Bajba kerülhetnek az autógyárak és ez nekünk is fájni fog

Publikálás dátuma
2019.05.14. 09:00

Fotó: Németh András Péter
Bajban a nagy német autógyártók. A Mercedes egy évvel halasztaná a kecskeméti beruházásokat, a BMW is újragondolhatja a termelés bővítését.
Megszorításokra kényszerül a BMW és a Daimler a kedvezőtlen autópiaci trendek miatt, és emiatt csökkenteniük kell a Magyarországon tervezett termelés bővítését – írja a tekintélyes német gazdasági lap, a Handelsblatt. A lap szerint Daimler már döntött, legalább egy évvel elhalasztja a kecskeméti gyár második üzemének átadását. A BMW szintén az eladások csökkenésével magyarázza, hogy átgondolják a kapacitásbővítési koncepciójukat, ami a debreceni gyár építésének csúszásával járhat. Az sem zárható ki, hogy a bajor óriás egyelőre letesz a debreceni gyár felépítéséről. Ám ezek egyelőre csak találgatások. Az viszont tény, hogy Handelsblatt cikke nyomán a két óriás részvényei estek a tőzsdén. A Daimler eddig nem cáfolta a lap értesülését, a bajorok ellenben közölték, az új gyár Magyarországon további kapacitásbővülést hoz majd a globális gyártóhálózatukban. Ezzel is erősíteni kívánják a gyártási egyensúlyukat Ázsia, Amerika és Európa között - közölték. Az egyelőre nem világos, hogy ez a nyilatkozat a részvényesek megnyugtatására szolgál, vagy valóban megvalósul az 1 milliárd euróra tervezett beruházás. A BMW esetében a hazai szakemberek szerint további gondot jelenthet az is, hogy ha mégis felépül a debreceni gyár, nem lesz könnyű feltölteni a tervezett 1200 munkahelyet.

Most valóban visszaüthet az autóipar túlsúlya a magyar gazdaságban és jól látszik, mennyivel előnyösebb lenne, ha más ágazatokat is jelentős mértékben támogatott volna a kormány

– jegyezte meg a Népszavának Némethné Pál Katalin, a GKI Gazdaságkutató Zrt. kutatásvezetője.

A teljes hazai feldolgozóiparnak több mint a negyedét adja a járműipar, s ennek mintegy a felét teszi ki az autógyártás. Az exportban pedig még magasabb, 20-25 százalék ez az arány. A riadalom oka, hogy a nagy teljesítményű, nagyobb fogyasztású gépkocsik iránt csökkent a kereslet és ez érzékenyen érinti mind a BMW-t, mind a Mercedest. Általában is telítődött a globális autópiac, de a luxus, felső kategóriás szegmensekben ez még szembetűnőbb. Egyes vélemények szerint a dízel motorok napjai a korszerűsítsek és a káros anyag kibocsátás csökkentése ellenére is meg vannak számlálva. Az elektromos, illetve a hibrid erőforrások jóval kevesebb alkatrészt igényelnek, mint a hagyományos robbanómotorok, így a magyar beszállítók is válaszút előtt állnak. Aki nem tud időben váltani, kieshet a piacról. Egyelőre az is kérdés, hogy az Audi, a Mercedes, a BMW milyen értékben hozza Magyarországra az elektromos autógyártást. Nem biztos az sem, hogy az olcsó munkaerő és a jelentős adókedvezmények elég vonzerőt jelentenek-e a gyáraknak. A képzett munkaerő hiány mellett az is mérsékelheti a nagy autógyárak érdeklődését Magyarország iránt, hogy az automatizáció, a robotizáció az anyaországban is költséghatékonyabbá teszi a gyártást, ráadásul ha a korábbinál kevesebb, de ottani munkalehetőséget teremtenek. Mellesleg a magyar munkaerő már nem is olyan olcsó, éppen a hiány miatt folyamatosan emelkedő bérek és terheik miatt. Már középtávon, de hosszabb távon mindenképpen érezhető keresletcsökkenést jelenthet az önvezető autók elterjedése, amelyek egyes ázsiai és nyugat-európai országokban már kísérleti jelleggel városi személyszállításra is alkalmaznak. Az egyre környezettudatosabb fiatal nemzedékek között pedig egyre kevéssé népszerű a saját autó. - Nem számítok a 2008-2009-es nagyságrendű válságra, de a világgazdaság lassulása nagyon valószínű és most nem konjunkturális visszaesésről, hanem a globális gazdaság strukturális átalakulásáról beszélhetünk – mondta Némethné Pál Katalin. Ez a vállalatbirodalmakat, köztük az autógyárakat is, kemény próba elé állítja, és különösen nehéz feladat lesz egy olyan nyitott gazdaságnak, mint a magyar, megkapaszkodni ezen a robogó vonaton. A jelek nem túl biztatóak.
Szerző

323,93 forinton az euró

Publikálás dátuma
2019.05.14. 08:29
Illusztráció: Shutterstock
Erősödött kissé a forintárfolyam a főbb devizákkal szemben keddre virradóra a nemzetközi devizakereskedelemben.
Az euró jegyzése a hétfő esti 324,20 forint után kedden reggel háromnegyed nyolckor alacsonyabban, 323,93 forinton állt.
A dollár jegyzése 288,60-ról 288,22 forintra, a svájci franké pedig a hétfő esti 286,91 forintról 286,33-ra csökkent kedd reggelre.
Szerző

Matolcsy mindkét fia éppen időben menekítette pénzét rokona megroggyant bankjából

Publikálás dátuma
2019.05.14. 07:37

Fotó: Népszava
Nagyon szerencsések voltak, nem úgy mint az a 750-nél is több betétes, akinek bentragadt a pénze.
Ha Matolcsy Ádám cége nem érezte volna meg időben, hogy lehúzza a rolót az NHB, akkor a milliárdos forgalmú vállalkozás hatalmas összeggel ragadhatott volna bent, írja a 24.hu. Emlékeztetőül: Matolcsy György jegybankelnök üzleti életben aktívabb fiának, Matolcsy Ádámnak az érdekeltsége, a Balaton Bútor Kft. éppen két héttel az előtt nyitott számlát a Gránit Banknál, hogy a Magyar Nemzeti Bank fellépett az NHB Bankkal szemben, ahol addig a számláját vezette a cég. (Az NHB Szemerey Tamás érdekeltsége, aki Matolcsy György unokatestvére.)
Így aztán Matolcsy Ádám vállalkozása átvihette akár az összes pénzét a Gránithoz, kimenekítve az NHB Bankból. Pár napra rá – hivatalosan is – megroggyant az NHB, a jegybank december közepén 7 millió forintban korlátozta az egy bankszámláról felvehető összeget, és felügyeleti biztosokat rendelt ki. Idén márciusban véget ért a haláltusa: az NHB Bank bedőlt, végelszámolásba fordult a folyamat, az ügyfeleket a betétbiztosítási alap fogja kártalanítani, de csak 32 millió forint erejéig.   Most kiderült: Matolcsy másik fiának, Máténak is működött a hatodik érzéke. Neki két cége van, a jelentősebb, a Mém Műhely Kft. a cégbírósági adatok szerint ugyancsak december elején (6-án, egyetlen nappal testvérének cége előtt) cserélte le az addigi számlavezetőjét, az NHB-t a Gránit Bankra. Több mint 750 betétesnek nem volt ilyen szerencséje, nekik bentragadt a pénzük a bankban. Matolcsy Máté állítása szerint azért nyitottak új banknál számlát, mert szükségük volt új bankszámlára és több ajánlatból ennek a pénzintézetnek az ajánlatát fogadták el, mivel számukra a legjobb konstrukciót kínálta. Pedig korábban mindkét Matolcsy-fiú megbízott az NHB Bankban, olyannyira, hogy attól vett fel hitelt egy-egy cégük 2017 közepén, ami hozzásegítette őket egy-egy értékes villához egymástól pár száz méterre, a Rózsadomb szélén. Akkor kénytelenek voltak elismerni, hogy apjuk annak a nagyjából 500 négyzetméteres, háromszintes luxusvillának egy részét használja, amelyet 430 millió forintért hirdetett meg a korábbi tulajdonos, és amelyet Ádám cége vásárolt meg, úgy fest, 100 milliót lealkudva az árból. Matolcsy Máté pedig a Mém Műhely Kft.-n keresztül tudott közel 140 millió forintért megvenni egy, a 179 négyzetméteres lakórészen felül wellness részleget, billiárdtermet, háromállásos garázst is magába foglaló impozáns ingatlant.
Szerző
Frissítve: 2019.05.14. 14:20