Szédülő betegeknek még veszélyesebbek az időjárás változásai

Publikálás dátuma
2019.07.23. 14:14

Fotó: COLLANGES/BSIP / AFP
A hőség mellett a frontok érkezése, a nem elegendő folyadékbevitel, a sóvesztés, a napon végzett kertészkedés vagy a hirtelen mozdulatok átmenetileg még gyógyszeres kezelés mellett is panaszokat okozhatnak.
Szédülésnek hívunk általában mindenféle ájulásközeli állapotot. Az orvosi értelemben vett szédülés alatt általában a nagyon kellemetlen, forgó jellegű, és a belsőfülből, illetve az egyensúlyrendszerből eredő panaszt értjük – magyarázta Szirmai Ágnes. A Fül-Orr-Gégészeti és Fej-Nyaksebészeti Klinika egyetemi docense hozzátette: az egyensúlyt a belsőfül, valamint a látórendszerből és a végtagokban lévő helyzetérző idegvégződésekből beérkező ingerek alakítják, amelyeket az agy összesíti, szabályozza. Ha ezek az információk eltérnek, akkor térérzékelési zavar, egyensúlykontroll-vesztés: elesés, eldőlés, bizonytalan járás és nagyon kellemetlen, akár forgó szédülés jelentkezik. Szédülést, bizonytalanságérzést okozhatnak az egyensúlyrendszer betegségén kívül belgyógyászati, keringési problémák, szívbetegségek, de vércukor- és vérnyomás-ingadozás is.
Gyógyszeres kezelés és egyensúlyi torna alkalmazásával a betegek 80 százalékának elmúlnak a tünetei. Hirtelen időjárás-változás: meleg-vagy hidegfront, extrém hőség vagy stresszhelyzet hatására ugyanakkor egy-egy szédülés, néhány órás állapotromlás még gyógyszerek mellett is előfordulhat. Ilyenkor orvosi felügyelet mellett a gyógyszeradagon kell módosítani – tette hozzá a szakember.

Melegben mindenki megszédülhet

Az extrém hőségben életkortól függetlenül bárki tapasztalhat rosszabb közérzetet, szédelgést, bizonytalanságérzést, ájulásközeli állapotba kerülhet vagy el is ájulhat. A kánikulában a folyadékpótlás alapvető, de a sópótlásról is gondoskodni kell, hiszen az izzadással sót, elsősorban nátriumot veszít a szervezet. Egy tányér tartalmas leves, de akár egy pár szem ropi vagy kevés chips is segíthet – mondta Szirmai Ágnes. Ez nehezebben kivitelezhető vesebetegek, illetve olyan egyensúlyrendszeri betegségekben szenvedők esetében, akiknél a sóbevitel csökkentése alapvető fontosságú.
Bár a szédülés nem életkorfüggő, az idősebb korosztályban azért fordul elő gyakrabban, mert a belsőfül vérkeringésének csökkenésével párhuzamosan a működése is romlik. A páciensek otthon végezhető, egyszerű, apró fej- és nyakmozgásokból álló, egyensúlyi tornával tudnak javítani az állapotukon. Szirmai Ágnes azt is kiemelte, hogy a hőségben különösen figyelni kell az idősebbekre. Az életkorral ugyanis csökken a szomjúságérzés, vagyis egy idős ember általában is keveset eszik, iszik. Ettől az egyensúlyszerv sérülékennyé válik, és az idős ember eleshet.
Szédüléssel diagnosztizált beteg a kánikulában, 11 és 16 óra között lehetőleg ne tartózkodjon a napon, például ilyenkor nem ajánlott ilyenkor kertészkedni. A túlzott hajlongás, a túl sok egyensúlyi inger ugyanis nem tesz jót a szédülő betegnek. Mivel a nyári szünetben gyakori, hogy a nagyszülők vigyáznak az unokákra, az egyetemi docens arra is felhívta a figyelmet, hogy a közös játék, bújócskázás közben arra is figyeljenek az idősebbek, hogy lehetőleg guggolásból ne hirtelen egyenesedjenek ki. Szédülő betegek esetében fontos a lakás berendezése is. A kisebb szőnyegeken, lábtörlőkön könnyen el lehet csúszni, célszerűbb egy nagy, stabil szőnyeget használni, amit egy nehéz bútor is megfog. Sötétben romlik az egyensúlyzavar, ezért a mosdóba vezető úton ne legyen teljesen sötét - javasolta Szirmai Ágnes.
Hosszantartó, akut szédülés esetén először a háziorvoshoz ajánlott fordulni, ahol egy egyszerű vizsgálattal meg tudják állapítani, hogy egyensúlyrendszeri eredetű probléma, vírusfertőzés vagy csak folyadékhiány okozza a panaszokat. Amennyiben a szédülő beteg felkelni sem tud, akkor az ügyeletet kell hívni, ha pedig egy súlyos rosszullét az utcán történik, akkor a mentőket kell értesíteni, akik sürgősségi osztályra szállítják a beteget.
Szerző

Adományra váltják a letekert kilométereket

Publikálás dátuma
2019.07.23. 13:00

Fotó: GUILLAUME SOUVANT / AFP
A Tábitha Háznak adja a szeptember végéig biciklivel gyűjtött kilométereknek megfelelő összeget a Hankook.
Negyedik alkalommal hirdeti meg a Hankook a Tekerd Jobbra! nevű jótékonysági programját, melynek során a szeptember végéig összetekert és a Hello Bringás nevű alkalmazásban gyűjtött kilométereket pénzadományra váltva átadja a Tábitha Háznak.  
A rugalmas, környezetkímélő és költséghatékony biciklizés testedzésnek sem utolsó. Munkába is lehet tekerni, de életkortól függetlenül jó buli lehet egy hétvégi kerékpártúra is. Az abroncsgyártó cég közleményében arra is felhívta a figyelmet, hogy a nem megfelelően használt kétkerekű baleset- és sérülésveszélyes is lehet. A közlekedési a szabályok betartása és az útviszonyok figyelembevétele mellett a felhasználásnak megfelelően megválasztott, megfelelő méretű és karbantartott bicikli is fontos. 

Tippek két kerékre

Biciklivel is elengedhetetlen a láthatóság, ezért a járművön legyen lámpa, és hasznos a láthatósági mellény viselete is. Célszerű biciklis öltözékben tekerni, de megfelelő méretű, jól illeszkedő bukósisak nélkül ne induljunk el. 
A biciklizőknek is ismerniük kell a közlekedési szabályokat, amelyeket ráadásul be is kell tartani. Nem árt alkalmazkodni a forgalom ritmusához, és figyelembe venni az időjárási viszonyokat is: esőben csúsznak az utak, napos időben pedig napszemüvegre is szükség van, a fülhallgatót viszont jobb elfelejteni, a közlekedésben minden érzékszervre szükség van. Túra esetén célszerű előre megkeresni a bringabarát útvonalakat.
Tekerés közben fontos az elvesztett folyadék pótlása. A sérülések megelőzése érdekében pedig többet ésszel, mint erővel: emelkedőn ajánlott a sebességváltó használata, hogy ne terheljük túl a térdeket. Hosszabb úton időnként javasolt az ülési pozíción és a kéztartáson változtatni, hogy ne gémberedjenek el a testrészek.
Ahogy az autókat, a bicikliket is minőségi alkatrészekkel, jó minőségű kerekekkel és gumikkal érdemes felszerelni, amelyeknek nyomását időnként ellenőrizni is kell. Fontos a lánc rendszeres ellenőrzése és olajozása is.
Szerző
Frissítve: 2019.07.23. 13:01

Nem is görög a kedvelt nyári gyümölcs

Publikálás dátuma
2019.07.22. 15:15

Fotó: Daisuke Uragami/Yomiuri / The Yomiuri Shimbun / AFP
Kopogtatás helyett ütögetéssel állapítható meg, melyik görögdinnyét érdemes megvenni. A népszerű gyümölcs magas víz- és vitamintartalma miatt egészséges hűsítő csemege.
A görögdinnye nem Görögországból, hanem vélhetően Afrikából származik. A legkorábbi feljegyzett görögdinnyeszüret nagyjából 5000 évvel ezelőtt Egyiptomban történt. A 10. században már termesztették Kínában, amely a világ legjelentősebb görögdinnye termesztője ma is. A 13. században mór hódítók hozták Európába.
A termés alakja lehet gömb, tojásdad, de hengeres is. Egy példány 2–15 kilót is nyomhat. Az 1–2 centi vastag héja lehet fehéres, világoszöld, középzöld, kékes- vagy feketészöld, felülete sima vagy enyhén barázdált, a rajzolata pedig csíkos vagy márványos. A gyümölcshús is változatos: fehér, sárga, citromsárga, sötétebb sárga, világos rózsaszínű, rózsaszínű, piros vagy vérvörös is lehet.

Vízidinnye

A görögdinnyét angol nyelvterületeken magas víztartalmára utalva vízi dinnyének, watermelonnak hívják.

Hűsít

A görögdinnyét a könnyű emészthetősége kedvelt nyári gyümölccsé teszi. Rosttartalma segíti a vastagbél működését, javítja a közérzetet. Hozzájárul a testhőmérséklet és a vérnyomás csökkentéséhez, de segít kitakarítani a káros anyagokat, és a bőrnek is jót tesz. Magas víztartalma jól jön, amikor pótolni kell az izzadással elvesztett folyadékot, vitaminokat és ásványi anyagokat. Természetes vízhajtó hatása miatt jót tesz a vese egészségének, serkenti a működését, csökkenti a vérben található húgysav mennyiségét, megakadályozza a vesekövek kialakulásának esélyét is. Mivel a dinnyefogyasztás fokozott vizeletürítéssel jár, annak is érdemes sokat ennie, aki húgyúti fertőzésekre, gyulladásokra hajlamos. A görögdinnye a magas béta-karotin tartalmának köszönhetően a szemet is védi. 
Mivel sok benne a kálium és a magnézium, hatékony a vérerek egészségének, rugalmasságának megőrzésében, sokat tesz az érszűkület megelőzéséért is. A görögdinnyében van C-vitamin, kalcium, magnézium, kálium is, tartalmaz A-, B1-, B3- és B6-vitamint, valamint sokféle karotinoidot – likopint -, amelyek erősítik az érfalakat, és megakadályozzák a vérrögök kialakulását.

Örök kérdés: maggal vagy nélküle?

Bár a legtöbben kidobják a görögdinnye magját, kutatások szerint a megtisztított és megszárított dinnyemag kifejezetten jót tesz a szervezetnek. A benne található proteinek, vitaminok, ásványi anyagok segítenek a szív- és érrendszeri betegségek elleni küzdelemben, javítják a kognitív képességeket és a memóriát. 

Hogyan válasszunk érettet?

Mivel a görögdinnyét a biológiai érettség állapotában fogyasztjuk, azaz nem utóérő, nem mindegy, hogy milyet viszünk haza. Szakértők szerint minél kerekebb, annál jobb. A nagyon világos vagy fehér színű folt nem jó jel, azt jelenti, a gyümölcs még nem elég érett, a sárgás szín az optimális. A Nébih összeállításából kiderül, hogy a termelők a dinnyetáblán több helyről vett minták megkóstolása alapján döntik el a betakarítás időpontját, vagyis azt, hogy érett-e már a dinnye. Vásárláskor ízminta nélkül is eldönthető, megfelelő dinnyét választottunk-e. Árulkodó lehet a dinnye kocsánya, hiszen az érett gyümölcsnek már nincs szüksége az anyanövényre, ezért a kocsány száradni, barnulni kezd. Az erős, friss, zöld kocsányú dinnye valószínűleg még nem érte el a teljes érettséget.
A csíkos héjú fajtáknál érdemes a színre is figyelni, a világosabb csíkoknál megjelenő halvány vajszín az érett állapotot jelzi. Kopogtatás helyet jobb, ha nyitott tenyérrel megütögetjük, de az ekkor hallott kongó hang is sokszor csupán arra utal, hogy a dinnye belseje nincs megszakadva, magas a víztartalma. Ez leginkább a szezon végén érdekes, amikor már arra is ügyelni kell, hogy ne legyen túlérett, belül löttyedt a gyümölcs.
Szerző
Témák
görögdinnye
Frissítve: 2019.07.22. 15:19