Strandon lehet éjszakázni pénteken

Publikálás dátuma
2019.07.23. 17:17

Fotó: ATTILA KISBENEDEK / AFP
Országszerte több mint 40 fürdő csatlakozott a július 26-án, tizedik alkalommal megrendezett Strandok éjszakája rendezvényhez. Az Év Fürdőjére pedig idén ötödször lehet szavazni.
A strandok pénteken meghosszabbított nyitva tartással várják a vendégeket, a fürdőkben változatos zenei programokkal, élő koncertekkel, sztárvendégekkel, DJ-kel is várják a fürdőzőket. A zenei programok mellett tematikus szaunaprogramok, csúszdaverseny, aerobic és egyéb sportprogramok, habparty, lézershow és tűzzsonglőrök szórakoztatják a közönséget.
A kezdeményezés célja a kezdetektől az volt, hogy megismertesse a magyar fürdőket és fürdőkultúrát a hazai és a nemzetközi nagyközönséggel - mondta Boros László Attila, a Magyar Fürdőszövetség elnöke a szentendrei V-8 Uszoda és Szabadidő Központban tartott keddi sajtótájékoztatón. Évről évre nő az esemény látogatóinak száma, tavaly meghaladta a 40 ezer főt. A 10. évfordulóját ünneplő Strandok éjszakájához idén olyan fürdők, uszodák, strandok számára is csatlakoznak, amelyek még nem tagjai a szövetségnek - tette hozzá.
A bogácsi termálfürdő
Fotó: Michal Fludra/NurPhoto / AFP

Ötödször keresik az év fürdőit

A hazai közel 200 fürdő három kategóriában: Az Év Fürdője, Az Év Regionális Fürdője, A Helyiek Kedvenc Fürdője verseng a voksokért. A szavazás június 1-én kezdődött, a félidőben az állás a korábbi évek eredményeihez képest több érdességgel is szolgál. A budapesti fürdőket eddig elkerülte a siker, most azonban a főváros legújabb fürdője ott van az élvonalban. Akad olyan fürdő is, amely eddig minden alkalommal a dobogón végzett az idén eddig szerzett szavazatai alapján azonban egyelőre nem került be a TOP 10-be.  
A versenyt szervező termalfurdo.hu közleményéből kiderül, arra számítanak, hogy a tavalyi több mint 150 ezer szavazó augusztus 31-ig még legalább ennyien szavaznak majd a kedvenc fürdőjükre. A voksolók között wellnesshétvégéket, fürdőbelépőket és egyéb értékes nyereményeket sorsolnak ki. A szabályok szerint nem lehet szavazni a tavalyi győztesekre, így a  Szent Erzsébet Mórahalmi Gyógyfürdőre, az Orosháza-Gyopárosfürdő Gyógy-, Park- és Élményfürdőre, valamint a Tiszavasvári Strandfürdőre. 
Bár a fürdők egymással versenyeznek, a szavazás célja mégis az, hogy a magyar fürdőkre irányítsa a figyelmet, hiszen a fürdőbe járás több egyszerű kikapcsolódásnál. A testre és az idegrendszerre is jó hatással van, nemcsak gyógyításra alkalmas, de a betegségek megelőzésében és a sportolás utáni regenerációban is nagyon hasznos.

Szédülő betegeknek még veszélyesebbek az időjárás változásai

Publikálás dátuma
2019.07.23. 14:14

Fotó: COLLANGES/BSIP / AFP
A hőség mellett a frontok érkezése, a nem elegendő folyadékbevitel, a sóvesztés, a napon végzett kertészkedés vagy a hirtelen mozdulatok átmenetileg még gyógyszeres kezelés mellett is panaszokat okozhatnak.
Szédülésnek hívunk általában mindenféle ájulásközeli állapotot. Az orvosi értelemben vett szédülés alatt általában a nagyon kellemetlen, forgó jellegű, és a belsőfülből, illetve az egyensúlyrendszerből eredő panaszt értjük – magyarázta Szirmai Ágnes. A Fül-Orr-Gégészeti és Fej-Nyaksebészeti Klinika egyetemi docense hozzátette: az egyensúlyt a belsőfül, valamint a látórendszerből és a végtagokban lévő helyzetérző idegvégződésekből beérkező ingerek alakítják, amelyeket az agy összesíti, szabályozza. Ha ezek az információk eltérnek, akkor térérzékelési zavar, egyensúlykontroll-vesztés: elesés, eldőlés, bizonytalan járás és nagyon kellemetlen, akár forgó szédülés jelentkezik. Szédülést, bizonytalanságérzést okozhatnak az egyensúlyrendszer betegségén kívül belgyógyászati, keringési problémák, szívbetegségek, de vércukor- és vérnyomás-ingadozás is.
Gyógyszeres kezelés és egyensúlyi torna alkalmazásával a betegek 80 százalékának elmúlnak a tünetei. Hirtelen időjárás-változás: meleg-vagy hidegfront, extrém hőség vagy stresszhelyzet hatására ugyanakkor egy-egy szédülés, néhány órás állapotromlás még gyógyszerek mellett is előfordulhat. Ilyenkor orvosi felügyelet mellett a gyógyszeradagon kell módosítani – tette hozzá a szakember.

Melegben mindenki megszédülhet

Az extrém hőségben életkortól függetlenül bárki tapasztalhat rosszabb közérzetet, szédelgést, bizonytalanságérzést, ájulásközeli állapotba kerülhet vagy el is ájulhat. A kánikulában a folyadékpótlás alapvető, de a sópótlásról is gondoskodni kell, hiszen az izzadással sót, elsősorban nátriumot veszít a szervezet. Egy tányér tartalmas leves, de akár egy pár szem ropi vagy kevés chips is segíthet – mondta Szirmai Ágnes. Ez nehezebben kivitelezhető vesebetegek, illetve olyan egyensúlyrendszeri betegségekben szenvedők esetében, akiknél a sóbevitel csökkentése alapvető fontosságú.
Bár a szédülés nem életkorfüggő, az idősebb korosztályban azért fordul elő gyakrabban, mert a belsőfül vérkeringésének csökkenésével párhuzamosan a működése is romlik. A páciensek otthon végezhető, egyszerű, apró fej- és nyakmozgásokból álló, egyensúlyi tornával tudnak javítani az állapotukon. Szirmai Ágnes azt is kiemelte, hogy a hőségben különösen figyelni kell az idősebbekre. Az életkorral ugyanis csökken a szomjúságérzés, vagyis egy idős ember általában is keveset eszik, iszik. Ettől az egyensúlyszerv sérülékennyé válik, és az idős ember eleshet.
Szédüléssel diagnosztizált beteg a kánikulában, 11 és 16 óra között lehetőleg ne tartózkodjon a napon, például ilyenkor nem ajánlott ilyenkor kertészkedni. A túlzott hajlongás, a túl sok egyensúlyi inger ugyanis nem tesz jót a szédülő betegnek. Mivel a nyári szünetben gyakori, hogy a nagyszülők vigyáznak az unokákra, az egyetemi docens arra is felhívta a figyelmet, hogy a közös játék, bújócskázás közben arra is figyeljenek az idősebbek, hogy lehetőleg guggolásból ne hirtelen egyenesedjenek ki. Szédülő betegek esetében fontos a lakás berendezése is. A kisebb szőnyegeken, lábtörlőkön könnyen el lehet csúszni, célszerűbb egy nagy, stabil szőnyeget használni, amit egy nehéz bútor is megfog. Sötétben romlik az egyensúlyzavar, ezért a mosdóba vezető úton ne legyen teljesen sötét - javasolta Szirmai Ágnes.
Hosszantartó, akut szédülés esetén először a háziorvoshoz ajánlott fordulni, ahol egy egyszerű vizsgálattal meg tudják állapítani, hogy egyensúlyrendszeri eredetű probléma, vírusfertőzés vagy csak folyadékhiány okozza a panaszokat. Amennyiben a szédülő beteg felkelni sem tud, akkor az ügyeletet kell hívni, ha pedig egy súlyos rosszullét az utcán történik, akkor a mentőket kell értesíteni, akik sürgősségi osztályra szállítják a beteget.
Szerző

Adományra váltják a letekert kilométereket

Publikálás dátuma
2019.07.23. 13:00

Fotó: GUILLAUME SOUVANT / AFP
A Tábitha Háznak adja a szeptember végéig biciklivel gyűjtött kilométereknek megfelelő összeget a Hankook.
Negyedik alkalommal hirdeti meg a Hankook a Tekerd Jobbra! nevű jótékonysági programját, melynek során a szeptember végéig összetekert és a Hello Bringás nevű alkalmazásban gyűjtött kilométereket pénzadományra váltva átadja a Tábitha Háznak.  
A rugalmas, környezetkímélő és költséghatékony biciklizés testedzésnek sem utolsó. Munkába is lehet tekerni, de életkortól függetlenül jó buli lehet egy hétvégi kerékpártúra is. Az abroncsgyártó cég közleményében arra is felhívta a figyelmet, hogy a nem megfelelően használt kétkerekű baleset- és sérülésveszélyes is lehet. A közlekedési a szabályok betartása és az útviszonyok figyelembevétele mellett a felhasználásnak megfelelően megválasztott, megfelelő méretű és karbantartott bicikli is fontos. 

Tippek két kerékre

Biciklivel is elengedhetetlen a láthatóság, ezért a járművön legyen lámpa, és hasznos a láthatósági mellény viselete is. Célszerű biciklis öltözékben tekerni, de megfelelő méretű, jól illeszkedő bukósisak nélkül ne induljunk el. 
A biciklizőknek is ismerniük kell a közlekedési szabályokat, amelyeket ráadásul be is kell tartani. Nem árt alkalmazkodni a forgalom ritmusához, és figyelembe venni az időjárási viszonyokat is: esőben csúsznak az utak, napos időben pedig napszemüvegre is szükség van, a fülhallgatót viszont jobb elfelejteni, a közlekedésben minden érzékszervre szükség van. Túra esetén célszerű előre megkeresni a bringabarát útvonalakat.
Tekerés közben fontos az elvesztett folyadék pótlása. A sérülések megelőzése érdekében pedig többet ésszel, mint erővel: emelkedőn ajánlott a sebességváltó használata, hogy ne terheljük túl a térdeket. Hosszabb úton időnként javasolt az ülési pozíción és a kéztartáson változtatni, hogy ne gémberedjenek el a testrészek.
Ahogy az autókat, a bicikliket is minőségi alkatrészekkel, jó minőségű kerekekkel és gumikkal érdemes felszerelni, amelyeknek nyomását időnként ellenőrizni is kell. Fontos a lánc rendszeres ellenőrzése és olajozása is.
Szerző
Frissítve: 2019.07.23. 13:01