A pilóták hibáztak a moszkvai légikatasztrófánál

Publikálás dátuma
2019.05.07. 16:06

Fotó: AFP
Egyértelműen a pilóták hibájára összpontosít a nyomozás abban a moszkvai légibalesetben, amiben 41 ember halt meg, amikor az Aeroflot Moszkvából Murmanszkba tartó gépe műszaki hiba miatt kényszerleszállást hajtott végre, és közben kigyulladt - írja az Index. Az orosz Nyomozati Hatóság (SZK) vizsgálatának előzetes eredményei alapján nem kellett volna sietni a kényszerleszállással – számol be a Kommerszant napilap. A gépet a felszállás utáni 14. percben a viharzónában villámcsapás érte, emiatt a pilóták csak tartalékcsatornán tudták tartani az összeköttetést a földi irányítással, és megsérült több elektronikus berendezkedés, így teljesen kézi vezérlésre álltak át. A leszállás előtt azonban meg kellett volna szabadulni a kerozin nagy részétől, enélkül ugyanis a gép súlya túl nagy volt, különösen egy kézi vezérléssel végrehajtott, javarészt műszerek nélküli leszálláshoz, amikor a rendszer nem működtette az optimális sebesség és landolási szög beállítását. Ezek azonban nem kiküszöbölhetetlen problémák, a pilótákat szimulátorokon felkészítik az ilyen helyzetekre. Ezúttal azonban a pilóták rosszul választották meg a sebességet és a landolási szöget a több tonna üzemanyag miatt nagyobb landolási súlyhoz képest. Az orrát nyomták le ahelyett, hogy felhúzták volna. A gép a kemény landoláskor visszapattant, nem stabilizálták a leszálló pozíciót, és a gép orrának pánikszerű lefelé nyomásával csak még nagyobb erővel csapták újra a gépet a földhöz, így a futóművek berogytak, és kilyukasztották az üzemanyagtartályt. Hibázhatott a földi irányítás is - az előzetes adatok szerint a tűzoltók későn kapták meg a vészjelzést.  Kérdés, hogy a személyzet kellő határozottsággal kezelte-e a helyzetet, és megfelelő tempóban irányították-e az utasokat az első kijáratoknál lévő vészcsúszdák felé.  Az már bizonyos, hogy a villám miatt keletkezett problémák ellenére a tragédia elkerülhető lett volna, de kérdés, hogy egyáltalán villám miatt merültek-e fel a technikai problémák.
Szerző
Frissítve: 2019.05.07. 16:16