2025-ig jön a fővárosi dugódíj

Publikálás dátuma
2019.04.15. 00:00

Fotó: Balogh Zoltán / MTI
2021 és 2025 között 3,3 milliárd forintból megvalósul a dugódíj – idézi a Budapesti Mobilitási Tervből az Index.hu. Tarlós István főpolgármester már 2015-ben pontos terveket vázolt a dugódíjra. Eszerint első lépcsőben a főváros teljes közigazgatási területére egy 5 ezer forintos Budapest-matricát vezetnének be. A második lépcsőben a belvárosi „városmagba” egy külön díjjal lehetne belépni. Habár a dugódíj kivetését a főváros a 4-es metró megépítése fejében vállalta az EU felé, a Fidesz-KDNP jogszabályban tiltotta be a bevezetést. A dugódíj amúgy már 2015 előtt is felmerült, ám azok rendre elvéreztek a kulisszák mögötti egyeztetések során. Az LMP ugyanakkor visszatérően követeli a kivetését.   Az Index az alábbi, további terveket azonosította az anyagban: - az 1-es villamosvonal meghosszabbítása az Etele térig - az elektronikus, időalapú jegyrendszer és kapcsolódó új tarifarendszer bevezetése - a fogaskerekű vasút (60-as villamos) rekonstrukciója és fejlesztése - a 3-as metróvonal infrastruktúra-rekonstrukciója - a Déli összekötő vasúti Duna-híd átépítése - MÁV-Start motorvonat-beszerzés, a Budapest–Hatvan-vasútvonal korszerűsítése - budapesti trolibusz-járműprojekt - a Hungexpo területének közlekedésfejlesztése - P+R parkolók építése - M2 gyorsforgalmi út - a VI. kerületi Podmaniczky utca rekonstrukciója (Bajcsy Zsilinszky út – Teréz körút között) - a Pasaréti út komplex szemléletű felújítása - a Széchenyi Lánchíd és a villamos- és közúti aluljáró felújítása - a Blaha Lujza tér közterületi megújítása, a Széna tér és az Orczy tér felújítása - a Hungária krt. – Könyves K. krt. kerékpáros infrastruktúra korszerűsítése az EuroVelo6 és EuroVelo14 nemzetközi kerékpárútvonalak fejlesztése - az autómegosztási (carsharing) rendszer szabályozásának megvalósítása - a Petőfi híd felújítása - integrált menetrend és menetdíjrendszer kialakítása, a BKK, MÁV, Volán szolgáltatásainak harmonizálása - az M1 metróvonal (Millenniumi földalatti vasút) korszerűsítése és meghosszabbítása - városi és elővárosi hajók és kiszolgáló létesítmények fejlesztése - a 3-as villamosvonal meghosszabbítása a Kassai téren át észak felé és Szegedi úti felüljáró megépítése - az M1 metróvonal (Millenniumi földalatti vasút) járműfejlesztése - belvárosi áruátrakó pontok kialakítása, környezetbarát „last mile” áruszállítás - átfogó city-logisztikai szabályozás megvalósítása - a pesti belvárosi Duna-part Kossuth tér – Fővám tér közötti szakaszának megújítása - a Nagy Lajos király útja fejlesztése - a fővárosi személyforgalmi behajtási díj rendszer bevezetése és kapcsolódó infrastruktúra-beruházások - a budapesti városi zöldutak fejlesztése és a környéki zöldutakhoz való kapcsolódás fejlesztése - a közbringa-rendszer továbbfejlesztése - a Szilas-patak menti kerékpáros-infrastruktúra fejlesztése - a Külső Bécsi úti villamosvonal meghosszabbítása (Vörösvári út – Aranyvölgy) - a 2-es villamos vonal déli meghosszabbítása: 2-es és 24-es villamosok összekötése, valamint a 2-es villamosvonal rekonstrukciója - műegyetemi villamosvonal kialakítása a Kopaszi-gát területének közlekedési fejlesztésére a 42-es villamos vonal meghosszabbítása a Gloriett lakótelepig - a körvasút menti körút kiépítése II. szakasz (M3 autópálya – Üllői út közötti szakasz) - csepeli gerincút (Teller Ede út) kialakítása - körvasút menti körút kiépítése III. szakasz (Üllői út – Soroksári út között) - a Nagykörút komplex keresztmetszeti felülvizsgálata, gyalogos-kerékpáros lehetőségekkel - az M2 metróvonal és a H8 gödöllői HÉV összekötése és a rákoskeresztúri szárnyvonal kialakítása – gödöllői ág - az M3 metróvonal meghosszabbítása Káposztásmegyerig - az M4 metróvonal nyugati meghosszabbítása - az újpalotai villamosvonal megépítése.
Szerző
Frissítve: 2019.04.15. 18:28

Egyre zavarosabb gázhelyzet - horvátot nem veszünk, a román partokon a szemünk

Publikálás dátuma
2019.04.14. 19:00
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Magyarország akkor vásárolná meg a Krk szigeten tervezett, tengeren szállított úgynevezett cseppfolyósgáz- (lng-) lefejtő negyedét, ha annak tarifája versenyképes lenne – szögezte le Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, miután Kína és 16 kelet-közép-európai ország vezetőinek dubrovniki csúcstalálkozóján tárgyalásokat folytatott a horvát féllel. Bár az üzem léte Magyarország stratégiai érdeke, a versenyképes árat „teljes bizonyossággal most még nem látjuk”, illetve erre horvát részről "egyértelmű válasz egyelőre nem fogalmazódott meg". Eszerint Zágráb akkor fogadná el a magyar ajánlatot, ha hazai kereskedők előre lekötnék a terminálban lefejtett gázt. E két esemény összekötését ugyanakkor "Magyarország nem fogadja el", illetve „a jelenleginél drágábban biztos nem veszünk gázt” - szögezte le Szijjártó Péter. Mindezek alapján szakértők szerint az ügyben annyi "előrelépés" történt, hogy a magyar fél tavaly év végétől eltérően már nem ragaszkodik a többségi részesedéshez. A 2021-ben átadni tervezett üzem 234 millió eurós árához az EU és a horvát állam egyaránt 100-100 millió euróval járulna hozzá. Egy háttérbeszélgetésen Hernádi Zsolt, a horvát INA-t irányító Mol elnök-vezérigazgató határozottan elvetette az lng-terminálba való beszállásuk ötletét. Az új gázforrások elérését maga is nemzetstratégiai fontosságúnak tartaná; az lng-t például más irányú ellátási kiesések pótlására. A horvátok ugyanakkor az Európában megszokottnál lényegesen magasabb szállítási díjat kérnének - igazolta vissza. Az évi 2,6 milliárd köbméter gáz továbbítására alkalmas krk-i üzemnél jelentősebb a Fekete-tenger román szakaszán az amerikai ExxonMobil és az osztrák OMV által felfedezett, évi 8 milliárd köbméterrel kecsegtető találat. Ama sajtóinformáció kapcsán, miszerint az EU osztrák kérésre megtiltotta volna, hogy a magyar hatóságok megvétózzák a román gáz Baumgartenbe juttatásához szükséges közvetlen gázvezeték kiépítését, a központi hazai gázvezetékeket üzemeltető FGSZ tulajdonosaként Hernádi kiállt a már kiépült csövek – így a magyar-szlovák-osztrák útvonal – igénybe vétele mellett. Egy új, közvetlen magyar-osztrák cső több százmillió eurós ára miatt az egyéb megoldásoknál mindenképp drágább lenne a rajta keresztül szállított gáz – hangoztatta. Megjegyzendő: bár a hó elején a román kormány az ottani gáztalálat kitermelését fontolgató társaságokra kivetett adóteher enyhítését ígérte, e tárgyban kedvező hír nem érkezett. Változatlanul bizonytalan tehát a román behozatal esélye is. Így, bár Dubrovnikban Szijjártó Péter Teodor Melescanu román külügyminiszterrel is tárgyalt, tárcája erről kiadott, hosszú leírásában gázról egy szó sem esik.
Szerző

Most kormányelőterjesztést készítenek a divatipar fellendítésére

Publikálás dátuma
2019.04.14. 18:44
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
A cél, hogy a régió divatközpontjává váljon Magyarország.
Elkészítette a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) a magyar divatipar fejlesztésére irányuló stratégiai munkaanyagát, amelynek célja, hogy Magyarország a régió divatközpontjává váljon; az ügynökség most a kormányelőterjesztés összeállításán dolgozik – közölte az MDDÜ az MTI-vel. A közlemény idézte Bata-Jakab Zsófiát, az ügynökség vezetőjét, aki kifejtette: hat fő stratégiai pillér köré szerveződik a magyarországi divatágazat újbóli fellendítése. Ezek a szakmai koordináció erősítése, hatékonyabb iparági marketing, a magyar divatipari termékek kereskedelmi és exportlehetőségeinek javítása, a minőségi gyártás, valamint a nemzetközi színvonalú oktatás. Az MDDÜ egyfajta koordinációs központként segíti a különböző szereplők közötti információcserét az együttműködési lehetőségek feltárását és megvalósítását. Ide tartozik a divatdiplomácia is, amelynek célja többek között a stratégiai partnerségek kialakítása más országok divatipari központjaival. Példaként a tavaly augusztusban az MDDÜ és az olasz Camera Nazionale della Moda Italiana között létrejött megállapodást említette, amelynek értelmében az olasz nemzeti divatkamara három éven át többek között mentorprogram segítségével támogatja a magyar divatipar fejlesztését. Az MDDÜ a más ágazatokkal történő együttműködésre is nagy hangsúlyt helyez, ezért kötött stratégiai megállapodást még márciusban a Hiventures állami kockázati tőkebefektetővel. Mindez a magyar divat- és dizájn ipar fellendítését, valamint egy értékteremtő magyarországi divat- és dizájnipari startup ökoszisztéma kialakítását szolgálja. Kiemelték, hogy növelni kell a magyar divatipar ismertségét, ehhez pedig nemzetközi szinten olyan marketingkommunikációra van szükség, amely kifejezi a magyar divat és dizájn egyedi jellegét. Erre szolgál az ügynökség által kialakított ernyőmárka, így a magyar divat- és dizájntermékek külföldön Budapest Select márkanév alatt mutatkozhatnak be. Az iparág magyarországi képviselőinek ismertségét erősíti az MDDÜ által évente megrendezett Budapest Central European Fashion Week is. Közölték, hogy a magyar divatágazat fellendítéséhez javítani kell az itt előállított termékek elérhetőségét, ehhez azonban előbb fel kell térképezni a teljes szektort, mérhetővé kell tenni az ágazat teljesítményét. Megjegyezték, az ügynökség becslése szerint 3000 magyar cég foglalkozik divat- és dizájntermékekkel, az aktív tervezők száma 250 és 300 között mozog. Kiemelt területet jelent még az oktatás- és a gyártásfejlesztés. Bata-Jakab Zsófia a közlemény szerint elmondta, folyamatban van a hazai gyártói kapacitás felmérése, emellett idén fókuszban lesz az iparági szakmunkák presztízsének helyreállítása is, mert ez a terület küzd a legnagyobb kihívásokkal. Az MDDÜ a Magyar Turisztikai Ügynökség leányvállalataként alakult meg 2018-ban, két kiemelt részleggel: divatipar és dizájnipar. Az ügynökség célja a magyar divat- és dizájnipar nemzetközi ismertségének növelése és ezáltal az országimázs erősítése. 

Egymilliárd forint közpénz

Mint korábban megírtuk, az MTÜ által tavaly alapított MDDÜ-t irányító Bata-Jakab Zsófia Orbán Ráhel barátnője: a kormányfő lányával egy időben járt a Corvinus marketingszakára, és már egyetemi évei alatt is dolgozott például a kormányfő felesége, Lévai Anikó által felkarolt, ám hatalmasat bukó, részben állami Attitude divatmárka csapatában. Guller Zoltán, az MTÜ vezérigazgatója saját bevallása szerint is kap alkalomszerű, ingyenes szakmai tanácsokat Orbán Ráheltől. A kormányfő lánya egy felvétel tanúsága szerint egy ízben közpénzmegszerzési lehetőségekről csevegett Máté Kristóffal, az MTÜ értékesítési, illetve Berényi Vincével, az ügynökség egykori stratégiaimarketing-igazgatójával. Arról is beszámoltunk, hogy egymilliárd forintot közpénzt juttat a kormány a Magyar Divat & Design Ügynökség Nonprofit Zrt.-nek fesztiválok támogatására.
Szerző
Témák
divat MTÜ