természetvédelem;rally;

2019-07-12 10:30:00

Benzingőzben, tökön-babon át

Továbbra is nehezen fér össze a benzingőz-imádat és a kökörcsinféltés, a természetvédelem és az autósport.

Autósport- és természetbarátoknak egyszerre szorult össze a szíve, amikor a Veszprém Rally egyik párosa a minap súlyos balesetet szenvedett: szurkolók mentették hősiesen az ájult pilótát és a lángoló autóba szorult navigátorát. A zöldeknél a megkönnyebbülés utáni következő pillanat a táj iránti aggodalom lett, elvégre mégis csak egy erdőben égett ki a versenyautó.

Évekkel ezelőtt számos konfliktust okoztak a nemzeti parkok területen rendezett versenyek, aztán a természetvédők fellépése rendet tett, és más utat kerestek a versenyszervezők. Mára – írta egy évvel ezelőtt az Átlátszó – visszaszivárogtak a benzinfalók, s velük a technikai sport szerelmesei a védett természetvédelmi területekre. A Bükki Nemzeti Parkban engedélyeztek ismét versenyt fokozottan védett területen is. 

A „száguldó vasak” pedig esnek-kelnek a gyönyörű tájban. „Az oroszlányi gyorsaságin szintén egy teherautógumival akadt nézeteltérésünk. Picit hozzáértünk, eldobott a szemközti erdő irányába és csak kicsin múlt, hogy nem követtünk el komolyabb természetkárosítást… durva volt a helyzet”, mesélte élményét egy közelmúltbeli verseny pilótája a Rallycafemagazinnak.

- Nem szabad természetvédelmi területre engedni a versenyeket, a szenny, a zaj és a növényzet pusztítása megengedhetetlen – mondta érdeklődésünkre Lukács András, a Levegő Munkacsoport szakértője. A civil szervezet régóta küzd a versenysport természetkárosítása ellen, bár a korábbi évekhez képest kevesebb bejelentést kapnak. - Annyira leépítették, kinyírták a természetvédelem hatósági rendszerét, hogy vélhetően nincs, aki érdemben hadakozhatna a növény- és állatvilág érdekeiért.

A korábbi időszakban pedig arról kaptak sok információt, hogy „fentről leszóltak, vagy engedélyezik a versenyt, vagy munka után nézhetnek”. Az Átlátszó cikke is idézi: a fáma emleget konkrét neveket, akik a zöldhatóságnál, a minisztériumban felkarolták az ügyet, de bizonyítékokkal nem álltak elő.

Együtt bőgnének a versenyautók a szarvasokkal – erről írt az Index két éve, amikor a Pilisben terveztek egy versenyt. A helyiek azért is tiltakoznak, mert az útvonal-kijelölés hosszabb időre elvágta őket a külvilágtól. Korábban az Eger Rally elszenvedőit is tettekre sarkallta a verseny, mivel mindenféle hadakozás és levelezés ellenére mindig letaposták kedvenc fekete kökörcsin telepüket. A Növényhatározó Blogban írták meg, hogy változtatnak a stratégiájukon. „Saját kézbe vesszük az irányítást: egész napra leköltözünk a kökörcsinekhez és ha valaki megpróbál rájuk telepedni akkor erőteljesen elküldjük…”

Megkérdeztük a nemzeti parkokat felügyelő szaktárcát, milyen természetvédelmi területeket érintenek vad murvák és motorpörgető gyorsaságik, és milyen óvintézkedéseket tesznek, de lapzártánkig nem kaptunk választ.

Az igazi nagy kihívást manapság nem is az autóversenyek okozzák a természetvédőknek, hanem az ötletszerűen és illegálisan elkövetett enduró-motoros, kvados tájrombolások. A bejelentés nélküli sportolás ellen az eltökélt természetvédelmi őrök próbálnak fellépni, de csak ritkán járnak sikerrel - nyilatkozta lapunknak Bajomi Bálint biológus, természetvédelmi szakember.

Egy internetes hozzászóló szerint nem marad más, mint a remény, hogy azt autósport és a természet barátainak van közös halmaza. Az autósport szövetség mindenesetre minden lehetséges alkalommal felhívja a figyelmet a természet védelmére, és arra, hogy ezekre a szakaszokra a nézőknek tilos bemenniük. Olyan híreket sajnos nem találtunk a versenyhonlapokon, ahol a kiadások között faültetések, nemzeti parki támogatások összegeit sorolták volna.