A tüdőben is gyulladást okoz a túlsúly

Publikálás dátuma
2019.10.18. 16:40

Fotó: B. BOISSONNET/BSIP / AFP
Az asztma kialakulásának kockázata és az elhízás közötti kapcsolatot magyarázza meg ausztrál kutatók tanulmánya.
Először találtak zsírszövetet túlsúlyos és elhízott emberek tüdejében ausztrál kutatók – számolt be tanulmányukról a BBC hírportálja. A tudósok 52 ember tüdőmintáit elemezték, és azt találták, hogy a testtömegindexszel (BMI) együtt növekedett a zsír mennyisége a mintákban. Az eredmények segíthetnek megmagyarázni, miért emelkedik az asztma kockázata a túlsúlyos embereknél.
A szövetek elhunytak tüdejéből származtak, amelyeket kutatási célokra ajánlottak fel – írták a European Respiratory Journal című szaklap aktuális számában a Nyugat-ausztráliai Egyetem kutatói. A minták hajdani donorai közül 15-nek nem volt asztmája, 21-nek igen, ám más volt a halála oka, 16-an asztmában hunytak el.
A kutatók mikroszkóp alatt, festés segítségével elemezték a mintákban található csaknem 1400 légutat. A légutak falán zsírszövet-lerakódásokat találtak, azoknál volt több, akiknek magas volt a BMI-értéke. A megnövekedett zsírszövet-mennyiség megváltoztatja a légutak szerkezetét és gyulladást okoz a tüdőben, ami magyarázatot ad arra, miért nagyobb az asztma veszélye a túlsúlyos embereknél.
„A túlsúlyt és az elhízást már összekapcsolták az asztmával és tünetei súlyosbodásával. Azzal magyarázták, hogy a túlsúly közvetlenül nyomást gyakorol a tüdőkre és azzal is, hogy a plusz kilókkal általában megnő a gyulladás kockázata. Tanulmányunk azonban új mechanizmust tárt fel. A légutakban megnövekvő zsírszövet szűkíti az utat és úgy tűnik, a gyulladást is fokozza, ezzel legalább részben növeli az asztma esélyét” – mondta Peter Noble, az egyetem professzora, aki részt vett a kutatásban.
Szerző

Nem mindenki élvezi a vényasszonyok nyarát

Publikálás dátuma
2019.10.18. 13:10

Fotó: Alice S./BSIP / AFP
Bár frontmentes, kellemes az időjárás, a hűvös reggelek, a nagy napi hőmérséklet-különbségek sokaknak okozhatnak kellemetlen panaszokat.
Front a következő napokban sem érkezik, a jövő hét elejéig folytatódik a vénasszonyok nyara. Reggelente többfelé képződnek pára- és ködfoltok, és kicsit hűvös is van, de délután a napos időben már kellemes, az ilyenkor szokásosnál jóval magasabb hőmérsékleteket mérhetünk. Erős szél sem rontja a komfortérzetet, csapadék sem várható – írta Pintér Ferenc, a Meteo Klinika igazgatója a Facebook-oldalán.
A szokatlan meleg és a napsütés a legtöbbünknek jólesik, de sokan vannak, akik nehezen viselik a nagy napi hőingást, ők délelőttönként intenzív vérnyomás-ingadozást tapasztalnak. A szívbetegek és az idősek is nehezebb órákat élhetnek át, szédülés és rosszullét is kialakulhat. Az reggeli nyirkos levegő mindennapossá teheti az ízületi bántalmaktól szenvedők panaszait. A fájdalom enyhítésében segíthet az érzékeny testrészek melegen tartása és a kámforos krémmel való kenegetés is – olvasható a Meteo Klinika honlapján
A reggeli hőérzetet a pára tovább rontja, ráadásul ilyenkor a kórokozók is aktívak, könnyen terjednek, fokozott a megfázás veszélye. Ezt sok friss zöldség- és gyümölcsfogyasztással, például szőlő- és sütőtök-evéssel ellensúlyozhatjuk. Napközben a napsütés és a simogató meleg jó hatással van a közérzetre és a hangulatra, a hétvégén ajánlott minél többet a szabad levegőn lenni, lehetőleg mozogni.
Szerző

Változatos étkezéssel még most is feltölthetjük a vitaminkészleteket

Publikálás dátuma
2019.10.17. 14:14

Fotó: GARO/Phanie / AFP
Bár az ősz sokszor jár betegeskedéssel, ennek nem kell így lennie. A természetes vitaminforrásokat tartalmazó, változatos, kiegyensúlyozott táplálkozás segítheti az egészség megőrzését és akár a helyreállítását is.
Az iskola-, óvodakezdés, a ködös reggelek, az esős, nyirkos napok vagy az éppen most észlelhető nagy napi hőingás sokaknál magával hozza a náthát; a csöpögő orrot, a köhögést és a rossz közérzetet. Ha azonban egész évben egészségesen és változatosan étkezünk, a szervezet fel tud készülni a változó időjárásra és az ilyenkor elszaporodó vírusokra és bacilusokra. 
„A változatos táplálkozás évszaktól függetlenül hozzájárul az egészség megőrzéséhez, illetve a helyreállításához. Ha változatos a nyersanyag-ellátottságunk, nagy valószínűséggel bevisszük a szervezet egészséges működéséhez szükséges vitaminokat, ásványi anyagokat és a kifejezetten betegségmegelőző hatású biológiailag aktív anyagokat is” – mondta Wolher Veronika, a Budai Egészségközpont dietetikusa.
Megfelelő folyadékbevitellel társítva a változatos étrend olyan alapbetegségek előfordulását is csökkentheti, mint például a székrekedés és az ebből fakadó egyéb betegségek, mint az aranyér, a vastag- és végbél kiboltosulások, a végbélberepedések, a vastag-, illetve végbéldaganatok kialakulását is. Megelőzi az olyan hiánybetegségek kialakulását, amelyek a vitaminok és ásványi anyagok nem megfelelő mennyiségű beviteléből erednek. Ha huzamosabb ideig kizárunk valamit a táplálkozásunkból, vagy túl egysíkúan táplálkozunk, emésztőrendszeri problémák is kialakulhatnak.

Ősszel is lehet változatosan étkezni

Hasznos vitaminokat, ásványi anyagokat és nyomelemeket tartalmaz jó pár őszi nyersanyag, például az alma, a szőlő, a sütőtök, a szőlő, a szilva, a kelbimbó, a brokkoli, a dió és a gesztenye is. Nasiként rágcsálhatunk például répát, desszertként ehetünk sütőtököt. Reggelire ideális vitaminbomba egy körtés, kivis, almás-narancsos smoothie. A téli táplálkozásunk változatosabbá tételéről, mint azt korábban lapunknak a szakember elmondta, előre gondoskodhatunk a gyümölcsök és zöldségek lefagyasztásával, savanyításával, a különböző zöldséges lecsóvariációk befőzésével, gyümölcslekvárok készítésével is.
Közösségbe szoktatásakor és a hűvösebb idő beköszöntével nemcsak a felső-légúti, hanem az emésztőszerv-rendszeri megbetegedések is gyakoribbá válnak. Ezek megelőzhetőek, ha már az őszi időszak elején több, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag zöldséget, gyümölcsöt, illetve pre-, és probiotikumokat tartalmazó nyersanyagokból készült élelmiszereket és akár táplálékkiegészítőket adunk a gyerekeknek. Ahogy csökken a napfényes órák száma, ajánlott a D-vitamin ellátottságról gondoskodni. Az omega-3 zsírsavakat pedig nem csupán az őszi időszakban, hanem egész évben célszerű pótolni. A magyar lakosság körében nagyon alacsony az omega-3 zsírsavakat tartalmazó nyersanyagok, élelmiszerek rendszeres fogyasztása – jegyezte meg a szakember.
„A változatos, kiegyensúlyozott táplálkozás hozzájárul az emésztőrendszer hasznos baktériumflórájának diverzitásához is, ez növeli az ellenállóképességet is, ami a különböző betegségek megelőzése szempontjából fontos. 
Ősszel a sok zöldségnek és gyümölcsnek köszönhetően természetes forrásból sok vitamint lehet bevinni”

– tette hozzá Wolher Veronika.

Szerző