Egy lélegzet, akár egy ritmusban is

Publikálás dátuma
2019.10.07. 18:23

Fotó: Collective Dope/ Horváth Nóra: BEAT
Beat. Jelentése ritmus, ütem, dobogás, taktus, ütés, ketyegés, szívverés és még sorolhatnám. Különösen a ’szívverés’ az a kifejezés, ami leginkább összeköti a két táncelőadást, amelyet a Collective Dope – [D]OPEN your move címmel mutatott be négy táncos.
Horváth Nóra és Ivanov Gábor Beat című produkciója humorosan, táncstílusokat vegyítve mutatja be az összetartozás, az egymáshoz való kapcsolódás igényét és ironikus mivoltát. Ugyanezt a témát bontja ki Jenna Jalonen és J.G.Verweft BEAT 'I just wish to feel you' koreográfiája is, csakhogy ők a kortárs táncon belül maradva a kapcsolódás nehézségét, a keserves folyamat költői szépségét éreztetik át velünk. Hip-hop, néptáncos elemek, hibátlan együtt mozgás. Ötletes, kreatív és végtelenül emberi Horváth Nóra és Ivanov Gábor duója. A lendület és a folyamatosság érzését segítette a különböző stílusú, az adott etűdöt erősen aláhúzó zeneválogatás. Horváth és Ivanov az egyet jobbra, egyet balra lépéskombinációból folyamatosan és dinamikusan építi fel a koreográfiát. Minden táncetűd logikusan következik egymásból és a mozdulatok nyelvén elképesztő őszinteséggel, humorral és (ön)iróniával beszél két ember közötti kapcsolat kialakulásáról. Ugyanazt, ugyanúgy táncolják, mégis, néha közelednek, máskor távolodnak egymástól, néha alkalmazkodnak, máskor új irányt szabnak egymásnak a térben. Akár szerepet is cserélnek. A végén a két sarokból egymáshoz érnek, egymás szemébe néznek, majd valami csókféleséget akarnak egymásnak adni és… összeütközik a homlokuk. Nagyon nehéz összekapcsolódni, eggyé válni a másikkal, mert számtalan külső és belső akadály áll utunkba.
De mindvégig együtt lélegzünk, akár egy ritmusban is – ahogyan bizonyítja ezt a két táncos is, amikor néhány másodperc erejéig elhalkul a zene és csak a fokozatosan együteművé váló légzésük hallatszik. Mélyebb és líraibb volt Jalonen és Verweft produkciója. A BEAT 'I just wish to feel you' azt mutatja meg, milyen mértékben nehéz lelkileg ez a kapcsolódás. Mennyi kapaszkodás, csimpaszkodás, fájdalmasnak tűnő mozdulatba kerül is ez. Mennyire kusza, birkózásnak tűnő munkát jelent. A két táncos állandó érintkezésben áll egymással, horizontálisan és vertikálisan is lüktet az előadás. A szívben dúló csata ez, ezt a repetitív koreográfia még inkább hangsúlyozza. Nem evilági, másfajta regisztereket idéz meg Adrian Newgent loop technikával működtetett háttérzenéje. A szólamok, hangok, zörejek egymásra játszása a vívódás felkavaró érzetét szüli a nézőben. Jenna Jalonen és Jonas Garrido Verwerft a küzdelmes tánc végén engedik el egymást. Adrian felveszi a légzésüket, és az összemosott, ziháló hangoktól kísérve a két táncos szinte észrevétlenül egymásba csúszik ismét. Nyugvó pont egy zaklatott folyamat végén. A Trafóban bemutatott két duó testet, szellemet és lelket egyaránt bekapcsol. Nem csoda, hogy olykor a mi légzésünk is fokozódik vagy a lábunk bizsereg. Ahogyan az sem csoda, hogy mindkét tánc előadást állva, vastapssal jutalmazta a közönség.

Infó:

Collective Dope – [D]OPEN YOUR MOVE Az urban dance és a kortárstánc első hazai találkozása Trafó Kortárs Művészetek Háza október 4. Előadások: Collective Dope / Horváth Nóra: Beat  Collective Dope / Jenna Jalonen: BEAT 'I just wish to feel you' 

Frissítve: 2019.10.10. 13:46

Rekviem a Hableány áldozatainak emlékére

Publikálás dátuma
2019.10.07. 17:27

Fotó: Erdős Dénes / Népszava
Tradicionális dél-koreai felvonulással és az erre az alkalomra írt koreai zeneművel, a Rekviemmel búcsúztatták a Hableány hajó balesetének áldozatait hétfőn Budapesten, az Olimpiai Parkban.
A Szo Dzse Cson Dzsong Eup dél-koreai tradicionális zenekar tagjai az Olimpiai Parktól vonultak a Margit hídra, ahonnan rózsákat szórtak a vízbe, így vettek végső búcsút dél-koreai hagyományok szerint a májusi tragédia koreai és magyar áldozataitól. Cso Kjo Szik, a Koreai Köztársaság nagykövete a búcsúztatáson emlékeztetett arra, hogy Hableányon 35-en utaztak, 33 dél-koreai turista és a kéttagú magyar személyzet. Hét koreai turistát sikerült kimenteni, és 27 áldozat holttestét találták meg a hatóságok. Hangsúlyozta: a fájdalmas esemény után a magyar kormány minden szükséges erőforrást rendelkezésre bocsátott az eltűntek felkutatásához.
Nagyné Varga Melinda, a Fővárosi Önkormányzat főosztályvezetője kiemelte: a fájdalmat a szavak helyett a zene tudja leginkább kifejezni. Mint mondta, a hétfői koncerten a tragédiát követően született Rekviem című mű csendült fel az áldozatok tiszteletére, amelyet Ri Kom Szop koreai zeneszerző komponált.
A Magyar-Koreai Társaság által rendezett eseményen Vásáry Tamás, a Nemzeti Művésze és Kossuth-díjjal kitüntetett karmester is beszédet mondott. 
Frissítve: 2019.10.07. 17:59

X-Faktor: a komédiától a családi drámáig

Publikálás dátuma
2019.10.07. 11:50

Fotó: RTL KLUB.SAJTOKLUB.TV
Elindult az X-Faktor kilencedik évada, a műsor szerkesztői nem hagytak esélyt az unalomra.
Radics Gigi a tengeren túli karrierjére koncentrálva nem vállalta az újabb mentorszerepet az X-Faktorban, így az új évadban Gáspár Laci, ByeAlex és Puskás Peti mellé Dallos Bogi került a negyedik zsűritag-mentor székébe. Azok kedvéért, akik Dallos Bogit nem tudnák hol elhelyezni a magyar zenei palettán, a szerkesztők szellemesen a műsor első tíz percére olyan indulókat válogattak össze, akik Bogi We All című slágerét adták elő a szimplán hamis danolászástól a metálos hörgésig. Bogi persze nem tévesztendő össze Csemer Boglárkával, azaz Boggie-val, ezt sikerült is egy zavarban lévő indulóval – és Boggie Parfüm című dalának megidézésével – illusztrálni. Persze Gigiről is röviden „megemlékeztek” egy énekkísérlettel. Az első igazán jó hangú versenyző ByeAlex dalával – a magát ukuelével kísérő − Bojár Eszter Anna volt, aki éppúgy tizenöt éves, mint Gigi volt első szereplései idején. A szerkesztők szerencsére korábban sem mutattak hosszabb részleteket a rosszabbnál rosszabb produkciókból, ám Anna feltűnése így is felszabadító élmény volt. Drámai ellenpontként érvényesült a tizennyolc éves rapper, Gödöllei Emánuel – művésznevén MnlSide − fellépése, aki kliséktől mentes, zűrös életéről és hétköznapi álmairól szóló, nagyon őszinte dala megindította a jelenlévőket. Olyannyira, hogy mint az később ByeAlex közösségi oldaláról kiderült: a Messziről jöttem című szám klipet is kapott. Igaz, a videómegosztón újabb, Manuel művésznéven kell keresni, de ez fél nap alatt több mint hatvanezer zeneszeretőnek sikerült is. Gáspár Laci és Puskás Peti egymás zrikálásával és szórakoztatásával is gondoskodott a változatosságról – ha kellett, tácra is perdültek a színpadon −, ám egy rövid időre mégis a szívünkhöz kellett kapni, amikor a hetvenéves Balogh Antal Géza megérkezett a gitárjával. Állítása szerint ugyanis negyven évig csak szobadísznek használta a hangszert. Ám mégsem egy Uhrin Benedek-típusú alak tűnt fel benne, igaz, nem is Gianmaria Testa, vagy Bródy János, akinek a dalát magával hozta. A hitelesen előadott Filléres emlékeim elsősorban az öccsének szólt, akit harmincöt éve nem látott, miután egy kisebb kölcsön után köddé vált. A produkció extra jutalma a családegyesítés volt. Arról már könyveket írtak, hogy énekelni miért is jó, milyen intellektuális és érzelmi többlettel jár, ám azt sokan szem elől tévesztik, hogy ha közönség elé lépnek, nem árt, ha énekük másnak is örömöt szerez. A magabiztosságot viszont gyakran összekeverik az elbizakodottsággal: az X-Faktor új évadának első epizódja ezt újra jól az eszünkbe véste, amikor hosszabban elidőzött a mentorokat sértegető versenyzőknél. Egy ilyen próbálkozó után tökéletes ellenpont volt a tizenkilenc éves Bagdi Enikő fellépése, aki láthatóan nem volt elszállva magától, pedig simán ő lehet majd a tehetségkutató egyik legerősebb versenyzője. Gyorsétteremből érkezett – éppúgy, mint az előző évadban Tamáska Gabriella −, ám Bogi lelkesedésében az új amerikai sztárhoz, Billie Eilishhez mérte, mondván, ő lesz majd a magyar megfelelője. Legyen úgy, bár ez még azért nagyon az út eleje.

Infó

X-Faktor 9. évad RTL Klub, október 5.

Témák
X-Faktor