Már csak ma kell kibírni a szürkeséget

Publikálás dátuma
2020.01.21. 15:14

Fotó: SCIENCE PHOTO LIBRARY / AFP
Az előrejelzés szerint a szerdán érkező gyenge hidegfront véget vet a napok óta tartó nyirkos, hideg, „depis” időnek, és bár fájhat a fejünk, egy kis napsütésben is bízhatunk, ami azonnal javít a hangulatunkon.
Sokfelé már egy hete nem láthattunk napsütést. A szürkeség ráadásul kellemetlen nyirkossággal és fagyokkal társul, a legtöbbünknek ilyenkor kimozdulni sincs kedve. Sokfelé ez nem is ajánlott, mert nagyon magas a légszennyezettség. A hét közepétől azonban változás kezdődik – írta Pintér Ferenc meteogyógyász a Facebook-oldalán
Ma még a frontmentes, de kellemetlen, nyirkos idő okoz panaszokat: mindennaposak az ízületi bántalmak, sokan keringési és vérnyomás-panaszokkal küzdenek. A tartós fényhiányt a legtöbben megszenvedjük: rosszkedvet, erőtlenséget és csökkent teljesítőképességet okozhat, sokan szenvednek kedvetlenségtől, ok nélküli fáradékonyságtól, nyűgösségtől, aluszékonyságtól. Az immunrendszerünk folyamatos intenzív igénybevételnek van kitéve, sok vitamint és friss zöldségeket, gyümölcsöket ajánlott fogyasztani.
Szerdán északnyugat felől enyhe hidegfront érkezik, ami többfelé véget vet a nyirkos időnek. A hidegfrontra, szélre érzékenyek fejfájásra, görcsös panaszokra számíthatnak és ingadozhat a vérnyomás is. Már a rövid napos időszakok is jó hatással vannak a hangulatra és a teljesítőképességre. A szél kisöpri a nyirkos levegőt, fokozatosan csökken a légszennyezettség. Várhatóan a reggeli ködfoltok is megszűnnek – olvasható a Meteo Klinika honlapján.
Szerző

Szuperételek segíthetnek az egészség megőrzésében

Publikálás dátuma
2020.01.20. 14:14

Fotó: WayUp Productions/Cultura Creative / AFP
Ha valójában nincs is szupererejük, a gyorsételeknél összehasonlíthatatlanul egészségesebbek azok a magas vitamin- és ásványianyag-tartalmú élelmiszerek, amelyekért ráadásul a világ végére sem kell menni.
Bár nincs még megegyezés arról, mit lehet szuperételeknek nevezni, Horváth Kata, a Duna Medical Center dietetikusa azokat az ételeket, élelmiszereket sorolja ebbe a kategóriába, amelyeknek kiemelkedően magas a vitamin- és ásványianyag tartalma, ezért egészségesek, egészségmegőrző hatásuk van. Sokan úgy vélik, ilyenekért a világ végére kellene menni, de nem (csak) különleges és egzotikus bogyókra, magokra kell gondolni, szuperélelmiszert a zöldségesnél is kapunk, de a konyhánk is rejthet ilyen egészséges alapanyagot.
Az antibakteriális hatású, értékes tápanyagokat tartalmazó méz például rendszeres, de mértéktartó fogyasztás esetén sokrétű táplálkozás-egészségügyi előnyökkel szolgál. Nem árt tudni viszont, hogy gyors vércukoremelő hatása magas kalóriatartalommal párosul. A 40 fok feletti hőmérséklet csökkenti az „erejét”, elveszi aroma- és illatanyagait is, ezért nem javasolt forró teába vagy felolvasztott vajba vagy margarinba keverni süteménykészítés közben.
Vannak olyan szuperételek, amelyek attól nagyszerűek, hogy noha magasabb zsírtartalmúak, kedvező zsírsavösszetételüknek köszönhetően csökkenthetik a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát, ilyen például a len, a köles, az avokádó, az olíva, ám a dietetikus figyelmeztetett: ezek fogyasztásánál is mértékletességre van szükség. A gyümölcsök jellemzően alacsony kalóriatartalommal bírnak, nem úgy a superfoodnak nevezhető kékszőlő, amely, mint minden szőlőfajta, magas szénhidrát-, ezáltal kalóriatartalmú is. Antioxidáns hatása bizonyított, a benne található rezveratol hatóanyagnak köszönhetően védelmet nyújt a daganatos megbetegedések, az érelmeszesedés és a szívkoszorúér-betegségekkel szemben.

Nem mindegy a hogyan

Mandula, mogyoró, paradicsom, lenmag, kék áfonya, alma, torma, csipkebogyó, napraforgó – mind részei lehetnek a kiegyensúlyozott, egészséges étrendnek, sőt segítségükkel szuperételeket készíthetünk – mondta a dietetikus. Ha ráadásul olyan, itthon termett alapanyagokat vásárolunk, amelyek a hosszabb szállítást elkerülve nem veszítenek vitamin- és ásványianyag-tartalmukból, tovább fokozhatjuk a belőlük készített ételek „szuperségét”. Színesítésre lehet használni külföldről érkező Goji-bogyót, algákat, chia magot, gránátalmát, avokádót. Ezek C-vitamin, vas, rost-, értékes flavonoid- és zsírsavtartalma egészségjavító, emésztést segítő, daganatmegelőző hatású. Ahhoz, hogy megőrizzék értékes anyagaikat, puhára főzés helyett gőzben vagy serpenyőben vagy fedő alatt érdemes roppanósra párolni a zöldségeket – ajánlotta a szakember. 
Szuperitaloknak tartják a sportoláshoz, teljesítményfokozásra, hidratálásra és izomtömeg növelésére készített, vitaminokkal, ásványi anyagokkal, fehérjével dúsított folyékony termékeket. Ezek nem minden mozgásnál szükségesek és fogyasztásuknál fontos a mértékletesség. A vörösbort a magas antioxidáns és polifenol tartalma miatt szintén egészségesnek szokás minősíteni, mérsékelt fogyasztása csökkentheti a 2-es típusú diabetes és a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát, emelheti a „jó”, HDL koleszterinszintet, valamint gyulladást és trombózisképződést gátló és inzulinérzékenységet javító hatással bír.

Lehet túl sok a szuperség?

A szervezet sok vitamint és ásványi anyagot képes „elnyelni”, de a felhalmozódásuk betegségeket is okozhat, ezért nem ajánlott túlzásokba esni. A túl sok, hasznosulni képtelen kalcium például az érfalakra letapadva érrendszeri betegségeket okozhat. Az ajánlások akár napi többszöri rostfogyasztást is ajánlanak, de a sok és nem megfelelő összetételű rost akár hasmenést, alacsony folyadékfogyasztás mellett pedig bélcsavarodáshoz vezető székrekedést is okozhat. A szuperalapanyagok és a különböző multivitamin-készítmények, étrendkiegészítők együttes fogyasztása előtt érdemes szakember tanácsát kérni, különösen várandósság, intenzív fizikai munka, aktív sportolás, erős szellemi terhelés, műtét után felépülés esetén – figyelmeztetett a dietetikus.
Szerző
Témák
szuperételek
Frissítve: 2020.01.20. 14:28

Zsíros, de hasznos zöldség és gyümölcs is az avokádó

Publikálás dátuma
2020.01.18. 14:14

Fotó: Sebastian Kahnert/dpa Picture-Alliance / AFP
Sokan titokzatosnak, mások hizlalónak tartják, pedig az avokádó ereje éppen a zsírtartalmában rejlik.
A Közép-Amerikában őshonos avokádót, amely gyümölcs, zöldség és gyógynövény is egyben, már i. e. 5000 évvel fogyasztották. A spanyol hódítók a XVI. században hozták be Mexikóból Európába. A XVIII. század vége óta a trópusi, szubtrópusi és mediterrán vidékeken világszerte termesztik. Az aligátorkörtének is nevezett termések párosával lógnak a fán, aztékul ezért ahuacatlnak, azaz „herefának” hívják. Az avokádó héja zöld, vörösesbarna vagy feketés, fényes, sima, ráncos vagy érdes felületű is lehet. A világoszöld, fehér vagy sárgás terméshús vajhoz hasonló állagú, szagtalan és enyhén dióízű. 
Az érett termésekből sok A-, B1-, B2-, C- és E-vitamint tartalmazó, jól eltartható olajat préselnek, amit a kozmetikai iparban és étkezési célokra is használnak. A kőmag tejszerű nedve a levegővel érintkezve vörösre színeződik, ezért az indiánok tintának, textilfestéknek használták. Az avokádó vörösesbarna fáját használják épületfának, bútorok készítéséhez, esztergályos munkákhoz és fafaragásokhoz. 
A telítetlen zsírsavakban gazdag avokádó B-, C-, E- és A-vitamint tartalmaz. Az érett gyümölcs káliumot, foszfort, vasat, nátriumot, valamint kalciumot és magnéziumot is tartalmaz. Jó hatással van a szív- és érrendszeri problémákra, kitűnő antioxidáns, csökkenti a koleszterinszintet, segíti az agysejtek alváshormon- (melatonin-) termelését. Az avokádó húsa gazdag egyszeresen telítetlen zsírokban – ezek segítenek csökkenteni az LDL-, és növelni a HDL-koleszterin szintjét, vagyis jótékonyan hat a szív- és érrendszerre. Az izmok működéséhez, a sejtek energiaellátásában és a szervezet sav-bázis egyensúly fenntartásában fontos káliumból kétszer annyit tartalmaz, mint a banán. 
Sokan, a magas ára mellett azért is kerülik az avokádó fogyasztását, mert azt hiszik, mivel zsíros, hizlal. Ha azonban nem chipsszel mártogatjuk, nem árt az alakunknak. Magas rosttartalmának köszönhetően gyorsan eltelít, így még jót is tesz a fogyókúrának. Egy amerikai vizsgálat szerint azok, akik rendszeresen fogyasztottak avokádót, általánosságban egészségesebbek voltak, mint akik nem. A tápanyag ellátottságuk magasabb volt, és kisebb arányban szenvedtek metabolikus szindrómától. Rendszeresen fogyasztóinak testsúlya és főleg a hasi zsírszintje kisebb volt, a „jó” koleszterinszintjük pedig magasabb. 
Kutatások szerint az avokádó enyhíti a térd vagy csípő csontritkulásában szenvedők fájdalmát, antimikrobiális hatású. A K-vitamin tartalmának köszönhetően javítja a szív egészségét. Karotinoid-tartalmú étellel – narancssárga és zöld zöldségek - fogyasztva növeli a felszívódó tápanyagok mennyiségét. Jelentős mennyiségű rostot tartalmaz, ezért laktat és anyagcsere-serkentő hatása mellett csökkentheti a vércukor-, a koleszterin és a trigliceridszintet is. 
A magjából nyert, hidegen sajtolt olaj kiválóan alkalmas az idősödő bőr ápolásra is magas A- és E-vitamin-tartalmának köszönhetően pedig az ekcéma kezelésére. A magból gyógyszirupot is készítenek, amely enyhítheti a reumatikus fájdalmakat, de segíthet az arthritises (ízületi) panaszok csillapításában is. 

Mindig bio

Az avokádófát elkerülik az élősködők és a fertőzések, ezért nem vegyszerezik, a bőre is ellenálló, ezért szállításhoz sem kell kezelni a gyümölcsöt. A termést fel kell vágni vagy törni, a kőmagot el kell távolítani. Az érett avokádót vajként lehet kenni, az éretlen szobahőmérsékleten 2-3 nap alatt megpuhul. Nyersen érdemes enni, „csak úgy” kikanalazva vagy pirítósra kenve citromlével, fokhagymával és sóval ízesítve, de az avokádószeletek a salátát is feldobják. Remek páros alkot a tonhallal, és a mexikói ételek alapja, a guacamole is igazi ínyencség, amely pépesített vagy kockára vágott terméshúsból készítenek hagymával, fokhagymával, egy csepp olívaolajjal, zöld citrommal és borssal, csilipaprikával vagy tabascóval fűszerezve. Az avokádóban lévő telítetlen zsírsavak hőállóak, így olaja sütéshez, főzéshez is használható. Ha avokádót vagy az olaját salátához adjuk, az segíti az antioxidánsok felszívódását. Délkelet-Ázsiában és Hawaiion a terméshúst cukrozva vagy édes gyümölcslével keverve is fogyasztják, Amerikában jégkrémet és tejes italokat készítenek belőle. Kakaóval és édesítőszerrel elkeverve finom és egészséges csokoládé mousse-t készíthetünk belőle.
Szerző