RTL;TV2;EP-választás;kormánysajtó;

2019-06-24 13:25:48

EP-kampány a TV2-n: tízből nyolcszor a Fideszről volt szó

Lényegében csak az RTL Híradó törekedett kiegyensúlyozásra, a kormány és a Fidesz-KDNP üzenetei pedig megkülönböztethetetlenek voltak, mutatta ki a Mérték Médiaelemző Műhely.

A kampányidőszak kezdetétől elemezte a Mérték Médiaelemző Műhely az RTL Magyarország felkérésére a csatorna híradóit, valamint két másik országos adó, a TV2 és a közszolgálati Duna TV esti hírműsorait. A Magyar Narancs azt írja a vizsgálatról, annak során kifejezetten a direkt vagy indirekt módon az EP-választáshoz kapcsolód tartalmakat nézték.

A Duna TV foglalkozott a legtöbbet az EP-választással (több mint 800 perc, hírenként átlagosan közel két perc), a második helyen az RTL Híradó áll (615 perc, hírenként átlagosan két perc), a harmadik helyen szerepel a TV2 (463 perc, hírenként átlagosan szinténközel két perc).

A vizsgált időszakában a három csatorna híradóiban a legtöbbet szereplő politikus Orbán Viktor volt, aki összesen 180 hírben (az összes hír 17 százalékában) jelent meg. Az ellenzéki politikusok közül a leggyakrabban Dobrev Klára, a DK listavezetője szerepelt, összesen 48 alkalommal (az összes hír 5 százalékában). A kutatás rámutatott, lényegében csak az RTL Híradó törekedett kiegyensúlyozásra. Ahol relevánsan felmerülhetett versengő nézetek bemutatása (ez a vizsgált hírek 57 százaléka), az RTL Híradó nagyrészt élt ezzel a lehetőséggel, míg a Duna TV, illetve a TV2 kevésbé törekedett a kiegyensúlyozottságra. A TV2-n ráadásul 78 százalékban csak a kormánykoalícióról volt szó.

- derült ki továbbá. Az élőbeszéd arányait vizsgálva az látszik, hogy a Duna TV lényegében fele-fele arányban biztosított megszólalási időt kormánypárti és ellenzéki szereplőknek, az RTL szintén kiegyensúlyozott, míg

A kormányoldal esetében intézményi szereplőnél kritikus bemutatás gyakorlatilag nem volt. A csatornák között csak abban mutatkozott különbség, hogy míg a Duna TV és a TV2 őket kizárólag pozitívan mutatta be, az RTL Híradó szerkesztési gyakorlatában komoly teret kapott (55 százalék) az „is-is” bemutatási mód.

A nem a kormányoldalhoz tartozó intézményi szereplők esetében a TV2-n kétharmados arányba (65 százalék) kerültek azok a hírek, amelyben negatív volt a bemutatási mód, 27 százalék volt az is-is és 9 százalékban adtak a kormányoldalhoz nem tartozónak arra lehetőséget, hogy közvetlenül megjelenő kritika nélkül mondhassa el nézeteit.