divat;MTÜ;

Illusztráció

- Most kormányelőterjesztést készítenek a divatipar fellendítésére

A cél, hogy a régió divatközpontjává váljon Magyarország.

Elkészítette a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) a magyar divatipar fejlesztésére irányuló stratégiai munkaanyagát, amelynek célja, hogy Magyarország a régió divatközpontjává váljon; az ügynökség most a kormányelőterjesztés összeállításán dolgozik – közölte az MDDÜ az MTI-vel.

A közlemény idézte Bata-Jakab Zsófiát, az ügynökség vezetőjét, aki kifejtette: hat fő stratégiai pillér köré szerveződik a magyarországi divatágazat újbóli fellendítése. Ezek a szakmai koordináció erősítése, hatékonyabb iparági marketing, a magyar divatipari termékek kereskedelmi és exportlehetőségeinek javítása, a minőségi gyártás, valamint a nemzetközi színvonalú oktatás. Az MDDÜ egyfajta koordinációs központként segíti a különböző szereplők közötti információcserét az együttműködési lehetőségek feltárását és megvalósítását. Ide tartozik a divatdiplomácia is, amelynek célja többek között a stratégiai partnerségek kialakítása más országok divatipari központjaival. Példaként a tavaly augusztusban az MDDÜ és az olasz Camera Nazionale della Moda Italiana között létrejött megállapodást említette, amelynek értelmében az olasz nemzeti divatkamara három éven át többek között mentorprogram segítségével támogatja a magyar divatipar fejlesztését.

Az MDDÜ a más ágazatokkal történő együttműködésre is nagy hangsúlyt helyez, ezért kötött stratégiai megállapodást még márciusban a Hiventures állami kockázati tőkebefektetővel. Mindez a magyar divat- és dizájn ipar fellendítését, valamint egy értékteremtő magyarországi divat- és dizájnipari startup ökoszisztéma kialakítását szolgálja. Kiemelték, hogy növelni kell a magyar divatipar ismertségét, ehhez pedig nemzetközi szinten olyan marketingkommunikációra van szükség, amely kifejezi a magyar divat és dizájn egyedi jellegét. Erre szolgál az ügynökség által kialakított ernyőmárka, így a magyar divat- és dizájntermékek külföldön Budapest Select márkanév alatt mutatkozhatnak be. Az iparág magyarországi képviselőinek ismertségét erősíti az MDDÜ által évente megrendezett Budapest Central European Fashion Week is.

Közölték, hogy a magyar divatágazat fellendítéséhez javítani kell az itt előállított termékek elérhetőségét, ehhez azonban előbb fel kell térképezni a teljes szektort, mérhetővé kell tenni az ágazat teljesítményét.

Megjegyezték, az ügynökség becslése szerint 3000 magyar cég foglalkozik divat- és dizájntermékekkel, az aktív tervezők száma 250 és 300 között mozog.

Kiemelt területet jelent még az oktatás- és a gyártásfejlesztés. Bata-Jakab Zsófia a közlemény szerint elmondta, folyamatban van a hazai gyártói kapacitás felmérése, emellett idén fókuszban lesz az iparági szakmunkák presztízsének helyreállítása is, mert ez a terület küzd a legnagyobb kihívásokkal.

Az MDDÜ a Magyar Turisztikai Ügynökség leányvállalataként alakult meg 2018-ban, két kiemelt részleggel: divatipar és dizájnipar. Az ügynökség célja a magyar divat- és dizájnipar nemzetközi ismertségének növelése és ezáltal az országimázs erősítése. 

Egymilliárd forint közpénz

Mint korábban megírtuk, az MTÜ által tavaly alapított MDDÜ-t irányító Bata-Jakab Zsófia Orbán Ráhel barátnője: a kormányfő lányával egy időben járt a Corvinus marketingszakára, és már egyetemi évei alatt is dolgozott például a kormányfő felesége, Lévai Anikó által felkarolt, ám hatalmasat bukó, részben állami Attitude divatmárka csapatában.

Guller Zoltán, az MTÜ vezérigazgatója saját bevallása szerint is kap alkalomszerű, ingyenes szakmai tanácsokat Orbán Ráheltől. A kormányfő lánya egy felvétel tanúsága szerint egy ízben közpénzmegszerzési lehetőségekről csevegett Máté Kristóffal, az MTÜ értékesítési, illetve Berényi Vincével, az ügynökség egykori stratégiaimarketing-igazgatójával.

Arról is beszámoltunk, hogy egymilliárd forintot közpénzt juttat a kormány a Magyar Divat & Design Ügynökség Nonprofit Zrt.-nek fesztiválok támogatására.

Öt százalék alá csökkent Tremmel Zoltán befolyása.