Másodszor választják meg a legjobb magyar street food helyet

Publikálás dátuma
2019.07.19. 21:01

Fotó: Hungarian Street Food Awards
A győztes az európai döntőben, Malmőben képviselheti Magyarországot. Nevezni július 30-ig lehet, az eredményhirdetés szeptember 21-én lesz.
Tavaly szervezték meg először, most elindult a jelentkezés a második Hungarian Street Food Awards-ra, amelynek keretében a legjobb hazai street food, azaz utcai étkezőhelyeket értékeli a szakmai zsűri és a közönség. A legjobbakat 8 kategóriában választják ki, az összetett első helyezett Malmőben képviselheti Magyarországot a szeptember végén rendezett európai döntőben. 
2017-ben nemzetközi újságírók, séfek és rendezvényesek hívták életre az év legnagyobb és legnívósabb európai street food versenyét, az European Street Food Awards-ot, amelyen tavaly már 15 ország képviseltette magát, és első alkalommal Magyarország is ott volt a résztvevők között. A Karaván és a Magyar Street Food Egyesület idén is megszervezi a Hungarian Street Food Awards-ot, hogy a szakmai zsűri és a közönség döntsön a legjobb street food helyekről. 
A szakmai zsűri új tagja lesz Járai Márk, idén is zsűrizik Bánlaki D. Stella, a Forbes gasztro rovatának vezetője és Papp Regina, a WeLoveBudapest főszerkesztője. A szervezők részéről Vad-Horváth Zoltán, a Street Food Egyesület elnöke vesz részt az értékelésben, aki azt mondta, a tavalyi több mint negyven jelentkező között kevésbé ismert helyek is voltak. A közlemény szerint a szervezők idén azt várják, hogy még többen megmérettetik magukat.
Az európai verseny alapítóinak célja, hogy felhívják a figyelmet arra, hogy a street food is lehet minőségi, a Hungarian Street Food Awards szervezői is hisznek abban, hogy a megmérettetés segít a minőségi helyszínek megtalálásában és a piac tisztításában. 
„Ez az egyik legdinamikusabban fejlődő szegmense a vendéglátásnak, a mennyiségi bővülés mellett a minőségi javulás is egyre inkább megmutatkozik. Egyre több az igazán jót és jól kínáló hely. Izgatottan várjuk, hogy a tavalyihoz képest milyen változások lesznek, arra számítok, hogy lesz néhány pozitív meglepetés”

– mondta Almási Gábor, Hungarian Street Food Awards egyik alapítója, a Karaván ötletgazdája és társtulajdonosa.

A nagyszabású megmérettetésre bármilyen hazai street food hely jelentkezhet, július végéig. Nyolc kategóriába: vegán, húsimádó, pizza, hamburger, nemzetközi, magyaros és édes lehet nevezni. Tavaly még csak különdíjat kapott a legszebb food truck, idén viszont már erre is lehet pályázni. Egy jelentkező akár több kategóriában is megmérettetheti magát. A sorrend a közönség szavazatai és a szakmai zsűri tesztelése és véleménye alapján alakul ki, így derül ki, hogy ki lesz az összetett győztes, aki szeptember végén Malmőben, az európai versenyen képviselheti hazánkat. Idén a szervezők több időt hagynak a közönségszavazásra, így lesz idő kipróbálni a helyeket. Az eredményhirdetés szeptember 21-én az Andrássy úti Nemzetközi Street Food Fesztiválon lesz.
Szerző
Témák
street food

A strandon is lehet egészséges(ebb)en enni

Publikálás dátuma
2019.07.19. 14:10
Illusztráció
Fotó: Paul Hennessy/NurPhoto / AFP
Nem mindig minden tilos a strandon, de azért jobb odafigyelni, sőt akár előre tervezni és csomagolni. A dietetikus azt ajánlja, a zsírszegénység és a mértékletesség legyen a vezérelv.
Nem mindennap járunk strandra, így akinek nincs emésztőszervrendszeri vagy táplálkozással összefüggő betegsége, alkalmanként lehet kicsit megengedőbb, de rendszert nem érdemes belőle csinálni, annál is inkább, mert mindig találhatunk egészségesebb alternatívát is – mondta Wolher Veronika, a Budai Egészségközpont dietetikusa a Népszavának.
Célszerű még otthon tartalmas, például teljes kiőrlésű, magas rozstartalmú pékárukból, zöldségekből álló reggelit enni, így napközben kevésbé leszünk éhesek és jobban ellenállunk a csábításoknak. Nem árt tudni, hogy egy-egy strandétel energiatartalma akár a napi szükséglet felét is kiteheti. Ha halmozzuk is az élvezetet, az a rengeteg plusz kalória bevitele mellett meg is terheli a melegben amúgy is meggyötört emésztőrendszert.

Zöldségbe burkolva

A szakember szerint már azzal is sokat segíthetünk, ha, amiből lehet, a zsírszegényebb változatot választjuk. Jobb, ha a zsíros vagy bő olajban sült ételekre nemet mondunk, de 
jelentősen csökkenthetjük a „károkat”, ha nem sajtos-tejfölös, hanem sima lángost választunk. Nem is feltétlenül kell egészet ennünk, a „strandfeelinget” már egy fél is megadja.

Az is javít a helyzeten, ha zöldséget, friss salátát eszünk mellé, persze nem majonézes öntettel, hanem kevés olíva-, tökmag- vagy lenmagolajjal, friss fűszernövényekkel ízesítve. 
A hamburgernek, hot-dognak nincs igazán kevésbé rossz változata, időnként ugyan ezek is beleférnek, de legalább friss salátakörettel együk. Ha pizzát ennénk, inkább paradicsomos alapút válasszunk és ne a tejszínes-tejfölös, négysajtos változatot. A sült kolbász is hívogató lehet, de kérjünk belőle kisebb darabot, viszont sok zöldséggel, savanyúsággal körítve, még jobb, ha saslikra cseréljük – ajánlja a dietetikus.
Sokan a hőség ellenére szívesen esznek gulyáslevest, de mivel zsíros, megterhelő étel, jobban járnának egy zöldséglevessel. Legyünk óvatosak az általában tejszínnel sűrített krémlevesekkel, mert egyrészt zsírosak, másrészt könnyen megromlanak a nagy melegben, ezért a legjobb, ha otthonról hozunk vizes alapú zöldség- vagy gyümölcsturmixot, mert ezek a folyadék mellett az izzadással elvesztett ásványi anyagokat és a vitaminokat is pótolják. 
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
A rántott ételeket inkább kerüljük, egészségesebb ha roston vagy grillezett formában készült húst, zöldséget vagy akár sajtot választunk a strandbüfében. A zsírszegénység jegyében inkább a baromfit részesítsük előnyben a sertés helyett. A hekk olykor belefér, főleg, ha roston sütve, és mustár, ketchup, majonéz helyett sok salátával, zöldséggel esszük. A bő olajban sült burgonyánál jobb választás a rizs, de egészítsük ki zöldséggel, sok salátával vagy savanyúsággal is.

Kötelező elemek

A legjobb, ha simán elmegyünk a különféle öntettel tálalt, bő olajban sült, apró fánkok mellett, mert ezek – feleslegesen - terhelik az emésztőrendszert és rengeteg plusz kalóriabevitelt is eredményeznek, forduljunk inkább a – nem agyonsózott - főtt kukorica felé. Klasszikus és kihagyhatatlan stranddesszert a palacsinta. Nem tetézzük a „bűnt”, ha a pudingos, nutellás, tejszínes, öntetekkel is meglocsolt változat helyett üres vagy túrós palacsintát kérünk, illetve „csak” gyümölcsöt halmozunk rá. Gofri esetében is törekedjünk a minél könnyebb, gyümölcsös változatra. A fagylaltból, jégkrémből is ajánlott mértéket tartani, a dietetikus szerint bőven elég egy napra 2 gombócnyi mennyiség.
Nassolásra burgonyachips, popcorn helyett vigyünk magunkkal pucolt, szeletelt zöldségeket és natúr, sótlan olajos magvakat; pár szem dió, mandula hozzájárul a bőr egészségéhez is. Csomagolhatunk zabos vagy korpás kekszet, zöldségeket, sőt akár teljes kiőrlésű, vagy rozskenyérből készült szendvicset valamilyen sovány felvágottal és sok zöldséggel, így akár el is kerülhetjük a büféket. A gyümölcs ideális frissítő, vihetjük magunkkal hűtve, fagyasztva, de már sok strandbüfében kapható is.

Igyunk, vizet!

A sok cukros, „bubis” üdítő a rengeteg felesleges kalóriabevitel mellett azért sem jó választás, mert a szénsav hamis teltségérzetet kelt, így nem tudunk annyi folyadékot inni, mint amennyire a szervezetnek szüksége lenne, ezért a szénsavmentes ásvány- vagy a csapvíz mellett döntsünk inkább. A gyümölcslevek nem a legmegfelelőbbek a folyadékpótlásra, a többségük hozzáadott cukrot tartalmaz, ami szintén plusz kalóriát jelent. Ha mégis innánk, vízzel hígítsuk, de jobb alternatíva lehet, ha hűtött, cukrozatlan gyümölcsteát viszünk magunkkal. Nem árt tudni, hogy a zöld- és a fekete tea vizelethajtó hatású. 
Illusztráció
Fotó: Pexels
A közkedvelt limonádé sem az igazi, mert legtöbbször cukorral, vagy sziruppal ízesítik, a benne ázó citrom-, vagy narancshéjat pedig felületkezelő anyaggal vonhatják be, ami folyadék hatására kioldódhat és a szervezetbe kerülhet. Érzékenyeknél a citromhéjban koncentrálódó illóolajak fényérzékenységet, kiütéseket, allergiát is okozhatnak. Érdemes inkább külön kérni a citromot vagy a levét, de még jobb az otthon készített változat, hiszen mentalevéllel, citromfűvel, gyömbérrel, de akár zöldségekkel: uborkával, zellerrel, sőt gyümölcsökkel is ízesíthetjük. A jégkásák, bár csábítónak tűnnek, a sok cukor mellett mesterséges ízfokozót, színezéket tartalmaznak. Házi készítéséhez viszont csak gyümölcsökkel, mentalevelekkel ízesített és díszített jégkockára és fagyasztott gyümölcsre van szükség, ezekből változatos, finom, mindenmentes frissítőt darálhatunk – mondta Wolher Veronika. 
Az energiaitalokat jobb elfelejteni, koffein- és taurintartalmuk miatt megemelhetik a vérnyomást. Kánikulában a szív- és érrendszer amúgy is nagy terhelésnek van kitéve, nem célszerű ezekkel fokozni, ráadásul vizelethajtó hatásuk is van. Ez az egyik baj az alkohollal is, ezért jobb, ha azt is legfeljebb mértékkel isszuk.
A dietetikus megjegyezte, nem árt, ha a strandolás nem csak az evésről szól, azt javasolja, mozogjunk minél többet, az élvezeti értékén túl ezzel is elősegítjük a feleslegesen bevitt kalóriák elégetését.
Szerző

Rosszullétet okozhat a visszatérő kánikula

Publikálás dátuma
2019.07.18. 13:01

Fotó: LAURENT/CHARTIER/BSIP / AFP
Bár frontok érkezésére hosszabb ideig nem kell számítani, a tartósnak ígérkező jelentős felmelegedés megterheli a szervezetet.
A tartósabb lehűlést hozó hidegfront után a hétvégéig csak lassan melegszik az idő, aztán viszont ismét berobban a strandidő. A 30 fok feletti hőmérsékletek megint megterhelik a legtöbb ember szervezetét – írta Pintér Ferenc meteogyógyász a Facebook-oldalán.
Bár frontok érkezésére hosszabb ideig nem kell számítani, a tartósnak ígérkező felmelegedés hatására a migrén és a fáradékonyság általános tünetté válhat, de gyakoriak lehetnek az alvászavarok, aminek következtében pedig fáradékonyság, tompaság is felléphet. A kánikula, illetve a fülledtség leginkább a szívpanaszokkal küzdőket terheli meg, ajánlatos kerülni a komoly fizikai igénybevételt és javasolt többet pihenni.
A csütörtöktől szórványosan kialakuló záporok csak átmenetileg frissíthetik fel a levegőt, az asztmások átmeneti romlást tapasztalhatnak az állapotukban. A magas páratartalom miatt a légzőszervi megbetegedésekkel küzdők állapota is romolhat, akár rosszullétet, nehézlégzést is tapasztalhatnak. Ilyenkor a lepihenés és egy pohár víz segíthet – olvasható a Meteo Klinika honlapján.
Az UV-sugárzás a déli órákban meghaladja az erős, több helyen a nagyon erős fokozatot, a bőr már 15-20 perc alatt is megpirulhat, leéghet. A sugaraktól a szem is károsodást szenvedhet.
A pollenterhelés tovább növekszik, intenzíven virágoznak a pázsitfű- és a csalánfélék, így az allergiások állapota romolhat.
Szerző