Mészárosék nyerhették el a 750 milliárdos belgrádi vasútépítést

Publikálás dátuma
2019.04.26. 16:53
Mészáros Lőrinc megnyerte magának az alkupiacot is
Fotó: Népszava
A kormány az eredmény kihirdetésekor valamiért nem szerette volna elárulni a győztes nevét.
Az RM International Zrt.-ből, a China Tiejiuju Engineering & Construction Kft.-ből és a China Railway Electrification Engineering Group Kft.-ből álló konzorcium Magyarország eddigi legnagyobb vasúti beruházásának nyertese, amelyet Szijjártó Péter nem említett meg Pekingben – írja az Index. Azt végig tudni lehetett, hogy a beruházók között kínai cégek is lesznek, hiszen Kína stratégiája, hogy „testre szabott” hitelt nyújt az adott országoknak olyan projektekre, amelyeket kínai vállalatok kiviteleznek. Márpedig itt a kínai Eximbank lesz a finanszírozó pénzintézet. A nagy titkolózás minden valószínűséggel 
a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó RM International Zrt miatt lehet.

A portál információi szerint a nemrégiben alapított társaság fő profilja a vasútépítés, tulajdonosai a Mészáros és Mészáros Kft., valamint az R-KORD Kft. (melynek tulajdonosa szintén a Mészáros család). 
Az RM International képviseletére jogosultak között ott van Mészáros nagyobbik lánya, Mészáros Beatrix.

Rajta kívül Halmi Tamás, aki Mészáros-birodalom több cégében is vezető posztot tölt be, például a Mészáros és Mészáros Kft. ügyvezetője, Mátrai Erőmű igazgatósági tagja és a Mediaworks felügyelőbizottsági tagja, illetve Sárváry István, aki szintén ügyvezető a Mészáros és Mészárosban.
Az R-Kord Kft., amely tavaly 17 milliárd forint forgalmat csinált, csaknem megtriplázva az előző évi árbevételét

szintén Mészáros nevén van és természetesen állami megrendelésekben sem szenved hiányt. A belgrádi 
160 kilométeres vasútvonalat a tervek szerint 750 milliárd forintból újítanák fel.

Szerző
Frissítve: 2019.04.28. 14:56

Technikai problémák miatt egyre gyakrabban akadozik a bankolás

Publikálás dátuma
2019.04.26. 09:20

Fotó: Dobó Krisztián
Három napja akadozik a CIB Bank elektronikus rendszere, az ügyfelek nem tudnak utalni. A pénzforgalmi üzemzavarok száma két év alatt megduplázódott.
"Nem tudom megnézni a céges utalásainkat, így az ügyfélnek sem tudom jóváhagyni a megrendelését”. „Nem férek hozzá a saját pénzemhez, nem tudok előre utalni, nem kapom meg időben az árumat”.

Záporoznak a felháborodott ügyfelek panaszai a CIB Bank közösségi oldalán. A pénzintézet elektronikus felületei ugyanis - a húsvéti ünnepekre időzített, az ügyfelek számára előre jelzett rendszerátállítás, illetve az informatikai eszközök új adatközpontba költöztetése után - kedden lényegében használhatatlanná váltak. Az internetbankon keresztül nem lehetett hozzáférni a számlákhoz, sem pedig átutalásokat indítani, és volt, akinek ez a fiókokban sem sikerült. Problémák voltak a bankkártyás fizetéssel és az ATM-es készpénzfelvétellel is. Több ügyfél számára csak a hosszas bolti sorbanállás után, a kasszánál derült ki, hogy nem tud fizetni, és hiába próbálkozott az automatáknál is. 
A bank lapunknak is elküldött tájékoztatása szerint a költözés miatti, előre bejelentett szolgáltatáskiesés szombaton este 20 óráig tartott, és ezt követően a bank szolgáltatásai kedd délelőttig megfelelően működtek. Kedd délelőtt azonban „technikai problémák léptek fel”, amelyek miatt „az ügyfélkiszolgálási idő jelentősen lelassult” az elektronikus csatornákon és a fiókokban. A bankkártyás szolgáltatásokban csak rövid ideig volt fennakadás, ám az elektronikus szolgáltatásait – például a netbankot – érintő hibákat még csütörtökre sem tudta maradéktalanul kijavítani a bank. Mert bár kedd este, majd szerda este is azt közölték, hogy sikerült megoldani a problémát, és újra működik a rendszer, másnap délelőttre rendre kiderült, hogy mégsem. A CIB Bank a honlapján csütörtök délután már azt közölte: éjjel javításokat végeznek, ami miatt péntek hajnalban több szolgáltatásuk – internetbank, mobilbank, kártyás vásárlás, készpénzfelvétel, ATM-ek - nem vagy csak korlátozottan lesz elérhető. Szerettük volna megtudni a CIB Banktól, pontosan mi okozza az üzemzavart, hány ügyfelet érint a probléma, és mivel kártalanítják őket amiatt, ha nem tudtak átutalásokat indítani, vásárolni, készpénzt felvenni? Ezen kérdéseinkre azonban nem kaptunk választ, mint ahogyan a bank közösségi oldalán efelől érdeklődő ügyfelek sem. Őket az oldal kezelője sűrű elnézéskérések közepette a CIB Bank panaszkezelési oldalára irányította. Egy ügyfél hozzászólása szerint azonban a hét elején az a felület sem működött…
A CIB Banknál rövid időn belül már másodszor fordul elő hasonló probléma: februárban egy hardwer eszköz leállása miatt váltak időszakosan elérhetetlenné a pénzintézet elektronikus csatornái. De nem csupán ennél a banknál történik ilyesmi, április közepén az MKB Bank netbankjának leállása borzolta a kedélyeket, márciusban a K&H Banknál voltak átmeneti kimaradások az e-bank és mobilbank szolgáltatásokban, hogy csak a legközelebbieket említsük. A hasonló hírek szinte egymást érik: időről időre ügyfelek tízezreinek okoz minimum bosszúságot egy-egy hazai nagybank elektronikus szolgáltatásinak leállása vagy akadozása.

CIB: jelentjük, már működik

Cikkünk megjelenése után a bank péntek reggel jelezte, elhárították a meghibásodásokat. „Az éjjel elvégzett javításoknak köszönhetően elektronikus csatornáink ismét megfelelően működnek. Fióki szolgáltatásainkban még lehetnek fennakadások, illetve a szokottnál lassabb lehet a kiszolgálás, de mindent megteszünk, hogy mielőbb ismét a megszokottak szerint állhassunk ügyfeleink rendelkezésére a bankfiókokban is. Köszönjük ügyfeleink türelmét, és elnézésüket kérjük az okozott kellemetlenségekért!” - írta a pénzintézet, hozzátéve, hogy Facebook-oldalukon is figyelmeztették az érintetteket. 

Sűrűsödő üzemzavarok

Nem csoda, hiszen a pénzforgalmi üzemzavarok száma évek óta emelkedik: a jegybank 2017-ben összesen 29 hitelintézet 467 incidenséről kapott adatszolgáltatást – derül ki az MNB 2018-as Fizetési Rendszer Jelentéséből. Ez pedig azt jelenti, hogy 2015-höz képest csaknem megduplázódott az ilyen problémák száma. A jegybank szerint ugyanakkor ez az esetszám a szolgáltatók számához, illetve a pénzügyi infrastruktúra összetettségéhez viszonyítva továbbra is alacsony.
A jelentés alapján az üzemzavarokat ugyanakkor egyre hosszabb ideig tart elhárítani: 2017-ben legalábbis ennek átlagos ideje 11 óra 3 perc volt, azaz csaknem másfél órával hosszabb, mint 2016-ban. Igaz, a növekedést döntően egyetlen bank három, kiemelkedően hosszú időtartamú meghibásodásai okozták. Az üzemzavarok főként az internetbanki és mobilbanki rendszereket érintik: 2017-ben 196 eset az internetbanki, 144 a mobilbanki szolgáltatásokhoz kapcsolódott, 71 pedig internetes vásárláshoz. Ezek a meghibásodások – amelyek többek között az átutalások elindításában és a számlaforgalmuk lekérdezésében korlátozzák az ügyfeleket - a tíz legnagyobb banknál jóval gyakrabban fordulnak elő, mint a kisebbeknél. Utóbbiaknál a központi – például számlavezető - rendszerekkel és a telefonos ügyfélszolgálattal kapcsolatos üzemzavarok a jellemzőek. A rendszerek elérhetetlenségét jelentős részben a túlzott terhelés - az átlagost jelentősen meghaladó feldolgozandó adat vagy szándékos külső túlterhelés - okozta. Gyakori volt az alkalmazások hibás működése, váratlan lefagyása vagy a memóriaszivárgás is. Hardver hiba esetén pedig nem minden esetben sikerült automatikusan átállni a tartalékrendszerre. A jelentés szerint 2017-ben tovább emelkedett a bankkártyákhoz és ATM-készülékekhez kapcsolódó problémák száma is, amelyek jelentős részét hálózati hibák - szakadozó kapcsolatok, hibás beállítások, külső szolgáltatónál levő hibák – okozták. 

Elavult rendszerek?

Nagy Márton, a jegybank alelnöke nemrégiben egy konferencián a hazai bankrendszer egyik nagy kihívásának nevezte a digitalizációt. Arról beszélt: még a nagybankok rendszereinek 46 százaléka is elavult komponenseket tartalmaz, ami megnehezíti majd az új fintech megoldások hozzájuk kapcsolását is. A jegybank most azt közölte lapunkkal: a magyarországi bankok informatikai rendszere megbízható, biztonságos szolgáltatási színvonalat képvisel. A pénzintézetek folyamatosan fejlesztik IT-rendszereiket, amelyek ugyanakkor összetett struktúrát jelentenek. Egyes esetekben éppen a fejlesztések, egy új – az ügyfeleknek is kényelmesebb, gyorsabb szolgáltatást nyújtó –, modernizált rendszerre való átállás során keletkezhetnek időleges problémák.

Panaszt lehet tenni

Bár a rendszerleállásokat a bankok a lehető legrövidebb idő alatt igyekeznek orvosolni, az ügyfeleknek – például a nem határidőre teljesített utalások, áfabefizetések miatt – komoly káruk is keletkezhet. Ennek megtérítését - ha a kár bizonyítottan a banki szolgáltatás kieséséből származik - az adott pénzintézettől kérhetik az ügyfelek. Ha az írásos beadványt a bank elutasítja, az MNB mellett működő Pénzügyi Békéltető Testületnél lehet kérni vitarendezési eljárás keretében az anyagi kár megtérítését – tájékoztatta lapunkat a jegybank. Közölték azt is: ha az ügyfél az írásos beadványára 30 napon belül nem kap választ a hitelintézettől, az MNB-hez fordulhat panaszbejelentéssel, a jegybank pedig fogyasztóvédelmi intézkedéssel sújthatja az adott intézményt annak panaszkezelési hiányosságai miatt.  

Szerző
Frissítve: 2019.04.26. 11:35

Megint drágább lett a gázolaj

Publikálás dátuma
2019.04.26. 08:21
Illusztráció: Shutterstock
Bruttó 2 forinttal emelte a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát pénteken a Mol, a benziné nem változott.
Az emeléssel a gázolaj literenkénti átlagára 407 forintra nőtt, a benziné 400 forint maradt.
Az üzemanyagok ára legutóbb a múlt héten szerdán változott: a 95-ös benzin ára bruttó 5 forinttal 400 forintra, a gázolajé bruttó 4 forinttal 405 forintra emelkedett.
Az autósok 50 forintos különbséget is tapasztalhatnak a töltőállomások árai között.
A benzin ára 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint.
Szerző