Budapest;dugódíj;

2019-04-15 00:00:00

2025-ig jön a fővárosi dugódíj

2021 és 2025 között 3,3 milliárd forintból megvalósul a dugódíj – idézi a Budapesti Mobilitási Tervből az Index.hu.

Tarlós István főpolgármester már 2015-ben pontos terveket vázolt a dugódíjra. Eszerint első lépcsőben a főváros teljes közigazgatási területére egy 5 ezer forintos Budapest-matricát vezetnének be. A második lépcsőben a belvárosi „városmagba” egy külön díjjal lehetne belépni. Habár a dugódíj kivetését a főváros a 4-es metró megépítése fejében vállalta az EU felé, a Fidesz-KDNP jogszabályban tiltotta be a bevezetést.

A dugódíj amúgy már 2015 előtt is felmerült, ám azok rendre elvéreztek a kulisszák mögötti egyeztetések során. Az LMP ugyanakkor visszatérően követeli a kivetését.

 

Az Index az alábbi, további terveket azonosította az anyagban:

- az 1-es villamosvonal meghosszabbítása az Etele térig

- az elektronikus, időalapú jegyrendszer és kapcsolódó új tarifarendszer bevezetése

- a fogaskerekű vasút (60-as villamos) rekonstrukciója és fejlesztése

- a 3-as metróvonal infrastruktúra-rekonstrukciója

- a Déli összekötő vasúti Duna-híd átépítése

- MÁV-Start motorvonat-beszerzés, a Budapest–Hatvan-vasútvonal korszerűsítése

- budapesti trolibusz-járműprojekt

- a Hungexpo területének közlekedésfejlesztése

- P+R parkolók építése

- M2 gyorsforgalmi út

- a VI. kerületi Podmaniczky utca rekonstrukciója (Bajcsy Zsilinszky út – Teréz körút között)

- a Pasaréti út komplex szemléletű felújítása

- a Széchenyi Lánchíd és a villamos- és közúti aluljáró felújítása

- a Blaha Lujza tér közterületi megújítása, a Széna tér és az Orczy tér felújítása

- a Hungária krt. – Könyves K. krt. kerékpáros infrastruktúra korszerűsítése

az EuroVelo6 és EuroVelo14 nemzetközi kerékpárútvonalak fejlesztése

- az autómegosztási (carsharing) rendszer szabályozásának megvalósítása

- a Petőfi híd felújítása

- integrált menetrend és menetdíjrendszer kialakítása, a BKK, MÁV, Volán szolgáltatásainak harmonizálása

- az M1 metróvonal (Millenniumi földalatti vasút) korszerűsítése és meghosszabbítása

- városi és elővárosi hajók és kiszolgáló létesítmények fejlesztése

- a 3-as villamosvonal meghosszabbítása a Kassai téren át észak felé és Szegedi úti felüljáró megépítése

- az M1 metróvonal (Millenniumi földalatti vasút) járműfejlesztése

- belvárosi áruátrakó pontok kialakítása, környezetbarát „last mile” áruszállítás

- átfogó city-logisztikai szabályozás megvalósítása

- a pesti belvárosi Duna-part Kossuth tér – Fővám tér közötti szakaszának megújítása

- a Nagy Lajos király útja fejlesztése

- a fővárosi személyforgalmi behajtási díj rendszer bevezetése és kapcsolódó infrastruktúra-beruházások

- a budapesti városi zöldutak fejlesztése és a környéki zöldutakhoz való kapcsolódás fejlesztése

- a közbringa-rendszer továbbfejlesztése

- a Szilas-patak menti kerékpáros-infrastruktúra fejlesztése

- a Külső Bécsi úti villamosvonal meghosszabbítása (Vörösvári út – Aranyvölgy)

- a 2-es villamos vonal déli meghosszabbítása: 2-es és 24-es villamosok összekötése, valamint a 2-es villamosvonal rekonstrukciója

- műegyetemi villamosvonal kialakítása a Kopaszi-gát területének közlekedési fejlesztésére

a 42-es villamos vonal meghosszabbítása a Gloriett lakótelepig

- a körvasút menti körút kiépítése II. szakasz (M3 autópálya – Üllői út közötti szakasz)

- csepeli gerincút (Teller Ede út) kialakítása

- körvasút menti körút kiépítése III. szakasz (Üllői út – Soroksári út között)

- a Nagykörút komplex keresztmetszeti felülvizsgálata, gyalogos-kerékpáros lehetőségekkel

- az M2 metróvonal és a H8 gödöllői HÉV összekötése és a rákoskeresztúri szárnyvonal kialakítása – gödöllői ág

- az M3 metróvonal meghosszabbítása Káposztásmegyerig

- az M4 metróvonal nyugati meghosszabbítása

- az újpalotai villamosvonal megépítése.