Az időjárás most nem, de az óraátállítás megterhelheti a szervezetet

Publikálás dátuma
2019.03.29. 10:50
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Tovább melegszik az idő, a hétvégén simogatóan meleg napsütést és kellemes hőfokot ígérnek a meteorológusok, a vasárnap hajnali óraátállítás azonban akár napokra felboríthatja a bioritmust.
Pénteken tovább melegszik az idő, a hétvégén már ismét nagyon kellemes napok várnap ránk. A reggeli hideg is napról napra enyhül, a sok napsütésben hamar melegszik a levegő, délutánonként akár 20 fokig is felkúszhat a hőmérő higanyszála – írta Pintér Ferenc, a Meteo Klinika igazgatója a Facebook-oldalán. A hét végéig már nem is érkezik időjárási front, a melegedést azonban sokan nem viselik jól, és a viszonylag nagy napi hőingás is megterhelheti a szervezetet. 
A vasárnap hajnalban esedékes óraátállítás pedig sokak számára kimondottan kellemetlen hatásokkal járhat – tette hozzá a meteogyógyász. Alvászavarok és fáradékonyság jelentkezhet és felborulhat a bioritmus. Gyakori panasz ilyenkor a görcsös vagy akár migrénes fejfájás is. Az, hogy a szervezet mennyi idő alatt szokja meg az új időszámítást, egyéni, de többnyire eltart néhány napig. A hétfőre ígért hidegfront fokozhatja a kedvezőtlen hatást, együtt akár szokatlanul erős igénybevételt is jelenthet az arra érzékenyek szervezetének.   
A jó idő negatív hatása, hogy tombolnak a pollenek. A nyárfa és a juhar virágpora magas koncentrációban van jelen, de a ciprusfélék pollenje is okozhat tüneteket. Az ezekre allergiások szemviszketést, könnyezést, tüsszögést tapasztalhatnak.
Szerző

Indul a Balaton-parti futószezon

Publikálás dátuma
2019.03.28. 14:14
Illusztráció
Fotó: Pixabay
Gyermekotthonok lakói mellett Szilágyi Áron kétszeres olimpiai, világ és Európa-bajnok magyar kardvívó is fut a vasárnap Balatonfüreden rendezett Generali Runner’s World Run versenyen.
Vasárnap Balatonfüreden rajtol a Generali a Biztonságért Alapítvány (GABA) által támogatott futóverseny. A résztvevők között az alapítvány által támogatott gyermekotthonok közül a székesfehérvári, dévaványai, pécsi és soproni otthonok lakói is ott lesznek, de Szilágyi Áron, kétszeres olimpiai, világ- és Európa-bajnok magyar kardvívó is megméretteti magát az egyéniben választható négy táv valamelyikén. 

Miért jó futni?

Az közismert, hogy a futásnak számos pozitív hatása van az egészségünkre, azt azonban kevesebben tudják, hogy a léleknek is jót tesz – írták a futóverseny szervezői a közleményükben. Segít a napi stressz levezetésében, erősíti a stressztűrő képességet. A természetesen nyugtató mozgásforma a szorongást is oldja, olyan aktív relaxáció, ami segít kikapcsolni, simítja az idegeket, javítja a hangulatot és a közérzetet. Már egy félórás, friss levegőn végzett futás elűzheti a tavaszi fáradtságot, lehangoltságot. A hosszabb ideig tartó mozgás során endorfin szabadul fel a szervezetben, ami boldogságérzetet kelt. Megfelelő ideig végzett aerob mozgás, például futás esetén megtapasztalható az az önfeledt, felszabadult állapot, amit „futóeufóriának” hívnak, amikor büszkeséghez a legyőzhetetlenség érzése társul. Rendszeres futás esetén az állandóan jelentkező és legyőzött nehézségek, kihívások - időjárás, fájdalom, fáradtság - növelik az önbecsülést, a magunkba vetett hitünket, a magabiztosságunkat, ami az életünk más területeire is kiterjed. Futni egyedül és társaságban is lehet, ami akár "menet közben" is alakulhat.
A világon mintegy 300 millió embert érint korunk egyik legfenyegetőbb mentális betegsége, a depresszió, amiben Magyarország is élen jár: a felnőtt lakosság 10 százaléka szenved olyan depressziós tünetektől, mint a rossz hangulat, az alvászavar, az erőtlenség, az örömtelenség, az állandó fáradtság, az érdeklődés elvesztése, az alacsony önértékelés. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a futás segít ezek megelőzésében,  már kialakult depresszió esetén  - szakember által irányított - kezelés kiegészítéseként lehet hatásos. 
Illusztráció
Fotó: Pixabay
A tavaszi időszak ideális időpont a rendszeres futás elkezdésére, amihez a fokozatosság elvének betartásán kívül csak egy jó futócipőre, megfelelő terepre, bemelegítésre, majd nyújtásra van szükség, de hogy valóban csak pozitív hatása legyen, a kezdetekhez érdemes szakértőktől segítséget kérni.
Szerző

Hormonzavar is okozhat tavaszi fáradtságot

Publikálás dátuma
2019.03.27. 21:15
Illusztráció
Fotó: Zubin Shroff / Image Source / AFP
A tavasz sokaknak nem plusz energiát, hanem fáradtságot hoz. Lehet, hogy ennek háttérében nem is az időjárás, hanem valamilyen hormonzavar áll.
A tavaszi fáradtságot általában a télen kiürült D-vitamin készlet okozza, amely ilyenkor éri el a mélypontot. Ennek szintjét vérvizsgálattal lehet megállapítani. Mivel a D-vitamin nem is egy vitamin, hanem hormon, a hiánya számos hormonális problémát is okozhat – mondta dr. Koppány Viktória, a Budai Endokrinközpont endokrinológusa. 
A pajzsmirigy hormontermelési zavarának két típusa létezik: túl és alul is működhet. Utóbbi esetén a kelleténél kevesebb pajzsmirigy hormon (T3, T4) termelődik, ezáltal az anyagcsere lelassul. Ez többek között fáradékonysággal, álmossággal, menstruációs zavarokkal és akár emésztési problémákkal jár. Ilyenkor a hiányzó hormonokat gyógyszerrel pótolják.
A stresszes életmód egyik következménye a mellékvese kifáradása. Stressz hatására a mellékvesék által termelt kortizol szintje megnő, tartós stressz esetén folyamatosan magas is marad. Ha ezért a mellékvese kifárad, hirtelen megcsappan a kortizol mennyisége, ami fáradtságot, depressziót, letargiát eredményez. Ilyenkor megfelelő stresszkezelésre, valamint gyógyszeres kezelés szükséges - mondta Dr. Koppány Viktória, a Budai Endokrinközpont endokrinológusa.
Az inzulinrezisztencia is okozhat fáradtságot. Korunk egyik népbetegsége kezelés nélkül könnyen 2-es típusú cukorbetegséggé nőheti ki magát. A sejtek érzéketlenné válnak az inzulinra, éheznek. Mivel az inzulin nem képes kellő mennyiségben bejuttatni a glükózt, a hasnyálmirigy még több inzulin kibocsátásával kompenzál. Kezdetben csak az inzulin szintje emelkedik meg, később a vércukoré is. Az egyik fő tünet, ahogy a cukorbetegségé is a főleg étkezések után jelentkező állandó fáradtság, A kezeléshez személyre szabott diétára, rendszeres testmozgásra és akár gyógyszeres vagy inzulinos terápiára lehet szükség - mondta a szakorvos.
Szerző