Jól bevásároltak értékpapírból a Mészáros-féle alapítványok

Publikálás dátuma
2019.06.21. 07:43

Fotó: Népszava
Állami tendereken kaszáló vállalatok finanszírozzák a két alapítványt, amiken keresztül Mészáros Lőrinc lokálpatriótaként jótékonykodik.
Nemcsak a Mészáros Lőrinchez köthető cégeknek, de az alapítványoknak is eredményes évük volt 2018-ban. Olyannyira, hogy egy tetemes összeget még befektetésre is fordítottak – derítette ki az mfor.hu.
A felcsúti milliárdos, Mészáros Lőrinc nemcsak a cégek területén alkot nagyot, de két alapítványt is létrehozott annak érdekében, hogy valamit visszaadhasson a köznek. Ezért 2016-ban először létrehozta 100 millió forintból a nevével fémjelzett Mészáros Alapítványt annak érdekében, hogy támogatást nyújtson a környékbeli településen élő egyetemistáknak, főiskolásoknak, helyi civil szervezeteknek, és támogassák a térség fejlődését. A rákövetkező évben megalapította a Vál-völgyi Fiatalokért Alapítványt is, szintén 100 millió forinttal, hasonló célokra, annyival kiegészítve, hogy fiatal családok részére életkezdési támogatást is nyújtanak – emlékeztet a pénzügyi portál.

Egy év után fél-félmilliárdot fektettek be

A napokban nyilvánosságra került mindkét alapítvány beszámolója és közhasznúságú jelentése, mely alapján megállapítható, baráti nagyvállalkozók biztosítják az anyagi hátteret, az évet  pedig eredményesen zárhatták olyannyira, hogy mindkét alapítvány tetemes összeget tudott értékpapírba fektetni. A két alapítvány mérlegében ugyanis az előző évi nulla érték után 494,4-494,4 millió forint értékű értékpapírt szerepeltettek a forgóeszközök között. Vagyis a Mészáros Lőrinc felesége által vezetett alapítványok összesen 988 millió forintnyi értékpapírral rendelkeznek. Hogy pontosan milyen eszközt vásároltak, illetve tartottak tavaly év végén, arra a cikk megjelenéséig nem érkezett válasz a laphoz. 
A közzétett jelentés szerint a Mészáros Alapítvány volt az, amelyik több pénzt könyvelhetett el, összesen 460 millió forint bevételhez jutott, ami több mint az előző évi duplája és szinte teljes egészében támogatásoknak köszönhető. Ebből nem sokat vittek el a kiadások, hiszen a végén 342 millió forint eredmény maradt a kasszában. A közhasznúsági melléklet szerint az alapítvány céljainak támogatására • 124 millió forintot kapott a közbeszerzéseken rendre jól szereplő, Paár Attilához köthető West Hungária Bau Kft.-től, • 256 milliót az ÉPKAR Zrt.-től, • 80 millió pedig a kevésbé ismert BUILD IT Mérnökiroda Kft.-től. Utóbbi társaság azzal került be a hírekbe, hogy a másik két támogatóval, a WHB-val és az Épkarral együtt nettó 10,7 milliárd forintért elnyerte a Károlyi-Csekonics palota felújítási munkálatait még 2017 decemberében.
A nyertes konzorcium és az alapítványt támogató kör teljes azonossága alapján joggal fogalmazódhat meg az összefüggés, állami pénzből gyarapodik és gazdálkodik Mészáros alapítványa is. A palota felújítása a Miniszterelnökség részvételével állami forrásból történik, igaz, egyik társaságnak sem ez az egyetlen állami megbízása.

- jegyzi meg a hírportál.
Szerző
Frissítve: 2019.06.21. 14:21

Magyarország részvételével megfúrták az uniós karbonsemlegességet

Publikálás dátuma
2019.06.20. 22:20

Fotó: Molnár Ádám / Népszava
Az EU 2050-re karbonsemleges akart lenni, az erről szóló megállapodás azonban három ország ellenkezésén megbukott.
 Csehország, Lengyelország és Magyarország ellenállása miatt nem született végül megállapodás arról a célkitűzésről, amelynek értelmében az Európai Unió gazdaságának 2050-re szén-dioxid-semlegessé kellene válnia - közölték diplomáciai források a csütörtöki brüsszeli EU-csúcson. A sajtó arról írt az utóbbi napokban, hogy egyre nagyobb a valószínűsége a vállalás jóváhagyásának, az ülésen azonban nem sikerült egyhangú döntésre jutni. Pedig napközben még úgy tűnt, Magyarország hajlandó lett volna beállni a sorba és a nemzetközi nyomásra az Orbán-kormány is kész lett volna megszüntetni az ország szén-dioxid-kibocsátását. Sőt, a hírek szerint António Guterres ENSZ-főtitkár a napokban az elképzeléseket eddig közösen blokkoló visegrádi négyek kormányfőit mind rábírta a színeváltozásra. Értesülésünk szerint egyébként a magyar kormány azzal a feltétellel vállalja 2050-ig a teljes szén-dioxid-mentesítést, hogy a mindmáig ellenálló lengyelek és csehek ugyane célhoz saját utat választhassanak.    Névtelenséget kérő illetékesek viszont most arról számoltak be, hogy a zárónyilatkozatba a célkitűzés csupán lábjegyzetként kerül be, amelyben a kiszivárgott tervezet szerint ez áll: "A tagállamok nagy többsége vállalja, hogy eléri a klímasemlegességet 2050-re." Az eredeti szöveget állítólag jelentősen felvizezték, de Prága és Varsó még így sem volt hajlandó jóváhagyni a 2050-es céldátumnak semmilyen említését. Az elfogadott közös nyilatkozatban végül azt írták, hogy az EU eleget tesz a párizsi klímaegyezményben foglalt vállalásainak, a 2030-as céloknak. Mateusz Morawiecki lengyel kormányfő délután hangsúlyozta, hogy addig nem tudja elfogadni a 2050-es klímasemlegességi célt, amíg nincs egyezmény a kompenzációról annak érdekében, hogy a megfelelés ne jelentsen irreális terheket a szegényebb, főként közép- és kelet-európai tagországok számára. "Angela Merkelnek és Emmanuel Macronnak nem sikerült meggyőznie Lengyelországot és másokat. Itt volt a lehetőség, de elszúrták" - írta a Twitteren a Greenpeace nemzetközi környezetvédelmi szervezet. A témáról nagyjából három óra hosszan tárgyaltak az uniós tagországok állam-, illetve kormányfői. 
Frissítve: 2019.06.21. 06:52

Ismét két pályával üzemel a Liszt Ferenc-repülőtér

Publikálás dátuma
2019.06.20. 20:20
Képünk illusztráció
Fotó: Catarina Belova / Shutterstock
A felújításnak vége, mostantól az elérhető legkorszerűbb rádiónavigációs rendszer üzemel a 2-es futópályán.
Megnyitották csütörtök délután a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a 2-es futópályát, a Budapest Airport közleménye szerint a tervezett nyolc hét alatt készültek el az 1,3 milliárd forintba kerülő felújítással.
A legfontosabb beruházás a műszeres leszállító-berendezés cseréje volt, mostantól az elérhető legkorszerűbb és megbízhatóbb rádiónavigációs rendszer üzemel a Rákoshegy felőli pályavégen, így a repülőgépek akár 15 méteres függőleges és 50 méteres vízszintes látástávolság mellett is le tudnak szállni.
Ezen túl kicseréltek 70 esővíz elvezető aknát, ahol kellett, kicserélték a pályába épített lámpák vezetékeit, kijavították a beton kisebb hibáit. Megtisztították a betont a ráégett guminyomoktól, és újrafestették a pályán lévő jelzéseket is.
A Budapest Airport közleményében megköszönte Vecsés lakóinak a türelmét, akiknek a felújítás miatt ideiglenesen a megszokottnál több repülőgép elhaladásával kellett számolniuk.
Szerdán rendkívüli javítási munkákat kellett végezni az egyedüliként működő 1-es futópályán, ezért másfél óráig se le- se felszállni nem lehetett Ferihegyen.