Teljesen leállt a hongkongi metró

Publikálás dátuma
2019.10.05. 08:16

Fotó: MOHD RASFAN / AFP
A kormányzatellenes tüntetések során a tömegközlekedési eszközökben keletkezett károk miatt felfüggesztette szolgáltatását szombaton a hongkongi metró (MTR).
A korlátozás kiterjed a repülőtérre vezető gyorsvasútra is. A közlekedési vállalat egyben élesen elítélte a tüntetők előző napi törvénytelen és felelőtlen cselekedeteit, azt, hogy barbár módon megrongálták a társaság járműveit, illetve megtámadták azok kezelőszemélyzetét. A tüntetők törtek-zúztak a metróállomásokon, felgyújtották az egyik állomás bejáratát, majd élőláncot alkottak akadályozandó a kiérkező tűzoltók munkáját. A társaság nem közölte, hogy mikor indul be ismét a közlekedés az MTR hálózatában. A különleges közigazgatási területen pénteken azután törtek ki heves összecsapások, hogy Carrie Lam hongkongi kormányzó bejelentette: tilos lesz az arcot eltakaró maszkot viselni az illegális és engedély nélküli tüntetéseken. Tiltakozók gyújtópalackokat dobáltak, barikádokat emeltek és kirakatokat törtek be. Néhány nappal korábban, kedden, a Kínai Népköztársaság megalakulásának 70. évfordulóján a tüntetők több helyszínen összecsaptak a rohamrendőrökkel. Aznap több ezren vonultak az utcákra azt követelve a Kínai Kommunista Párttól, hogy "adja vissza a hatalmat a népnek". A városban hónapok óta tüntetnek az erősödő kínai befolyás ellen, demokratikus reformokat és a kormányzó távozását sürgetve.
Szerző

Lövöldözés volt a trieszti rendőrségen, két ember meghalt

Publikálás dátuma
2019.10.04. 22:30
Illusztráció
Fotó: Horst Galuschka / AFP
A tűzharcban a támadó is megsebesült, de sikerült kijutnia az épületből. A férfit és fivérét őrizetbe vették.
Az északkelet-olaszországi Trieszt városában gyásznapot hirdettek a helyi idegenrendészet épületében történt tűzharc után, amelyben két rendőr meghalt, egy harmadik megsebesült pénteken. Az első információk szerint az elkövetők a Dominikai Köztársaságból származó fivérek, és családjukkal tartózkodási engedéllyel élnek Olaszországban. A 29 és 31 éves férfit motorlopás miatt hallgatták ki a Trieszt belvárosában található rendőrségi épületben. A fiatalabb követte el a lopást, idősebb fivére pedig – sajtóértesülések szerint – családtagként volt jelen a kihallgatáson. A fiatalabb testvér kikéredzkedett a mellékhelységbe, és ott elvette a fegyvert az őt felügyelő rendőrtől. A bűnöző tüzet nyitott a közelben álló rendőrökre: kettőt lelőtt, egy harmadik társukat megsebesítette. A tűzharcban a támadó is megsebesült, de sikerült kijutnia az épületből. Az utcán egy rendőrautóval akart elmenekülni, de ezt már nem tudta megtenni, az őt utolérő rendőrök ártalmatlanították. Mindkét dominikai férfit őrizetbe vették. Meg nem erősített hírek szerint a támadó nem volt „beszámítható” állapotban, amikor rálőtt a rendőrökre. A Trieszt környező utcáin is jól hallható lövések zaja pánikot keltett, a rendőrség környékét órákra lezárták. A két rendőr halálát „barbár gyilkosságnak” nevezte Sergio Mattarella olasz államfő. Luigi Di Maio külügyminiszter, az Öt Csillag Mozgalom (M5S) kormánypárt vezetője kijelentette, „aki a hatóságok képviselőit támadja, mindegyikünkre támad”. Matteo Salvini volt belügyminiszter, a Liga vezetője közösségi bejegyzésében hangsúlyozta, hogy az elkövetők semmilyen kegyelmet nem érdemelnek. Az olasz rendőrszakszervezet szerint az olaszországi hatóságok képviselőinek nagyobb állami támogatásra van szüksége, hogy ne váljanak a bűnözők céltáblájává. Trieszt polgármestere Giuseppe Dipiazza szombatra városi gyásznapot hirdetett meg. Július végén Rómában két droghatás alatt levő amerikai egyetemista gyilkolt meg egy olasz rendőrt a nyílt utcán egy rutin járőrözés során.
Szerző

Hadat üzent a brit bulvársajtónak a hercegi pár

Publikálás dátuma
2019.10.04. 22:25

Fotó: Albert Nieboer / AFP
A Mail on Sunday Meghan Markle egy kézzel írt levelét hozta nyilvánosságra, amit apjának írt. Harry herceg a néhai Diana hercegnőre utalva azzal indokolta lépésüket, hogy „attól tart, a történelem megismétli önmagát”.
Magánlevél törvénytelen közreadása miatt beperelte a Mail on Sunday nevű brit bulvárlapot Harry herceg és felesége, Meghan hercegnő. Az újság 2018-ban, az esküvő után közzétett egy kézzel írt levelet, amelyet a hercegnő apjának, Thomas Markle-nek címzett. Erre azután került sor, hogy a sussexi herceg személyes és rendkívül felháborodott támadást intézett a brit bulvársajtó ellen azért, ahogy feleségét kezelik, mondván „nem fogja tétlenül nézni szenvedését”. Az újságok viselkedését ahhoz hasonlította, ahogy anyjával, Diana hercegnővel bántak. Azt mondta, attól fél, a történelem megismétli magát. Az ilyen események nem újak, a brit bulvármédia legnagyobb botránya 2011-ben volt, amikor Rupert Murdoch sajtómágnás arra kényszerült, hogy megszüntesse a 168 éves News of the World (Hírek a Nagyvilágból) című lapját. A történet azonban régebben kezdődött, amikor kiderült, hogy újságírók rendőröket fizettek le, és telefonokat hallgattak le: celebek, a királyi család tagjai, parlamenti képviselők, bűnesetek áldozatai is szerepeltek listájukon. A News mellett a Sunban és más kiadványokban jelentek meg az így szerzett információk. A CNN összeállítása 2005-től kezdődően követi nyomon a történteket, amikor kiderült, a News of the World olyan információkat közölt Vilmos herceg térdsérüléséről, amihez csak telefonjának feltörésével juthatott hozzá. Ekkor a királyi család tett rendőrségi feljelentést, és egy év múlva a lap egyik szerkesztőjét Clive Goodmant, és egy Glenn Mulcaire nevű magándetektívet letartóztattak illegális telefonfeltörésért, és le is csukták őket. Ugyanakkor 2007-ben a Sajtó Panaszbizottság nem talált bizonyítékot arra, hogy a lap ilyet tett volna, a két elítélt be is perelte a News-t jogtalan elbocsájtásért. Ők végül több tízezer font kártérítést kaptak, Coulsont pedig David Cameron – aki akkor a konzervatív párt vezére volt –, kommunikációs igazgatónak alkalmazta. A következő években soron követték egymást a lehallgatások, de a panaszbizottság váltig állította, ilyenek nem történtek. A rendőrség vizsgálatot rendelt el a bulvárlap ellen, a legfelső bíróság pedig felszólította Mulcaire-t fedje fel, ki rendelte el a lehallgatásokat. Közben kiderült, az újságírók lehallgatták az eltűnt tinédzserlány, Milly Dowler telefonját is, és sms-eket töröltek róla, hogy szülei azt higgyék, még él. A botrányok következtében a 2011. július 10-i szám volt az utolsó News of the World, Coulsont pedig letartóztatták hekkelésért és korrupcióért. Cameron ekkor széles körű vizsgálatot ígért a médiában, bírósági meghallgatások, letartóztatások, lemondások történtek, a lap kiadójának igazgatója és több magas rangú rendőrtiszt került célkeresztbe. Celebek tucatjairól derült ki, lehallgatták őket, köztük volt Hugh Grant és J.K. Rowling, a Harry Potter könyvek írója is, de a lehallgatottak ezren is lehettek. A feljelentések mind a mai napig folynak a News of the World ellen, legutóbb februárban Elton John, David Furnish (brit-kanadai filmproducer), Elizabeth Hurley (angol színésznő), Heather Mills (Paul McCartney exe)  ügyvédei keresetet nyújtottak be a ügyfeleik telefonjának lehallgatás amiatt.

Újabb lapok ellen indult per

A Buckingham-palota péntek esti bejelentése szerint Harry herceg a The Sun című konzervatív, illetve a Daily Mirror című baloldali tömeglap ellen is pert indított a londoni felsőbíróságon, azon a címen, hogy ezek a lapok törvénysértő módon feltörték és lehallgatták telefonos hangpostáját. A News Group Newspapers kiadóvállalat, amely a The Sun és vasárnapi testvérlapja, a The Sun on Sunday mellett a The Times és a The Sunday Times című lapokat is gondozza, péntek este minden további részlet közlése nélkül megerősítette, hogy Harry herceg keresetet nyújtott be ellene. A másik érintett sajtócég az MGN Ltd., a Daily Mirror, a Sunday Mirror és a The Sunday People tulajdonosa. Az udvar közleményéből nem derül ki, hogy a keresetben foglalt vád milyen időszakra vonatkozik. (MTI)

Szerző