Még a kormányközeli mérések szerint is közel lehet Karácsony Tarlóshoz

Publikálás dátuma
2019.08.30. 09:46

Fotó: Molnar Adam / All rights reserved
A nem publikált felmérésekben az áll, hogy hibahatár körüli különbséggel vezet a főpolgármester.
Kormányhoz közeli intézetek nem publikált mérései szerint is csak hibahatár körüli különbséggel vezet Tarlós István főpolgármester Karácsony Gergely, a baloldal közös főpolgármester-jelöltje előtt – írja a 24.hu. A portál szerint Tarlós visszaesésének több oka lehet, közrejátszhat például, hogy a májusi EP-választásra a Jobbik és az LMP is meggyengült Budapesten, és feltehető, hogy korábbi szavazóik egy része vagy távol tartja magát a politikától, vagy a DK-MSZP-Momentum tömb felé mozdult el, ahonnan kevésbé van átjárás a kormánypárti főpolgármester táborába. Forrásaik emellett felemlegetik azt is, hogy Tarlós
meglehetősen visszafogottan kampányol, miközben az ellenzéket valamelyest megmozgatta az előválasztási folyamat.

Ezzel együtt minden forrásuk szerint csak arról van szó, hogy a főpolgármester előnye minimálisra csökkent, Karácsony-előnyről pedig egyelőre senki sem számolt be – teszi hozzá a portál.
Szerző

Évekig tarthat, amíg a BKV pénzt láthat az orosz metróvagonok felújítójától

Publikálás dátuma
2019.08.30. 08:44
A Metrowagonmash által felújított - más álláspont szerint újjáépített – szerelvények
Fotó: Népszava
Hiába követelnek 6 milliárdos kötbért a vállalattól, fél év múlva történhet bármilyen érdemi lépés az ügyben. És ez még csak az alagút eleje.
Ebben az önkormányzati ciklusban már bizonyosan nem jut hozzá a Metrowagonmashtól követelt többmilliárdos kötbérhez a BKV. Ráadásul a klímabeszerelést is megfúrhatja az orosz cég – értesült az mfor.hu.
A BKV február elején perelte be az M3-as metróvonalon közlekedő kocsikat felújító orosz Metrowagonmasht, mivel a cég nem volt hajlandó megfizetni a fővárosi közlekedési cég által követelt kötbért. A per azóta nem sokat mozdult előre.  A Fővárosi Törvényszék most arról tájékoztatta az Mfor-t, hogy 
az üggyel kapcsolatos iratok kézbesítése az Orosz Föderáció területére folyamatban van, azokat az Igazságügyi Minisztérium Nemzetközi Magánjogi Főosztálya 2019. április 15-én továbbította az illetékes orosz hatóságnak. A jogsegély keretében történő kézbesítés azonban legalább 6 hónapot vesz igénybe. Minden további bírósági intézkedés a kézbesített iratokban megjelölt bírósági felhívásban szereplő határidő lejártát követően várható.”

Így legkorábban az önkormányzati választásokkal egy időben léphet előbbre a jogvita. A per lezárása azonban a ködös homályba vész - jegyzi meg a lap. A 4-es metró nemzetközi vitás ügyeire tekintettel akár évekig húzódhat az eljárás. A BKV viszont csak a per megnyerése után juthat hozzá a kötbér összegéhez. Kivéve, ha előtte megegyeznek a felek. A BKV az Mfor kérdésére most azt írta, hogy a peren kívüli tárgyalásokon nem született egyezség. S ez nem meglepő, hiszen az oroszok a kezdetektől vitatták a kötbér összegét. 

Tizenegyszer csúsztak ki a határidőből

A BKV már két évvel ezelőtti számvetésében arra jutott, hogy a régi orosz metrókocsikat felújító „Metrowagonmash (MWM) a szállítói szerződésben vállalt feladatok jelentős részét késedelmesen vagy egyáltalán nem teljesítette”. Az M3-as metróvonal járműállományának korszerűsítéssel egybekötött felújítására 219,2 millió euróért, akkori áron mintegy 69 milliárd forintért vállalkozó orosz gyártó addigra összesen 11 alkalommal csúszott ki a szállítói szerződésben rögzített határidőkből – írta Bolla Tibor BKV elnök-vezérigazgató akkor tájt Bogatirjev Borisz Jurjevicsnek, az MWM vezérigazgatójának. A levélhez csatolt kötbértáblázat szerint a késések között már akkor akadt egy éves, alig két évvel a kontraktus 2015 augusztusi aláírása után. A táblázatban szereplő tételek összesen 2 727 426 eurót, azaz 845 millió forintot tettek ki. S ebbe még nem számították bele a szerelvények műszaki állapota miatti forgalomkiesések kárigényét, holott a veszteglő szerelvények után napi hétmilliós kárátalányt számlázhattak volna. 
A szerződés egyik kikötése szerint a kötbérek közül csak az egyiket – hibás teljesítés vagy késedelem - kérheti a megrendelő, a járműállási kárátalány ezeken felül kérhető. Késedelmi kötbér címén egyébként a 219 millió eurós vállalkozási díjnak maximum a 10 százalékát – árfolyamtól függően 6,9 milliárdot – követelhet a BKV. Külön számítandó viszont a többlet áramfogyasztás miatti kárigény, ami akár a szerződés teljes összegének 2,5-12,5 százalékát (1,5-7,4 milliárd forintot) is elérheti.  
Az orosz fél azonban a tárgyalásokon hivatalosan semmit nem ismert el és semmilyen összeget nem tartott elfogadhatónak.

Szóban ugyanakkor jelezték, hogy egymilliárd forint körüli összeget hajlandóak fizetnek a BKV-nak. Felmerült az is, hogy” természetben fizetnének”, vagyis a jelenlegi, nem túl hatékony légcserélő rendszer helyett a kötbér fejében utólag légkondicionálókat szereltek volna be. Csakhogy a költségcsökkentés okán klíma nélkül megrendelt kocsik födémszerkezete és oldalfalai nem bírnák el az oroszok által gyártott 300-350 kilós szerkezet súlyát, sőt az is kérdéses volt, hogy elférnek-e a szerelvények tetején. A BKV és a városvezetés mindezeket mérlegelve a per mellett döntött. Végül hatmilliárd forintnak megfelelő kötbért követelnek, amely elsősorban a szerződésben foglalt egyes részhatáridők elmulasztásából keletkezett. Vagyis a közlekedési cég a minőségi hibákból eredő, nehezebben bizonyítható kár megtérítése helyett a könnyebben alátámasztható késedelemre fókuszált.

Világgazdaság: Jövőre készülhet el az első klímás kocsi

A Világgazdaság – a fővárosi tömegközlekedés működésére rálátó forrásokra hivatkozva – azt írja, információja szerint jövőre készülhet el a 3-as metró klímával szerelt prototípusa. Forrásaik szerint az előkészítési folyamatok előrehaladott állapotban vannak, a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) több céggel is egyeztet a kivitelezésről, köztük a vonalon közlekedő szerelvényeket szállító Metrovagonmas vállalattal is. Azt nehéz megbecsülni, hogy az első hűtött kocsik mikor szállíthatják Budapesten az utasokat, ugyanis  amegvalósítás szigorú tesztelési és ellenőrzési protokollhoz kötött – teszi hozzá a lap.  A Világgazdaság megjegyzi, hogy a tárgyalás az orosz féllel azért is megkerülhetetlen, mert úgy kell elvégezni a klímaberendezés felszerelését, hogy az ne vonja maga után a metrókocsikra vonatkozó garanciavállalás felmondását. Úgy tudják, a klímatelepítés így is megoldható, mert a szükséges eszközök elhelyezéséhez nem kell hozzányúlni a vázhoz. Elegendő csupán a mennyezeti elemeket megbontani, a hűtőszerkezet pedig a metrók „hasa” alá kerülne. 

Szerző
Frissítve: 2019.08.30. 09:56

Saját Microsoft-beszerzései ügyében is vizsgálódhat az ügyészség

Publikálás dátuma
2019.08.30. 08:08
Polt Péter legfőbb ügyész
Fotó: Népszava
Mert hát ők is vásároltak 236 millió forintnyi értékben szoftverlicenszeket, éppen a korrupciógyanús időszakban.
Nem csak a rendőrség, az ügyészség is érintett a Microsoft-botrányban, 2013-2014-ben 236,5 millióért vásároltak szoftverlicenceket. Sőt az Igazságügyi Minisztérium is, bár sokkal kisebb összegben – írja a hvg.hu, a Közbeszerzési Főigazgatóságtól (KEF) kapott adatok alapján. 
Mint hozzáteszik, arról a két évről van szó, amikor a jelenleg rendelkezésre álló információk alapján rendszerszerűen zajlottak korrupciós Microsoft-licenc beszerzések. Az ügy 2019 nyarán dagadt botránnyá – miután az amerikai igazságügyi minisztérium (DoJ) és a tőzsdefelügyelet (SEC) nyilvánosságra hozták jelentéseiket és a Microsofttal kötött peren kívüli megállapodás szövegét. A két év öt legnagyobb beszerzése közül háromról jelentettek szabálytalanságokat az amerikai hatóságok.
A lap emlékeztet rá, hogy az ügyben a Központi Nyomozó Főügyészség is nyomozást rendelt el augusztus 23-án, bár eddig a pontig nem éppen egyszerűen jutottak el. Korábban érkezett már feljelentés ugyanis a magyar ügyészségre, erről Polt Péter legfőbb ügyész még 2018 októberében azt a tájékoztatást adta, hogy „bűncselekmény gyanújának hiányában” elutasították. Az amerikai jelentések nyilvánosságra hozatala után sem kapkodtak, azt állították, hivatalosan kell információkat kérniük, feljelentés híján nyilvános dokumentumok alapján nem intézkedhetnek csak úgy, utána pedig a dokumentumok elemzéséhez szükséges időre hivatkozva késlekedtek.    A KEF által most kiadott adatok tanúsága szerint a Legfőbb Ügyészség négy különböző alkalommal vásárolt Microsoft-licenceket az érintett két évben. A licencek szállítója mind a négy alkalommal a Microsoft egyik hazai viszonteladója, a T-Systems volt - velük viszont csak a közelmúltban bontott szerződést a mamutvállalat.
A vásárlások ténye nem jelenti, hogy ezeknél a beszerzéseknél is felmerülne a csalás és/vagy a korrupció gyanúja. A központosított közbeszerzési rendszer alá tartozó intézmények (gyakorlatilag az állami szféra nagy része) csak néhány viszonteladótól rendelhettek licenceket, akikkel a KEF korábban erről keretszerződést kötött. Ugyan az amerikai jelentések szerint a Microsoft magyar leányának és viszonteladóinak egyes alkalmazottai szisztematikusan üzemeltették a csalásra és vesztegetésre épülő korrupciós sémát, azért az kizárható, hogy ne akadtak volna szabályosan és tisztességesen bonyolított beszerzések. Az ügyészség érintettsége azt viszont jelenti, hogy végső soron saját ügyükben (is) nyomoznak – a Központi Nyomozó Főügyészség a Legfőbb Ügyészség egyik szerve. Bár így legalább nem kell messzire menni, amikor nekilátnak a beszerzések átvizsgálásának. Arról nem beszélve, hogy minimum illett volna nyilvánosságra hozniuk: volt érintett beszerzésük. Azzal a lendülettel bejelenthették volna, hogy azok kapcsán belső vizsgálatot folytatnak le
Arról nem beszélve, hogy minimum illett volna nyilvánosságra hozniuk: volt érintett beszerzésük. Azzal a lendülettel bejelenthették volna, hogy azok kapcsán belső vizsgálatot folytatnak le

- jegyzi meg a lap. Azt is kiemelik, hogy az ügyészség nyomozói mehetnek a rendőrséghez is: az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) nyolc beszerzést rögzített a KEF rendszerében e két év alatt, együtt kevés híján kétmilliárd forint értékben. 
Az ORFK körmére már csak azért muszáj lenne ránézni - véli a portál - mert a SEC jelentésében konkrétan a rendőrség egyik beszerzését írta le a korrupciós séma példájaként.

A DoJ nem nevezte meg az ORFK-t a saját beszámolójában, de dátumokat és összegeket írt, azokat a licencbeszerzések adataival összevetve szinte biztosra vehető, hogy ugyanazzal az esettel példálóztak, mint a SEC. Voltak licenszvásárlások az Igazságügyi Minisztériumnál is, amely 2013 végén kettő, 2014 közepén pedig még egy microsoftos beszerzést rögzített. Igaz, nem vettek sok szoftvert, összesen 25,9 millió forintot költöttek.
Szerző
Frissítve: 2019.08.30. 12:24