A fővárosi garázsok is részt vesznek az ingatlanpiaci boomban: a kereslet fokozódik, az árak pedig meredeken emelkednek – derül ki az ingatlan.com legfrissebb elemzéséből, amely a hivatalos KSH-adatok alapján vizsgálta a fővárosi autóállomány növekedését kerületenként, valamint ehhez kapcsolódóan a garázsok kínálatát.
A múlt év végén 660 ezer autót tartottak nyilván a fővárosban, ami éves összevetésben 4,1 százalékos, 2014-hez viszonyítva pedig 13 százalékos bővülést jelent. Emiatt egyre nagyobb az igény a garázsokra: az ingatlan.com statisztikái szerint az egy garázshirdetésre jutó érdeklődések alapján mért kereslet 2019-ben négyéves csúcsra emelkedett, duplája volt a tavalyinak – mutatott rá Balogh László, a portál vezető gazdasági szakértője. Ennek következtében mind az eladó, mind a bérelhető garázsok ára emelkedett, a drágulás a fokozott kereslettel és a szűk kínálattal is magyarázható.
Áprilisban egy budapesti garázst átlagosan 4,1 millió forintért hirdettek, ami a tavaly januári szinthez képest 36 százalékos drágulást jelent, a négy évvel korábbi 1,9 millió forintos átlagnak pedig több mint a kétszerese. A kiadó garázsok havi bérleti díja éves összevetésben 15 százalékkal 23 ezer forintra emelkedett. Balogh László szerint a kínálat nem tudja tartani a lépést a kereslettel. A budapesti autók száma havonta átlagosan 1500-2000 darabbal nő, havonta viszont csak 70-80 garázst hirdetnek meg eladásra a fővárosban, kiadásra pedig 150-200-at.
A fővároson belül ugyanakkor jelentősek az eltérések. A XIII. kerület több szempontból is kiemelkedik a mezőnyből. Ebben a városrészben nőtt a legnagyobb mértékben – 2014 óta 36 százalékkal – az autók száma. Tavaly januárhoz képest pedig 11 százalékkal lett több gépkocsi, így a múlt év végén ebben a városrészben már 61 ezer autót tartottak nyilván.
Ennek megfelelően a garázsok ára is komolyan megugrott ebben a kerületben: ezeket az idén áprilisban már 3,9 millióért árulták, ami 34 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi árszintet, a 2014-es átlagárnak pedig a duplája. Összehasonlításul: 2015 januárjában a XIII. kerületben még átlagosan 1,7 millióért adtak egy garázst.
Balogh László szerint némiképp enyhítheti a parkolási problémákat, hogy az elmúlt években megjelentek a közautó-szolgáltatók, de ezek áttörést még nem hoztak. A közautós cégek autóflottája csupán ezres nagyságrendű, ami a 660 ezres fővárosi autóállományhoz képest egyelőre szerény, 0,1 százalékos részesedést jelent. Az ingatlan.com szakembere szerint a fővárosi autóállomány további bővülése így további áremelkedést hozhat a fővárosi eladó és kiadó garázsok és zárt parkolóhelyek piacán.