biztosító;bankok;banki ügyfelek;terrorizmus elleni harc;adategyeztetés;

2019-07-09 08:10:00

Ismét adategyeztetésről leveleznek a bankok

Haladékot kaptak az átvilágításra a pénzintézetek, cserébe értesíteniük kellett az adatokkal még adós ügyfeleiket. Mégsem csak ők kaptak levelet.

A két éve hatályos pénzmosás és terrorizmus-finanszírozás elleni törvény értelmében a pénzintézeteknek az idén június 26-ig kellett volna végezniük az adategyeztetéssel. Hogy ez nem fog menni, arról már június elején érkeztek hírek. A Pénzügyminisztérium akkori adatai szerint a mintegy 10,6 millió pénzforgalmi számla közül 2 milliónál még nem történt meg az adategyeztetés, így ezeket a határidő lejártával zárolni kellett volna. A várható felháborodás elkerülése érdekében az utolsó pillanatban módosították is a törvényt. Varga Mihály pénzügyminiszter nyár végéig adott volna haladékot, holott a Magyar Bankszövetség szeptember 30-ig szeretett volna időt nyerni tagjai számára. Végül a törvényalkotási bizottság javaslatára október 31. lett a végső dátum.

A módosítás értelmében ugyanakkor a hatálybalépést követő három munkanapon belül, azaz június végéig a pénzintézeteknek értesíteniük kellett azon ügyfeleiket, akiket még nem világítottak át teljes körűen. Az adategyeztetési kötelezettség körül korábban rengeteg volt a félreértés: azok is bementek a bankba, akiknek nem kellett volna, fölöslegesen terhelve ezzel az ügyintézőket.

Az egyeztetési kötelezettség azonban nem mindenkire vonatkozik. A lakossági ügyfelek közül csak azokra, akik még 2017 júniusa előtt nyitottak számlát, és azóta vagy nem jártak a bankban, vagy ottlétükkor nem kérték el tőlük személyazonosító okmányaik másolatát. Korábban ugyanis az igazolványokról nem feltétlen készültek másolatok, ám ezt az új szabály kötelezővé teszi. A céges számlával rendelkezőknek viszont mindenképpen el kell végezniük az azonosítást: nyilatkozniuk kell a szervezet tényleges tulajdonosáról, valamint annak kiemelt közszereplői státuszáról.

A pénzintézetek azonban korábban nem csak az érintetteknek küldtek ki értesítést. Mint egyik olvasónk panaszkodott: olyan levelet kapott, amely alapján nem tudta eldönteni, van-e feladata az adategyeztetéssel, mert csak egy általános tájékoztatás volt benne.

A lapunk által megkérdezett bankok most csak azokat az ügyfeleket értesítették ki június végéig, amelyek még tartoznak az adatokkal. Válaszaik alapján egyébként valószínűleg nem kellett volna 2 millió bankszámlát zárolni: a véghajrában úgy tűnik, az érintett ügyfelek túlnyomó részétől sikerült az adatokat bekérni. Igaz, némely bank most is meglehetősen szemérmesen válaszol arra a kérdésre: hány ügyfelüket nem tudták a június 26-i határidőre átvilágítani. Az OTP csupán egyetlen mondatban reagált: „az érintett ügyfelek értesítése rendben megtörtént."Az MKB Bank azt közölte: mind lakossági, mind vállalati ügyfeleik „nagy számban tettek eleget” adategyeztetési kötelezettségüknek a határidő leteltéig. Az Erste Banknál tájékoztatásuk szerint „elenyésző az újraazonosítatlan ügyfelek száma”. A K&H-nál az ügyfelek 2-3 százaléka nem végezte még el az adategyeztetést. Jelezték azt is: bár azon dolgoznak, hogy a törvényi határidőig az összes érintett ügyfélnél megtörténhessen az újraazonosítás, a nem friss értesítési adatokkal rendelkező ügyfelek elérése, ahogyan az eredeti határidőnél, úgy most is gondot okoz. A Budapest Bank ennek kapcsán arra hívta fel a figyelmet: a pénzmosás elleni törvény értelmében az ügyfeleknek az átvilágítási adatuk változását – köztük a címváltozást is - be kell jelenteniük öt napon belül. Ha az érintettek nem érhetők el, és nem tesznek eleget a követelményeknek, akkor a számlájukat a határidő lejárta után zárolják. A Budapest Bank lakossági ügyfeleit ugyanakkor nem érinti az újraazonosítási kampány, mivel a jogszabály által megkövetelt adatokat a korábban lefolytatott ügyfél-azonosítási folyamat során rögzítették. A vállalati ügyfelek estében pedig június 26-ig 90 százalékos volt az újraazonosítást elvégzők aránya.

A CIB Bank arról tájékoztatott: az aktív magánszemély ügyfelek 11 százaléka nem tett még eleget az adategyeztetési kötelezettségnek, ugyanakkor a legalább havi rendszerességgel pénzforgalmat bonyolító ügyfelek estében az arány csupán 3 százalék. A céges számlával rendelkezők 20 százaléka nem pótolta még a hiányzó dokumentumokat, viszont azon céges ügyfelek aránya, ahol egyetlen rendelkező sem azonosította még magát, csak 5,5 százalék.

Arra a kérdésünkre, hány levelet küldtek ki június végéig, egyetlen bank sem közölt konkrét adatot, csupán azt írták: minden érintettet értesítettek.