MOL;kőolaj;olajfinomító;barátság;bitumen;

- A Mol rájár a stratégiai készleteinkre

Miközben a Barátság-olajvezetékbe került orosz szennyezés miatt a Mol a stratégiai készleteinkből vásárol, Fehéroroszország már jó minőségű naftát kap. A kőolajból többek között kátyúmentes utakat biztosító gumibitumen készül.

A Mol 150 ezer tonna nyersolaj lefoglalásával megkezdte az ország biztonsági tartalékainak felhasználását – közölte a Népszavával zalaegerszegi gumibitumen-gyáruk alapkő-letétele után Hernádi Zsolt, a társaság elnök-vezérigazgatója. Mint emlékezetes: az Európát ellátó Barátság-vezeték orosz kiindulópontján az olajba került, a finomítókat károsító szennyeződés miatt a múlt héten a vevő államok északról délre haladva sorra tagadták meg a csőben lévő nyersanyag átvételét.

A Mol pénteken függesztette fel a szállítmányok fogadását, miután a felettünk lévő ukrán szakaszon már elzárták a csapokat. Így Magyarországot nem érte el a problémás adag. Kedden az illetékes Palkovics László innovációs és technológiai miniszter az ország összesen 560 ezer tonna olaj-vésztartalékából 400 ezer tonnát felszabadított, vagyis felajánlott a Mol-nak piaci árú megvásárlásra. Hernádi Zsolt csütörtöki közlése szerint jelenleg a finomított kőolaj mintegy 20 százalékát szerzik be a Szlovákiát és Magyarországot a horvát Omisalj kikötőjével összekapcsoló Adria-vezetéken keresztül.

Az esetleges kártérítést firtató kérdésünkre úgy fogalmazott: habár eme, déli betáplálási útvonal elméletileg mind a két állam – egyaránt Mol-tulajdonú – finomítóját teljes egészében el tudná látni tengeren szállított nyersanyaggal, a mostani egy rendkívüli helyzet, ami belátható időn belül megoldódhat, így az nem teszi szükségessé beszerzési útvonalaik alapvető átrendezését. Kedden éppenséggel Budapesten fogadtak el rendezési ütemtervet az érintett államok képviselői, akik a fennakadás elhárítását május közepére tették. A Dunai Finomító naponta mintegy 20 ezer tonna nyersolaj feldolgozására képes, amit változatlanul az Adria felől, saját kereskedelmi készleteikből és hazai kitermelésből biztosítanak. Így becslése szerint a kormány által felszabadított stratégiai tartalékból most lehívott 150 ezer tonna kitart az ügy rendezésére ígért május közepi időpontig.

Szakértők felhívják a figyelmet: bár Magyarország közel negyed százada tart biztonsági készletet, abból mindeddig nem történt válsághelyzeti vételezés. Sokak szerint a Mol most sem kényszerült erre rá, amiben számíthatott a tárolást végző Magyar Szénhidrogén-készletező Szövetség által megállapított "piaci ár" is. Hernádi Zsolt ennek kapcsán kiemelte a stratégiai olaj- és gáztartalékolás fontosságát, még akkor is, ha netán hosszú ideig nem vételezünk ténylegesen is e készletekből.

A Belnaftahim fehérorosz olajfeldolgozó és -szállító vállalat tegnapi közleménye szerint ugyanakkor Fehéroroszországba már ismét minőségi kőolaj érkezik a Barátság vezetéken Oroszországból - idézte az MTI a RIA Novosztyi orosz hírügynökséget. A klórral szennyezett adagot az orosz szakaszon az ucsénai tározókba ürítették. (Szakértők szerint a leválasztott mennyiségek fokozatosan a tiszta szállítmányokhoz keverve már feldolgozhatók.) A szállítás a szükséges műveletek és mintavételek után az orosz Transznyefty és a fehérorosz Gomeltransznyefty képviselője jelenlétében újraindult az ukrán Mozir irányába - írták.

A Magyarország ellátását is döntően biztosító Barátság kőolaj-vezetékben április 19-én szerves klórvegyület-szennyeződést észleltek. Emiatt több európai állam, így a lengyelek, németek, ukránok, szlovákok, magyarok és a balti köztársaságok a múlt héten felfüggesztették a csövön érkező olaj átvételét. Az orosz olajszállításokért felelős Transznyefty képviselője múlt pénteken arról tájékoztatott, hogy az oda nem illő anyag az olajat kisebb termelőktől begyűjtő Szamaranyefty-Terminal nevű magánvállalat felügyelte mérőállomáson kerültek a vezetékbe. A cég viszont azt közölte, hogy a létesítmény már nem áll a tulajdonában. Mindenesetre az orosz hatóságok az ügyben büntetőeljárását indítottak.

Kevesebb kátyúÚj, évi 20 ezer tonna úgynevezett gumibitument gyártó üzem alapkövét tette le csütörtök délelőtt a Mol zalaegerszegi telepén Varga Mihály pénzügyminiszter, Balaicz Zoltán, a város kormánypárti polgármestere, Vigh László, a térség fideszes parlamenti képviselje, valamint Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója. A gyár hárommilliárdos költségének negyedét az állam állja. A gumibitumen a veszprémi központú Pannon Egyetem és a Mol saját európai szabadalma - tudtuk meg Holló András tanszékvezetőtől. A termék a kőolajfinomítási maradékanyagokból helyben előállított, hagyományos bitumen és használtgumiabroncs-őrlemény keveréke. Az ebből készült útfelszín nem annyival drágább, mint az elterjedtebb úgynevezett modifikált bitumen, de legalább olyan tartós. Ez pedig hosszú kátyúmentes időszakot biztosít. Hernádi Zsolt kiemelte a beruházás környezetvédelmi jelentőségét: az új üzem évi félmillió használt gumiabroncsot vesz fel, ami a Magyarországon keletkező mennyiség közel tizede. Ebből évi 200 kilométer kétszer egy sávos főútra vagy 600 kilométer kétszer egy sávos útra húzható új felső réteg. Az egykor finomítóként üzemelő zalai telephelyen 2005-ben már átadtak egy évi 5 ezer tonna legyártására alkalmas gumibitumen-egységet, aminek terméke több hazai útszakaszba is bekerült.

„Nincs közöttünk feszültség, még ha sokan próbálnak is ilyet szítani” – hangsúlyozta az MLSZ elnöke.