Jógával is segíthető a méregtelenítés

Publikálás dátuma
2019.02.12. 14:14
Illusztráció
Fotó: Pixabay
Sokan vallják: a szervezetre időnként ráfér, hogy megtisztítsuk a káros anyagoktól. Az éveleji vagy akár tavaszváró méregtelenítésnek számos módja van, amelyeket a jóga komplexen támogat.
A méreganyagok az anyagcsere folyamatok során távoznak a szervezetből, sokak szerint nem automatikusan. Az biztos, hogy a megfelelő működésükhöz jó vér- és nyirokkeringésre van szükség. Ezt mozgással, például jógával idézhetjük elő, a legkönnyebben egyszerű, mély légzéssel. Furcsának tűnhet a légzést a méregtelenítéssel kapcsolatban említeni, pedig a kilélegzett levegővel nemcsak szén-dioxid, hanem különféle nyomelemek és méreganyagok is kiürülnek a szervezetből.  
„Bárhol, bármikor megemelhető az energiaszint, hatékonyabb működésre kapcsolhatunk, ha 5-10 lassú nyugodt, mély lélegzetet veszünk. Reggel ez különösen hasznos”

- mondta Bogdán-Molnár Virág jógaoktató.

A méregtelenítést támogató jógagyakorlatok részei az olyan légzőgyakorlatok, amelyeket felmelegített testtel kell végezni. A tudatos légzésekkel a tüdő mélyebb rétegei is megtisztulnak az elhasznált levegőtől. A rekeszizom folyamatos fel-le mozgatása erősíti a gyomrot, a szívet, a májat, a lépet és a hasnyálmirigyet, javítja az emésztést, kitisztítja az orr-melléküreget. 
Az energetizálás és a finom nyirokáramlás serkentője a könnyed simító önmasszázs is. Ezt végezhetjük falra polcolt lábakkal is, úgy még hatékonyabb. Lágyan simítsuk át az arcunkat, lábainkat, karjainkat, masszírozzuk meg a fülünket. Remekül beindítja a napot, ha ezután még egy percig babapózban relaxálunk, majd macskaként nyújtózunk egy nagyot, végül lábujjhegyen pipiskedve sétálunk ki a fürdőszobába – mondta a Népszavának Bogdán-Molnár Virág.

Csodás csavarások

A méregtelenítést fokozzák a hasonfekvő ászanák és a csavarások is. A jótékony hatás főként a rekeszizom és a hasi terület masszírozásának köszönhető, mert a pangó állapotban lévő területeket is képes elérni. A csavarások elősegítik a kívülről láthatatlan, belső szervek között lévő, úgynevezett zsigeri zsírraktárak felszámolását, ezáltal hatékony működésre kapcsolják a szerveket, javítják a közérzetet, sőt a derékbőséget is csökkentik. 
A jóga egyébként is tisztítja az elmét, de mentális „jelenlevéssel” fokozható a mélyebb ellazulás. Hatásosabb, ha a gyakorlatok végzése közben figyelünk az érzelmeinkre, azokra az erőkre, amelyek bennünk dolgoznak.
„Szeressük és fogadjuk el magunkat, de legyünk nyitottak a fejlődésre!”

- ajánlotta Bognár-Molnár Virág.

Szerző
Frissítve: 2019.02.12. 14:54

Isiászt is okozhat az ülőmunka

Publikálás dátuma
2019.02.11. 16:32
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Ha hirtelen mozdulatnál, tüsszentéskor, köhögéskor éles fájdalom hasít a derékba, a lábba, isiászra is gondolni kell, amelyet akár tartós zsibbadás és fájdalom is jelezhet.
Ülőideg-gyulladásnak, ülőidegzsábának is nevezett isiász a nevét az emberi szervezet leghosszabb idegéről, a nervus ischiadicus nevű ülőidegről kapta. Nem önálló kórkép, hanem a gerinc deréki szakaszából eredő fájdalmas tünetek együttese, amelynek okai szerteágaznak, de az ülő életmód elsődleges kockázati tényezője. A leggyakoribb kiváltó okai még a porckorongsérv, az ágyéki gerinccsatorna-szűkület, gyulladás vagy keringési rendellenesség. Előfordul, hogy egy rossz mozdulat, helytelenül végzett emelés miatt alakul ki a fájdalom, és igen ritka esetben daganat is okozhat ilyen tünetet - mondta dr. Arnold Dénes Arnold MSc, a FájdalomKözpont sebésze, fájdalomspecialista, akupunktőr.

Nem csak a derékfájás lehet a tünete

A fájdalom kialakulhat egy pillanat alatt, de lassan, fokozatosan is. Zsibbadás, érzéskiesés, szúró érzés, ügyetlenebb mozgás, esetleg izombénulás, súlyos esetben pedig akár vizelet- vagy széklet-visszatartási képtelenség jelentkezhet isiász esetén. A fő tünet, a derékfájás valamelyik láb irányába sugárzik ki, és ütögetéssel kiváltható. A fájdalom mértéke sok tényezőtől függ, vannak, akik egészen enyhén érzik, míg mások akár az elviselhetetlenségig fokozódó fájdalomtól szenvednek. A fájdalom érzékelésének helye is változhat: jelentkezhet a derék és a térd között, a far közepétől a vádli külső felszínén a negyedik és az ötödi lábujj közötti területig lefutva, illetve a far belsejétől a belső boka irányába haladva, a belső talpfelszínig húzódva. 
Az isiász okozhat egy hirtelen belenyilalló fájdalmat, ami többnyire az egyik lábban jelentkezik. Ezt nevezik hexenschuss-nak. Az isiász, mint minden gyöki fájdalom, a koponyaűri nyomás fokozódásakor - köhögés, tüsszentés, erőlködés - hirtelen erősödik. Kivizsgálásra azért is szükség van, mert porckorongsérv is hasonló tünetet produkál – mondta a szakorvos.

A torna is fontos

„Sokszor már a páciens tartása is tünetértékű. A kissé elcsavarodott, úgynevezett antalgiás testtartás ugyanis a fájdalom kerülése miatt alakul ki.”

A diagnózis felállításához az alapos fizikális vizsgálat mellett a daganat kizárása miatt labor-, MRI-, és CT-vizsgálatra is szükség lehet. A kezelése elsődlegesen pihentetéssel történik, amelyet kiegészíthet a megfelelő cipő viselése, a kemény felületen való alvás és az isiászborogatás is. A fájdalom csökkentésére a szájon át szedhető szerek mellett megoldás lehet a helyi célzott injekció. Hatékony segítség lehet az orvosi kollagén injekció, a természetes mechanizmusokon alapuló lökéshullám terápia és a non-szteroid, izomlazító hatású infúziós kúraszerű kezelések is. Súlyos esetben akár idegsebészeti műtétre is szükség lehet. 
A fájdalom akut szakaszát követően elengedhetetlen a funkcionális gyógytorna, amelynek célja a csigolyákat tartó, így az ideggyököt felszabadító izmok, mély hátizmok erősítése, folyamatos kondícióban tartása.
Szerző

Az alvás minősége is befolyásolja az edzés eredményességét

Publikálás dátuma
2019.02.09. 14:14
Illusztráció
Fotó: pixabay
Sokaknak eszébe sem jut, hogy nemcsak az számít, mikor és mit eszünk, mikor és mit sportolunk, a fogyáshoz és izmosodáshoz regenerálódásra, pihenésre és megfelelő minőségű alvásra is szükség van.
Az alvásra általában csak akkor gondolunk, amikor nagyon hiányzik. Pedig a megfelelő minőségű és mennyiségű pihenés, alvás lényeges eleme a szervezet optimális működésének, részt vesz az izmok regenerációjában és fejlődésében. A fizikai teljesítőképességen túl a szellemi fittségnek is alapfeltétele – írta a Dívány
Sokan az amúgy is hajszás munkanapjukat követően este, sőt éjjel is tevékenykednek. Ezzel azt érik el, hogy másnap hullafáradtak lesznek, és az aznapi teendőket kétszer annyi idő alatt oldják meg, ráadásul biztosan marad megint estére is tennivaló. 
Illusztráció
Fotó: pixabay
Ha tartós az alváshiányunk, ingerlékenyek, dekoncentráltak leszünk, csökken a szervezet terhelhetősége, amit a munkában, de az edzésben is megérzünk. A legyengült immunrendszer pszichés problémákhoz is vezethet. 
Alvás közben a szervezetet regenerálódik, „felépül”. A hipotalamusz növekedésihormon-kibocsátása a mélyalvási szakasz idején a legintenzívebb, és a fehérjeszintézis sokkal erőteljesebb, mint az ébrenlét bármelyik másik periódusában, és a hormonszintünk is ilyenkor kerül egyensúlyba.
Az alvásnál, éppúgy, mint az edzésnél a mennyiség és a minőség is számít. Hiába alszunk akár 10 órát, ha közben sokszor felébredünk. Sokan gyógyszerhez vagy éppen egy pohár borral próbálják elaltatni magukat. Ezek azonban megrövidíthetik az egyes alvási fázisokat, ami szintén az egyensúly felborulásához vezet. A legtöbb ember számára 6-8 óra pihentető alvás szükséges. A lényeg, hogy megtörténjen mind az öt alvási fázis.

Tippek

Lehetőleg legyen a rendszer a napjainkban, például próbáljunk mindig ugyanabban az időben lefeküdni. Előtte, sőt már késő délután se igyunk koffeint tartalmazó, pörgető hatású italt, a nyugtató citromfűtea jobb választás, és vegyünk egy forró fürdőt. Az ágyban ne kütyüzzünk, inkább olvassunk pár oldalt. 

Szerző