Ez az év strandétele

Publikálás dátuma
2019.08.12. 13:14

Fotó: Facebook/Tiki Beach Bisztró
Kovászosuborka-leves nyerte az idén ötödször kiosztott Év Strandétele-díjat.
Idén ötödször választotta meg az Év Strandételét a We Love Balaton és a Balatoni KÖR. Mint írják, a versenyre összesen 16 étellel neveztek a vendéglátóhelyek, érdekes módon főleg a Balaton déli partjáról. 
A korábbi évekhez képest változás, hogy a büfék, éttermek több étellel is jelentkezhettek, és mivel olyan erős lett a döntő mezőnye, újdonság az is, hogy a nyertes mellett dobogósokat is hirdettek.
A zsűri kóstoláson is alapuló döntése alap az Év Strandétele 2019-ben a Zamárdiban lévő Tiki Beach Bisztró Kovászosuborka-levese, a második pedig a balatonmáriafürdői Port Burger Marhaszegyes ciabattája lett. A bronzérmet a lellei Málna Büfé Tex-Mex salátájának ítélték oda, míg az Év Felfedezettjének a nagypapától örökölt, két fiatal által üzemeltetett keszthelyi Pinyó, több mint büfé nevű helyet választották.
A hattagú zsűri a verseny két korábbi győzteséből, a Magyar Konyha felelős szerkesztőjéből, a Street Kitchen gasztronómiai újságírójából, a We Love Balaton főszerkesztőjéből és a Balatoni Kör szóvivőjéből állt. A döntésüknél figyeltek arra, hogy az étel egészséges, jó minőségű alapanyagokból készüljön, egyszerű, de kreatív, nyárias legyen. Fontos szempont volt, hogy az uralkodó lángos-hekk irányon túlmutasson, gyorsan és büfékben is elkészíthető és elvitelre is alkalmas legyen.
Szerző

Amit még nem tudott a kedvelt nyári gyümölcsről

Publikálás dátuma
2019.08.10. 14:14

Fotó: GARDEL Bertrand / hemis.fr / AFP
Annak ellenére, hogy a nagy része víz, rengeteg ásványi anyagot és vitamint tartalmaz a már késő őszig is termő sárgadinnye.
Az ázsiai eredetű sárgadinnye gyümölcs és gyógynövény is egyben. Szülőhazája India, ahol már 4000 éve termesztették. Fajtáit általában két csoportra osztják; a cukordinnye cseres héjú, halványzöldes húsú, rendkívül édes gyümölcs, a kantalup típus pedig gerezdes, sárga húsú, és hosszúkásabb. A sárgadinnye héja lehet sima, rücskös, hálós vagy barázdált is, húsa narancsszínű vagy zöldes árnyalatú, egyes fajtáknál aranysárga színűvé válik az érett gyümölcs. 
A sárgadinnye nagyjából 90 százaléka víz, így remek hűsítő és segít a hidratálásban is. Magas a szénhidrát-, de a cukortartalma is, ezért cukorbetegeknek és fogyókúrázóknak mértékkel ajánlott fogyasztani. Tartalmaz ásványi anyagokat: kalcium, vas, foszfor, nátrium, kálium, magnézium, réz, cink, króm és vitaminokat: A-vitamin, tiamin, folsav, C-vitamin is, de a legjelentősebb a magas béta-karotin tartalma. Több van benne, mint a barackban, a grapefruitban, a narancsban, a kajsziban, a nektarinban, majdnem annyit tartalmaz, mint a sárgarépa. Ez az erős antioxidáns adja a sárga színét, és A-vitaminná alakulva hozzájárul a szem, a vér és az immunrendszer egészséges működéséhez. Szinte minden gyulladásos és lázzal járó betegségre hatásos lehet. Javítja a közérzetet, rostjai élénkítik a bélrendszert, hatékony vékony- és vastagbélgyulladásra is. Élénkíti a veseműködést, a köszvény, az epekő és a reuma egyik legjobb ellenszere is, de női problémák kezelésére is alkalmas. 
A sárgadinnyeszezon a korábbiakhoz képest hosszabb: már májustól késő őszig lehet hazai gyümölcsöt kapni.
Ahogy a görögdinnyénél, a sárgánál sem mindegy, milyet választunk. Olyat keressünk, amelyik nem sérült, nincs rajta puha folt, repedés. Minél intenzívebb az édes illata, annál érettebb. A tetején, a kocsánynál lágyabbnak kell lennie, mint a középen.
Hűtőszekrényben három-öt napig is eláll, de nem árt tudni, hogy minden más étel is sárgadinnye illatú lehet. Frissen fogyasztva a legjobb, de készíthető belőle leves, desszertek, sonkával pedig az olaszok egyik kedvenc előétele.
Szerző
Témák
sárgadinnye

Egyre gyakoribb a rohamivás a 15-24 évesek körében

Publikálás dátuma
2019.08.09. 15:15

Fotó: Bodorkós Máté / Rockstar Photographers
Még mindig problémát jelent a túlzott alkoholfogyasztás, különösen nyáron.
Bár a legutóbbi WHO jelentés szerint kevesebb alkoholt isznak a magyarok, mint néhány évvel korábban, még mindig problémát jelent a túlzott alkoholfogyasztás, különösen nyáron. A számok azt mutatják, hogy a 15-24 éves fiatalok körében gyakoribb az úgynevezett rohamivás, amikor alkalmanként akár 4-6 italt is elfogyasztanak, mint az idősebbeknél. Érdemes lenne ezért tudatosan, azaz ésszel inni, mert nem mindegy, mennyire sokkoljuk a májunkat, ahogy az sem, hogyan éljük túl a másnapot – mondta Simich Rita egészségfejlesztési és prevenciós szakember.
Az Egészségügyi Világszervezet jelentéséből kiderül, hogy a 15-19 év közötti középiskolás korú fiatalok közül a lányok csaknem 20 százaléka, a fiúknak pedig több mint 56 százaléka számolt be arról, hogy a kutatást megelőző 30 napban ivott legalább 4-6 pohár alkoholt kifejezetten azzal a céllal, hogy lerészegedjen. A 20-24 év közötti fiatal felnőttek körében ez arány még magasabb: nők több mint 30, a férfiak pedig csaknem 70 százaléka nyilatkozott így. 
A szakértők szerint az alkoholfogyasztási szokásokat a környezet alakítja: egy 2016-os angol kutatás alapján a megkérdezett 11-15 évesek 74 százaléka azért kezdett inni, mert a barátaik szemében menőkké akartak válni, 63 százalékuk ettől érezte magát a társaság részesének, 61 százalékuk pedig azért nyúlt alkoholhoz, mert kifejezetten érezte a környezete nyomását. Ez a nyári szünetben, illetve a fesztiválszezonban fokozódhat, ilyenkor nem ritka, hogy csak a rosszullét állítja meg az alkoholfogyasztást.
„A lazulás már általában a fesztiválon kívül, olcsóbb helyeken elkezdődik. Van, akinek itt véget is ér a bulizás, ki is dobhatja a megvásárolt belépőjét. Van, aki beér, iszik tovább és nem lesz baja, de sokaknak idő előtt fejeződik be az éjszaka. a prevenció nem az élvezetek teljes tiltásáról szól, a cél az, hogy mindenki a lehető legjobb döntést hozza meg. Használjuk az eszünket – ez a felelős alkoholfogyasztás egyik alappillére” – mondta Simich Rita.
Kezdőknek érdemes lassan inni, a gyakorlottabbak pedig a tapasztalataiknak megfelelően gondolják át, mennyi fér bele, mit bír el a szervezetük. Érdemes még józanul meghatározni a határt, amihez még a szórakozás hevében, a társaság nyomása ellenére is tudjuk tartani magunkat. Sokan hajlamosak tartani a csapat „tempóját”: azért inni, mert a többiek is ezt teszik, pedig egyénenként változó, hogy ugyanaz az alkoholmennyiség hogyan hat. A fiúk vízháztartása - általában - 20-30 százalékkal magasabb, így egy azonos súlyú fiú jobban bírhatja az alkoholt, mint egy ugyanakkora lány.
A fiúk vízháztartása általában 20-30 százalékkal magasabb
Fotó: Koncz Márton / Rockstar Photographers
A szakember azt tanácsolja, az este ne csak az alkoholos italokról szóljon, nem jó cél a teljes lerészegedés. A szintentartást úgy lehet elérni, ha két alkoholkör közé egy alkoholmenteset is beiktatunk, így a véralkoholszintnek valamennyire van esélye normalizálódni, ennek köszönhetően megelőzhető az idő előtti kidőlés. 
Buli közben hajlamosak vagyunk úgy érezni, nem vagyunk éhesek, pedig alkoholfogyasztás mellett a szervezetnek szilárd táplálékra is szüksége van - mondta a szakember. A legjobb ilyenkor magas fehérje- és zsírtartalmú ételeket, például csirkét, földimogyorót fogyasztani, mert ezek segítenek, hogy az alkohol lassabban szívódjon fel a keringési rendszerben, meggátolják a rosszullétet és a szervezet erősebb károsodását. 
Bár mások alkoholfogyasztási szokásaiba nem érdemes beleszólni, soha ne hagyjuk magára ittas társunkat, rosszullét esetén a 112-es hívószámon lehet orvosi segítséget kérni – tette hozzá a szakértő.
Szerző