Kell vitaminokat etetni a gyerekekkel?

Publikálás dátuma
2019.06.01. 14:14

Fotó: Shutterstock
A gyerekek fejlődéséhez sok vitaminra és ásványi anyagra van szükség. Kiegyensúlyozott táplálkozással általában ez be is jut a szervezetükbe, de van, amikor pótlásra van szükség.
A gyerekeknek is ugyanazokra a tápanyagokra van szükségük, mint a felnőtteknek, csak kisebb mennyiségben. A pontos tápanyagigény életkor, nem, méret, növekedés és az aktivitás szintjétől is függ. Szakértők szerint a 2 és 8 év közöttiek napi 1000–1 400, a 9–13 éves korosztály napi 1400–2 600 kalóriabevitelt igényel. Az Amerikai Gyermekgyógyászati ​​Akadémia táplálkozási irányelvei szerint az egy éven felüli, egészséges gyerekeknek nincs szükségük étrend-kiegészítők szedésére, mert a kiegyensúlyozott, különböző gyümölcsöket, zöldségeket, gabonát, tejterméket és fehérjét tartalmazó táplálkozással minden, a fejlődésükhöz szükséges vitaminhoz hozzájutnak.
Ha azonban egy gyerek nagyon válogatós, bizonyos ételeket nem hajlandó megenni, illetve allergia, betegség esetén szükség lehet bizonyos vitaminok pótlására. Különösen a kalcium, a vas, a cink és a B12- és D-vitaminok hiányai gátolhatják a fejlődését – írta a Healthline.
Egy, 3–7 év közötti gyerekeket vizsgáló tanulmány szerint túlzott válogatás esetén alacsony lehet a vas és a cink bevitele. A hosszabb ideje tartó válogatós időszak mikrotápanyag-hiányhoz vezethet, ami táplálék-kiegészítő szedését teheti szükségessé. A cöliákiás vagy gyulladásos bélbetegségekben szenvedő gyermekek számára nehézséget okoz a vas, a cink és a D-vitamin ellátottság, mert ezek a betegségek a mikrotápanyagok felszívódásáért felelős bélrészeket károsítják. A cisztás fibrózisban szenvedő gyerekek a zsírt nem tudják feldolgozni, ezért számukra a zsírban oldódó, A-, D-, E- és K-vitaminok felszívódása problémás.
A vitaminpótlásról, annak mennyiségéről azonban célszerű orvossal, dietetikussal egyeztetni. A vitaminok vagy ásványi kiegészítők ugyanis mérgezőek is lehetnek a gyermekek számára, különösen túladagolás esetén, amit leginkább a zsírban oldódóakkal - A-, D-, E- és K-vitamin – lehet megtenni.

Szükséges vitaminok és ajánlott mennyiségük

                                           1–3 évig                             4-8 évig Kalcium                                700 mg                         1000 mg Vas                                            7 mg                              10 mg A-vitamin                           300 mcg                          400 mcg B12-vitamin                        0,9 mcg                          1,2 mcg C-vitamin                              15 mg                             25 mg D-vitamin                            600 NE (15 mcg)          600 NE (15 mcg)  Fontos még a vas, a cink, a jód, a kolin és az A, B6 (folsav) megfelelő szintje is. 

Szerző
Témák
vitamin gyerek

19 percenként meghal valaki – Legalább ma ne gyújtson rá!

Publikálás dátuma
2019.05.31. 11:40

Fotó: JULIAN STRATENSCHULTE
Világszerte közel 1,3 milliárd ember cigarettázik. Magyarországon a világátlag dupláját szívják, azaz évente háromezer szálat fejenként. Ma van a nemdohányzók világnapja.
A dohányzás korunk legelterjedtebb szenvedélybetegsége. A felmérések szerint a Föld 15 évesnél idősebb lakóinak egyharmada, vagyis közel 1,3 milliárd ember naponta füstöl. 151 ország adatait tekintve a serdülőkorú lányok mintegy 7, míg a fiúk csaknem 12 százaléka hódol ennek a káros szenvedélynek. A „dohányzási világranglistán” hazánk dobogós helyet foglal el: a személyenkénti cigarettafogyasztás duplája a világátlagnak, vagyis fejenként meghaladja az évi háromezer szálat – írta a Napidoktor.
„A dohányosok körében 2-4-szer nagyobb a szívkoszorúér-megbetegedések és a szélütés kialakulásának valószínűsége, mint a nemdohányzóknál, a passzív dohányos felnőttek esetében pedig 25 százalékkal magasabb ez a kockázat” – mondta Szapáry László, a Magyar Stroke Társaság elnöke a nemdohányzók világnapja apropóján. 
A dohányzás következtében 
évente hétmillióan vesztik életüket, tizenkilenc percenként meghal valaki,

ebből közel 900 ezer ember passzív dohányzás miatt. A cigarettázás megháromszorozza a stroke kockázatát, ugyanis a füstben található méreganyagok károsítják az ereket, rontják a vérkeringést, megemelik a vérnyomást, hosszabb távon érszűkület is kialakulhat, elsősorban a végtagokban. A dohányzás felelős az agyérbetegségek kialakulásának mintegy 10-15 százalékáért.

Leszokás után azonnali javulás

A káros szenvedély abbahagyása után a kockázat fokozatosan megszűnik, az okozott károsodások vissza is fordíthatóak. 
A tapasztalatok szerint aki 35 éves kora előtt leszokik a dohányzásról, annál a szív- és érrendszeri megbetegedés kialakulásának az esélye olyan, mintha soha nem dohányzott volna

– fűzte hozzá az MST elnöke.

A leszokás kedvező hatásai szinte azonnal jelentkeznek: a vérnyomás és a pulzus visszatér a normális szintre, a szén-monoxid kiürül a szervezetből, a tüdő elkezdi kitakarítani a fölösleges nyálkát és az égéstermékeket a légutakból. 48 óra múlva a szervezetből kiürül a nikotin, így erősebb lesz az íz- és illatérzékelés, könnyebbé válik a lélegzés. 2-12 hét múlva javul a vérkeringés, ezáltal a terhelhetőség, 3-9 hónap múlva a tüdő 10 százalékkal nagyobb hatékonysággal működik, megszűnnek a köhögési rohamok, a fulladás. Egy év múlva 25 százalékkal csökken a heveny szívizom elhalás kialakulási lehetősége, és 10 év múlva a tüdőrák kockázata fele akkora, mint dohányzók esetében - mondta Szapáry László. További jótékony hatás, hogy jobb lesz a lehelet, kifehérednek a fogak, a körmök, tisztul a hang, simul a bőr és fényesedik a haj is.
Az 1987 óta megtartott nemdohányzók világnapja alkalmából a Magyar Stroke Társaság azt kéri minden dohányzótól, hogy 
legalább május 31-én ne gyújtson rá.

A WHO 2019-es nemdohányzók világnapi plakátja
Fotó: WHO

Mobilalkalmazás is segíthet leszokni

Egy japán egyetem és egy orvostudományi vállalkozás kutatói okostelefonos applikációt dolgoztak ki, amely hatékonyan segíti használóját a dohányzásról való leszokásban – írta az MTI. Kifejlesztői szerint az applikáció a kórházon kívül nyújt segítséget mentálisan azoknak a betegeknek, akik egyedül harcolnak a nikotinfüggőség ellen. Lehetővé teszi, hogy a beteg feljegyezze a leheletében lévő szén-monoxid szintjét, amelyet egy különálló eszközzel mér meg, és rögzíti az illető egészségi állapotára jellemző más adatait is. Az alkalmazás beteg állapotának megfelelő orvosi tanácsot is ad.
A tokiói székhelyű kutatók az applikációt mintegy 570 ember körében tesztelték, olyanokat vontak be, akik 2017 októbere és 2018 vége között az ország 31 egészségügyi intézményében orvosi segítségért fordultak nikotinfüggőségük miatt. Azt találták, hogy a résztvevők 64 százaléka hat hónappal később már nem dohányzott, ez mintegy 13 százalékkal volt több az applikációt nem használó kontrollcsoport eredményénél. A Keio Egyetem és a CureApp vállalkozás csütörtökön Tokióban bejelentette, hogy engedélyeztetni akarják a japán kormány által az applikációt mint lehetséges orvosi eszközt a nikotinfüggőség elleni harcban, valamint az egészségbiztosítási rendszerben is.

Az alvás minőségét is ronthatja a reflux

Publikálás dátuma
2019.05.30. 16:16

Fotó: Pixabay
A sav visszaáramlása a gyomorégésen kívül horkolást, sőt akár pánikkal járó, éjszakai légzési nehézséget is okozhat.
Az alvás mélysége az éjszaka folyamán változik, a különböző stádiumok – mélyülő, majd felületesebbé váló periódusok, illetve az úgynevezett REM alvás (gyors szemmozgásokkal jellemzett alvásszakasz) - meghatározott sorrendben követik egymást. Ezek elrendeződése, megfelelő időtartama és aránya nemcsak memóriánk, hanem mindennapi hangulatunk, jó közérzetünk és intellektuális működésünk meghatározója is - mondta dr. Vida Zsuzsanna, a JóAlvás Központ szomnológus főorvosa, neurológus.
Alvás közben eltérő módon reagálunk a külső vagy a szervezetből érkező ingerekre. Ilyenkor a légzésszabályozás is lassabban tud reagálni a változásokra, például a savas gyomortartalom visszaáramlására, amelyet a „sok, vagy a feljön a savam” megfogalmazásokkal írnak le a betegek. Az ettől - reflexszerűen - bekövetkező köhögést úgynevezett mikroébredések, azaz rövid ideig tartó, csak az agyi elektromos tevékenység vizsgálattal regisztrálható ébredések előzik meg. Ha a savas visszaáramlás és köhögés gyakori, az sok mikroébredéshez vezet, ami gátolja a megfelelő mennyiségű mélyalvást, ez pedig napközbeni fáradtsághoz, álmossághoz vezet.  
Az alvás alatti légzéskimaradás és savas visszaáramlás között egyértelmű összefüggés mutatható ki. Az alvási apnoe során a negatív mellkasi nyomás elősegíti, hogy a gyomortartalom pulzálva visszajusson a nyelőcsőbe. Ha ez hosszú időn keresztül előfordul, kialakul a reflux. Az éjszakai tünetekhez később sokféle nappali probléma is társulhat, például gyomorégés, puffadás, köhögés, rekedtség vagy asztmás panaszok. Előfordul, hogy szívtáji, úgynevezett anginás panaszok hátterében is ez a betegség áll – mondta a szomnológus főorvos, neurológus
Szerző
Témák
reflux alvás
Frissítve: 2019.05.30. 16:58