifejezetten szükséges is. A sejtek egyik alkotóeleme, részt vesz a hormontermelésben és a D-vitamin szintézisében is. Az úgynevezett káros koleszterin (LDL) szintje és a szív-érrendszeri betegségek azonban különösen szorosan összefüggnek egymással. Ha a vérben túl sok halmozódik fel, amelyet a szervezet nem képes lebontani, a felesleg az artériák falában lerakódik. Ezek a plakkok csökkentik az erek rugalmasságát, szűkítik az átmérőt, így az erek nem tudják a megfelelő vérmennyiséget átengedni, ami miatt a környező sejtek kevesebb oxigént kapnak, és a szervek működése alapvetően károsodhat. Végzetes esetben az ér el is záródhat, ami szövetelhaláshoz vezet. 

Így csökkenthetjük a „rossz” szintjét

A máj elég koleszterint termel, hogy kielégítse a szervezetünk szükségleteit, így amit külsőleg, az élelmiszerrel és itallal viszünk be, többnyire már fölösleges. Tehát elsősorban a táplálkozásunk és életmódunk reformja csökkentheti a magas koleszterinszintet. A dietetikusok szerint az elsődleges szabály, hogy a telített és transzzsírok ne haladják meg a napi bevitt kalóriamennyiség 5-8 százalékát. Ezért érdemes kevesebb vörös húst, zsíros tejet, tejterméket fogyasztani. A baromfihúsról távolítsuk el a bőrt, csökkentsük az előrecsomagolt-, félkész-, kész- és gyorsételek fogyasztását. A trópusi zsiradékokból – pálma- és kókuszolaj - csak keveset fogyasszunk, amennyire lehet, kerüljük a cukor fogyasztását; együnk kevesebb bolti kekszet, süteményt, nápolyit, rágcsálnivalót, pékárut és üdítőitalt. Mérsékeljük a bolti sós, olajos rágcsálnivalókat is. Limitáljuk az alkohol mennyiségét, ha iszunk, napi 1-2 dl jó minőségű vörösbort válasszunk. Célszerű dietetikus segítségét kérni, mert az optimális, egyénre szabott étrend a „kilengések” esélyét is csökkenti.  
A koleszterinszint csökkentése szempontjából is lényeges, hogy kerüljük az aktív és passzív dohányzást, tartsuk fenn vagy állítsuk vissza a normál testsúlyt, és rendszeresen mozogjunk. Amennyiben pedig a magas koleszterinszint mellé más problémák is társulnak, mint például cukorbetegség vagy magas vérnyomás, feltétlenül szükség van orvosi kezelésre is - mondta Dr. Sztancsik Ilona, a Budai Kardioközpont szakorvosa.  
„A koleszterinszint csökkentéséért sokat tehetünk az életmód megváltoztatásával. A rendszeres testmozgás például erősíti a szívizomzatot, segíti a fogyást, csökkenti a vérnyomást és a koleszterinszintet. Már három kilogramm súlycsökkenés mérhető koleszterinszint csökkenéssel jár.”
Vannak olyan helyzetek, amikor gyógyszerre is szükség van a normál értékek beállításához. Ilyen például, amikor öröklötten magas a koleszterinszint, illetve amikor már olyan előrehaladott az állapot, hogy a metabolikus szindróma más elemei is növelik a szív-érrendszer betegségek rizikóját. 

Így növelhetjük a „jó”szintjét

Fogyasszunk kevesebb transzzsírt tartalmazó margarint és a sok hidrogénezett növényi olajokat tartalmazó, bolti édességeket. Sütéshez-főzéshez használjunk vitaminokkal (pl. D-, A-vitamin) dúsított, többféle zsiradékot (pl. olívaolaj, repceolaj, kukoricaolaj, napraforgóolaj) is tartalmazó olajat. Legyen több nyers zöldség és gyümölcs, teljes kiőrlésű gabona az étrendünkben. Ismerkedjünk meg az avokádóval; használjuk krémekhez, salátákhoz. Nem kell minden nap húst hússal enni, feltétként fogyasszunk olajos magvakból, gabonákból vagy babból, lencséből készült fasírtokat, tengeri halakat, zsírszegény túrót, tofut. A rizs- és burgonyaköret helyett színesítsük a menüt kölessel, hajdinával, quinoával. Mindig válasszuk az alacsony zsírtartalmú, sovány tejtermékeket. A fizikai aktivitás, a sport legyen része mindennapjainknak.
Frissítve: 2019.04.22 14:14

Az egészségtelen táplálkozás is hamarabb öregíti a bőrt

Publikálás dátuma
2019.04.21 14:14

Fotó: AFP/BSIP/ Alice S.
A kor előrehaladtával természetes jelenség a ráncok megjelenése, azonban megfelelő életmóddal sokáig megőrizhetjük fiatalos megjelenésünket.
A kezeletlen stressz hosszútávon önmagában is rontja a megjelenésünket, a helyzetet rontja a kevés, rossz minőségű alvás és az alkohol, a cigaretta és más függőséget okozó pótszerek. A cigarettázás gyorsítja a száj körüli ráncok megjelenését, és mivel rontja a bőr tápanyag- és oxigénellátását, a bőr életteliségén is sokat ront. Egészségtelen, vitaminszegény táplálkozás, kevés folyadék fogyasztása mellett a bőr jobban öregszik. A bőr ragyogását az A-, a C-, és E-vitaminok és az antioxidánsban gazdag ételek, vagy táplálék-kiegészítők fogyasztása segíti elő. A megfelelő folyadékbevitel pedig belülről hidratálja a bőrt, hiánya viszont gyorsan meglátszik. Léteznek olyan esztétikai bőrgyógyászati kezelések, amelyek az életmódon túl segítenek fiatalosabbá, üdébbé tenni a bőrt – mondta dr. Borbola Kinga, a Dermatica bőrgyógyász-kozmetológusa, klinikai onkológus. Általános felfrissítésre jó megoldás a mezoterápia, amellyel számos hatóanyag juttatható a bőr különböző rétegeibe. Ezek aktiválják a kollagén és rugalmas rostok termelődését, elősegítik a bőr regenerációját, fokozzák a bőr anyagcseréjét, optimalizálják a működését. Ha ráncoktól szeretne valaki megszabadulni, a Botox-injekció és a hialuronsavas ráncfeltöltés javasolt. Arcfeszesítésre és például a sokakat zavaró tokaemelésre pedig az úgynevezett szálbehúzás, ami egyrészt mechanikusan megemeli a bőrt, másrészt hosszútávon beindítja a természetes kollagéntermelést. Az így megújult kötőszövetes rendszer pedig feszesebben tartja a bőrt.
Sokan az ötvenes éveikben rémülnek meg a „hirtelen” megjelenő ráncoktól, pedig a folyamat már jóval korábban beindul. Az egyébként természetes jelenséghez Ehhez a genetikánk és számos életmódbeli tényező is hozzájárulhat, amelyek kiküszöbölésével sokat tehetünk bőrünk öregedésének késleltetéséért – mondta Dr. Borbola Kinga, a Dermatica bőrgyógyász-kozmetológusa, klinikai onkológus.
A környezeti hatások közül a bőr öregedését leginkább a napfény UV-A tartománya váltja ki, ezért óvatosan kell napozni és szoláriumozni is. Ez utóbbi nem is feltétlenül ajánlott, természetes fényterhelés esetén pedig már tavasztól fényvédő termékeket érdemes használni.A kezeletlen stressz hosszútávon önmagában is rontja a megjelenésünket, a helyzetet rontja a kevés, rossz minőségű alvás és az alkohol, a cigaretta és más függőséget okozó pótszerek. A cigarettázás gyorsítja a száj körüli ráncok megjelenését, és mivel rontja a bőr tápanyag- és oxigénellátását, a bőr életteliségén is sokat ront. 
Egészségtelen, vitaminszegény táplálkozás, kevés folyadék fogyasztása mellett a bőr jobban öregszik. A bőr ragyogását az A-, a C-, és E-vitaminok és az antioxidánsban gazdag ételek, vagy táplálék-kiegészítők fogyasztása segíti elő. A megfelelő folyadékbevitel pedig belülről hidratálja a bőrt, hiánya viszont gyorsan meglátszik.
Léteznek olyan esztétikai bőrgyógyászati kezelések, amelyek az életmódon túl is segítenek fiatalosabbá, üdébbé tenni a bőrt – mondta a szakember. Általános felfrissítésre jó megoldás a mezoterápia, amellyel számos hatóanyag juttatható a bőr különböző rétegeibe. Ezek aktiválják a kollagén és rugalmas rostok termelődését, elősegítik a bőr regenerációját, fokozzák a bőr anyagcseréjét, optimalizálják a működését. Ha ráncoktól szeretne valaki megszabadulni, a Botox-injekció és a hialuronsavas ráncfeltöltés javasolt. Arcfeszesítésre és például a sokakat zavaró tokaemelésre pedig az úgynevezett szálbehúzás, ami egyrészt mechanikusan megemeli a bőrt, másrészt hosszútávon beindítja a természetes kollagéntermelést. Az így megújult kötőszövetes rendszer pedig feszesebben tartja a bőrt.
Frissítve: 2019.04.21 14:14