üzemanyag;Shell;

- Selejt a Shell-kúton: kiderült, melyik fuvarozócég sofőrje vétett hibát

Két hete napokig a benzinesek gázolajat, a dízelesek pedig benzint tankoltak a fővárosban a Shell Füredi úti telepén. A társaság következetesen kerüli alvállalkozója megnevezését, melynek gépkocsivezetője összecserélte a fuvarjegyen a két üzemanyagot.

Amikor a Mol finomítójából a Klacska nevű fuvarozócég tartálykocsijába átfejtették a Shell Füredi úti kútjába szánt benzint és gázolajat, a gépkocsivezető fordítva jegyezte fel a szállítólevélre az autó rekeszeinek tartalmát – ebben gyökerezik az a végzetszerű eseménysor, aminek végén több száz autó egyenként több tízezer vagy akár több millió forintos kárt szenvedett. A Shell a probléma kiküszöbölése végett a jövőben nem rendel gázolajból és benzinből egyező mennyiséget. Így, ha a kút tartályának mérői a megrendelttől eltérő szintet észlelnek, az legalábbis rendellenességre utal. Ugyanakkor ez a megoldás nem válik iparági szabvánnyá, más hálózatokra nem vonatkozik. Így hasonló eset az országban máskor is előfordulhat.

Szeptember 20-án reggel a Shell Füredi úti telepén a legnagyobb nyugalommal fejtették le a Klacska járművéről a Fuelsave benzinnek, illetve gázolajnak vélt terméket. A kúton a két anyag keveredése kizárt, hiszen (a tankoláshoz hasonlóan) a tartályokba csak a megfelelő pisztoly illeszthető. Csak épp a tartályautó rekesze akkor már eleve más anyagot tartalmazott, mint amit a szállítójegyre a gépkocsivezető feljegyzett. Bár a két üzemanyag színe és szaga is eltér, az átfejtés elvileg zárt rendszer, amiben nincsenek ilyen szubjektív ellenőrzési pontok. A tartályokban a bekerülő anyag kémiai összetételét sem vizsgálják. Ezt szakértők nem tartják sem szükségesnek, sem költséghatékonynak. Forrásaink szerint ilyen fatális eseménysorra a hazai üzemanyag-forgalmazás történetében még soha nem került sor. (A valaha volt Jet egy kútjánál évtizedekkel ezelőtt a lefejtés során összecserélték a csöveket, amit viszont a megrendelt és betankolt mennyiség eltérése alapján azonnal észleltek, így semmilyen gépjárműben nem esett kár.) A finomító depójában ugyanakkor – legalábbis a mostani eset fényében – forrásaink el tudnának képzelni pótlólagos utóellenőrzési lehetőségeket. A nagy olajcégeket összefogó Magyar Ásványolaj Szövetség megkeresésünkre lapunkat a Shellhez irányította, a Molnál pedig annyit erősítettek meg, hogy a szállítmány – amúgy értelemszerűen - százhalombattai finomítójukból származott, ahol a Mol semminemű hibát nem vétett.

Az eset kapcsán további szerencsétlen körülmény az is, hogy ezúttal mindkét termékből egyforma mennyiséget rendeltek, így a lefejtés során az eltérés nem bukott ki. Ráadásul kisebb forgalmú hétvégi napok következtek. Így a kúton több mint másfél napig zajlott a téves üzemanyag értékesítése. A gyanútlan autósok a benzines járművekbe dízelt, a dízelesekbe pedig benzint töltöttek. A Shell közleményei szerint másnap késő délután érkezett hozzájuk az első „néhány panasz”, kizárólag benzinüzemű járművek kapcsán. Ezek után le is állították a benzinfejet. Arra azonban kérdésünkre sem adtak érdemi magyarázatot, hogy ez miért nem keltett a kút személyzetében kétséget a dízeltartály megfelelő tartalma iránt. Így e tekintetben megvárták a vasárnap estét és azt a kútfejet csak akkor állították le, amikor az első gázolajos panaszok is beérkeztek.

Ez azért tetézi a bajt, mert a dízelautókban sokkal nagyobb kárt tesz a benzin, mint fordítva. Forrásaink az átlagos kárt – a betankolt üzemanyag tényleges benzin-gázolaj-arányától függően – a benzines gépjárművekben néhány tízezer forintra teszik. A régebbi dízeleseknek szintén viszonylag nagy a tűrésküszöbe. Ám egy új, modern dízeles gépjárműben a benzin akár milliós károkat is okozhat.

A Shell honlapján közzétett, frissített közlemények szerint a kérdéses időszakban körülbelül ezren vásároltak szándékukkal ellentétes üzemanyagot. Eddig az érintettek körülbelül fele jelentkezett be a társaságnál. Közülük „biztosítási szakértőik” szeptember végéig 300 vevőjükkel vették fel a kapcsolatot. 50 ezer forint felett először a szerviz árajánlatát kell benyújtani a társaságnak. Kérdésünkre azt is közölték, hogy 33 ezer liter üzemanyagot értékesítettek tévesen.

A Shell az autósok számára minden elismert javítási költséget megtérít és elnézést kér. Bár a felelősség nyilatkozatuk szerint egyértelműen a fuvarozócéget, azon belül pedig annak gépkocsivezetőjét terheli, alvállalkozójuk megnevezését következetesen kerülik. A két társaság közötti szerződéses, kártérítési viszonyt szintén belügynek nevezik. Miközben biztosítanak, hogy a vizsgálatok zajlanak, illetve mostantól csak eltérő mennyiséget rendelnek a két üzemanyagból, felhívták fuvarozójuk figyelmét „a biztonsági és ellenőrzési előírások szigorú betartására és a követelmények dolgozóik felé történő ismételt megerősítésére”. Emellett várják a további javaslatokat. Hatóságok nem kapcsolódtak a folyamatba, illetve eddig sem feljelentés nem született, sem per nem indult. Az eset szakértők szerint leginkább a „rossz minőségű termék forgalomba hozatala” bűntette, illetve vétsége gyanúját veti fel, ám ezt elsősorban a vevők indíthatnák a Shell ellen. Ugyanakkor a hibát a gépjárművezető követte el, így ez a lépés leginkább a Klacskára várna. Kapcsolódó kérdéseinket elküldtük az osztrák hátterű szállítócégnek is, ám onnan  cikkünk megjelenéséig nem érkezett válasz, telefonon pedig többször „lukra futottunk”. Mindazonáltal a Shell válaszai megerősítik forrásaink véleményét, miszerint a nézeteltéréseket az érintett szereplők lehetőleg nyilvános viták nélkül, házon belül rendezik.

A valós okokra ugyanakkor leginkább a Klacska weboldalának nyitólapja világít rá, amit szinte beterít a gépkocsivezetői álláshirdetés. Forrásaink úgy fogalmaztak, hogy a jó sofőrök rég külföldre távoztak, a szakma egyre hígul, így mind rosszabb, megbízhatatlanabb lehet az állomány. Ettől függetlenül változatlanul adódik a kérdés: mi szűri ki a jövőben, ha az – adminisztrációs feladatokra ki nem képzett – sofőr elbambul és a mondjuk azonos mennyiségű megrendelt benzin és gázolaj betöltése során a szállítólevélen fordítva jelöli meg a tartály rekeszeinek tartalmát?

Több tízmilliós kárA Shell kérdésünkre korainak nevezte az eset nyomán őket ért kárra vonatkozó becslést. Számításunk szerint az autósok javítási költségei több tízmillió forintra rúgnak. Az összekeveredett üzemanyagok lefejtése, elszállítása, a tartályok tisztítása úgyszintén tízmilliós nagyságrend. Arra pedig nem kaptunk választ, hogy az eset miatt érzékeltek-e forgalomcsökkenést.
Tényleg „alacsony” az adóJövőre az unió által engedélyezett legalsó szint alá kerül a hazai üzemanyagok jövedékiadó-szintje. Az Európai Unió hivatalos lapjában tegnap megjelent, 334,79 forintos euróárfolyam alapján ugyanis a benzin literenkénti adójának 35,9 eurócenten, illetve a gázolaj esetében 33 eurócenten meghúzott alsó értéke 2020-ra 120,19, illetve 110,48 forintra jön ki. Ez pedig nettó 19, illetve 13 fillérrel már magasabb a hazai szintnél. Miközben az illetékes Pénzügyminisztérium múlt heti, vonatkozó kérdésünkre úgy tartotta, emiatt nincs szükség a jövedéki adó emelésére, tegnapi megkeresésünkre, miszerint a látszólagos ellentmondást miként hidalják át, lapzártánkig nem kaptunk választ.

Nem hajlandók színt vallani a monetáris és a fiskális politika hazai felelősei, miért is gyengül immár hosszan és folyamatosan a forint. Az Országgyűlés költségvetési bizottságának DK-ás elnöke másodszor is sikertelenül próbálkozott a kormánypárti tagok összeterelésével és a meghívottak beszámoltatásával.