Így válasszunk egészséges(ebb) sonkát

Publikálás dátuma
2019.04.18. 16:16

Fotó: Shutterstock
Érdemes egészséges(ebb) húsvéti sonkát választani, a nitrites pácsót pedig elkerülni, mert nagy mennyiségben fogyasztva növeli a rák kialakulásának kockázatát.
2015-ben az ENSZ Egészségügyi Világszervezet (WHO) Nemzetközi Rákkutató Ügynöksége (IARC) bizonyítottnak találta a kapcsolatot a feldolgozott húsfélék - szalámik, kolbászok, virslik, felvágottak, füstölt és pácolt húsok - fogyasztása és a vastagbélrák kialakulása között. Állásfoglalásuk kiadása óta 800 különböző epidemiológiai vizsgálat eredményeit összefoglalva arra a következtetésre jutottak, hogy a feldolgozott húsfélék az „emberre bizonyítottan rákkeltő” 1. csoportba tartoznak, ahol a cigaretta, az alkohol és az azbeszt is található. Bár később ezt a kijelentést az igazgató, Cristopher Wild tompítva úgy nyilatkozott: arra szerették volna felhívni a figyelmet, hogy az 1-es csoportba tartozók valóban bizonyítottan okozhatnak daganatos megbetegedéseket, igaz, a húsok nem ugyanolyan mértékben. Az IARC szerint 
a rendszeresen, napi 50 gramm feldolgozott húsfogyasztás 18 százalékkal növeli a vastagbélrák kialakulásának kockázatát.

A másik megállapításuk a vörös húsokra vonatkozott, az ide sorolt sertést, marhát, bárányt, borjút, birkát, és kecskét is valószínűsíthetően rákkeltő hatásúnak találták, ezért a 2-es csoportba sorolták.
A legtöbb tanulmány a húsfélék rákkeltő hatásáért a kálium-, illetve nátrium-nitrátot teszi felelőssé, amelyek a hús szövetei közé kerülve nitritté alakulnak. Nitrites pácsó-keverék rengeteg húskészítményben található, ettől lesz szürke helyett rózsaszínű a hús, és azért is felel, hogy pácolt íze legyen a készítménynek. Ha hőkezelve nagy mennyiségben fogyasztjuk, megnöveli a rák kialakulásának kockázatát.
Mindezek ellenére a magyarok a Nielsen piackutató cég adatai szerint tavaly feldolgozott húsra költöttek a legtöbbet, a sonka, a szalámi és a virsli iránt még nőtt is a kereslet. Ez azért is elgondolkodtató, mert Magyarországon nők és férfiak körében is az egyik vezető daganatos megbetegedés éppen a végbél- és vastagbélrák.

Milyen a jó sonka

A Magyar Élelmiszerkönyv szabályzata szerint a húsvéti sonka is külön kategória, ami lehet nyers, hőkezelt és a parasztsonka is. Létezik nyers, hőkezelt, valamint formában vagy bélben hőkezelt sonka. Külön alcsoportba tartozik a parasztsonka, amelyet a hagyományos eljárás szerint száraz sózás után hónapokig érlelnek, majd hidegen füstölnek. 2017-ben több módosítás is történt a szabályzatban, például csökkentették a maximális sótartalmat, de érdemes alaposan megnézni, milyet vásárolunk - írta a Tudatos Vásárló
A jó sonka onnan is felismerhető, hogy sokkal keményebb, mint a gyorsabban érlelt változatok. Vannak úgynevezett közepes érlelésű, gyors pácolással készült, nyers vagy főtt sonkák is. A gyorsérlelésűek húsába nagy mennyiségű páclét juttatnak, és csak néhány napig érlelik. A címkét elolvasva kiderül, milyen eljárással, hagyományos vagy gyorspácolással készült, füstölt vagy csak füstölt ízű-e a termék. Az ilyen, ráadásul gyorspácolt terméket jobb elfelejteni. A nitrites pácsóval kezelt sonkákat az élénk rózsaszín hússzín mellett arról lehet felismerni, hogy ezek általában főtt, előre fóliázott termékek - és ezek a legolcsóbbak.
Szerző
Témák
húsvét sonka
Frissítve: 2019.04.18. 16:29

Fejfájás nehezítheti a hosszú hétvégét

Publikálás dátuma
2019.04.18. 14:14
Illusztráció
Fotó: BURGER/Phanie / AFP
Bár frontmentes, kellemesen meleg várható a következő négy napban, az időjárásra érzékenyeknek fájhat a fejük.
A hosszú hétvégére igazi tavaszt ígérnek a meteorológusok. Pénteken és szombaton a napsütés lesz túlsúlyban, folyamatos melegedésre készülhetünk, és csapadék sem várható. Vasárnaptól kissé változékonyabb napok következnek, helyi záporok is frissíthetik a levegőt, de a hőmérséklet még ekkor is a kellemes tartományban marad – írta Pintér Ferenc, a Meteo Klinika igazgatója a Facebook-oldalán
Az, hogy a jövő hét közepéig nem is érkezik front a térségbe, segíti a szervezet pihenését, regenerálódását. A napsütés hatására energikusabbak lehetünk, de vasárnap és hétfőn a változékonyság már okozhat enyhébb panaszokat. Mivel a fülledtség is fokozódik, a kevésbé érzékenyek is érezhetnek például vérnyomás-ingadozást. Fejfájás és migrén is sokakat kínozhat. Alvászavarok, napközbeni szétszórtság tapasztalható, felerősödhetnek a gyulladásos panaszok. 
Akik általában nem érzékenyek az időjárás változásaira, a napos, kellemes hőmérsékletű időben jól érezhetik magukat. A bőr védelméről már gondoskodni kell, szinte erős fokozatú az UV-sugárzás - olvasható a Meteo Klinika honlapján. A pollenhelyzet is romlik, a platánra és a nyírfára allergiások tünetei felerősödhetnek.
Szerző
Frissítve: 2019.04.18. 17:05

Mit (t)együnk, hogy ne plusz kilókat hozzon a nyúl?

Publikálás dátuma
2019.04.17. 16:16
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
A húsvét az egészséges táplálkozás szempontjából „szerencsés” ünnep – mondta a dietetikus. Ilyenkor már sok friss zöldségfélét lehet kapni, ezért akár egészséges(ebb)en is össze lehet állítani a menüt.
A húsvéti étkezések fő eleme természetesen a sonka, ami hagyományosan disznóból készül és Barcza Zsuzsanna dietetikus szerint, ha nincs valamilyen komoly egészségügyi problémánk, ezen nem is érdemes változtatni. A rengeteg fajtából azonban jó minőségű: „rendes” füstölésű és nem gyorspácolt és -érlelt, ízfokozókkal turbózott, viszont lehetőleg kevésbé zsíros változatot válasszunk. Ínyencek – ha nincsenek elvi aggályaik és nem sajnálják az állatot - kipróbálhatják a fiatal bárányhúst is – mondta a szakember a Népszavának.
A húsvét másik elengedhetetlen kelléke a tojás, amelynek táplálkozás-élettani hatásairól folyamatos viták zajlanak, de mostanában inkább az az elfogadott álláspont, hogy a koleszterintartalma nem annyira egészségkárosító, mint néhány évvel ezelőtt gondolták. A fogyasztott mennyiséggel azonban nem érdemes túlzásba esni. A néhány darab főtt tojás, ha nem vagyunk betegek, nem fog ártani, de majonézes salátaként sok felesleges kalóriát juttat a szervezetbe. A sárgája tartalmazza a hasznosabb anyagokat, a fehérje viszont az alacsony energia- és magas fehérjetartalma miatt előnyös. 

Értékes a sárgája

A zsírban oldódó vitamintartalma mellett a tojássárgájában lévő lecitin az esszenciális kolin forrásául szolgál, amelynek már néhány hetes hiánya is kóros májelváltozást okoz, elégtelen bevitele csökkenti a folsavszintet, ami nemcsak veszélyezteti a meglévő terhességet, de megnehezíti a létrejöttét is. A kolin megakadályozza, hogy a koleszterin megtapadjon az erek falán, felelős az agy fejlődéséért, a normális zsíranyagcseréért és szerepe van a sejtkommunikációban, amelynek zavarát a rák kialakulásának egyik tényezőjeként tartják számon. A tojássárgája-kivonattal kezelt Alzheimer-kóros betegek tüneteinek javulását főleg a magas lecitin (kolin) tartalommal hozzák összefüggésbe. A tojássárgájának az igen hasznos omega-3 tartalma is jelentős.

Szerencsés a húsvét, illetve az, aki egészségesebbé szeretné tenni az ünnepi étkezést, tavasz lévén már megjelentek ugyanis a piacokon a friss zöldségek, amelyeket a dietetikus ajánlása szerint érdemes bőven fogyasztani a fehérjék mellé. A legjobb, ha a nyers tormát lereszeljük, mert így megmaradnak a hasznos illóolajai. Ezek segítik az emésztést, de a máj méregtelenítését is támogatják, és kiemelkedő a vértisztító hatásuk is. A torma sok vitamint tartalmaz, C-vitaminból például többet is, mint a citrom.
 A másik ajánlott csodazöldség” a cékla, de a bolti helyett ezt is inkább magunk készítsük, megfelelő színfogó intézkedésekkel és erővel felvértezve reszeljük le és például citrommal ízesítve tálaljuk. A benne található antocianin nevű flavonoid erős antioxidáns hatású vegyület, azaz megvédi a szervezetet az oxidatív folyamatoktól, rugalmasan tartja az erek falát, vérnyomáscsökkentő és -képző hatású. Mindkét gyökérnövény – nyersen - magas rosttartalmú, ezért jól kiegészítik a nehezebben emészthető ételeket, például a sonkát. Érdemes sok hagymát és akár az emésztést támogató medvehagymát is tenni a tányérra, aminek éppen most van az egyébként rövid szezonja.
Lehetőleg úgy, hogy kenyérnek ne is maradjon hely. Bár a kalács is hagyományosan húsvéti étel, mértéktartóan ajánlott fogyasztani. Kalandvágyók persze kísérletezhetnek teljes őrlésű vagy alternatív lisztekből készíteni, de Barcza Zsuzsanna szerint inkább arra figyeljünk, hogy „jó” környezetben, sok zöldséggel körítve fogyasszunk belőle, keveset. A mértékletesség mellett ez a „trükk” az ünnepi édességeknél is bevethető. Egy zöldségben gazdag étkezés után elfogyasztott kevés sütemény ugyanis kevésbé problémás, mint az uzsonnára és önmagában, tehát rostos környezetbe helyezés nélkül megevett, ráadásul nagyobb mennyiségű, például csokinyúl felfalása.

Csínján az alkohollal

Az ebédhez, vacsorához kis mennyiségben elfogyasztott alkohollal sincs probléma – mondta a dietetikus. Sokszor azonban ilyenkor már a reggel is italozással indul, ügyeljünk, hogy legalább ne éhgyomorra történjen; legyen, ami felszívja. Mivel az alkohol folyadékot von el a szervezetből, folyamatosan és bőségesen igyunk vizet, is.
Szerző
Témák
húsvét