Drága, elavult, szennyező hazai közművek

Publikálás dátuma
2019.03.07. 07:30
Illusztráció: Népszava
Az Orbán-kabinet az alacsony lakossági rezsi árát az iparral nyeleti le – állapítja meg az Európai Unió meglehetős borús hazai közműkörképe.
A hazai lakossági rezsi uniós összevetésben kétségkívül alacsony – ismeri el az EU friss országjelentésének a Magyar Energiahatékonysági Intézet (MEHI) Nonprofit Közhasznú Kft. által idézett, közművekre vonatkozó fejezete. Ez ugyanakkor annak tudható be, hogy a kormányzat egyes költségelemeket egyszerűen nem ismert el az általa meghatározott tarifában. A közüzemek ugyanakkor így elszenvedett veszteségeiket a háztartásokon kívüli fogyasztók tarifáinak indokolatlan megemelésével igyekeznek kiegyenlíteni. Nálunk az erőművek is drágábban állítják elő az áramot akár szomszédainkhoz képest is. Ez magasabb nagykereskedelmi árat eredményez. Emiatt üdvözölnek minden határon átnyúló vezetéket éppúgy, mint az orosztól különböző gázforrások felkutatását. Miközben az alacsony lakossági rezsi visszafogja a befektetői kedvet, az iparágban mélyreható beruházásokra lenne szükség, például a nap-, szél- és földhő-hasznosítás terén, de a hálózatot is alkalmassá kell tenni ezek kezelésére. A lakóingatlanok energiahatékonysága gyenge: a jóval alacsonyabb jövedelmek ellenére az egy főre eső fogyasztás 12 százalékkal meghaladja az EU-átlagot. Bár az építési szabályok szigorodnak, a meglévő házak, rendszerek felújításában, a céges folyamatok szabályozásában még komolyak a tartalékok. A jelentés üdvözli, hogy miközben egyes hazai ágazatokban a szén-dioxid-kibocsátás növelését is engedélyeznék, az csökkent. A háztartási szilárdtüzelő-égetésnek, a mezőgazdaságnak és a közlekedésnek betudható légszennyezés viszont változatlanul aggodalmas. Ennek számlájára ma évi 15 ezer, idő előtti hazai haláleset írható. A közlekedés üvegházhatásúgáz-kibocsátása 2013 és 2016 között 24 százalékkal nőtt. Az Unió - például a várható aszályok miatt - vízgazdálkodási intézkedéseket is sürget. De a hazai ivóvíz, illetve szennyvízelvezetés minősége sem felel meg a vonatkozó irányelvnek. Bár a túl alacsony hatósági közműdíjak nem fedezik az üzemeltetési költségeket, a szegények még ezt is nehezen fizetik. A hulladékhelyzet szintén cudar. Míg 2016-ban az újrafeldolgozott szemét aránya 11 százalékkal elmaradt az uniós átlagtól, addig a lerakás aránya 23 százalékkal meghaladta azt. A háztartásokat nem ösztönzik az elkülönített gyűjtésre, az eszközök gyengék, a jövő nemzedékek biztosa a hulladékbegyűjtés pénzügyi hátterét fenntarthatatlannak tartja. Így egyre csökken az esély az unió 2020-ra kitűzőtt, 50 százalékos újrahasznosítási céljának elérésére. Az EU mindezek rendezése érdekében összehangolt kormányzati lépéseket sürget. Ezt nem segíti a környezetvédelmi igazgatás folyamatos átszervezése és az ott végrehajtott jelentős létszámleépítés sem - állapítja meg a MEHI által idézett uniós értékelés.

Ellentmondásos, ésszerűtlen, eredménytelen fejlesztések

Habár a magasabb hazai áramelőállítási költségek okait a tudósítás nem részletezi, erre hosszas, ellentmondásos, az aktuális nyilatkozó felelősségét mindenképp kicsinyítő magyarázatok léteznek. Az elmúlt évtizedek „iparpolitikája” eredményeként ugyanakkor a hazai erőműrendszer ma versenyképtelenebb akár más volt szocialista országokénál is. Ez rontja az áramot a többieknél drágábban vásárolni kénytelen hazai cégek versenyképességét is. A helyzetre az Orbán-kabinet és energiaszakértői megkérdőjelezhető válaszokat adnak. A kormányfő egyidejűleg szorgalmaz új, határokon átívelő vezetékeket, illetve hirdet önellátást. Ennek megfelelően eddigi intézkedéseik sem javítottak a hazai versenyképességen. Központi tervük, a paksi atomerőmű bővítése is csak akkor hozza be 60 év alatt 3-6 ezer milliárdos költségét, ha az áramot a mostani paksi ár legalább háromszorosáért adja. Eme, a kormány által sem tagadott tény a jövő évszázadig nyúló versenyképtelenséggel fenyeget. Hisz az is előfordulhat, hogy olcsóbb lehetőségek miatt a piac nem igényli az új blokkok áramát. Az ilyen és hasonló, észszerű felvetéseket az Orbán-kabinet, hol szakmai, hol kommunikációs fordulatokkat, de rendre elüti. Utóbbiak sorába illik, hogy az elmúlt években rendszeresen kilátásba helyezték az "ipari rezsicsökkentést”, ám e tárgyban mindeddig nem történtek érdemi lépések.

Évente tonnányi szén-dioxiddal szennyezzük a levegőt

Az ország szén-dioxid-kibocsátása évi 57 millió tonna, vagyis egy polgárra átlag 5,7 tonna szennyzés jut – figyelmeztet a mai energiahatékonysági világnap kapcsán a szigeteléssel foglalkozó Knauf Insulation. Ez ugyan elmarad az amerikaiak 20 tonnájától, vagy épp a 7,2 tonnás EU-átlagtól, ám magasabb a jóval iparosodottabb Svédország 5,4 tonnájánál és alig alacsonyabb a franciák 6,8 tonnájánál. Ahhoz, hogy a globális felmelegedést 2 fok alatt tartsuk, az értéket 2 tonnára kell szorítani. A hazai magánlakások ma személyenként évi átlag 1,3 tonna szén-dioxid-szennyezésért felelősek. Ebből 0,9 tonna a fűtés hatása. Ehhez képest egy 20 centis kőzetgyapot-szigetelésű, átlagos, 100 négyzetméteres családi ház éves szén-dioxid-kibocsátása 0,4 tonna – érvel Aszódy Tamás, a Knauf Insulation Kft. ügyvezetője. A marhahúsfogyasztás teljes elhagyása ugyanakkor csak évi 300 kilogrammal mérsékli a „karbonlábnyomot”. Egy uniós irányelv a nagyvállalatokat négy évenként folyamataik energiahatékonysági átvilágítására kötelezi - hívja fel a figyelmet mai közleményében az erre saját informatikai megoldását ajánló Schneider Electric.

Szerző

315,59 forinton az euró

Publikálás dátuma
2019.03.07. 07:23
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Minimálisan gyengült a forint a főbb devizákhoz képest csütörtök kora reggelre a bankközi piacon szerda estéhez képest.
Reggel fél hétkor 315,59 forinton állt az euró a szerda esti 315,44 forint után. A svájci frank jegyzése 277,60 forintról 277,94 forintra, a dolláré pedig 278,92 forintról 279,16 forintra erősödött. Az euró jegyzése nem változott érdemben a dollárhoz képest: szerda este 1,1310 dollárt, csütörtök reggel 1,1305 dollárt ért az euró.
Szerző
Témák
forint euró dollár

Rogánhoz kerülnek az állami hajóscégek

Publikálás dátuma
2019.03.07. 07:20

Fotó: Népszava
Az állami Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) Zrt. gyakorolja a jövőben a Mahart-PassNave Személyhajózási Kft. és a a Balatoni Hajózási Zrt. feletti tulajdonosi jogokat – derül ki Bártfai-Mager Andrea nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszternek a tegnap esti Magyar Közlönyben közzétett rendeletéből.
Előbbi társaságot egyenesen saját állományából adja át: tavaly júniusban ugyanis a megszűnt nemzeti fejlesztési tárcától hozzá került a hajóscég feletti tulajdonosi jog. A Mahart személyszállítási üzletágából 1994-ben alakult Mahart-Passnave többségét 2008-ban a fuvarozással foglalkozó Masped vásárolta meg, ám a csomagot az állam 2013-ban visszavette. A cég kisebbségi része az offshore-szerű, svájci hátterű Viking Hungary-é. A leginkább a Dunán üzemelő személyhajózási társaság rendkívül jó haszonkulccsal működik: néhány milliárdos árbevételének rendre harmada-negyede nyereség. A Balatoni Hajózási Zrt. eddig nem szerepelt az állami joggyakorlói listán, mivel az állam a társaságban meglévő kisebbségi részét 2008-ban eladta a többséget addig is birtokló tómenti önkormányzatoknak. A bonyolult szerződés ugyanakkor a helyhatóságokat további befektetésekre kötelezte, amit mindmáig nem teljesítettek. Így a tulajdonrész most visszaszáll az államra. A balatoni víziközlekedési társaság szintén nyereséges. A mára kiüresedett eredeti hajózási holdingcég, az állami Mahart Zrt. feletti tulajdonosi jogokat változatlanul Bártfai-Mager Andrea gyakorolja. A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) Zrt. részvényesi jogait a miniszterelnök kabinetfőnöke, Rogán Antal gyakorolja. Az állami cég életére kiemelt befolyást gyakorol a kormányfő legidősebb lánya. Mint azt Guller Zoltán vezérigazgató korábban lapunknak kifejtette, az országmárka kialakítása kapcsán alkalomszerűen ki szokta kérni Orbán Ráhel véleményét. Orbán Viktor lánya tanácsait szabadidejében fogalmazza meg, ezért ellenszolgáltatást nem kap, pozíciót nem visel – szögezte le. Az MTÜ-tulajdonú Magyar Divat és Design Ügynökséget mindenesetre Orbán Ráhel barátnője, Bata-Jakab Zsófia vezeti.
Szerző
Témák
MTÜ Rogán Antal