sztrájk;szakszervezet;Audi;béremelés;autógyártás;

2019-01-29 09:25:58

Ezért nincs még mindig megállapodás az Audinál

A szakszervezet által követelt alapbéremelést ugyan már megadta volna hétfőn este a győri Audi vezetősége, ám cserében a felére csökkentette volna az eddigi cafeteriakeretet. A szakszervezet szerint ez túl nagy ár: a sztrájk folytatódik.

Négy tárgyalási forduló is lezajlott az Audi Hungaria Zrt. menedzsmentje és az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) tárgyalódelegációja között hétfő délután, ám a késő estébe nyúló megbeszélések továbbra sem vezettek eredményre. A múlt csütörtökön reggel 6-kor indult egyhetesre meghirdetett sztrájk így kedden már hatodik napja folytatódik.

 

A munkáltató hétfőn egy új, 15 hónapra szóló béremelési ajánlattal állt elő, ami alapján az alapbérek a szakszervezet követelésének megfelelően 18 százalékkal, de minimum 75 ezer forinttal nőttek volna. Cserébe viszont a béren kívüli juttatások éves kerete az eddigi 620 ezer forintról 300 ezer forintra csökkent volna (holott a szakszervezet az adóterhek idei emelkedése miatt az éves cafeteriakeret 787 ezer forintra növelését kérte). Az AHFSZ szerint ez súlyos ár. Az ajánlat nem más, mint egy gazdasági „csiki-csuki” a számokkal, hiszen a munkáltató a béren kívüli juttatás megfelezésével szabadítaná fel  az alapbéremelésre szánt összeget – írták honlapjukon közzétett közleményükben.

 

Hétfőn az AHFSZ képviselői is letettek két új ajánlatot a munkáltató elé, amelyek közül az egyikben – álláspontjuk szerint - markáns elmozdulást tettek az eredeti követeléshez képest. Mindkét ajánlatban lemondtak a 4 százalékos mozgóbér alapbérbe történő beépítéséről, valamint a 620 ezer forintos cafeteriakeret emeléséről. Az egyik változatban cserében 22 százalékos, minimum 100 ezer forintos alapbéremelést kértek volna, a másik verzióban viszont maradtak volna az eredeti követelés – 18 százalékos, de minimum 75 ezer forintos alapbéremelés – mellett. Mivel megállapodás erről sem született, ezek az ajánlatok  hétfőn éjfélkor érvényüket vesztették, így újra a a szakszervezet eredeti követelése lépett életbe.

Csalogány György, az AHFSZ elnökhelyettese még hétfőn este azt mondta lapunknak: ha nem lesz megállapodás, mindenképpen folytatni fogják a sztrájkot, amelyet meghosszabbítanak akár az eredetileg meghirdetett 168 órás határidő lejárta után is. Erről hamarosan egyeztet majd a sztrájkbizottság. Megjegyezte: elsősorban azonban nem sztrájkolni szeretnének, hanem megállapodni.

Bár a cégvezetés videóüzenetekben is igyekszik elbizonytalanítani a dolgozókat, a győri üzemben rendkívül nagy a sztrájk támogatottsága. A mintegy 13 ezer dolgozó közül - az egyes műszakokat összeadva - több mint 10 ezren vettek már részt a munkabeszüntetésében, a szakszervezetbe pedig az akció kezdete óta több mint 300 új tag lepett be. A járműgyár és a motorgyár dolgozóinak szervezett közös gyűléseken egyre nagyobb a tömeg létszáma.

A győriek munkabeszüntetése a német sajtó híradásai szerint hétfőn az Audi ingolstadti üzemében is megbénította a munkát: több ezer járművet nem tudnak legyártani, mert hiányoznak ehhez a Győrben készülő motorok. Teljesen leálltak az A3, A4, A5 és a Q2 modelleket gyártó szalagok Ingolstadtban, több mint 10 ezer munkavállaló számára kényszerszünetet rendeltek el szerdáig – írta die Zeit és a Handelsblatt is. Neckarsulmban, ahol az Audi az A8-ast gyártja, még a hét közepéig van elég motor a gyártáshoz.

Győrben Audi és Volkswagen márkájú járművekbe készítenek átlagosan mintegy 9 ezer motort naponta, ezeket a Volkswagen konszern 31 járműgyártó üzemébe szállítják el. A több napos leállás miatt Győrben a termelés újraindítása sem lesz egyszerű, ahhoz valószínűleg már egy komoly karbantartás elvégzése is szükséges lesz. Úgy tudjuk, a hét közepétől a VW-konszern más üzemeiben is fennakadással számolnak a győriek sztrájkja miatt. Ennek oka, hogy a győri telephely az autógyártó konszern legnagyobb motorgyártó üzeme.

A magyarok vállalatcsoporton belüli bérelmaradása ennek ellenére még régiós viszonylatban is jelentős: a szlovákok 28, a csehek 25, a lengyelek 39 százalékkal keresnek többet. Az AHFSZ azért küzd, hogy ez csökkenjen. Mert igaz ugyan, hogy a győri motor- és járműgyárban dolgozók átlagban a hazai átlagkeresetek másfélszeresét is megkeresik, de például a Volkswagen szlovák és lengyel, valamint a VW-csoporthoz tartozó Skoda gyáraiban az árbevételhez képest is magasabb – 4,7-6 százalék közötti - a bérek aránya, mint a konszern győri üzemében, ahol mindössze 3,11 százalék az arány.