Sosem győzzük eléggé hangsúlyozni: a szilveszteri petárdázás rengeteg állatot konkrétan halálra rémít

Publikálás dátuma
2019.12.27. 14:58
Képünk illusztráció
Fotó: MARKUS SCHOLZ / AFP
Az állatvédők is fokozott figyelemre intenek.
A Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóságának Állategészségügyi Szolgálata közleményben hívta fel a figyelmet arra, hogy szilveszter és újév idején a petárdázások hatására nagyon sok kutya szökik el otthonról és kóborol az utcákon - írja az MTI. Az erős hang- és fényhatások miatt megrémült, kerítésen átmászó, menekülő állatok az utcán olyan környezetbe kerülnek, amely számukra idegen és veszélyekkel teli, így gyakran válnak autóbaleset áldozatává, vagy olyan távolságra menekülnek otthonuktól, hogy képtelenek visszatalálni. Az állatvédők szerint ezért érdemes az állatokban lévő mikrochipek adatait ellenőriztetni az állatorvosnál, hogy a gazdák személyes adatai helyesen vannak-e regisztrálva. Emellett javasolják, hogy legyen az állatokon nyakörv a gazda telefonszámát tartalmazó bilétával. Érdemes már néhány nappal szilveszter előtt a kutyákat pórázon sétáltatni, valamint mérsékelni a hosszú sétákat ebben a néhány napban. A nagyon félős kutyáknak kérhető gyógynövényes nyugtatószer is, amely segít átvészelni ezt az időszakot. A kertben tartott állatok esetében fontos gondoskodni arról, hogy biztonságos, zárt helyen legyenek, javasolt még a kerti kutyákat is beengedni legalább az előszobába vagy a garázsba, és jó, ha a gazda erre az időre nem hagyja magára az állatot. A láncra kötés nem megoldás, hiszen egy rémült kutya akár meg is fojthatja magát - figyelmeztetnek. Az év ezen időszakában sok civil és hivatalos állatvédő tart ügyeletet, akik igyekeznek hazajuttatni az elkóborolt és befogott állatokat. A főváros területén befogott és a szolgálathoz bekerülő ebekről a www.ebtelep.hu honlapon folyamatosan tájékozódni lehet, ezen kívül a szervezetet telefonon is lehet keresni. A macskák szorongása kevésbé nyilvánvaló, de a sok résztvevős, hangos szilveszteri vendégség számukra is komoly stresszt jelenthet - jelezték a közleményben.
Szerző

Celebek előadásaira költ Rétvári unokahúgának egyesülete a felzárkóztatásra nyert uniós pénzből Pásztón

Publikálás dátuma
2019.12.27. 14:15

Fotó: nokcivilben.hu
Azt, hogy kik és mennyit keresnek a 200 milliós projekten, Hadházy szerint Huczekné Rétvári Mónika az adatvédelmi szabályozásra hivatkozva nem árulja el.
Még tavaly februárban derült ki, hogy komoly támogatást nyert el a KDNP-s Rétvári Bence államtitkár unokahúgának nőegylete: a Huczekné Rétvári Mónika által vezetett Nők Civilben Egyesület a Nőközpont Pásztón elnevezésű projekt keretében költhetett 85 százalékban az Európai Unió által fizetett, vissza nem térítendő 199,2 millió forintot két és fél év alatt. A meghirdetett program szerint hátrányos helyzetű nők számára tartottak képzéseket, illetve Pásztón létrehoznának egy női információs és szolgáltatóközpontot. A kiírás alapján a projekt célja a nők munkaerőpiaci helyzetének, illetve a család és a munka összeegyeztethetőségének javítása volt.
Az már tavaly látszott, hogy az alig húsz tagú Nők Civilben Egyesület profiljába nem igazán illik egy ekkora nagyságú és ilyen szakmai tudást, szociális és pedagógiai tapasztalatot igénylő feladat. A projekt eredményeit végigvevő Hadházy Ákos pénteken közösségi-oldalán pedig már egyenesen úgy fogalmaz:
arra sem figyeltek, "hogy legalább a látszata meglegyen annak, hogy a különösen hátrányos helyzetű Pásztón és környékén a 200 millió jó részét nem kamu programokra és »képzésekre« fordítják".

Kiemeli, a szervezet honlapja alapján például több egy-egy hétvége alatt lezavart 20-30 órás képzést is tartottak. Ezek megtörténtéről nem került feltöltésre még fénykép sem. Ami ennél is váratlanabb:
azoknak, akik aláírásukkal igazolták, hogy részt vettek valamely rendezvényen, volt, hogy ezért 15 ezer forint "motivációs díj" járt.

Ráadásul ezek témájukban sem kapcsolódtak a nők munkaerőpiaci helyzetéhez: "együttműködési technikákat" oktattak, valamint "érzelmi intelligenciát fejlesztettek". Rétváriék továbbá szerveztek anyasági versenyt is a közpénzből. De a hátrányos helyzetű nőknek szánt forintokból olyan alkalmakra is futotta, mint például amikor
  • Soma "Mamagésa" szépségnapot tartott,
  • Vujity Tvrtko "Túl minden határon" címmel beszélt, illetve
  • Csernus Imre pszichológus és celeb "az élet nagy kérdéseiről", valamint rákos megbetegedésekről adott elő.
Hadházy szerint azt, hogy kik és mennyit keresnek a projekten, Huczekné Rétvári Mónika a GDPR adatvédelmi szabályozásra hivatkozva nem volt hajlandó elárulni neki.
Szerző

Így reguláznák meg a fapadosokat

Publikálás dátuma
2019.12.27. 13:47
Utasok a berlini Schönefeld repülőtéren még 2018 szeptemberében, amikor a Ryanair több járatát is törölték
Fotó: PAUL ZINKEN / DPA / DPA PICTURE-ALLIANCE / AFP
Számos botrány után (külföldön hagyott utasok, tudatosan a reptéren hagyott csomagok, durva késések) után egy „fapados etikai kódex” kidolgozását kezdeményezte Ujhelyi István.
Elkészült a diszkont légitársaságok utaskezelési gyakorlatával kapcsolatos elvárásokat és javaslatokat tartalmazó dokumentum. Ujhelyi István, az Európai Parlament közlekedési és turisztikai szakbizottságának MSZP-s alelnöke már a kezdetkor is világossá tette, hogy nem a fapados légitársaságok léte, üzleti modellje ellen akar fellépni, de a számtalan botrány miatt mindenképp szükség van egy, az utasokat védő fogyasztóvédelmi akciótervre. - A véglegesítés azért húzódott, mert igyekeztünk az érintett cégeket is bevonni, amelyek azonban meglehetősen ellenségesen viszonyultak a kezdeményezéshez - magyarázta Ujhelyi István. Aki szerint viszont az illetékes biztos, Adina Vălean nyitott a kérdésre, így van rá esély, hogy a dokumentum bekerüljön az EU jogalkotási folyamatába. A „fapados etikai kódex” többek között azt tartalmazza, miként és mikor kell értesítenie a légitársaságnak az utasokat az esetleges járatmódosításokról, miként kell biztosítaniuk az átfoglalás lehetőségét, illetve mennyi idő elteltével kell minden utasnak ivóvizet biztosítani a fedélzeten, ha bármilyen okból késik a felszállás. A kódex arra is kitér, hogy az ügyfélszolgálatokat nem lehet a helyi mobiltarifánál drágábban, emelt díjas szolgáltatásként üzemeltetni, illetve a légitársaság visszamenőleg nem módosíthatja egyoldalúan egy már befoglalt jegy árát és a kapcsolódó fizetős szolgáltatások hozzáférhetőségét. Az is szerepel a felsorolásban, hogy jogos követelés esetén legkésőbb harminc napon belül ki kell fizetni az utasoknak (vissza)járó kompenzáció összegét. A dokumentumot Ujhelyi István megküldi minden érintett légitársaságnak, abban bízva, hogy mind több cég csatlakozik a kódexhez, bizonyítva, hogy a profit mellett az utasok és érdekeire is figyelnek. 
Szerző