hajóbaleset;Hableány;

Megérkezett az úszódaru a Hableányhoz, a roncs kiemelése legkorábban vasárnap kezdődhet

Lezárták az Árpád és a Margit hidat is, amíg a Clark Ádám átment alattuk. Négy hevedert vezetnek át a Hableány alatt a kiemeléshez.

Megérkezett a Clark Ádám, Közép-Európa legnagyobb úszódaruja a Hableány roncsához, hogy kiemelje azt, derül ki a rendőrség közleményéből.

14 óra 40-kor újra megindult a forgalom a budapesti Árpád és a Margit hídon.

A dunai hajóbaleset roncsának mentése miatt péntek délután 2-től átmenetileg lezárták a Margit hidat és az Árpád hidat - közölte péntek délután a rendőrség az MTI-vel. A korlátozás addig volt érvényben, amíg a Clark Ádám átment a hidak alatt. Ennek eredményeként hatalmas kocsisor torlódott fel mindkét budapesti hídnál.

TEK: négy hevedert vezetnek át a Hablány alatt a kiemeléshezA műszaki egyetem mérnökeinek számítása alapján négy, drótkötélheveder kell a szerencsétlenül járt Hableány hajó kiemeléshez - jelentette be a Terrorelhárítási Központ (TEK) társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetője pénteken Budapesten.    Jasenszky Nándor a margitszigeti sajtótájékoztatón közölte: a kiemelés akár szombaton vagy vasárnap megkezdődhet, de az is lehet, hogy a jövő hétig húzódik a művelet. Hozzátette: a Clark Ádám úszódaru már pénteken a helyszínre érkezett, és rögtön munkába áll, amint a búvárok átvezetik a hevedereket a hajó alatt. Egy hevedert a hajó elején, kettőt középen a gépház alatt, ahol a legnagyobb a veszélye annak, hogy a hajó kettétörik, egyet pedig a tat alatt vezetnek át. Egy-egy heveder hat 32 milliméter átmérőjű drótkötélből áll össze, az elején és a végén pedig úgynevezett vezetőköteleket csatolnak hozzá; ezek együttes hossza eléri a 100 métert. A hajó alatt átvezették a több mint száz méter hosszú hevederek vékony, elsődleges vezetőszárait és a tervek szerint haladnak tovább a munkával. A hajó padozaton fekszik, ez alatt kell átvezetni a hevedereket, de ha nem találnak rést, akkor nagynyomású vízzel próbálnak helyet csinálni nekik. Elmondta, hogy még tart a gyártása annak a kötélnek, amellyel a hajó alatt átvezetett hevedereket fogják a daruhoz rögzíteni.    Hajdu János, a TEK főigazgatója döntött arról, hogy még pénteken "lehozzák" a baleset helyszínére a Clark Ádám úszódarut, mert nem akarta megkockáztatni, hogy a vízállás emelkedése miatt esetleg "megszoruljon" az újpesti kikötőben. Az úszódaru mozgását a katasztrófavédelem Szent Flórián tűzoltóhajója segíti. Arra a kérdésre, hogy hány búvár dolgozhat egyszerre a roncsnál, azt mondta: a szabályok szerint egy, ám vizsgálják annak a lehetőségét, hogy miközben a magyar búvár az átkötéssel foglalkozik, addig a dél-koreai búvárok dolgozhassanak a nyílászárók lezárásán, de erről még nem született döntés. UPDATE:  A legfrissebb szonárképek szerint döntően a gerincén, déli irányban (tattal felfelé) áll a múlt szerdai hajóbalesetben elsüllyedt Hableány - mondta a Terrorelhárítási Központ (TEK) társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetője a köztévében. Jasenszky Nándor hozzátette: továbbra is azon dolgoznak, hogy a vezetőszárakat átfűzzék. Ez folyamatos munka, jelenleg nem lehet megmondani, hogy a négy heveder átfűzésével mikor végeznek. Optimális helyzetben vasárnap, de az is lehet, hogy egy hét múlva.
Továbbra is emelkedik a Duna vízszintjeAz Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) közlése szerint az országban jelenleg 350 kilométeren van árvízvédelmi készültség elrendelve. A Duna magasabban fekvő vízgyűjtőin az elmúlt egy hétben bekövetkezett hóolvadás miatt a következő napokban a Duna hazai szakaszán néhány centiméteres vízszintemelkedés várható, majd folytatódik a lassú apadás. Az apadás mértékének átmeneti felgyorsítása érdekében - az OVF kezdeményezésére - a szlovák vízügyi szervek egy az előrejelzések alapján meghatározott időpontban 4 órán keresztül másodpercenként 1000 köbméter vízhozamot tartanak majd vissza. Ennek időpontjáról folyamatosan egyeztetnek a szakemberek. Pénteken délelőtt 10 órakor a budapesti vízállás 466 centiméter volt, ami 122 centiméterrel alacsonyabb, mint a szombat déli tetőző szint. A Duna vízszintje várhatóan jövő héten a szerda esti órákban apad Budapestnél 400 centiméter alá - írták.

15 hajóval kutatja az eltűnteket a rendőrség, tetemkereső kutyákat is bevetettek

A Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság több mint 200 kilométernyi Duna-szakaszon 15 hajóval kutatja a dunai hajóbaleset során eltűnteket egészen az országhatárig - közölte a kapitányság vezetője pénteken sajtótájékoztatón, Budapesten.

A rendőrök tetemkereső kutyákat is bevetnek; az állatok segítségével eddig három holttestet találtak - mondta el Prohászka Richárd. A kutatás alkalmával modern szonárberendezéseket, keresőlámpákat és éjjellátó készülékeket is bevetnek - tette hozzá. 

A Hableány sétahajó május 29-én süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni, kilenc embert még keresnek.

Egy hollandiai Viking-balesetben is érintett a Sigyn kapitányaHollandiában is gyanúsítottként hallgatták ki Jurij C.-t, a Budapesten a Hableánnyal ütköző Viking Sigyn ukrán kapitányát egy áprilisi hajóbaleset miatt – tudta meg a Népszava Rab Ferenctől, a Fővárosi Főügyészség szóvivőjétől. Áprilisban a Viking Idun nevű hajó fedélzetén 171 utassal beleütközött egy olajszállító tankerbe. Akkor személyi sérülés nem történt.
Jurij C. a Viking Idun másodkapitánya volt a baleset idején. Azt viszont nem tudni, hogy a holland hatóságok pontosan mivel gyanúsítják.