Nem számíthatnak kárpótlásra a magyar síelők, akiknek halálfélelmük volt a buszos utazáson

Publikálás dátuma
2019.02.15. 12:00

Fotó: AFP
A jármű több órás késéssel indult, a francia határtól nem messze elromlott a váltója, beragadt a busz a hóba, nem volt rajta hólánc – botrányos körülményekről számoltak be az utasok.
Hibás műszaki állapotban, nyári gumikkal, kizárólag románul beszélő sofőrökkel és a szervezők nélkül indultak útnak a Suli Sí és a Travelex franciaországi sítáborának buszai magyar utasokkal – írja az Index. A portál szerint összesen három busz indult Franciaországba, és az utasok beszámolóit összegezve kettővel már az induláskor problémák voltak. Az egyik jármű több órás késéssel, törött lökhárítóval és berepedt szélvédővel érkezett a találkozási helyre. A szervező cég a portálnak azt írta, a busz elütött egy szarvast a Népliget felé, azonban a sérülés „nem veszélyeztette az utasok biztonságát, mivel a busz menetstabilitását nem befolyásolta”. Szerintük a buszok műszaki állapota rendben volt, mindegyik busz tiszta, utazásra alkalmas állapotban volt, más rendkívüli esetről nem tudnak. A másik buszra az egyik utas szerint szintén órákat kellett várni és az utasok közben semmilyen tájékoztatást nem kaptak a szervezőktől. Egy másik utas a sítábor után, már itthonról tudta meg a cég egyik munkatársától, hogy ez a busz olyan rossz műszaki állapotban volt, hogy a sofőrök nem mertek vele elindulni, és a Népliget környékén várakoztak. A buszos vállalat a Spanyolországból Romániába tartó buszt riasztotta, a két jármű sofőrjei Budapesten cseréltek, és az új busz a kipihent sofőrökkel begurult a Népligetbe. Itt kiderült, hogy a sofőrök a románon kívül nem beszélnek más nyelven, a szervezők közül pedig senki nem szállt fel a buszra, így csak mutogatva lehetett kommunikálni a buszvezetőkkel.
„Nem tudtuk, hogy nem lesz magyarul beszélő sofőr minden buszon, mi úgy rendeltük, hogy legalább az egyikük beszéljen magyarul. Mivel sok erdélyi sofőrjük van, így ez eddig nem is volt gond a korábbi utazások során”

– kommentálták az esetet a Suli Sí szervezői.

Az Indexhez fordult egy édesanya is, akinek egyetemista lánya a barátnőivel jelentkezett a sítáborba. A nő arról számolt be, hogy a lányok nem mertek felszállni, amikor meglátták a zörgő, műszakilag rossz állapotú buszt, inkább lemondtak az utazásról és hazamentek. Másnap reggel az itthon maradók kaptak egy sms-t arról, hogy 13 órakor indul egy másik busz a Blaha Lujza térről. Ez már egy 22 fős, jó állapotú, magyar rendszámú busz volt, magyar sofőrökkel. Azonban azok, akik előző este vállalták az utat a román buszokon, rosszabbul jártak: az utasok beszámolói szerint például a francia határtól nem messze elromlott a jármű váltója, beragadt a busz a hóba, és az utasoknak kellett kitolni, hólánc nem volt a járműveken. A csoport szombat délelőtt indult haza Budapestre. Néhányan – ahogy előre jelezték – nem szálltak fel a román buszra, inkább egyénileg oldották meg a hazautat, vállalva a plusz költségeket. Az indulásnál kiderült, hogy többen nem férnek fel egyik román buszra se, a felszerelésekkel, bőröndökkel együtt már nem volt elég raktér. Némi reklamálás után azonban előkerült egy modern, magyar rendszámú busz, és akik nem fértek fel a román buszokra, átszállhattak arra. A buszok vasárnap hajnalban értek haza. A Suli Sí az Indexnek azt írta: a síszezon után felülvizsgálják a buszos társasággal kötött szerződést. Arra a kérdésre, hogy tervezik-e kárpótolni valamilyen formában az utasokat, azt válaszolták, nem, mert
nem csorbult a síelésre szánt idő.

Szerző

MTA: konstruktív tárgyalások kezdődtek a minisztériummal

Publikálás dátuma
2019.02.15. 11:30

Fotó: Máthé Zoltán / MTI
Nem született döntés, a február 18-ai héten folytatódnak az egyeztetések.
Konstruktív tárgyalások kezdődtek ma az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) és Magyar Tudományos Akadémia (MTA) között – közölte megkeresésünkre az Akadémia Kommunikációs Főosztálya Palkovics László innovációs miniszter és Lovász László MTA-elnök pénteki egyeztetése után. Palkovics és Lovász azt követően találkozott, hogy az MTA Elnöksége kedden úgy döntött: az akadémiai kutatóintézetek csak akkor indulhatnak az ITM által kiírt pályázatokon, ha a miniszter garantálja, hogy megkapják azokat a törvényben előírt forrásokat, amelyeket az ITM jelenleg – az Akadémia szerint jogellenesen – visszatart, bizonytalanságot okozva a kutatóhálózat működésében. Az Elnökség kedden hosszú órákig vitázott arról, elfogadják-e azt a „Palkovics-tervként” elhíresült tudományfinanszírozási elképzelést, amely alapján az MTA kutatóhálózatának egyetemekkel és más kutatóintézetekkel versenyezve, pályázatok útján kellene pénzt szereznie a hálózat működtetésére. Az MTA ugyanis versenyhátrányban van: a kormány nem biztosítja számukra az alapfinanszírozást, így például a rezsiköltségeket is pályázati pénzekből kellene fizetniük, szemben az egyetemi és állami kutatóintézetekkel. Az akadémiai dolgozók jelentős része szerint a pályázati rendszer elfogadhatatlan, ahogy az is, hogy az ITM jogellenesen visszatartja a kutatóhálózat számára a 2019-es költségvetésben biztosított pénzeket – több mint 20 milliárd forintot. Pléh Csaba Széchenyi-díjas pszichológus, akadémikus ezzel kapcsolatban nemrég úgy nyilatkozott: a kormány úgy akarja versenyhelyzetbe kényszeríteni a kutatókat, hogy közben pénzelvonással „amputálja a lábukat”. A pénteki egyeztetésen nem született döntés, a tárgyalások a február 18-ai héten folytatódnak.

Több százezres fizetést kapott Palkovics, de nem publikált semmit

Az MTA kutatóhálózatát éppen felszámolni tervező Palkovics László miniszter éveken át vett fel 800 ezres fizetést az MTA egyik kutatóintézetétől, miközben semmilyen tudományos publikációja nem született – írta meg a Magyar Narancs. Palkovics 2014-ben lett miniszter, ezt követően maradtak el az elvárt publikációk. Az ITM a lapnak elismerte: a miniszter valóban nem publikált az elmúlt években: „Kutatási tevékenysége így azóta csak szakmai tanácsadásra terjedhet ki”. Hozzátették: „Palkovics László nem tartja elfogadhatónak azt az egyébként bevett gyakorlatot, hogy olyan publikációkon tüntesse fel a nevét szerzőként, amelyeknek csak az előkészítésében vagy koordinálásában vett részt.“

Szerző
Frissítve: 2019.02.15. 12:54

Palkovics évekig úgy kapott 800 ezres fizetést az MTA-tól, hogy nem publikált

Publikálás dátuma
2019.02.15. 10:17

Fotó: Kállai Márton
Egyik szerződésmódosításból sem derül ki, hogy ezt a kötelezettségét eltörölték volna.
Az Akadémia kivéreztetését levezénylő Palkovics László évekig kapott úgy 800 ezres fizetést MTA-tól, hogy nem publikált – írja a Magyar Narancs. A lap felidézi: az MTA-val szembeni egyik fő kormányzati érv, hogy az akadémikusok nem azt kutatják, amire valóban szükség lenne. A Figyelő nem csak „liberális” kutatási témáik miatt listázta az MTA egyes munkatársait, de sokuknak azt is felrótta, hogy úgy vesznek fel fizetést, hogy évek óta nem publikáltak – ez utóbbi is visszatérő kormányzati érv lett az Akadémia megrendszabályozása mellett. Azonban maga Palkovics is az MTA tagja: életrajza szerint 2006-ban lett az Akadémia levelező tagja, 2013 óta pedig rendes tag. Emellett 2000-től az MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézetének (SZTAKI) munkatársa. Ugyanakkor a lap azt írja,
Palkovics úgy kapott fizetést mindkét helyről, hogy utoljára 2014-ben publikált. Legalábbis sem saját doktori oldalán, sem az MTA hivatalos publikációs jegyzékében, a Magyar Tudományos Művek Tárában (MTMT), sem a SZTAKI publikációs jegyzékében nincs nyoma újabb tudományos tevékenységnek.

A törvény szerint „Az akadémikusnak tudományos alkotómunkájára, tudományos teljesítményére tekintettel” jár a tiszteletdíj, a SZTAKI viszont külön szerződés alapján fizetett Palkovicsnak (ezt tavaly augusztusban kérte ki az Átlátszó). Az első szerződés még 2000-ben kelt (melyből kitakarták a dátumokat, de a miniszter életrajzából tudható a dátum) és Palkovics feladataként előírja évi 2 publikáció megjelentetését. Palkovics szerződését azóta többször is módosították. Először a tudományos fokozata megszerzése óta eltelt 5. évben (ilyenkor automatikusan módosul a besorolás), majd pedig egy „Kedves Laci!” felütéssel induló levélben. Ebben azt írják, hogy „a különösen kiváló külső szakemberek ne létező szervezeti egységek keretében dolgozzanak”, hanem „az intézet egészének munkáját érintő szakértést” várják. Az azonban nem derül ki egyik módosításból sem, hogy a publikációs kötelezettségét eltörölték volna. Különösen érdekes a harmadik módosítás: a szintén tegeződő levélből kiderül, hogy Palkovics szerződése lejár, és megköszönik eddigi munkáját. Ugyanakkor besorolása és illetménye nem módosult. A dátumot itt is kitakarták, de a szerződést az az Inzelt Péter írta alá igazgatóként, aki 2015-ig állt az intézmény élén. Ez azonban újabb kérdéseket vet fel, hiszen vagyonnyilatkozatai alapján Palkovics 2016 januárjában még 400 ezer forintot kapott a SZTAKI-tól, 2017-től kezdve 2018 júniusáig viszont már havi bruttó 800 ezer forintos SZTAKI-tól származó jövedelemről számolt be a miniszter – úgy, hogy ekkor már évek óta nem publikált. Az, hogy ki és miért duplázta meg Palkovics fizetését, nem derül ki a SZTAKI által megküldött szerződésekből. Azt viszont már 2018 augusztusában közölték, hogy nem áll velük szerződéses kapcsolatban, így publikációs kötelezettsége sincs Palkovicsnak. A miniszter 2019 januári vagyonnyilatkozatában már nem is szerepel a SZTAKI-tól kapott jövedelem.  A lap kérte az Innovációs és Technológiai Minisztériumot, hogy küldjék meg Palkovics esetleges 2014 utáni publikációit, amire adott válaszukban gyakorlatilag elismerik, hogy a miniszer valóban nem publikált, mióta a kormányban dolgozik.
„Kutatási tevékenysége így azóta csak szakmai tanácsadásra terjedhet ki“

– írták.

Az ITM hozzátette, hogy
„Palkovics László nem tartja elfogadhatónak azt az egyébként bevett gyakorlatot, hogy olyan publikációkon tüntesse fel a nevét szerzőként, amelyeknek csak az előkészítésében vagy koordinálásában vett részt.“

Szerző