Legfeljebb 11 párt lesz az EP-íveken

Publikálás dátuma
2019.04.23. 18:16

Fotó: Népszava
Keddig gyűjthették a magyar pártok az aláírásokat a május 26-ai Európai Parlamenti választásra való induláshoz.
A Nemzeti Választási Iroda eddig hét listát vett nyilvántartásba, azaz a Fidesz-KDNP-nek, az MSZP-Párbeszédnek, a Momentumnak, a Demokratikus Koalíciónak, a Jobbiknak, az LMP-nek és a Mi Hazánk Mozgalomnak sikerült 20 ezer szignót gyűjtenie. Az utolsó napon a Magyar Kétfarkú Kutyapárt, a Magyar Munkáspárt, az Egységes Magyar Nemzeti Néppárt valamint a Tea Párt Magyarország jelentkezett még a választási irodánál. Az NVI legkésőbb a bejelentéstől számított negyedik napon dönt a lista nyilvántartásba vételéről. A maximum 11 pártot tartalmazó májusi szavazólap annak fényében meglepő, hogy a szervezettől összesen 22 párt, illetve pártszövetség vette át az ajánlások gyűjtésére szolgáló ajánlóíveket. Ezek közül legalább egy tucat kicsi, ismeretlen vagy zavaros hátterű párt található, többnek még működő honlapja sincs. A kamupártok szaporodása azért is különös, mert az országgyűlési szavazással szemben az EP-voksoláson nem jár közpénzes kampánytámogatás. Ennek következtében nehezen érthető, mi motiválja az esélytelen kispártokat vagy a kamuformációkat abban, hogy megmérettessék magukat. Az egyik lehetséges magyarázat az ismerethiány lehet, legalábbis Vadai Mihály, az Egységes Magyar Nemzeti Néppárt elnökének lapunknak adott korábbi válasza alapján. Azért állnak csatasorba – mondta Vadai –, mert úgy tudja: a törvény szerint ha egy párt két egymást követő választáson nem állít jelöltet, akkor törlik a pártok nyilvántartásból. A valóságban viszont az elnök által említett szabály csak az országgyűlési választásokra vonatkozik, azaz az európai parlamenti voksolástól való távolmaradásnak nincs következménye. Azok a pártok egyébként, amelyek képviselői a határidő lejártáig nem viszik vissza valamennyi, a Nemzeti Választási Irodától átvett ajánlóívet, ívenként ezer forint bírságra számíthatnak.

20 milliót csalt el, 300 ezret kell fizetnie

Csaknem 20 millió forintot kísérelt meg igazolni fiktív számlákkal egy 2014-ben alapított párt elnöke – közölte az ügyészség. A 37 éves férfi az alapításától volt elnöke egy meg nem nevezett politikai pártnak, amely a parlamentbe jutáshoz szükséges küszöböt nem érte el, pedig a választásra a Magyar Államkincstártól 149 millió forint támogatást kapott. A férfi beismerte, hogy bűnös, a bíróság ugyanakkor csupán 300 ezer forint pénzbüntetésre ítélte, amelyet meg nem fizetése esetén 300 napi szabadságvesztésre kell átváltoztatni. A HVG információi szerint Kovács Szabolcsról, az Új Dimenzió Párt (ÚDP) elnökéről van szó.

Szerző
Frissítve: 2019.04.23. 18:18

Elismerte a Figyelő, hogy nem volt igaz az Ujhelyi házfelújításáról szóló hír

Publikálás dátuma
2019.04.23. 17:58

Fotó: Ujhelyi István Facebook oldala
A kormányközeli lap helyreigazítást tett közzé kedden a honlapján.
Egy hónappal az után, hogy a Figyelő Ujhelyi István házának felújításáról írt, most helyreigazítást tettek közzé – vette észre a hvg.hu. A lap március 19-én írt arról, hogy a Szeviép finanszírozta az MSZP EP-képviselőjének szőregi házfelújítását több tízmillió forint értékben, most azonban megírták: valótlan volt ez a híresztelés. Egyébként már a címben is arról írnak, hogy a Délmagyar.hu és az annak nyilatkozó Baranyi Sándor miatt írtak meg hamis hírt. A 2010-ben csődbe ment építőipari cég egyik volt tulajdonosa, Baranyi Sándor ugyanis a Délmagyarnak nyilatkozta azt, hogy ők újították fel ingyen a politikus házát. Ujhelyi később egy rendhagyó sajtótájékoztatón be is hívta a családi házába az újságírókat, hogy nézzék meg, szó sincs luxusházról, és bemutatta a felújításról kapott számlákat is.
Szerző

A Kúria szerint is jogot sértett a csak a Fidesz ajánlásairól tudósító TV2

Publikálás dátuma
2019.04.23. 17:19
Forrás: Tények/Facebook
A Nemzeti Választási Bizottság már korábban kimondta a jogsértés tényét, de a kormányhoz végtelenül lojális csatornának ez nem volt elég.
A Kúria is kimondta: jogszabálysértést követett el a TV2, amikor csak arról számolt be, hogy a Fidesz-KDNP leadta az ajánlásokat az EP-választás előtt, arról nem, hogy velük együtt a Jobbik és a Momentum is megtette ezt -írja a hvg.hu. Az ügy alapja, hogy amikor az első három párt leadta az EP-választáshoz kellő ajánlásokat, a TV2 csak arról adott hírt, hogy a Fidesz-KDNP volt az első. Egy magánszemély viszont arra emlékeztette beadványában a Nemzeti Választási Bizottságot, hogy a Jobbik és a Momentum ugyanekkor adta le az aláírásait, ez mégis kimaradt a hírből. Az NVB megállapította: a TV2 megsértette az esélyegyenlőség szabályait, bírságot viszont nem szabott ki, mert nem volt ismétlődő a jogsértés.
A TV2-nek ez nem volt elég, a Kúriától kértek felülvizsgálatot. Azt állították: a fontos hír az volt, hogy a Fidesz adta le elsőnek az ajánlásokat, emiatt annak nincs hírértéke, hogy ki volt a második-harmadik. Egyébként elsőként a Jobbik adta le az aláírásokat, a Fidesz csak második volt, de ennek az Országos Választási Iroda szerint sincs jelentősége, a törvény szerint az ugyanaznap történt leadás egyidejűnek számít.
A Kúria ítélete szerint a felülvizsgálati kérelem nem alapos, és mindenben igaza volt az NVB-nek. Azt is hozzátették: ha a műsor nyilvánvalóan megsértette az esélyegyenlőség alapelvét, akkor nem lehet a szerkesztői szabadságra hivatkozni.

Szerző