Még a lelki jóllétért is felelhet a bélflóra egészsége

Publikálás dátuma
2019.09.17. 15:15

Fotó: Alice S./BSIP / AFP
Az emésztőrendszerben élő baktériumok és az agy közötti kapcsolat régóta ismert és sokat kutatott jelenség.
Becslések szerint az immunrendszer 70 százaléka a belekben található Az itt található baktériumok több módon is hatnak az egészségre: nemcsak az emésztés, de az elme megfelelő működését is befolyásolják. Megan Rossi, a londoni King’s College táplálkozástudományi szakértője, akinek szeptemberben jelenik meg Eat Yourself Healthy (Edd magad egészségesre) című könyve, a New Scientistnek adott interjújában arról is beszélt, a bélflóra egészsége a lelki jóllét, a boldogság szempontjából is fontos – számolt be a Dívány.  
Megan Rossi úgy véli, a bélflóra nagyobb szerepet játszik az emberi egészségben, mint eddig vélték. A dietetikus az interjúban említ egy kutatást is, amely szerint a túlsúlyos emberek partnereit is jobban veszélyezteti az elhízás, mert a testi érintkezéssel és a közös konyhában „átköltözhetnek” az egészségtelen működésű bélbaktériumok. 
A szakember dietetikusi munkája során azt tapasztalta, hogy miután vesebetegséggel küzdő pácienseinek azt ajánlotta, fogyasszanak prebiotikumokat, azaz egészséges bélbaktériumok termelődését segítő alapanyagokat és probiotikumokat, azaz baktériumokat, a vesebajokat okozó, vérben található méreganyagok szintje csökkent, és elmúltak az emésztési panaszaik is. Az ausztrál női szinkronúszócsapat táplálkozási szakértőjeként pedig azt is megfigyelte, hogy a teljesítményük miatt szorongó sportolók bélrendszerével több gond volt. 
Nem Rossi az egyetlen, aki állítja, az emésztőrendszerben élő baktériumok, gombák és más mikroorganizmusok összessége, azaz a bélflóra és többi szerv működése között szoros a kapcsolat. A bélrendszer és az agy közötti kommunikációt is régóta kutatják, bebizonyosodott, a jótékony bélbaktériumok képesek az agy érzelmekért és hangulatért felelős részeit ingerelni és a depresszió tüneteit is enyhíteni.
A bélflóra egészségét a táplálkozási szokások befolyásolják. Rengeteg étel segítheti a megfelelő működését, sok pedig rombolja a mikrobiom egyensúlyát. Rossi szerint nem kell hatalmas változtatásokat tenni és szigorú diétás előírásokat követni ahhoz, hogy a bélflóránknak tetsző módon táplálkozzunk. Az emésztőrendszer működésére különösen a növényi ételek hatnak jótékonyan: a növényi rostok mellett legalább harmincféle olyan természetes vegyületet is tartalmaznak, amelyek a lelki jóllét mellett a szív egészségének is használnak és az elhízás ellen is védenek. Ajánlottak a teljes kiőrlésű gabonák, a magvak és mogyorófélék és a gyümölcsök is. Rossi szerint nem véletlen, hogy a csokoládé vagy a bor fogyasztása boldogságérzettel kapcsolódik össze, hiszen ezekben is számos, a bélflórát segítő, ezen keresztül pedig az elme egészségét javító prebiotikus anyag található. Bizonyos esetekben, például antibiotikum-kúra után szükség lehet mesterséges prebiotikumokat és probiotikumokat tartalmazó gyógyszerek, táplálékkiegészítők fogyasztására is.
Szerző

Panaszokat okozhat a közelítő hidegfront

Publikálás dátuma
2019.09.16. 14:14

Fotó: EDWIGE/BSIP / AFP
A kedden érkező, a nyárias melegből fagyba vezető hidegfront még az egészséges szervezet számára is fokozott terhelést jelent.
Hétfőn hűvös hajnal utáni hirtelen melegedés, a nagy napi hőingás viselheti meg a szervezetet. Gyakori lehet a vérnyomás-ingadozás, a krónikus betegek és az idősek múló rosszullétet és keringési panaszokat tapasztalhatnak. Melegfronti jellegű tünetekre is számítani kell, általános lehet a migrén, a fáradékonyság – írta Pintér Ferenc meteogyógyász, a MeteoKlinika igazgatója Facebook-oldalán.
A kedden észak felől érkező erős hidegfront véget vet a nyárnak, és meghozza az igazi őszt és akár az első fagyokat is. Hétfőn a hőmérséklet csúcsértékei helyenként megközelíthetik a 30 fokot, szerdától az ország nagy részén alig érik el a 20 fokot. Éjszakánként a sarkvidéki eredetű légtömegek hatására az északkeleti fagyzugos, szélvédett völgyekben talajmenti fagy is kialakulhat. 
A markáns hidegfront és a nyárias melegből szinte a fagyba zuhanás különösen a szívbetegeket veszélyezteti, felerősíti az ízületi fájdalmakat, de fejfájás, görcsös panaszok, vérnyomás-ingadozás, és alvásproblémák is jelentkezhetnek. Az ilyen mértékű hőmérsékletingadozást az időjárásérzékenyek különösen nehezen viselik, de az egészséges szervezet is extrém terhelésnek van kitéve - olvasható a MeteoKlinika honlapján
A hétfői sok napsütés kedvez a hangulatnak, a megélénkülő szél ugyan ront a hő- és komfortérzeten, mindenképp ajánlott kihasználni a még kellemes őszi napot és minél több időt a friss levegőn tölteni.
Szerző
Frissítve: 2019.09.16. 14:18

Így úszható meg a menetrendszerű őszi megfázás

Publikálás dátuma
2019.09.14. 14:14

Fotó: SCIENCE PHOTO LIBRARY / AFP
A hűvösebb hajnalokkal megérkezik a náthaszezon is. Vannak, akik ősztől egyik betegségből a másikba esnek.
A hűvösebb napokkal, főleg hajnalokkal a náthaszezon is megérkezett. Van, akik ősztől nyárig szinte egyik betegségből a másikba esnek, megfáznak és elkapják a levegőben keringő fertőzéseket is. Ha valakinél ez a környezetében élőknél gyakrabban történik meg, azt szokták mondani: gyenge az immunrendszere. Lehet, hogy nem megfelelő az általános közérzete, az egészségi állapota sem, egyéb tünete, akár betegsége is lehet – mondta Kádár János immunológus, az Immunközpont főorvosa.
Akár autoimmun rendellenességek, a szervezetben jelen lévő gyulladásra utaló magas CRP szint, vagy egyéb vérkép eltérések – például vérszegénység –, gyakori emésztési problémák – étvágytalanság, hasmenés, hasfájás, puffadás – csecsemők és gyermekek esetében a fejlődés elmaradása is. Ezeknek a betegségeknek némelyike azonban olyan enyhe tüneteket okoz, hogy az érintettek évekig nem is ismerik fel.
A nagy napi hőingás miatti megfázás elkerülésében a réteges öltözködés segíthet, a fertőzések elkerülése érdekében fontos a rendszeres és alapos kézmosás. Hazaérkezéskor, étkezések előtt, orrfújás, köhögés, mosdó használata, kisgyermek pelenkacseréje és a szemét levitele után is. A szakorvos azt tanácsolta, megfázásra hajlamosak lehetőleg ne egyenek, igyanak másokkal közös pohárból, evőeszközzel. Ne látogassák beteg ismerőseiket, csökkentsék a kockázatot, hogy elkapják a fertőzéseket. Fertőtlenítsék rendszeresen a gyakran használt eszközeiket, például a távirányítót és a kilincseket is.
A védőoltások segíthetnek csökkenteni egyes betegségek kockázatát. A kialvatlanság és a krónikus stressz bizonyítottan csökkenti a betegségekkel szembeni védekezőképességet. Felnőtteknek átlagosan napi 7 óra alvás javasolt. Alvásproblémák, gyakori felébredések, krónikus nappali fáradtság esetén érdemes alvásspecialista segítségét kérni. 
A stressz csökkentésében életvezetési tanácsadó tud segíteni, de jótékony a masszázs, a jóga, a hobbi és a rendszeres sport. Mozgásterapeuta segítségével betegségek mellett is biztonságos mozgásformát lehet végezni. A túl intenzív, gyakori vagy megerőltető edzés még fáradékonyabbá tehet, nem támogatja az egyébként is legyengült immunrendszert – tette hozzá az immunológus.
A gyakran betegeskedőknek az egészséges táplálkozás mellett érdemes figyelnie a vitaminpótlásra is. Alacsony D-vitamin szint is lehet okozója a gyakori betegségeknek, ezt vérvizsgálatot követően, egyéni dózisban szükséges pótolni. Az orvos olyan, már elölt baktériumból készült gyógyszert is adhat, amely úgy immunizálja a felső légutakat, mint egy „oltás”.
Szerző