Újabb maratoni bértárgyaláson van túl az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) és az Audia Hungaria Zrt. menedzsmentje, ám még mindig nem született meg a megállapodás az idei béremelésről. Kedden éjszakába nyúlóan zajlottak az egyeztetések, ahol a munkáltató újabb engedményt tett korábbi ajánlatához képest, ám mégsem köttetett meg az egyezség. A munkáltató, mint már a hétfői ajánlatában is, most már megadná a szakszervezet által követelt 18 százalékos, de minimum 75 ezer forintos alapbéremelést, de cserében jelentősen csökkentené az eddigi évi 620 ezer forintos cafeteriakeretet. A keddi ajánlat annyiban előrelépés a hétfőihez képest, hogy míg hétfőn 300 ezer forint volt a cég ajánlata a béren kívüli juttatások éves keretére, addig kedden már 400 ezer forint.
A korábban a munkaadói ajánlatokat üzleti titokként kezelő cégvezetés most már nem ennyire szemérmes. Egy szűk szavú kommentár mellett - miszerint a vállalat újabb kompromisszuma ellenére a keddi tárgyalássorozat sem vezetett eredményre - szerda reggel az Audi Hungaria HR-osztályának honlapjára fel is tették a legújabb céges ajánlatot. Ez az alapbéremelés és a cafeteriakeret összegén túl a lojalítási bónuszra is tesz javaslatot: az 5.-9. évben ez havi 5 ezer forint, a 10.-14. évben havi 8 ezer forint, a 15. évtől havi 10 ezer forint lenne. A jubileumi bónusz pedig a tizedik évben egyszeri 100 ezer forintos, a huszadik évben egyszeri 200 ezer forintos összeg lenne, a 25. évben pedig 1 havi munkabér és egy nap pótszabadság járna.
Teljesítenék azt a szakszervezeti követelést is, miszerint minden munkavállaló számára járjon minden hónapban legalább egy teljes szabad hétvége. Azt pedig, hogy a munkavállalók milyen módon rendelkezhetnének a gyermekek és az életkor után járó pótszabadságukkal, az idén június 30-ig dolgoznák ki.
A szeptember óta tartó egyeztetések során a cégvezetés hosszú ideig kitartott 10+10 százalékos, két évre szóló béremelési javaslata mellett, majd a sztrájk idején ezt 11+11 százalékra emelte. A keddi verzió ehhez képest már elmozdulást jelent, pláne, hogy korábban a szakszervezet által követelt fix összegű béremelési elem nem is szerepelt a munkaadói ajánlatban. Márpedig ez azért fontos a szakszervezetnek, mert az alacsonyabb bérkategóriákban dolgozóknál a fix 75 ezer forintos emelés adott esetben nagyobb összeget jelent, mint a 18 százalékos fizetésnövelés.
Ami viszont a béren kívüli juttatást illeti: a szakszervezet eredeti követelése az volt, hogy az adóterhek idei emelkedése miatt az éves cafeteriakeretet emeljék meg 787 ezer forintra. Ehhez képest a munkaadó most éppen azt a 620 ezer forintos cafeteriakeretet akarja lecsökkenteni az alapbéremelésért cserében, amelyet a két évvel ezelőtti figyelmeztető sztrájk során harcoltak ki maguknak a dolgozók.
A szakszervezet közösségi oldalán olvasható hozzászólásokban néhányan már úgy vélik, el kellene fogadni ezt a javaslatot, ám a többség még mindig kitart a sztrájk mellett - sőt azt írják, most kell igazán kitartani. Utóbbiak úgy látják, a legújabb munkáltatói ajánlat is csupán játék a számokkal, nem pedig valódi elmozdulás.
Az AHFSZ közösségi oldalán most azt közölte: a szerdai napra összehívják a sztrájkbizottságot, amelynek feladata lesz kiértékelni az eddig történteket. „Fontos döntés előtt állunk, hiszen fel kell térképeznünk a további lehetőségeinket, valamint az ezután következő lépéseinket” - írták. Csalogány György, az AHFSZ elnökhelyettese korábban ezzel kapcsolatban azt mondta lapunknak: ha addig nem lesz megállapodás, valószínűleg a 168 órásra meghirdetett sztrájk határidejének lejárta után is azonnal tovább folytatják a sztrájkot, ám erről a sztrájkbizottság dönt majd. (A múlt csütörtökön reggel 6-kor indult egy hetesre meghirdetett sztrájk határideje csütörtökön reggel 6-kor jár le.)
Az biztos, hogy a dolgozók még mindig nagy létszámban sztrájkolnak, a munka jelenleg is áll a győri Audi-gyárban, de nem csak itt, hanem a Volkswagen konszern más országokban lévő üzemeiben is.
Győrben Audi és Volkswagen márkájú járművekbe készítenek átlagosan mintegy 9 ezer motort naponta, ezeket a Volkswagen konszern 32 járműgyártó üzemébe szállítják el. A hiányzó motorok miatt előbb hétfőn az Audi ingolstadti gyárában álltak le az A3, A4, A5 és a Q2 modelleket gyártó szalagok, és csütörtökig 10 ezer munkavállaló számára kényszerszünetet rendeltek el. Itt úgy látják, még csütörtökön sem fogják tudni elkezdeni a munkát.
Kedden pedig a Volkswagen pozsonyi gyárában is leállt több szalag a győrből származó alkatrészek hiánya miatt. A győri sztrájk egyelőre a luxus SUV-ok pozsonyi gyártására volt hatással, a városi kisautók gyártása viszont korlátozások nélkül folytatódik. A Volkswagen egyébként éppen ebben a gyárában készül most jelentős, mintegy ezerfős létszámleépítésre és a műszakok csökkentésére. A Reuters szerint a Volkswagen a minap be is jelentette: 500, korábban a győri Auditól kölcsönzött munkavállalójuktól válnak meg Pozsonyban. A bejelentésnek nincs köze a sztrájkhoz – a ma7.sk úgy tudja, az érintettek Győrben folytathatják a munkát -, a leépítéseket a Volkswagen a járművek iránti csökkenő globális kereslettel indokolja.