Magyar Állami Operaház;

Palerdi András

- Ókovács Szilveszter: valljátok magatokat afroamerikainak!

A Magyar Állami Operaház főigazgatója a Hírcsárdával kelt versenyre.

Több szerkesztőséghez, így a Népszavához is eljutott az az április 5-i dokumentum, amelyben a Magyar Állami Operaház főigazgatója, Ókovács Szilveszter arra szólítja fel a Porgy és Bess előadásának fellépőit, hogy vallják magukat afroamerikaiaknak. »Kedves Művészek, Főigazgató Úr kérésére küldjük Nektek a következő kérést. Az előadás előtt az alábbi nyilatkozat aláírását kéri tőletek színházunk vezetősége, melyet nyomtatott formában odaviszünk Nektek: „Én, alulírott kinyilvánítom, hogy identitásomnak elválaszthatatlan részét képezi az afroamerikai eredet és tudat. Ezért is külön öröm számomra, hogy George Gershwin Porgy és Bess című operájában felléphetek”« – olvasható az operaházi levélben. 

Megírtuk: az Erkel Színházban úgy tűzték újra műsorra péntektől Gershwin operáját, hogy a jogtulajdonos nem adta meg a játszási engedélyt, a próbákat végig fénymásolt kottákból tartották. Múlt évben négy előadáson játszották az Erkelben a Porgy és Besst, ám mivel nem vették figyelembe az „all black cast” szabályt – a jogutódok akarata szerint kizárólag afroamerikai énekesek adhatják elő a darabot – az előadásról szóló anyagokon fel kellett tüntetni: „A Porgy és Bess produkció jelen formában történő bemutatása nem engedélyezett, és ellentétes a mű színrevitelének követelményeivel.”

A fénymásolt Porgy és Bess-kották ügyéről kérdésünkre az Operaház csütörtökön úgy reagált: „Az előadások és a kották jogdíját előre kifizettük.” – Ám a kották sokszorosítása éppúgy engedélyköteles, mint egy színpadi mű bemutatása – hívta fel a figyelmet egy témában jártas jogi szakértő, aki a Népszava megkeresésére arra mutatott rá: a jogsértés súlyát csak csökkenti, ha az engedély nélkül másolt kották felhasználása után fizet a felhasználó. Ugyanez érvényes egy játszási engedély nélkül bemutatott előadásra is.

A pénteki előadás előtt Ókovács Szilveszter az Erkel Színházban a közönség elé állt, a játszási engedélyről feltételes módban úgy fogalmazott: „Lenne itt engedély, jó lenne.” Az „all black cast” szabályt buta kitételnek nevezte, amely szerint tizennégy afroamerikai énekesnek kellene a színpadon lennie a Porgy és Bess operában, ám szerinte Magyarországon erre nincs mód. Ókovács állította, a fellépők többsége aláírta azt a nyilatkozatot, amely arról tesznek hitet, hogy indentitásuk része az afroamerikai eredet és tudat. Az Operaház főigazgatója úgy fogalmazott: ez a nyilatkozat egy szatirikus megoldás az „all black cast” előírás betartására.

Liszt arra törekedett, hogy Transzcendens etűdjeiben a végsőkig feszítse a játéktechnikai lehetőségeket. Ránki Fülöp bebizonyította leküzdhető nehézségük, és a bennük rejlő zenei tartalmat is kibontotta.