Nem mindegy, hogy a hát vagy a vese fáj

Publikálás dátuma
2019.07.29. 14:14

Fotó: SCIENCE PHOTO LIBRARY / AFP
Sokszor nem könnyű eldönteni, mert a fájdalom helye gyakran ugyanaz.
Mivel a vese egyik legfontosabb feladata a méregtelenítés, vagyis hogy kiszűrje a salakanyagokat, viszonylag erősen ki van téve fertőzéseknek, sérüléseknek. A kalcium, az oxalát és a foszfor különösen hajlamos felhalmozódni, ami elzáródáshoz vezethet. Ennek jele a bordák alatti fájdalomban jelentkezik, de a gerinc egyik vagy mindkét oldalán is kialakulhat, attól függően, hogy a vesekő az egyik vagy mindkét vesében van-e jelen. Érzésre a fájdalom a test mélyebb pontján keletkezik, és más testrészekbe, például hasba, ágyékba, combba is kisugározhat – mondta Rákász István, az Urológiai Központ urológusa.
A kisebb kövek gyakran észrevétlenül kiürülnek a vizelettel, a nagyobbak viszont éles, intenzív fájdalmat okoznak, amely csak fokozódik, ha a kő a veséből a húgyvezetékbe kerül. Ha a vese meg is fertőződik, akkor stabil, egyenletes fájdalom mutatkozik. Olyan kísérő tünetek is jelentkezhetnek, mint véres vagy zavaros vizelet, fájdalmas vizelés, állandó vizelési inger, hányinger, hányás, szorulás vagy hasmenés, láz, hidegrázás. Ha légzési nehézség, zavarodottság, szabálytalan szívverés, izomgörcsök, láb-, boka-, csuklóduzzanat is megjelenik, azonnali orvosi segítségre van szükség – tette hozzá a szakorvos.
A hátfájdalmat a nemzetközi adatok szerint a felnőttek 80 százaléka tapasztal élete során. Mivel számos ok húzódhat meg a hátterében, hiszen eredhet többek közt az izmokból, a csontokból és az idegekből, a tünetek is meglehetősen változatosak lehetnek. A test bármely pontján előbukkanhat, bár gyakran a derék az érintett testrész. Ha az izmok problémája okozza a fájdalmat, jellemzően egyenletes fájdalomérzéssel jár, ami mozgás hatására általában fokozódik. Az idegi eredetű panasz égő sajgást okozhat, ami más testrészeket is érinthet. Isiász, vagyis ülőideg-gyulladás esetén például zsibbadás, fájdalom jelentkezhet a derékban, lábban, ami tüsszentéskor, köhögéskor nyilallást is okozhat. Csont eredetű fájdalmakat okozhat többek közt egy törés vagy egy gerincdeformitás. A hátfájdalmat kísérheti érzéskiesés, zsibbadás, kényszertartások, járási nehézség, izomgyengeség, vagy akár a hólyag kiürítésének képtelensége is – sorolta Rákász István. 
„Minden olyan esetben érdemes orvoshoz fordulni, ha a hát- vagy derékfájdalom nem múlik, esetleg romlik, nem használnak a recept nélküli fájdalomcsillapítók, illetve ha nyilvánvaló, hogy sérülés eredményezi a tüneteket. Olyan akut tünetek esetén is fontos a diagnózis, mint a láz vagy a gyorsan jelentkező vizelési problémák. A tartósan jelenlévő problémákat is ki kell vizsgálni, mint a megmagyarázhatatlan fogyás, a rossz közérzet, a fáradtság" – hangsúlyozta a szakorvos.
Szerző
Témák
vese urológia

Az egészséget is őrzi az alvás

Publikálás dátuma
2019.07.27. 14:14

Fotó: Hybrid Images/Cultura Creative / AFP
Védi az egészséget, javítja a memóriát, befolyásolja a hangulatot, segít a fogyásban, de kutatások szerint az életet is meghosszabbítja a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás.
A szervezet egészére hat a megfelelő minőségű és mennyiségű alvás, illetve annak hiánya. Az agysejtek még alvás közben is dolgoznak: az elme megerősíti a memóriatartalmakat és rendszerezi azokat a dolgokat, amelyeket éber állapotban tanultunk. Ezért van az, hogy egy kiadós alvás után jobban emlékszünk az új információkra. Az agy ilyenkor a gondolatokat is átrendezi, ami növeli a kreativitást – írta az Egészségkalauz.
Azt már korábban bizonyították, hogy a kevesebb alvás hozzájárul az élettartam rövidüléséhez, és az is lehet, hogy a krónikus betegségek rontják az alvás minőségét, ezért a betegség és az alvászavar hat egymásra. Egy 2010-es vizsgálat szerint magasabb volt a halálozás azok körében, akik éjjel rendszeresen kevesebb mint öt órát aludtak. 
Az alvás minősége a hangulatot is befolyásolja. A kevesebbet alvók körében gyakoribb a stressz és a depresszió iránti fogékonyság, de ezek is ördögi körként hatnak egymásra. A sportteljesítményt is javítja a megfelelő alvásminőség. Egy amerikai felmérés szerint a 7-8 héten át legalább 8 órai alvás javította az amerikai futballjátékosok futásteljesítményét, és kevésbé voltak fáradtak nappal is.
Az alvásért és az anyagcseréért az agy azonos területe felelős, így az alvásunk „rendezése” javítja az étvággyal kapcsolatos hormonműködést is. Kutatások szerint a kellően kipihent diétázók körében nagyobb volt a testsúlycsökkenés aránya, mint azoknál, akik alvászavarral küzdöttek, keveset aludtak. Az autóbaleset okai között előkelő helyen szerepel a kialvatlanság, megelőzi az alkoholt vagy a drogot is, ezért egyre gyakrabban emlegetik az alváshiányt a legjelentősebb „néma gyilkosként.” Már akár egyetlen kimaradó éjszakai alvás is legalább annyira rontja a járművezetői képességeket, mint az alkoholfogyasztás.
Szerző

Néha többet árt, mint használ – Így kerülheti el, hogy kikészítse a futás a térdét

Publikálás dátuma
2019.07.26. 14:14
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Sokakat késztet a futás, biciklizés feladására a térdfájdalom.
Nyáron sokan kezdenek futni, kerékpározni, edzeni, ám nem kevesen vannak, akiket néhány hét után feladásra késztet a térdfájás – mondta Páll Zoltán, a FájdalomKözpont sebésze, traumatológus, sportorvos. Ha ugyanis a térdet megfelelő előkészítés nélkül ismételt, erős terhelés éri, esetleg nem is helyes kivitelezéssel, az gyorsan és könnyen térdproblémát okozhat. Ebből a szempontból a plyometrikus erősítő edzésmódszerekkel is érdemes óvatosnak lenni. Ezek célja, hogy a lehető leggyorsabban alakítsák az izomerőt robbanékonysággá és gyorsasággá, ám nem megfelelő edzésfelépítés esetén többet árthatnak, mint amennyit használnak.
Ha a lábban található csontok a bokától a térden át a csípőig valamiért nem megfelelő pozícióban helyezkednek el, az nagy nyomást helyezhet a térdre, ami előbb-utóbb fájdalomhoz vezet. Ráadásul nem csak a térdben. A lábfejnek is lehet számos olyan problémája, amely megváltoztatja a láb statikáját, a járás, a futás módját. A hypermobilitás, a boka- és a talpsüllyedés gyakran akkor okoz fájdalmat a térdben, amikor intenzívebb mozgást kezdünk végezni. Ha a comb elején lévő négyfejű combizom gyenge, akkor a térd könnyen kimozdulhat a megfelelő pozícióból, mert a quadriceps feladata többek között az, hogy hajlítás és nyújtás közben helyén tartsa a térdet. 

Futótérd is van

A gyakori és túl erős földre érkezéstől a patella (térdkalács) ín könnyen túlterhelődhet. A futótérd oka a combfeszítő izomzat krónikus túlterhelése, ami nagyrészt a nem szakszerűen kivitelezett mozdulatok, a nem jól felépített edzés következménye, de fizikai munka és egy sérülés is lehet a kiindulópontja. A kezdeti gyulladás lassan állandósulhat, ami a patella ín eredési zónájának elváltozásához vezethet. 
A térdproblémák fő tünete a fájdalom, amely a térdkalácsban, körülötte és a térdhajlatban is jelentkezhet. A fájdalom erősödhet, ha lefelé haladunk vagy lépcsőzünk, és kapcsolódhat hozzá pattogó hang, kattogó érzés is.
„Az edzést hirtelen elkezdők vagy újrakezdők térdfájdalmának oka legtöbbször a nagy lendület, ami miatt sem az előkészítés, az izomerő fejlesztés, sem a bemelegítés, a megfelelően felépített edzésprogram nem válik rutinná”

– mondta a sportorvos.

Ha kiderül, hogy futótérdről vagy más, túlterheléssel, ortopédiai alapproblémával kapcsolatos gondról van szó, sok mindent a „kályhától” kell kezdeni. Nemcsak az edzésfelépítést, a megfelelő cipő kiválasztását és a környéki izmok megerősítését kell megtanulni, hanem a pihenés fontosságát is. Ebben fontos segítség lehet az edző, a mozgásterapeuta, a gyógytornász. Gyorsan csillapítható a fájdalom és enyhíthető a gyulladás helyi célzott injekcióval, hosszabb távon pedig nagyon hatékony lehet az orvosi kollagén injekciókúra és az orvosi lézerterápia, amelyek támogatják, erősítik a szöveti struktúrát. Szintén lassabban, de tartósan fejti ki hatását a lökéshullám terápia, ami oldja a mozgásszervi fájdalmat okozó triggereket, élénkíti a vérkeringést és az anyagcserét, és nemcsak a fájdalmat csökkenti, de a kiváltó okot is megszüntetheti a sérült szövetek regenerálásával.
Szerző