Tömegjelenetek, pánik és a világsztár, akit imádott a közönség

Publikálás dátuma
2019.08.08. 10:14

Fotó: Erdős Dénes
(Túl) Teltházas bulival indította az idei Szigetet Ed Sheeran. A fesztivál nagyszínpada előtt közel 60 ezren gyűltek össze, hogy élőben hallhassák a világsztárt.
Egy gombostűnyi rés nem sok, de annyi sem maradt szabadon a nyitónap főattrakciójának titulált nagykoncerten, az egymásnak feszülő izzadt testek káoszában mégis folyamatosan indult meg egy-egy a sörtől, vagy csak a lendület sikerétől megmámorosodott céltudatos csapat, hogy közelebb férkőzzön a világot jelentő deszkákhoz. Úgy tűnt, sokan nem akarták tudomásul venni azt a pedig egészen nyilvánvalónak tűnő tényt, hogy képtelenség egy tapodtat is mozdulni, és főleg esélytelen vállalkozás a színpadhoz közelebb kerülni. A levegőtlen, hevült kábulatban hamar ki is alakultak kisebb-nagyobb nézeteltérések, mindenki ingerült volt egy oldalába fúródó könyök, egy a kislábujját laposra nyomorító bakancs, vagy csak épp az útjába sodródó mozdulni nem tudó miatt, aki galád módon, mivel ő maga sem jutott előrébb, eltorlaszolta a tömeg közepe felé vezető utat. Még nagyjából fél óra volt a koncertig. A kivetítőn végtelenítve játszott, a környezettudatos fesztiválozásra és embertársaik nemtől, színtől, származástól függetlenül való tiszteletben tartására szívre tett kézzel esküvő résztvevőkről összevágott videó már-már drámai ellentétet képezett a nemtől, színtől, származástól ugyan független, de az egymás iránti tiszteletet és egymás becsülését hírből sem ismerő kavalkádban. Többen rosszul lettek, voltak, akik holt sápadtra vált verítékező arccal, félig önkívületben kapaszkodtak párjuk, barátjuk karjába, aki kétségbeesetten próbált kiutat törni az irdatlan tömegben, mások még a kijutás gondolata előtt eszméletüket vesztették. Innen pedig már csak egy pillanat tört része kellett, hogy kialakuljon a pánik. A kétségbe esetten kifelé araszolók a tömeg külső negyedében, széles embersodrásba toppantak. Egymás hátára, vállára, oldalára kenődve marhacsorda módjára csörtettek a végtelennek tűnő emberáradat széle elérésének reményében. Sokan elsodródtak egymástól, kétségbeesetten zokogó és elszánt, de félelemmel telt arcokat lehetett látni mindenütt. Egy ponton a csaposok kezdték a pulton keresztül kimenekíteni embertársaikat. 
Aztán egyszer csak elkezdődött a koncert. A pult előtt, immár biztonságban, néhányan a földre roskadtak, mások könnybe lábadt szemekkel keresték társukat, miközben többtízezrek énekelték égbe nyújtott telefonokkal a Castle on the Hill-t. A színpadon álló világsztár minden bizonnyal semmit nem érzékelt az egészből. A huszonnyolc éves énekes, dalszerző, Divide című lemezének európai turnéja részeként, finnországi, dániai és németországi állomásai után látogatott el a tavaly több mint fél millió látogatót számláló fesztiválra. A francia származású énekesnő, Jeanne Galice, művésznevén Jain után lépett színpadra, aki annak ellenére, hogy a teltházat nyilvánvalóan nem magának köszönhette, tökéletesen melegítette be a hangulatot a soron következő brit trubadúrnak. Sheeran Castle on the Hill című számával csapott a húrok közé, a közönség pedig - a várakozásoknak megfelelően - az első pillanattól az utolsóig imádta, és mindvégig együtt énekelte vele a már jól ismert dallamokat.
A suffolki származású énekes miután zenei karrier reményében 2008-ban a brit fővárosba költözött, 2011-ben adta ki No.5 Collaborations Project címet viselő, első, független középlemezét, amelyre többek közt Eltohn John is felfigyelt. Ekkor szerződött le az Asylum Recordshoz, és még az év szeptemberében kiadta debütáló, Plus című albumát, amely ötszörös platinalemez lett az Egyesült Királyságban. Divide című albuma, a Multiply után harmadikként jelent meg, 2017 márciusában került a lemezboltokba és mintegy 14 országban, köztük az Egyesült Államokban, Kanadában és Ausztráliában is a zenei toplisták élén debütált, rajta olyan, - a koncerten is előadott - dalokkal, mint a Galway Girl, a Shape of You, vagy 2017 karácsonyának legnagyobb slágere, a később Beyoncéval és Andrea Boccellivel közös feldolgozásban is megjelent Perfect. Utolsó, No.6 Collaborations Project című lemeze alig egy hónappal a Szigetes koncert előtt, július 12-én jelent meg, a korábban említett független középlemez folytatásaként, és a Billboard 200 első helyén debütált. A 15 dalból álló, a zenei paletta minden műfaját lefedő gyűjtemény a nemzetközi zenei élet olyan nagy alakjait vonultatja fel, mint többek között Justin Bieber, Camilla Cabello, Cardi B és Bruno Mars, a fiatal zenész ráadásul rap tehetségét is megcsillogtatja, méghozzá nem más, mint a legjobb brit rapperek, valamint Eminem és 50 Cent kíséretében. A BBC Rádió 1 műsorában elmondta: azóta álmodott egy ilyen összefogásról Eminemmel, hogy gyerekként először hallotta a zenéjét. A rap ezek után persze a koncertről sem hiányozhatott, pedig talán szerencsésebb lett volna a mesterekre bízni ezt a feladatot, mert a Shape of You után előadott rapbetétektől terhes szám nem a legszerencsésebb befejezése volt az estének. Sheeran egyébként nem csak a színpadon, hanem a vásznon is számtalanszor feltűnt már, a legutóbbi Yesterday című vígjáték előtt többek közt például a Bridget Jones babát várban, a Sam Smith, angol énekes és dalszerzőről szóló dokumentumfilmben, illetve a Trónok harca egyik epizódjában is láthatták a rajongók. Sőt, tavaly jelent meg Murray Cummings rendezésében a Songwriter című film, amely a mostani turné alapjául is szolgáló album, a Divide születését dolgozza fel. Ugyan még hátravan néhány fellépés, a háromszoros Grammy-díjas énekes turnéja lehet minden idők legnagyobb, legtöbb bevételt hozó, legtöbb embert megmozgató koncertsorozata, ami már mostanra is több szempontból megdöntötte az eddigi csúcstartó, a U2 rekordját. A Szigetes koncert közönségszáma biztosan nem ront az eddigi statisztikán, a kérdés csak az: megéri-e a kockázatot, megéri-e a tébolyt egy világsztár.

A Sziget fesztivál az Index megkeresésére a következő közleményt küldte a tömegjelenetekkel kapcsolatban:  Az idei Sziget egy világsztárral nyitott így már napokkal ezelőtt tudtuk, hogy teltház várható, ami 95 ezer embert jelent egy időben a Fesztivál területén. Számítottunk rá, hogy a koncertre érkező látogatók egyszerre indulnak majd ki a buli végén és ezt a folyamatot a váratlan, rövid zápor még jobban felgyorsította. Figyelembe véve a K-híd teherbírását, a környező utcák és a közlekedési eszközök kapacitását úgy döntöttünk, hogy „megtörve” a tömeg haladását, szakaszosan engedjük ki a látogatóinkat a fesztivál területéről elkerülendő a „külső” torlódást, fennakadást. A kijutás a biztonsági szolgálat és a rendőrség folyamatos kontrollja mellett zajlott, a hatóságokkal szoros együttműködésben, a biztonsági terveknek megfelelően. A kötelező check-in rendszer és biztonsági intézkedések miatt már a kiérkezéskor felhívtuk a figyelmet arra, hogy időben érkezzen mindenki, így a koncertre való bejutás is gördülékenyen zajlott. A Nagyszínpad előtt 60 ezer ember élvezte a koncertet, elképzelhető, hogy egy ilyen volumenű eseményen néhányan, hirtelen szembesülve a tömeggel, megijednek, ritkán ugyan, de előfordulhatnak ilyen esetek. Váratlan, személyi sérüléssel járó esemény nem történt, másfél órával a koncert után már szellősen, gördülékenyen ki lehetett jutni a fesztiválról.   

Szerző
Frissítve: 2019.08.08. 20:36

Politikai helyett emberi válsághelyzetek - Csernobil, ahogy az oroszok látták

Publikálás dátuma
2019.08.08. 06:30

Fotó: KONCZ MÁRTON
Nagy költségvetésű orosz játékfilmet forgatnak Csernobilról Budapesten: a rendező szerint ez olyan téma, mint a háború vagy a szerelem.
Csernobilról forgatnak egész estés mozifilmet Budapesten, orosz pénzből. Erre a hírre azonnal felkapja a fejét az ember, hiszen a HBO gyártotta, amerikai-brit koprodukcióban készült ötrészes, Csenobil című minisorozat alapjaiban rázta fel a világot. Craig Mazin kreátor ugyanis számos, nem szívesen szellőztetett tényt tárt fel a nagyközönség előtt a világ egyik legnagyobb természeti katasztrófájával kapcsolatosan. Tette ezt igen hatásosan, hollywoodi dramaturgiával, úgy adagolva a borzalmat és a drámát, ahogy a nagykönyvben meg van írva. Szórakoztatóipari termékként továbbá úgy sikerült némi politikát belevinnie a történetbe (jelesül, hogy Csernobil nagy hatással volt a szovjet-rendszer összeomlására), hogy a produkció abszolút higgadt maradt az oroszokkal szemben. Ennek ellenére Moszkvában nem érezte ezt mindenki így, hiszen a HBO bejelentése után ők is belefogtak és már le is forgatták az ő nézőpontjukból készült szériát, mely októberben mutatnak majd be az NTV nevű, a Gazprom olajvállalat kezében levő, erősen „véleményformáló” csatornán. Ami egyértelmű: Alekszej Muradov rendező szerint az erőművet egy CIA ügynök robbantotta fel és ennek a hátterét mutatják be. Egyszóval, a fentiek tudatában, minimum érdekes, ha valaki mostanság ehhez a témához nyúl. A napokban a rákospalotai Origo filmstúdióban forgó, When Storks Were Falling (Amikor a gólyák estek) munkacímű orosz produkció teljesen független az NTV sorozatától, már csak abban is, hogy itt most egész estés mozifilm készül. A munkálatokat magyar partnerként a hazai bérmunkákban érdekelt Eurasian Films nevű cég segíti: Korom Mihály producertől megtudtuk, hogy a produkció két hetet tölt Budapesten és kifejezetten egy víz alatti forgatáshoz kérték a segítségüket. Meg is tekinthettük az erre a célra épült medencét. A víz alatt lévő rész tulajdonképpen maga az erőmű, ide hatol be négy tűzöltó búvár-technikus, hogy „eltüntessék” a vizet, ezzel megakadályozva az újabb robbanást. Ez a szcéna tulajdonképpen benne volt a HBO sorozatban is, csak ott három búvár volt. Korom Mihály szerint viszont az orosz filmesek ismerik jobban a történelmet, mert tulajdonképpen négyen voltak, és közülük egy meghalt a mentési folyamatban. Mindazonáltal, a mozifilmben ez a rész igen fontos szekvencia lesz, a tervek szerint mintegy tizenöt perc a teljes játékidőből. A jelen lévő búvároktól, akik segítik a forgatást, megtudom, hogy a medencében pontosan huszonkilenc fokos a víz, és a színészek körülbelül egy-egy órát töltenek víz alatt maximum egy-egy etapban. Persze, mi csak a lépcsőig jutottunk, pedig, ahogy mesélik érdekes a díszlet – majd a kész filmben meglátjuk. 
A mintegy hétszázmillió rubeles (több mint hárommilliárd forint) költségvetéssel készülő orosz mozifilm főszereplője és rendezője Danila Kozlovszkij lapunk kérdésére nem gondolja, hogy most „divatos” lenne Csernobilról forgatni, csupán véletlen egybeesés, hogy most ő is erről forgat. Ahogy fogalmazott már bőven kész volt a forgatókönyv, amikor az ügynökétől megtudta, hogy készül a HBO-féle feldolgozás, de ez egyáltalán nem zavarja, mert a téma fontossága miatt kifejezetten jó, ha több nézőpontból is készül film a katasztrófáról. Hangsúlyozva: noha tiszteli az amerikai filmesek munkáját, illetve látszik, hogy komoly kutatásokat végeztek a témában és érzéssel közelítettek a témához, de számos ponton nem fedi a cselekmény a valóságot, még pontosabban fogalmazva, más szemszögből kellett volna megmutatni. Ami Kozlovszkij szerint közös pont a HBO és az ő produkciójában, hogy a katasztrófa hőseinek állítanak emléket, de bátran állítja, hogy a mozifilm, amit ő készít egészen más optikájú műalkotás lesz. Arra az újságírói kérdésre, hogy mit gondol a készülő orosz sorozatról, elmondta, hogy ő is a csak az előzetest látta, ezen felül semmilyen más információval nem rendelkezik. Szavai szerint, Csernobil olyan téma, mint a háború és a szerelem: sok film készül róla. Arra a felvetésünkre, hogy a csernobili események egyben egy rendszer bukását is jelentette, és hogy erre kitér-e esetleg a filmben, határozott nem volt a válasz, noha magánemberként egyetért azzal, hogy ha nem is ez volt a fő oka a Szovjetunió szétesésének, de a csernobili események fontos katalizátorai voltak egy hosszú-hosszú folyamatnak. Mint filmest azonban nem az okok és következmények, hanem sokkal inkább a személyes drámák és emberi válsághelyzetek érdeklik, konkrét családok sorsát mutatja be, akik komoly áldozatokat hoztak.

Mámorból a valóságba

Publikálás dátuma
2019.08.07. 12:00

Fotó: Shutterstock
A bor is segítheti a művészetek jobb megismerését. Erre a következtetésre juthat a Borszerda rendezvénysorozatának látogatója. Nemzetközi összehasonlításban is egyedi a Magyar Nemzeti Galéria és a Vasarely Múzeum egész estés programja, a Borszerda. Egyedi tárlatvezetések és koncertek mellett egri és más borokat is kóstolhatnak az érdeklődők. Júliusban a nemzeti galériában szerdánként kötötték össze a művészetet a különféle borok alaposabb megismerésével. Ám aki lemaradt az eseményekről, még augusztus 7-én és 14-én a Vasarely Múzeumban kapcsolhatja össze a művészetek e két, egymástól talán nem is annyira távoleső világát. Erre utal Bellák Gábor művészettörténész, a galéria muzeológusa is: „A borfogyasztás igazi kulturális tevékenység. A borról lehet verset írni, a borról lehet elmélkedni, s a borról a legváltozatosabb kifejezésekkel lehet beszélni. A bor karakterét meg lehet ragadni színek, formák, hangulatok, zamatok fogalmaival, s a borról lehet szólni a képek segítségével is.” A Magyar Nemzeti Galériában évekkel ezelőtt azért kezdték el a nyári Borszerdák sorozatát. Szerették volna múzeumlátogató közönségük számára is hangsúlyozni, hogy a bor hasonlóképpen nemzeti örökségünk és kultúránk része, mint a képzőművészetünk. Az esték folyamán az állandó kiállítások mellett az időszaki tárlatok is látogathatóak. Az utolsó júliusi rendezvényen, 24-én, két kiállítást is meg lehetett tekinteni a borok kortyolgatása közben: „A szürrealista mozgalom – Dalítól Magritte-ig”, illetve a Fortepan “Minden a múltam” című fotókiállítását. A szürrealista ábrázolásmód jobb megértését két egerszalóki borászat, a Petrény Winery és a St. Andrea segítette, amint azt is, hogy a tudatunkat jobban felszabadítsuk, miközben az álmok különféle megjelenítési formáit vettük górcső alá. A szürrealisták ugyanis úgy vélték, éber állapotban nem lehet valódi alkotásokat létrehozni, olyan lelkiállapot szükséges, amelyben felszínre kerülnek lelkünk mélyebb, tudat alatti rétegei. A Fortepan kiállítás rendkívül átfogó. Egy kevésbé ismert térbe és időbe kalauzol, a több mint háromszáz kép megtekintése talán más látásmódot is ad a korábbi évtizedek megítélésére vonatkozóan, hiszen a privát fotókon keresztül az átlagember nézőpontját ismerjük meg. A képek mindegyikéhez tartozik egy történet, egy sors, amelyről legfeljebb felmenőink és tanulmányaink révén tettünk szert némi ismeretre. A kiállítás lenyűgözi a látogatót, bár a képek csoportosítása nem a legkövetkezetesebb. A borok valóban elsőrangúak, bár a szervezők kissé talán alulbecsülték a látogatók borfogyasztási képességeit, a St. Andrea Napbora például már a rendezvény felénél elfogyott, pedig alighanem sejteni lehetett, hogy ez a tétel kivételes népszerűségnek örvend majd. Aki pedig az utolsó egy órában akart bort venni, már nemigen válogathatott a tételek között. Legközelebb érdemes lenne több borral felfegyverkezni, hiszen magunk is megtapasztalhattuk, a bor valóban segíti a különféle művészetek jobb megismerését.    

Infó

Borszerda augusztusban augusztus 7. Vasarely Múzeum tárlatvezetés – Az op-art születése, koncertek, a Bolyki Pincészet és Szőlőbirtok borai. augusztus 14. Vasarely Múzeum tárlatvezetés, workshop, koncertek, az Etyeki Borkúria borai.