Sztrájkba léptek a portugál üzemanyag-szállítók, válsághelyzetet hirdetett a kormány

Publikálás dátuma
2019.08.12. 13:21

Fotó: PATRICIA DE MELO MOREIRA / AFP
A tartályautók sofőrjei munkajogok és béremelés kiharcolásáért döntöttek a határozatlan idejű munkabeszüntetés mellett.
Korlátozást vezetett be Portugáliában a kormány hétfőtől az üzemanyagok árusítására a tartálykocsik sofőrjeinek sztrájkja miatt. A kabinet mindazonáltal azt ígérte, nem hagyja, hogy a munkabeszüntetés megbénítsa az országot a turistaszezon közepén.
A benzinkutakhoz üzemanyagot szállító tartályautók vezetői már áprilisban tiltakozó akciót tartottak, amely évek óta a legsúlyosabb következményekkel járt. A sofőrök most azért döntöttek a sztrájk folytatása mellett, mert nem sikerült jobb fizetéseket és több jogot kiharcolniuk a munkáltatókkal folytatott tárgyalásokon.
A szocialista kormány már pénteken, a sztrájk kezdete előtt energiaügyi válsághelyzetet hirdetett, hogy szavatolja a kikötők, kórházak, repülőterek és más elsőbbségi felhasználók üzemanyag-ellátását. António Costa kormányfő vasárnap arról beszélt, hogy kormány kész rendkívüli intézkedéseket tenni az üzemanyag-ellátás megerősítésére.
A bevezetett üzemanyag-korlátozás alkalmanként legfeljebb 15 vagy 25 liter benzin vagy dízel üzemanyag megvásárlására jogosít, benzinkúttól függően. A teherautók száz litert tankolhatnak. Egyes benzinkutakon hétfőn már el is fogyott az üzemanyag, de kevés helyen alakult ki várakozók hosszú sora.
Ugyan a veszélyes anyagokat szállító fuvarozók szakszervezete (SNMMP) közölte, hogy eleget tesz a minimális szolgáltatást előíró szabálynak, de a kérdésben nincs teljes összhang a szakszervezeti vezetők között. Az SNMMP képviselői azt mondták, addig sztrájkolnak, amíg a munkáltatók szövetsége (ANTRAM) "ésszerű javaslatot nem tesz". Pedro Pardal Henriques, az SNMMP alelnöke azt mondta, addig sztrájkolnak, amíg kell. Csatlakozott a munkabeszüntetéshez a független sofőrök szakszervezete (SIMM) is.

Horvát baleset - a száguldó BMW-s orvosának is súlyos bírságot kell fizetnie

Publikálás dátuma
2019.08.12. 13:16

Fotó: Facebook/Nezavisni cestarski sindikat
Egy vitatott jogszabály szerint ha az orvos megállapítja, hogy betege nem alkalmas a biztonságos vezetésre, erről tájékoztatnia kell az illetékes rendőrkapitányságot.
Pénzbírsággal sújtotta a horvát bíróság azt a háziorvost, akinek egyik páciense drogok hatása alatt júliusban súlyos balesetet okozott egy fizetőkapunál. Az orvos ugyanis nem jelentette a rendőrségnek a férfi egészségi állapotában beállt változást - közölte az Index.hr horvát hírportál. Bírósági végzés alapján a hatóságok házkutatást tartottak a háziorvos rendelőjében, majd
"rekordgyorsaságú" eljárásban ötezer kuna (215 ezer forint) pénzbírságra ítélték az orvost, mert nem jelentette a rendőrségnek, hogy a balesetet okozó férfi drogproblémákkal küzd.

A közlekedésbiztonsági törvény kimondja, hogy amennyiben az orvos a vizsgálat során megállapítja, hogy a vezetői engedéllyel rendelkező páciens valamilyen betegségben szenved, vagy olyan fogyatékossággal rendelkezik, amely miatt már nem alkalmas a biztonságos vezetésre, erről tájékoztatnia kell az illetékes rendőrkapitányságot. A hírportál ugyanakkor hozzátette, hogy a törvény nem definiálja pontosan, milyen betegségek esetén kellene a rendőrséget értesíteni.
A jogszabály 2015 májusától van hatályban. A háziorvosok szövetsége azóta számos intézményen keresztül próbálta meg felhívni a figyelmet arra, hogy a szabályozás lehetetlen helyzetbe hozza a családorvosokat.
Augusztus 1-jétől szigorúbb szabályok léptek hatályba Horvátországban a közlekedésben.

Az új rendelet a korábbi bírság háromszorosát, azaz 15 ezertől 20 ezer kunáig (650-900 ezer forint) terjedő büntetést ír elő nyolc kiemelt közlekedésbiztonsági kockázatot jelentő cselekményre, úgymint az autópályán menetiránnyal szemben haladó közlekedés, lakott településen belül a megengedett sebesség túllépése, a tilos jelzésen való áthaladás, az ittas vagy kábítószer hatása alatti vezetés, továbbá az alkoholos és kábítószeres ellenőrzés megtagadása.

Rommá tört a magyar autó

A 35 éves horvát sofőr, aki az A4-es autópálya Sveta Helena-i fizetőkapujánál súlyos sérüléseket okozott egy magyar származású család tagjainak, amfetamin, diazepám és a köznyelvben ginaként ismert GHB hatása alatt állt, és két nappal a baleset előtt jött ki - idő előtt - az elvonóról. A horvát rendőrség korábbi közlése szerint a súlyos balesetet okozó férfi a megengedett óránkénti 50 kilométeres sebesség helyett lassítás nélkül, az előzetes becslés szerint 150 kilométeres sebességgel csapódott be a fizetőkapunál álló, magyar rendszámú Skodába. A család mindhárom tagja válságos állapotban került kórházba, de már hazamehettek. A Zágráb megyei bíróság július 15-én harmincnapos vizsgálati fogságágba helyezte a BMW sofőrjét, az indoklás szerint azért, mert fennáll a veszélye a bűnelkövetés megismétlődésének.

Frissítve: 2019.08.12. 13:24

Élelmiszert, italokat és gyógyszereket kezdtek el felhalmozni a brexit miatt a britek

Publikálás dátuma
2019.08.12. 13:15

Fotó: LEON NEAL / AFP
Több mint 800 ezer lakos fejenként már ezer fontot meghaladó összeget költött készletfelhalmozásra.
Négymilliárd fontot (1400 milliárd forintot) költöttek árufelhalmozásra a britek az európai uniós tagság megállapodás nélküli megszűnésének veszélyétől vezérelve – derült ki egy hétfőn ismertetett kutatásból. Minden ötödik ember már belekezdett az élelmiszerek, az italok és a gyógyszerek felhalmozásába, amely egy főre vetítve 380 font (133 ezer forint) pluszkiadást jelent – idézte a The Guardian című lap a Premium Credit pénzügyi szolgáltató felmérését, amely szerint
több mint 800 ezer lakos fejenként már több mint ezer fontot költött készletfelhalmozásra a brit európai uniós tagság október 31-i megszűnésének (Brexit) közeledtével.

Amennyiben az Egyesült Királyság megállapodás nélkül lép ki az Európai Unióból, szakértői várakozások szerint rövid távon fennakadásokra kell számítani az ellátásban, a Boris Johnson vezette konzervatív kormány azonban azt hangoztatja, hogy igyekszik ezeket a kockázatokat csökkenteni. A Brexit eredetileg érvényes – március végi – határnapja előtt végzett hasonló felmérések azt mutatták, hogy a lakosság 17 százaléka kezdett raktározásba, és a kiadások mértéke elérte a 4,6 milliárd fontot (1600 milliárd forintot). A most ismertetett kutatás szerint az árufelhalmozók 74 százaléka élelmiszerrel, 50 százaléka gyógyszerrel, 46 százaléka italokkal töltötte fel készleteit. A Boodle Hatfield ügyvédi iroda összesítését ismertetve a The Guardian arról is beszámolt, hogy a „szupergazdagok” több luxusautót importálnak a Brexit határideje előtt, elkerülendő így a vámokat, amelyeket a megállapodás nélküli kilépés után meg kellene fizetniük. Az elmúlt évben több mint 3800 luxusautót importáltak, ami 16 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest.
„A megállapodás nélküli Brexit esetén a luxusautók behozatala 32 százalékkal drágulna meg egyik napról a másikra, és fennáll a kockázata annak, hogy a járművek exportja és importja nehezebbé válik az Egyesült Királyság távozásával az EU-ból. Egyre többen veszik komolyan ezeket a kockázatokat, és hoznak be autókat” az Európai Unió más országaiból

– mondta az iroda egyik munkatársa.

Szerző