Tarlós István;színházak;TAO;

2019-04-06 09:00:00

Látványpénz

Azért a kulturális tao sírjánál állva, kizárólag a saját lelkiismeretünk megnyugtatása végett, még egyszer, utoljára ismételjük el: amit ebben a dologban Orbán, Kásler, Fekete és Tarlós urak műveltek, az egy hazug, gonosz, kampánycélokat szolgáló  szemfényvesztés. 

A tao eredeti célja az volt, hogy a tőke közvetlenül, a vállalkozói adó terhére finanszírozhassa az állandó pénzhiánnyal küzdő előadóművészeti szervezeteket. Orbán hatalomra kerülve ezt a lehetőséget kiterjesztette a látványportokra, majd addig kavart, amíg a kultúrát kizárta belőle. Bizonyára igaz, hogy egyes látványzenei és látványtánc vállalkozások visszaéltek a finanszírozási formával. Miért nem küldték rájuk a NAV-ot, miért nem vizsgáltatták ki?

Tény lehet az is, hogy a rabló-pandúr közvetítéssel foglakozó cégek sápot szedtek a megszerzett taóból. A feleknek valószínűleg így is megérte, de ha ez így nem helyes, nem lehetne esetleg azt is felmérni, nemzetgazdaságilag mennyire hasznos a botlábú focisták taóból való honorálása, pláne, ha ennek a megfelelő helyen való együttszotyizás némi védelmi pénz jelleget is kölcsönöz? 

Párás lesz az ember szeme a meghatottságtól, amikor azt hallja, hogy a főpolgármester kibrusztolta: a főváros színházai kapják meg a költségvetéstől a megvont tao miatt kiesett összeget. Bizonyára olyan megrögzött cinikusnak kell lenni, mint én vagyok ahhoz, hogy éljünk a gyanúperrel: bárki nyeri is az őszi választást, jövő ilyenkor már azon fogunk sírni, hogy ezt a pénzt megkurtították, zárolták, elvitte a cica. A független társulatok és játszóhelyek pedig, amelyeknek ez a támogatási forma a fennmaradásukat biztosította, eleve föl sem merültek az alkuban. 

De a lényeg a két jó hír. Az egyik, hogy egy évre legalább a kőszínházak vezetői fellélegezhetnek. A másik meg, hogy Tarlós István talán nem teljesen nyugodt, mert lám, begyújtotta a kampányrakétákat.