Mert megérdemli: emeltek Kövér László fizetésén

Publikálás dátuma
2019.04.04. 07:17
Kövér László már bruttó 2,67 millió forintot keres
Fotó: Kisbenedek Attila / AFP
Fél év alatt 70 százalékkal nőtt több parlamenti képviselő bruttó bére, az egyébként mesésen jól kereső házelnök fizetéséhez is hozzácsaptak 270 ezer forintot
Alig fél évvel ezelőtt emelkedett legutóbb a parlamenti képviselők fizetése, most - az országos bérfolyamatokat követve - újabb tízezrekkel többért dolgoznak a honatyák és honanyák. A hivatalos indoklás szerint mivel évek óta nem emelkedett a parlamenti képviselők bére, ezért a pedagógusok, az egészségügyi dolgozók és a többi szektor alkalmazottai után itt az ideje a képviselői fizetések felzárkóztatásának is. Ez azonban annyira jól sikerült, hogy
miközben az országos átlagos bruttó bér 2014-től mostanáig 54,9 százalékkal emelkedett, több képviselő fizetése ugyanezen időszak alatt, a mostani emelést is figyelembe véve 70-77 százalékkal nőtt

 - írja az emelésről beszámoló mfor.hu. Ilyen nagyarányú bérrobbanás a lap szerint nagyjából 30 képviselőt érint a parlamenti adatlapok alapján. Pontos létszámot jelenleg azért is nehéz mondani, mert Kövér László több ellenzéki képviselőt is fizetés-megvonással szankcionált egy decemberi parlamenti ülésen mutatott magatartásuk miatt. Így 7 képviselő esetében arra következtethetünk adat hiányában, hogy esetükben a teljes márciusi fizetés elvonásra került, míg mások 100-160 ezer forint juttatáshoz még a szankció tükrében is hozzájutottak.
A béremelésekre visszatérve, a lejobban kereső házelnök, Kövér László fizetése 2,4 millió forintról 2,67 millióra emelkedett, ami majdnem nyolcszor több az országos átlagnál.

A frakcióvezetők fizetése is megközelíti a havi bruttó 2 millió forintot: a februári 1,78 millió után 1,979 szerepel a bérlapon. A mostani emelésnek köszönhetően a legkevesebbet kereső országgyűlési képviselők bére súrolja az 1 millió forintot, 891 ezer forintos bruttójuk 989 700 forintra emelkedett. Igaz, esetükben rendkívül csalóka a kép, hiszen egyéb betöltött tisztségükért, a kormánytagként vállalt szerepükért - péládul miniszterként - szintén juttatásban részesülnek. A miniszteri javadalmazás 1,8 millióról majdnem havi 2 millió forintra emelkedett márciustól. 

Szó nélkül megkapják

A képviselői munkáról legkönnyebben a parlamenti aktivitáson keresztül kaphatunk képet, noha nem szabad arról sem megfeledkezni, hogy egy képviselő nemcsak az Országházban, de a választói körzetében is tevékenykedhet. Utóbbiról azonban valamivel nehezebb informálódni - főleg közel 200 személy esetében. Ezért a parlamenti adatlapok segítségével jártunk utána annak, hogy a képviselők idén mennyire voltak aktívak a parlamentben - hány felszólalást és önálló indítványt rögzítettek a nevük mellé. Ez alapján megállapítható, hogy a képviselők közel negyede úgy kapta a fizetésemelést, hogy idén még semmilyen aktivitást nem mutatott a parlamentben. Egészen pontosan 47 képviselő neve mellett szerepel a nulla érték a felszólalásoknál és az önálló indítványoknál egyaránt. Közülük: 2 jobbikos, 2 KDNP-s és 43 fideszes honatyát találni.
Szerző

Ki kell tenni a szélsőségeseket a szakszervezetekből

Publikálás dátuma
2019.04.04. 07:15

Fotó: Szalmás Péter / Népszava
Évtizedek óta most először van munkaerőhiány nálunk, nem véletlen, hogy megszaporodtak a sztrájkok - jellemezte Tóth András társadalomkutató a környezetet, amiben a szakszervezeteknek fel kellene készíteni tagságukat a világszerte terjedő populizmus veszélyeire. A MTA Társadalomtudományi Kutatóközpontjának tudományos főmunkatársa az Európai Szakszervezeti Intézet és a Magyar Szakszervezeti Szövetség (MASZSZ) nemzetközi tanfolyamán beszélt arról, a munkát nehezíti, hogy a hagyományos partnernek tekintett baloldali pártok Európa-szerte beleszürkültek a kormányzásba, elvesztették a tömegek számára vonzó populista oldalukat. Közben pedig erősödik a jobboldali populisták és a szélsőjobbos tömörülések hangja. A kulturális terület szakszervezetét vezető Csóti Csaba nyíltan arra biztatta a nemzetközi közönséget, hogy ki kell tenni a szélsőségeseket a szakszervezetekből. A keresztény-szociális olasz Unione Generale del Lavoro (UGL) példája azonban azt mutatja, hogy a többiek által szélsőségesnek elkönyvelt szakszervezetek maguk is próbálnak távolodni a hagyományos együttműködéstől és alternatív megoldásokban gondolkodnak. A negyedik legnagyobb olasz érdekvédelmi tömörülésről Giuseppe Iuliano, a szintén olasz és keresztény CISL nemzetközi vezetője például azt nyilatkozta lapunknak, hogy megszakították az UGL-lel az együttműködést, mert egyik vezetőjük nyíltan neonáci szervezetekkel tartott kapcsolatot. Az alternatív nemzetközi szakszervezeti szövetség létrehozását tervező UGL azért került szóba Magyarországon, mert május 8-án Rómában együttműködési megállapodást ír alá a kevéssé kormánykritikus Munkástanácsokkal. Erről már a magyar konföderáció elnöke nyilatkozott lapunknak, de a szélsőjobbal kokettáló olasz szervezettel vallott értékközösségen Palkovics Imre egészen mást értett. Azt emelte ki, mindketten szeretnék, ha a dolgozók nagyobb részesedést kaphatnának a megtermelt profitból, s megemlítette a munkavállalói résztulajdonosi programot (MRP), amiért ő személy szerint is a 90-es évek eleje óta harcol. Az olasz kapcsolatról szóló közleményben a magyar szakszervezeti tömörülés honlapján az olvasható, hogy partneri viszonyra kell  törekedni a mindenkori kormányokkal és munkaadókkal. Palkovics lapunknak ehhez mégis hozzátette: egyetértenek a hazai érdekvédelmi szervezetek munkahelyi akcióival, mert pontosan érzékelik ők is, hogy sem a kormány, sem a munkaadók nem nyitottak a szakszervezetek egyeztetési kezdeményezéseire.                                                                                                                   

Szoros kapcsolat Salvinivel

Az 1950-ben alapított olasz UGL szakszervezet közeli kapcsolatokat ápol a jobboldali populista Matteo Salvini belügyminiszterrel, a bevándorlásellenes Liga elnökével. Salvini még ellenzéki politikusként, 2017-ben szövetséget kötött az érdekvédelmi szervezettel, 2018 januárjában, az olasz parlamenti választás előtt bejelentette: a munkát, az iskolákat és az egyetemeket illetően közös a programjuk, idén januárban pedig ő avatta fel az UGL új milánói székházát. R.T.

Tarlós: Karácsony, parkolás, Gyurcsány

Publikálás dátuma
2019.04.04. 06:45

Fotó: Draskovics Ádám / Népszava
A főpolgármester a közbeszerzési törvény módosításáért lobbizik Orbán Viktornál, de úgy tűnik, inkább az őszi megméretés izgatja.
Azt mondta, Karácsony Gergely gyanúsan jó viszonyt ápol egyes fideszesekkel. Önnek milyen a viszonya a kormánypárttal? Egyes fideszeseket mondtam, nem a FIDESZ-t. Egy-egy ember nem a FIDESZ. Mit gondol, miért én lettem ismét a Fidesz főpolgármester jelöltje? Ön jobban tudja. Bár Ön is tudja, de fogalmazzunk úgy: cáfolná-e, hogy a jobboldalinak nevezett közösség tagjai közül Budapesten minden felmérés szerint kimagasló a támogatottságom? Nem. Tegyük egyszer tisztába, hogy vége legyen a sok erőlködésnek: a miniszterelnök és köztem akadnak jelentős különbségek is, hiszen más gyökerekkel rendelkezünk, más időben és környezetben szocializálódtunk – de van egy politikai szövetség köztünk. Mert ugyanazt gondoljuk az illegális bevándorlás elleni fellépés szükségességéről, a nemzetállami politizálásról, az európai kultúra és civilizáció megvédéséről (ami a zsidó-keresztény civilizáción alapul), továbbá egyeznek a családpolitikai és családmodellről szóló elképzeléseinek. Ezek a jövő generáció életét meghatározó kérdések. De van, amiben nem értünk egyet. Ez egy Fidesz-hűségnyilatkozatnak is beillene. Csakhogy néhány éve a Fidesz nem egészen így látta a világot. Hát… Lehet, hogy a Fidesz csak huszonöt éve látja így a világot, én viszont hetven éve. Ám ez a párt 1990-től minden választáson támogatott. Akkor is, amikor 6%-os párt volt. Egyenlőség jelet mégsem lehet tenni a FIDESZ és közém, de van grund etika, ami egy határig feltétlenül működik nálam. Véleményazonosság ide vagy oda, sorosozni eddig nem sorosozott. Nem látom értelmét. Az említett urat egy bizonyos törekvés frontemberének tartom, ami talán nélküle is működne. Én nem értem, mi az ő kompetenciája egyáltalán Európában, így Magyarországon is. Mi az illetékessége? Vissza Karácsony és a fideszesek viszonyára. Miért bűn, hogy jóban van annak a pártnak a tagjaival, mely Önt jelöli főpolgármesternek? Ez csúf csúsztatás. Sokaknak szembe kell néznie a ténnyel, hogy Karácsony Gergely nem az az ember, akinek hitték – akivé fel akarták építeni. A HírTv-ben a zsidólistázást képtelen volt nácizmusnak minősíteni, Csepelt Budapest északi régiójába helyezte el, kiderült, hogy ő sem ismeri a „j” és a „ly” helyes használatát, most meg a zuglói parkolási ügyben másokra mutogat. Nincs jóban a FIDESZ-szel, ő a zuglói MSZP-t vádolta ezzel. A renoméját önmaga kezdte ki. Ön nyilatkozatokat sorol, de nem ezen múlik egy polgármester felkészültsége. Nem hiszem, hogy a zsidólistázás elítéléséhez különösebb felkészültség kellene. Ha valakit álmából felvernek, akkor sem mond ilyesmit. Meg aztán azon már múlik, hogy a zuglói polgármester 2018-ban a 9 közgyűlés közül 3-ban maradt köztünk, és egész évben 18 másodpercet szólt hozzá. Karácsony elnézést kért ezért. Szóval a parkolási ügyben hogyan lesz belőle Fidesz-cimbora? Miután a nemzetközi szervezet is megszólalt, egy hét múlva. A matematika nem ismeri az ideológiákat: Zuglóban 21 képviselőből mindössze kilenc fideszes – azaz egy kisebbség nem tudta volna áterőltetni a parkolásról szóló szerződést. Karácsony, törvény adta lehetőségével élve polgármesterként megtorpedózhatta volna a rendeletet. Nem tette. Csak a felelősségét próbálja elkenni, amikor arról beszél, hogy a szavazásnál fejét lehajtva tartózkodott. A lényeg, hogy bevallottan gyanakodott, majd aláírta a parkolási szerződést. És ami ennél fontosabb, hogy erről elterelje a figyelmet, bemártotta a saját pártjánál tízszer nagyobb szövetségesét, az MSZP-t. Nemrég ön mesélte a Válasz Online-nak, hogy nem sikerült rávennie Orbán Viktort a parkolási rendszer megváltoztatására. Ön is bemártotta a szövetségesét? Én nem vádoltam a Miniszterelnököt „mutyizás”-sal. De ennyit arról az ellenzéki érvről, hogy Tarlós István a Fidesz végrehajtó embere. Karácsony nem véletlenül – legalábbis eddig - fondorkodik azon, hogy ezt a két parkolási ügyet összemossa. A zuglói vita arról szól, hogy egy konkrét szerződés milyen körülmények között jött létre, a kerület nyer vagy veszít rajta. Utóbbi nem kérdés: a zuglói költségvetés még 2019-ben is további 301 milliós veszteséggel számol. Én Orbán Viktorral strukturális kérdésekről vitatkozom – fővárosi feladat-e a fizetőparkolás vagy a kerületek dolga. Kitartok a véleményem mellet – és miniszteri támogatás is kinéz az ügyben. Azt állítja, egy tárcavezető támogatja a kormányfő ellenében? Nem a miniszterelnökkel szemben érvel, hanem ha jól értem, az én elképzelésemet ésszerűnek gondolja. Hivatalosan Gulyás Gergely az összekötő Ön és a miniszterelnök között. A Miniszterelnökség vezetőjének támogatását bírja? Nem mondtam neveket, nem is fogok. Annyit elárul, miképp nézne ki a Tarlós-féle parkolási rendszer? Központosított lenne – azt a díjat, amit 23 féleképpen be lehet szedni, egyféleképpen is be lehet szedni. Nem mondom, akad kerület, amelyik jól csinálja, függetlenül attól, milyen színű a polgármester. Például a XIII.-nak majdnem 2 milliárdos nyeresége származik a parkolásból, de a II. kerület is félmilliárdot profitál ebből. Hadd említsem itt az V. és a VI. kerületet is. Az én modellemben a főváros szedné be a díjakat – a pénzből részesülnének a kerületek, a pénz nagyobb része viszont a közösségi közlekedés büdzséjébe kerülne. Zuglóban nem az a fő baj, hogy nem egységes a parkolási rendszer, hanem hogy a polgármester kötött helyben egy rossz szerződést, extrém magas üzemeltetési költségekkel. Az nem teszi átláthatóvá és nyereségessé a rendszert, amit Karácsony Gergely javasol, hogy a parkolási automatákat kössék be a NAV-hoz? Jellemző, hogy Karácsony plágiumként állt elő az ötlettel, miután azt Pintér Sándor belügyminiszter korábban kezdeményezte a pénzügyminisztériumnál. Nem is tudom, miért erőlteti Karácsony ezt a számára kényelmetlen témát. Talán, azért mert Gyurcsány Ferenc vazallusa, ahogy a pártfogást maga Gyurcsány erősítette meg. A javaslat nem Karácsonyé. Olyan ez, mint mikor Demszky dudált saját ablaka alatt a kátyúk ellen tiltakozva. Karácsony egyébként is bődületes dolgokat mond. Miért is fércmunka a metróállomások? Miért nem lehet az M3-ast meghosszabbítani? Komplett zagyvaság. Az előbb még Fidesz-cimbora volt Karácsony, mikor lett kripto-DK-s? Gyurcsány Ferenc maga mondta az Inforádióban, hogy támogatja Karácsony Gergelyt. Ilyet én nem mondtam, hogy FIDESZ-cimbora, ez súlyos csúsztatás. Az előbb figyelmen kívül hagytam ezt a kísérletét, de kérem, ne erőltesse, mert nem életszerű. Ezt mondta az MSZP is. Mit? Az előválasztás után, ahol Karácsony 80:20-as arányban verte a szocialista Horváth Csabát. Nem kérdés, hogy ezt az eredményt, a DK szavazói hozták össze, akiket Gyurcsány küldött szavazni. (Egy olyan „választáson”, ahol a választók 2,4%-a vett részt.) Mire alapozza ezt? Személyes véleményem. És nem elszigetelt vélemény. Ki verte szét a baloldalt? Kinek az érdeke, hogy a miniszterelnök-, illetve főpolgármester-jelölt ne MSZP-s legyen? Most sem, ahogy négy éve sem. Ez az elmélet logikai alapon azt is jelenti, hogy a baloldal-repesztő Gyurcsány végső soron önt támogatja. Kötve hiszem, hogy az Apró-Gyurcsány-család aranykönyvében szerepelnék. Azt hiszem, viccnek sem jó. Karácsony Gergely nincs itt, hogy megvédje magát. Nyílt vitában is vállalná a véleményét főpolgármester úr? Karácsonynak egyelőre nem velem kell vitatkoznia hanem Puzsér Róberttel. Amellett ő támad hónapok óta, csak nem túl ügyesen. A zuglói tényeket nem én találtam ki. Részben Zuglótól érkeztek, részben Karácsony mondta óvatlanul az ATV-ben, HÍR TV-ben. A közvélemény-kutatások ezt mutatják. Mit? És miről vitatkoznánk? arról, hogy mondta-e az ATV-ben Karácsony vagy sem, amit tízezrek hallottak? Vagy arról, hogy nevetségesen demagóg dolgokat írt nekem, amikor azt követelte: én adjam ki a kerületek parkolási adatait? Pont az a bajom, hogy ez jelenleg a kerületek feladata. Hagyjuk Karácsonyt, beszéljünk elvi alapon. Mi a véleménye magáról a vitáról – elképzelhető, hogy lesz Tarlós kontra Valaki meccs? Ön feszegette Karácsonyt, nem én. De tényleg, miért is kellene nekem hat hónappal a választás előtt a jelöltek közül épp Karácsonnyal vitáznom? A mára atipikussá vált viták ideje egyébként lejárt. Miért is? Mert a politikai érzelmeken alapuló viták rendkívül alacsony színvonalúak lettek. Falus Ferenc úgy akart nyerni ellenem 2014-ben, hogy egy vödör jeges vizet öntött a fejére. Karácsony „Orbán helytartójának” titulál, közben egyik durva hibát a másik után véti, színészkedik. Kormányoldalról nálam senki sem birkózott többet Orbán Viktorral. Mit vitatkozzak egy olyan emberrel, aki egy év alatt mindösszesen 18 másodpercet szólt hozzá a közgyűlés munkájához? Gyakorlatilag nincs jelen a fővárosban, fogalma sincs mi történik. Csak kommunikációs paneljei vannak – például a fővárosi költségvetés helyzetéről. Nincs kedve valakinek megnézni a zuglói költségvetést? Hogy kerületi szinten mekkora a hiány, mennyi az ingatlaneladás, mekkora hitelkeretet kellett megszavazni? És miért nem feszegetnek egy érdemi Karácsony-Puzsér vagy Karácsony-Sermer vitát, hiszen a kronológia is ezt indokolja. Vagy az egész előválasztás csak kamu? Netán „le van zsírozva”? Emlékszik még a Karácsony-Horváth meccs közepén a sportszerűtlen kutatási publikációra? Na, ezeket a mondásokat lehet ütköztetni egy vitában. Semmi értelme ténykérdéseken vitatkozni. Koncepciókról kell beszélni, és arról, azokból ki mennyit tud végrehajtani? Van ember a városban, aki elhiszi, hogy ellenzéki aktor több pénzt tud kicsikarni a kormánytól, mint én? Elsősorban a kerületében kellene boldogulnia. Hány konkrét fejlesztés valósult meg Zuglóban 5 év alatt, néhány óvodafelújításon kívül? Kósa Lajos és Lázár János hangoztatta folyton, hogyha a városuk ellenzéki polgármestert választ, kevesebb forrást kap. Ön is beáll a zsarolók sorába? Nem tudom, mit mondott Lázár. Én tizenkét évig kisebbségből vezettem Óbudát. Nem kényeztetett el sem a Horn-, sem a Gyurcsány-kormány. Ez az együttműködési realitás. A világon nincs olyan kormány, amelyik jobban együttműködne egy őt gyalázó ellenzékkel, mint egy szövetségessel. Ha források: a főváros hiánya az idén 114 milliárd, ebből 66,7 milliárd forint a hitelfelvétel. Kívülről úgy tűnik: felmorzsolódik Budapest pénzügyi mozgástere. Az említtet 66,7 milliárdos hitel nem egy kényszerűségből felvett működési kölcsön – évek óta rendelkezésre álló Európai Beruházási Bank (EIB) hitelkerete, amit eddig nem hívtunk le, most viszont ebből finanszírozzuk az előkészített fejlesztéseket. Ha nem vennénk fel, attól a főváros még működne, hiszen ezt a pénzt csak fejlesztésre költhetjük. Attól még hitel. Vissza kell fizetni. Az önkormányzatok nem nyereségtermelő szervezetek – leszámítva néhány ritka példát, mint Budaörs vagy Tiszaújváros – nincs olyan helyhatóság, melyik jelentősen ne adóforintból, uniós pénzből vagy hitelből fejlesztene. Miért lenne ez bűn? Ismétlem, nem működési hitelről beszélünk, ellentétben a 2010-ben itt hagyott 78 milliárdos BKV hitellel. A napokban megszüntették a Fővárosi közbeszerzési Kft-t. Mi lesz helyette? Kezdeményeztem a miniszterelnök úrnál a közbeszerzési törvény módosítását – alakult is egy közös munkacsoport a kormány és főváros részvételével. Régóta mondom, hogy a közbeszerzési törvény túl bonyolult, iszonyúan meg tud akasztani beruházásokat – miközben kérdéses, hogy az alapfunkcióját betölti-e. A fővárosi projektekkel majd egy hivatali főosztály foglalkozik.