Kezdődik a lezárás: mától pótlóbuszok járnak a hatvani vasútvonalon

Publikálás dátuma
2019.02.04. 07:09
Flirt motorvonat a gödöllői vasútállomáson 2019. január 24-én
Fotó: Máthé Zoltán / MTI
Komoly korlátozások lesznek a pályarekonstrukció miatt.
Hétfőn indul a Budapest–Hatvan vasútvonal Pécel és Aszód közötti szakaszának felújítása, így december 7-ig itt szünetel a vonatforgalom és autóbuszok szállítják az utasokat. Az érintett InterCity-járatok helyett a budapesti Keleti pályaudvar és Hatvan között a 10 hónapos vágányzár ideje alatt szintén pótlóbuszok járnak. A MÁV Zrt. tájékoztatása szerint a pályarekonstrukció miatt jelentős korlátozásokra kell számítani. A vonatpótláshoz 66 busz áll rendelkezésre. Emellett Gödöllőről a H8-as (gödöllői) HÉV sűrűbben jár Budapestre, az Örs vezér terére, a H9-es (csömöri) HÉV-vonalon pedig Desiro motorvonatokat is forgalomba állítanak. Az Örs vezér tere és Kerepes között hétköznap csúcsidőben a megszokottnál kétszer sűrűbben, 7-8 percenként indulnak majd a HÉV-szerelvények, és három helyett hat kocsi viszi az utasokat a H8-as vonalon. Az S80-as személyvonatok csak a budapesti Keleti pályaudvar és Pécel, illetve Aszód és Hatvan között közlekednek. Pécel és Aszód között pótlóbuszok viszik az utasokat: az S80-as jelzésű buszok Pécel és Aszód között minden megállóhelyen megállnak, míg a G80-as járatok csak Bagon, a Dózsa György úton. A Keleti pályaudvar és Hatvan között a miskolci, a kassai, a nyíregyházi és a debreceni InterCity-járatok helyett IC-pótlóbuszok viszik az utasokat. Az M3-as autópályán közlekedő buszok a Keleti pályaudvar melletti, Verseny utcai ideiglenes autóbusz-megállóhelyről indulnak és oda is érkeznek. Az IC-pótlóbuszok pótjeggyel és díjmentes helyjeggyel vehetők igénybe. A vonatok és a pótlóbuszok közlekedéséről a MÁV honlapján, a HÉV-et érintő menetrendi változásokról pedig a BKK oldalán tájékozódhatnak az utasok.
Szerző

Késnek a vonatok a szolnoki vonalon

Publikálás dátuma
2019.02.04. 06:57
A kép illusztráció
Fotó: Shutterstock
Meghibásodott egy mozdony, 20-40 perccel hosszabb lehet a menetidő.
Újszász és Szolnok között egy személyvonat mozdonya meghibásodott, ezért az egyik vágányon ideiglenesen szünetel a vonatforgalom – közölte a Mávinform.  A szakemberek már intézkedtek a szerelvény bevontatása miatt. A tájékoztatás szerint a Budapest–Újszász–Szolnok–Lőkösháza ​vonalon 20-40 perccel hosszabb lehet a menetidő.
Szerző

Orbán és Kásler nagy ötlete: összevonhatják a művészeti egyetemeket

Publikálás dátuma
2019.02.04. 06:55
Népszava fotó
A kormány ismét felmelegíteni készül azt az időről időre előkerülő elgondolást, amely egy (vagy adott esetben két) nagyobb konglomerátumba tömörítené a ma még önálló művészeti felsőoktatási intézményeket.
A jelenlegi nekibuzdulás katalizátora Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere, az ötlet legnagyobb támogatója pedig maga Orbán Viktor, akinek köztudottan régi vesszőparipája, hogy Magyarországon elegendő lenne 10-12 (nagyobb) egyetem - írja a hvg.hu.
Bár az előkészítés a hírportál szerint annyira előrehaladott állapotban van, hogy a hamarosan kezdődő parlamenti ülésszakon már be is nyújtanák a javaslatot, hogy ősztől már az új ernyő alatt működhessenek az intézmények, a tervek nemcsak, hogy nem a felsőoktatási államtitkárságon készülnek, de az oktatásért felelős államtitkár és a felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár is csak pletykákból és a magyarázatot kérő rektorok telefonjaiból értesült a létezésükről.

A Magyar Képzőművészeti Egyetem (MKE), a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME), a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem (Zeneakadémia), a Színház és Filmművészeti Egyetem (SZFE), és a Magyar Táncművészeti Egyetem (MTE) vezetőjét szintén semmilyen formában nem vonták be az előkészítésbe, a rektorok körében uralkodó pánik így jórészt a tájékoz(t)atlanságból ered. A Zeneakadémián a hétre külön „válságértekezletet” hívtak össze az ügyben - olvasható a cikkben -, miközben a miniszterelnökkel jó kapcsolatot ápoló művészeket, köztük a Magyar Művészeti Akadémia számos megbecsült tagját próbálják mozgósítani, hogy vezető kormánypárti politikusoknál - elsőként is Orbán Viktornál - lobbizzanak a Liszt Ferenc alapította, 150 éves, nemzetközi hírű intézmény önállósága mellett.
A legkönnyebb helyzetben az Emmitől várhatóan az innovációs tárcához kerülő Mome van mind közül, amelyre hasonló modellváltás várhat, mint az alapítványi fenntartásba kerülő Budapesti Corvinus Egyetemre, így feltehetően megússza az összeolvasztást. A színművészeti, a képzőművészeti és a táncművészeti egyetem különböző szintű – a helyzet érzékenységére tekintettel nevük mellőzését kérő – vezetői viszont a lapnak az utópiától a nonszenszig terjedő skálán minősítették az újramelegített terveket, és egymástól függetlenül, de egybehangzóan arra a rengeteg, az intézmények közti gyakorlati, alkalmazásbeli és szemléletbeli eltérésre igyekeztek rávilágítani, ami szerintük lehetetlenné teszi, hogy egyként/egyben működjenek.
Az intézmények néhány, az összevonási terveket helyett humorral szemlélni tudó oktatója közben már a létrehozandó konglomerátum nevét is kitalálta: az új intézményt szerintük - nem vitás -, hogy Budapesti Összművészeti Egyetem, vagyis rövidítve: BÖSZME névre kellene keresztelni.
Szerző
Frissítve: 2019.02.04. 06:56