A legrosszabbak között van a magyarok órabére az EU-ban

Publikálás dátuma
2019.03.22. 15:15

Fotó: Tóth Gergő / Népszava
Az Eurostat adatai alapján a 28-aknál átlagosan 22,8 eurót, míg nálunk 6,9 eurót lehetett egy óra alatt keresni.
Az egyik legalacsonyabb órabérre számíthatnak a magyarok az Európai Unióban – derül ki az Eurostat felmérésébőla hírt a hvg.hu vette észre. Az EU statisztikai hivatala most nem országok, hanem régiók szerint összesítette a béradatokat, és 2016-os számokkal dolgozott. Eszerint a legszegényebb és a leggazdagabb régióban elérhető átlagos órabér között Magyarországon alig van eltérés. Az EU-átlagtól annál inkább: a portál összefoglalója szerint míg a 28-aknál átlagosan 22,8 eurót lehetett egy óra alatt keresni, nálunk ennek kevesebb, mint az egyharmadát, 6,9 eurót. Ennél csak három országban volt rosszabb a helyzet: a lengyel régiókban 6,3, a románokban 5,1, míg a bolgár országrészekben pedig 4,7 eurós volt az átlagos órabér. A skála másik végén Luxemburg található, a nagyhercegségben egy óra alatt 43,9 eurós volt az átlag. A magyarok számára fontos célországok közül a németeknél 31,3, az osztrákoknál 29,3, míg az Egyesült Királyságban 26,4 euróra jött ki az átlagos órabér az Eurostat adatai alapján. 
Szerző

Már a MÁV is elismeri, a BMW-gyár miatt kell nyolc hónapig "pótlóbuszozni" az utasoknak

Publikálás dátuma
2019.03.22. 11:14

Fotó: Népszava
A vasúttársaság korábban "pályakarbantartási munkákkal" magyarázta, hogy áprilistól decemberig Debrecen és Balmazújváros között nem közlekednek vonatok. Kiderült: a gigaberuházás miatt "szívnak" az emberek.
"A Debrecen-Füzesabony vasútvonalon április 1-jétől várhatóan december közepéig módosított menetrend szerint közlekednek a vonatok, Balmazújváros és a megyeszékhely között pedig pótlóbuszok szállítják az utasokat. A személyszállítás mintegy nyolchónapos autóbusszal történő helyettesítése a debreceni észak-nyugati gazdasági övezet fejlesztésével összefüggő kavics- és kőszállítások miatt szükséges" - olvasható a MÁV pénteki, MTI-hez eljuttatott közleményében.

Mindez csak azért érdekes (mármint azon kívül, hogy a környékbeli ingázók nagyon nem örülnek neki...), mert a vasúttársaság nemrég egy az internetre is kitett felhívásában még "pályakarbantartási munkákkal" indokolta a két város közti vonatpótló autóbuszok csatasorba állítását. Többen, köztük a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület már akkor jelezte,
"a valódi ok az, hogy az autógyár építéséhez kapcsolódó tehervonati forgalmat kell kiszolgálni".

Ezt mostanra tehát már a MÁV is beismerte, hozzátéve, hogy "a térség fejlesztésének köszönhetően - ott épül fel a BMW debreceni autógyára is - sok ezer új munkahely létesül." Ez persze vitathatatlanul jó hír, és biztosan amellett is lehet érvelni, hogy egy ilyen beruházás van olyan fontos, hogy emiatt 8 hónapig kényelmetlenségeket kelljen vállalniuk az utasoknak -
a kérdés akkor csak az, miért nem lehetett ezt már elsőre bevallani, miért volt szükség először a karbantartós magyarázatra.

A friss közlemény már részletezi is a teljes lezárás pontos okait. Eszerint a szállításokat végző Rail Cargo Hungaria (RCH) a ki- és átrakodásokhoz a Macs nevű megállóhely teljes vágánykapacitását igénybe veszi. Macson napi három teherszállító vonatról fognak lerakodni, emiatt nincs lehetőség a személyszállító vonatok közlekedésére.
Mint írják az összesen 400 ezer tonna zúzott kő és 200 ezer tonna kavics vasúti szállítása jóval környezetbarátabb, mint a közúti szállítás.

A célnak megfelelő legközelebbi bányák 150 kilométerre vannak. Onnan közúton legalább 22 ezer nehézgépjármű közlekedtetésére lenne szükség a kő és a kavics szállításához. Ezek a járművek együttesen öt tonna üvegházhatású szén-dioxidot termelnének. Óriási terhelést jelentenének az útvonalak mentén élőknek a nagy forgalom, az utak romlása és a környezeti károk miatt, ráadásul valószínűleg nőne a torlódások és a balesetek száma is - fogalmaznak.
Még egyszer rögzítsük: ezek megszívlelendő érvek, csakhogy ugyanúgy igazak volt már akkor is, amikor még titkolták, hogy a BMW-gyár építéséhez kötődő szállítás az oka mindennek.

Azért egy kicsit korszerűsítik a vasútvonalat is

A MÁV közleménye szerint az észak-nyugati gazdasági övezet fejlesztésének része az is, hogy az érintett 108-as vasútvonalat villamosítják. A beruházás teljes befejezése után így az utasok sokkal korszerűbb vasúti szolgáltatást vehetnek majd igénybe Debrecen és Balmazújváros között - emelték ki. Azt ígérik, hogy a tervezett munkák idején a stabil menetrend és a kiszámítható csatlakozás biztosítása érdekében
a pótlóbuszok menetideje Debrecen és Balmazújváros között csak minimálisan változik a vonatokéhoz képest, a kényelmes átszállásra tíz perc áll majd rendelkezésre.

A pótlóbuszokon kerekesszékkel is lehet majd utazni, ehhez legalább 48 órával előbb értesíteni kell a vasúttársaságot - hívták fel a figyelmet.
Frissítve: 2019.03.22. 11:16

"Arcon csapták a tejszakmát" - már készül a demonstráció a Penny tejára miatt

Publikálás dátuma
2019.03.22. 10:26

Fotó: Népszava
A NÉBIH-nél és a NAV-nál is hatósági ellenőrzést kezdeményezett a Penny-vel szemben a Tej Terméktanács.
A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (TTT) hatósági ellenőrzést kezdeményezett a Penny Market Kft. ellen a Nemzeti Élelmiszer-biztonsági Hivatalnál és a Pénzügyminisztérium Nemzeti Adó- és Vámhivatalt vezető államtitkárságánál az üzletlánc által piacra dobott extrém alacsony árú szlovákiai import UHT tej miatt - tájékoztatott a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a terméktanács pénteken. A közleményben kiemelték:
az üzletlánc a lépésével a magyar tejfeldolgozóknak és tejtermelőknek hosszabb távon is jelentős károkat okozhat.

A leginkább érintett magyar tejtermelők a Penny elleni demonstrációk előkészítésébe kezdtek, amihez a NAK és a terméktanács minden segítséget megad nekik - közölték.
Az üzletlánc március 21-től akciós újságja címlapján is hirdetve egy lépésben 14 forintos kiskereskedelmi árcsökkentéssel, 135 forintos dömping fogyasztói áron kezdte el értékesíteni az import, 1,5 százalékos zsírtartalmú tejet - ismertették. A szakmai szervezetek szerint az árképzés azért is különös, mert Szlovákiában az elmúlt hónapokban a magyarországihoz képest kilogrammonként átlagosan legalább 4-5 forinttal drágábban cserélt gazdát a nyerstej. A szervezetek szerint előfordulhat, hogy egyes szlovákiai feldolgozók Magyarországon vezetik le a senkinek sem kellő maradékot.
A sajtóközleményben a NAK és a TTT határozottan felszólították a Penny Market Kft.-t az akció azonnali visszavonására. A közleményben úgy fogalmaztak, "a Penny Market Kft. a mostani lépésével minden eddigi közös szakmai és kormányzati együttműködést és munkát semmibe vett, arcon csapva a tejszakmát".
2008-ban már demonstráltak a tejtermelők a Penny alsónémedi raktára előtt
Fotó: Népszava
A közleményben arra is kitértek, hogy az import magyarországi termeléshez viszonyított aránya 2018-ra már csak 9 százalék volt, miközben 2010-ben még 35 százalékot tett ki. A szervezetek szerint a magyar tejágazat fejlődése szempontjából nagy jelentősége volt annak, hogy az ESL és az UHT tejek általános forgalmi adója az idén csökkent.

Íratlan szabályt rúghattak fel

Amikor a kormány 5 százalékra csökkentette a tartós tejek áfáját, cserébe a napi.hu forrásai szerint azt várta a kereskedőktől, hogy magyar termelőktől, feldolgozóktól vegyék a tejet. Megállapodás ugyan nem született erről (hiszen az jogellenes is lett volna), de a tejpiaci szereplők és a kereskedők a hírek szerint tartották magukat ehhez - mostanáig.
Szakértők szerint a Penny lépése azért káros, mert most a többi nagy boltlánc azt kérheti a magyar cégektől, adják nekik annyiért a tejet, hogy a Penny 135 forintos árával megegyező - vagy annál alacsonyabb- áron tehessék a polcokra. Márpedig a jelenlegi piaci helyzetben ez abszurd kérés.