A 2011 őszén bevezetett „csipszadót” már 2013-ban sikeresnek nevezte az Orbán-kormány, mondván: csökkent a megadóztatott ártalmas élelmiszerek forgalma. A diadaljelentés azonban az energiaitalok vonatkozásában mindenképpen korai volt, ez a szegmens ugyanis az új adónem megjelenése óta is töretlenül bővül. A Nielsen piackutató friss adatai szerint az elmúlt 12 hónapban 15 százalékos volt a növekedés, amit nehéz lenne az egészséges életmódra nevelés sikertörténeteként aposztrofálni. 2018. júniusa és 2019. májusa között közel 32 milliárd forintért vásároltunk energia- és sportitalt. A legnépszerűbbek a 2,5 decis, cukros, ízesítetlen verziók, ami 15 százalékos értékbeli növekedést jelent az előző évi azonos időszakhoz képest.
Minden évben májusban kezd felpörögni az eladás, ami aztán július-augusztusban jár csúcsra: ekkor realizálódik az értékbeli és a mennyiségi forgalom közel egyötöde. A legtöbb energiaital Budapesten, valamint az ország északkeleti és északnyugati régiójában fogy. Az energiaitalok térhódítása különösen a fiatalok körében aggasztó: az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) korábbi felmérése szerint minden ötödik 10-14 éves gyerek energiaitalt reggelizik Magyarországon, ami európai összehasonlításban is kimagaslóan rossz mutató – hívta fel rá a figyelmet a napokban a Magyar Kardiológusok Társasága (MKT). Az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság által megrendelt, 16 országra kiterjedő vizsgálata alapján a magyar kamaszok 78 százaléka iszik energiaitalt, közülük 13 százalék rendszeres nagyfogyasztónak számít.
Hiányzik a meghatározásAz energiaitaloknak - bármily hihetetlen - nincs pontos meghatározásuk. A nálunk legelfogadottabb definíció az, hogy ez olyan szénsavas ízesített üdítőital, amely egy bizonyos ideig fokozza az emberi szervezet anyagcseréjét, az ébrenlétet és a teljesítőképességet. Annak ellenére, hogy az energiaitalokra vonatkozó szabályozás nem létezik, összetételüknek meg kell felelnie az élelmiszerekre általánosan vonatkozó jogszabályoknak, például, hogy valóban annyi koffeint tartalmaznak-e, amennyit a címkén feltüntettek. Az elmúlt években egyetlen ilyen kifogásolt termék volt, de az nem a közismertek közül való.
A kamaszok különösen veszélyeztetett fogyasztók, mert sokan alkohollal, vagy intenzív testmozgással (például tánccal vagy kondizással) összekötve hörpintgetnek, ami a kiszáradás veszélye miatt növeli a rosszullét kockázatát. Ugyancsak az MKT emlékeztetett egy friss nemzetközi kutatásra, amelynek eredménye alapján az egészséges fiatal felnőttek (sok esetben fiatal sportolók) hirtelen szívhalálának a hátterében is az energiaital-fogyasztás áll, mivel súlyosbíthatja a rejtett szívbetegségeket.
A kardiológus szakma álláspontja szerint az energiaitalok esetében a legnagyobb veszélyt a nagy cukor- és koffeintartalom jelenti, amelyek szívritmuszavarok kialakulásához vezethetnek a rendszeres fogyasztóknál. Jelentős veszélyforrás a túladagolás is: az USA-ban egyetlen év alatt az 5448 koffeintúladagolásos eset 46 százaléka 19 év alattiakkal történt, többségüknél nyilvánvalóan az energiaitalok miatt.
A chipsadó bevezetése óta 422 hivatalos bejelentés érkezett a Nemzeti Népegészségügyi Központba energiaital-ügyben. Előfordult, hogy valaki 2,5 litert gurított le belőle egy nap alatt. A rosszullétek 25 százaléka lányokat, 75 százaléka fiúkat érintett. A túladagolás két esetben okozott maradandó egészségkárosodást. Az esetek 23 százalékában alkohollal együtt fogyasztották az energiaitalt. Az érintettek 3 százalékuk csupán 8-10 éves volt, 8 százalékuk a 11-12 évesek közül került ki, további 21,5 százalékuk a 13-14 éves korosztályba tartozott, míg 26 százalékuk 15-16 éves volt (ezek a számok is mutatják, hogy az egészségügyi problémák többsége a gyerekeknél és a fiataloknál jelentkezik). A leggyakoribb tünet a szívritmuszavar, a mellkasi fájdalom, a szédülés, a magas vérnyomás, az émelygés, a hányinger és a remegés.
Különböző termékek koffeintartalma (mg/100g)Kávé (hosszú): 40-80
Kávé (espresso): 50-170
Tea: 15-20
Kakaóital: 1,5-4,5
Kakaópor: 70-80
Csokoládé (tej): 20-30
Kóla: 11-13,5
Energiaital: 25-60
Forrás: Népszava-gyűjtés
Az energiaital-fogyasztás összeszűkíti a hasi, zsigeri ereket is, miközben az agy több vért kap, ezáltal átmenetileg javul az összpontosító képesség, a figyelem, lerövidül a reakcióidő, lecsökken az álmosságérzés, az alvásigény, megemelkedik az adrenalinszint, nagyobb fizikai teljesítőképesség érzete alakul ki. Mindez rövid távon igaz, később azonban negatív hatása van, ha túlzásba visszük. Különösen fontos, hogy a szívritmuszavarokkal küzdők, szívbetegek felejtsék el az energiaitalokat, de azok is, akiknek a szervezete érzékenyen reagál rá. Az energiaitalok nagy dózisban tartalmaznak koffeint, ez önmagában is veszélyes, túlzott fogyasztása ártalmas lehet. Kisebb adagban is emeli a pulzusszámot és a vérnyomást. A sok koffeintől egész nap gyorsabb lesz a pulzus, emiatt a ritmuszavar valószínűsége tartósan megemelkedik – ez viszont előbb-utóbb szinte biztosan valamilyen szívproblémához vezet - mondja Gellér László professzor, a Városmajori Szív-és Érgyógyászati Klinika elektrofiziológiai részlegének vezetője, a MKT tudományos bizottságának elnöke.
Az energiaitalok alkohollal való együttes fogyasztása még nagyobb problémát jelenthet. Felfokozott állapotot, illetve a bódultságot okozó hatása összeadódva súlyos fizikai rosszullétet okozhatnak, és lehetetlenné teszik a reális gondolkodást. A vércukorháztartást a fokozott felhasználás irányába tolja el, ez eszméletvesztést, akár közvetlen életveszélyes állapotot okozhat. Ráadásul, ha alkohol helyett egyéb pszichostimulánssal kombinálják az energiaitalokat, akkor összeadódik a két szernek a szív- és érrendszeri hatása, és ez már jellegzetes mérgezéses tünetekhez vezethet - hangsúlyozta a professzor.
A fentieken túl az energiaitalok fokozott cukortartalma is veszélyforrás: növeli a rákkockázatot, a cukorbetegség esélyét, és tömegesen okoz fogszuvasodást.
Kiugróan nyereséges üzletágHa néhány hazai élelmiszeripari vállalat nyerseségességét vizsgáljuk, akkor kiváltképp a Hell Energy Kft. – energiaitalokat gyártó, magyar tulajdonú cég – árbevétel arányos eredménye tűnik ki. 11,21 százalékos profit különbözettel messze leelőzi az olyan globális cégek, mint a Coca Cola vagy a Nestlé magyar leányvállalatainak a rendre 7,22 és 3,35 százalékos mutatóit. Felmerül viszont a kérdés, hogy egy Hell Energyhez hasonló energiaital-gyártó milyen módon tud Magyarország legnagyobb vállalatával, a MOL-al szinte majdnem megegyező nyereségességi rátát generálni. Fogyasztókban felvetődnek azok a már szinte sablonos, nagyvállalatokkal szemben érzett kételyek, miszerint a sikeres cégek fillérekbe kerülő alapanyagokból állítanak elő jó hírű, minőséginek vélt termékeket.
A Hell tavalyi eredménykimutatását tekintve azt látjuk, hogy az összes ráfordításának 59 százalékát adta az anyagok költsége, ami sokkal kisebb például a tejtermelő SOLE-MiZo Zrt. 69 százalékos anyagköltség arányánál. Ráadásul a Hell Energy 2017 tavaszától kezdve maga gyártja az energiaitalok dobozait, miután erre egy 42 000 négyzetméteres gyártóüzemet épített. Ennek fényében az 59 százalékos anyagköltség-arányának jelentős részét a dobozok előállításához szükséges alapanyagok költsége teheti ki, tekintve hogy az alumínium kétségtelenül drágább, mint az élelmiszeripari szereplők által általában csomagolóanyagként használt papír, illetve műanyag. Miután az energiaitalok összetevői nagyobbrészt víz és cukor/édesítők, valamint ízesítő, anyagok, ezeknek a gyártóknak feltehetően nem kell túl sok pénzt fordítani magára az ital előállítására. Azonban a vállalatok - vélhetően versenyképességük megőrzése miatt - nem teszik hozzáférhetővé részletezett költségkimutatásukat, emiatt a megismerhető számviteli adatokból nem kapunk pontos képet arról, hogy mennyire "húznak le" minket a termékeikkel. A Hell egyik magyarországi versenytársa, a BOMBA! Energy Drink Kft. például nem is publikálja anyagköltségét. A Red Bull magyarországi leányvállalatának mérlege pedig nem tartalmaz olyan adatokat, amelyekből a globális piacvezető ausztriai anyacég anyagfelhasználási költségére, illetve profitrátájára következtetni lehetne.
Az viszont látható, hogy az alapanyagokon kívül mi minden másra költenek az energiaitalt gyártó cégek. Többek között nagy hangsúlyt fektetnek a hirdetői szakmában "Buzz-marketing"–nek nevezett termékpolitikára. Ennek alapja, hogy nem magával a termék minőségének a hirdetésére törekednek, hanem sokkal inkább a márka imázsát próbálják kiterjeszteni a közönségkapcsolataik építésén keresztül különböző sportesemények, illetve extrémsportot űzők szponzorálásával. Ezt a stratégiát a Red Bull tökéletesítette, amire példa a Magyarországon szervezett Red Bull Air Race, grandiózus műrepülő-világbajnokság.
A napi összfogyasztás a lényeg!A Forma1-autóversenyek élmezőnyében biztos helye van a Red Bullnak, és műrepülőversenyek is a márka marketingjének fontos részei. A Hell újabb és újabb gépsorai milliószámra ontják a dobozokat, s a profitból még Bruce Willis csatasorba állítására is tellett. A termékek túlzott fogyasztása azonban maradandó egészségkárosodással is járhat - figyelmeztetett Zacher Gábor toxikológus.
A marketing hatása győzedelmeskedik a józan mértéktartás felett?
A divat, úgy látszik, nem ismer határokat. Az üzletek polcain hosszú-hosszú métereken keresztül sorakoznak az energiaitalok. A fogyasztásösztönzéshez még hamis eszközöket is felhasználnak a gyártók és forgalmazók. Ilyen például a potencianövelő hatás, amelyről ennél a terméknél szó sem lehet!
Az edzőtermekben azonban mégis az a hír járja, hogy elérhető velük a teljesítményfokozás. Ez is hamis állítás?
Nem, a sportolók is tapasztalhatják, hogy az edzések előtt mértékletesen elfogyasztott energiaitaltól többre képesek. Az edzőtermekbe járók között azonban gyakori a túlfogyasztás, ami már veszélyes lehet.
Hány éves korig tiltaná a gyerekek és a fiatalok energiaital-fogyasztását?
A korábbi tapasztalatok még azt mutatták, hogy a fiatalok a fő kedvelők, mostanában azonban már, az idősebb korosztályok is beiktatták fogyasztási szokásukba. A szakmai vélemények szerint 14 éves kor alatt nem javasolják az energiaitalokat, de igazából 18 éves korig nem ajánlják. Tilalomról azonban szó se lehet, mert a heves tiltás tapasztalataim szerint visszaüthet.
Az energiaitalok túlfogyasztása milyen egészségkárosodást idézhet elő?
Egy 2 és fél decis dobozos energiaitalnál, amelynek koffeintartalma nem éri el a 200 milligrammot, többet nem ajánlott inni naponta. Azonban, ha valaki mondjuk négy napig nem fogyaszt, akkor se emelje meg ezen a címen az adagot. Az Európai Energiabiztonsági Hatóság szerint a gyermekeknél testtömegkilogramonként 3 milligram koffein még nem okoz károsodást, de például, akinek 25 kilogramm a súlya, annak már egyetlen 250 milliliteres palack tartalma is ártalmas lehet. A leggyakoribb megbetegedések a magas vérnyomás, a szívizomelfajulás vagy a halmozott epilepszia, hogy csak néhányat említsek.
De nem csak az energiaitalok magas koffeintartalmúak.
Valóban, és ez a lényeg. A már említett napi koffeinbeviteli keretbe a kávét, a teát, a kakaót, a különböző kólatermékeket, de még a csokoládét is szükséges beleszámolni. Vagyis az összfogyasztás a lényeg!