Budapest;olimpia;Csepel;új Duna-híd;milliárdok;

A Galvani híd látványterve

- Az új budapesti Duna-hídnak csak a tervei több mint négy milliárdba kerülnek

A Csepelt és Dél-Budát összekötő, eredetileg az olimpiára megálmodott, de "csak azért is" elkészülő Galvani híd építése csak évek múlva kezdődhet.

Eredményt hirdetett a budapesti Galvani híd tervezésre kiírt közbeszerzésen a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja. Az uniós értesítőben megjelent hirdetmény szerint a Csepelt Dél-Budával összekötő híd tervei nagyjából 12,9 millió euróba, azaz átszámítva mintegy 4,1 milliárd forintba kerülnek majd - vette észre a hvg.hu.

Ahogy az már tavaly eldőlt, a majdani Galvani hidat a UNStudio és a Buro Happold Engineering iroda tervezheti. Az akkori döntés indoklása szerint a győztesek pályázata „statikailag a legátgondoltabb, esztétikailag kedvező kialakítású, elegáns, karcsú, harmonikus, és városképileg a legkedvezőbb” volt. Íme:

A Galvani híd látványterve

Az új híd 2x3 forgalmi sávos, és villamosközlekedésre is alkalmas lesz. Megépülésére még várni kell, Fürjes Balázs, a kiemelt budapesti beruházásokért felelős kormánybiztos a tervpályázat eredményhirdetésen azt mondta, a tervezővel való szerződéskötés után várhatóan 2-3 évet fog igénybe venni a teljes és részletes tervezési munka, majd az engedélyek beszerzése.

A Galvani hidat a kezdeti elképzelések szerint a 2024-es olimpiára szánták, amikor Budapest még versenyben volt a rendezésért, hiszen a környékre számos ötkarikás létesítményt álmodtak. A híd kapcsán az Index korábban arról írt, olimpia nélkül felesleges beruházásnak tűnik. "A budai kapcsolódó úthálózat ugyan már kiépült egészen az M7-estől majdnem a majdani hídfőig, csakhogy ez az úthálózat a tervezett Galvani hídtól nem messze álló Rákóczi hidat szolgálja ki.

Csak emiatt a budai forgalom miatt most már felesleges hidat építeni a Rákóczi hídtól mindössze két kilométerrel délebbre.

A híd nyomvonalában Csepelen most semmi sincs, csak egy árva szennyvíztisztítómű, meg szántóföldek" - írta annak idején a portál.

A hivatalos várakozások szerint egyébként a főváros majdani legújabb hídja napi 55 ezer autóval tehermentesíti a túlzsúfolt belvárosi hidakat, az Üllői út forgalmát pedig napi hatezer gépjárművel csökkentheti. A végső költségről egyelőre nem tudni részleteket, de 2018 őszén a Magyar Időkben arról lehetett olvasni, hogy a 2023–2025 közötti időszakban 150 milliárd forintból kezdődhet meg az új déli dunai átkelő, a Galvani híd és a hozzá kapcsolódó közlekedési hálózat kialakítása.

Saját felületén is csak nehezen böngészhető a lap archívuma, megváltoztatott URL-címekkel süllyesztették el a régi tartalmakat.