Budapest;BKV;környezetvédelem;

2020-02-12 08:00:00

A kormány állja a szavát

Mindig érdemes figyelni, ha a kormánysajtó azt állítja, hogy a Népszava „hazudik”: százból kilencvenkilenc esetben arról van szó, hogy az elevenükre tapintottunk. (Nem a sajtóéra, hanem a kormányéra, de ez a két szerv annyira összenőtt, hogy ha az egyiket megszúrjuk, a másik is összerándul.) 

Most például azt „hazudtuk”, hogy az Orbán-kabinet nem adta oda a pénzt, amit új buszok vásárlására – többek között a renoválási szünetet tartó 3-as metró pótlásához – Tarlós Istvánnak megígért. A pártmédia fő állítása ebben az ügyben az, hogy a kormány állja a szavát, minden más csak fake news – a mienk viszont az, hogy az átutalásnak papír szerint január 31-ig kellett volna megérkeznie Budapest számlájára, de még ma sincs ott. A végső igazság majd csak az égi ítélőszék előtt fog kiderülni. 

Ámde az, hogy a kormány tartja a szavát, csupán egy mondás, amit egyelőre semmi nem támaszt alá (sőt), a megállapodás megszegése viszont tény. És még csak nem is az a helyzet, hogy ha az ígért összeg befut áprilisban vagy novemberben, akkor kiderül, hogy mégiscsak jó szívvel van a hatalom Budapesthez. Itt ugyanis az idő majdnem olyan fontos tényező, mint a pénz: anélkül, hogy a 40 darab új buszt forgalomba állítanák – amihez viszont már meg kellett volna rendelni a járműveket –, nem lehet tartani a metrófelújítás ütemtervét. 

Érdekes egybeesés, hogy két héttel ezelőtt Karácsony Gergelyt nevezte hazugnak az udvari sajtó, azt állítva, hogy a főpolgármester nem is olyan zöld, mint amilyenre festeni igyekszik magát: mindenféle klímavészhelyzetet meg dízeljármű-korlátozást emleget, ahelyett, hogy például a BKV gépparkját korszerűsítené. Túl azon, hogy Tarlós 9 évig tartó regnálása során a médiasleppnek nem jutott eszébe, hogy Budapest levegője akár tisztább is lehetne (pedig lehetne: a magyar főváros az EU egyik legszmogosabb városa, amelynek lakói évekkel hamarabb halnak az indokoltnál a belélegzett mérgek miatt), azért is érdekes ez a fölvetés, mert azt sejteti, hogy a buszbeszerzés mégiscsak sürgős lenne. Ámde a főváros – mióta az Antall-kormány elkezdte lefaragni a személyi jövedelemadó helyben maradó hányadát – sosem volt képes saját forrásból modernizálni a járműállományt. Vagy a kormány adott (vissza) rá valamennyit, vagy pedig hitelt vettek föl, amihez szintén a kormány garanciája szükséges. 

A fővárosi levegő legnagyobb problémája a szálló pornak nevezett koromrészecskék magas koncentrációja. Ennek fő forrását – a lakások elavult fűtése mellett, amit a kormányzat szintén súlyosan elhanyagol – a régi buszok és az ugyancsak elaggott dízelüzemű személy- és teherautók jelentik. Az értelmes megoldás a járműpark cseréje lenne – ami állami közreműködést igényel –, a vészforgatókönyv (ami miatt már előre támadja a kormányoldal az új városvezetést) pedig a forgalom korlátozása. Harmadik út nincs. 

Ahhoz tehát, hogy Karácsony beválthassa a választóknak tett zöldítési ígéretét, semmi más nem kell, mint hogy a kormány is állja a szavát. Az óra ketyeg, a sosem hazudók most éppen 12 napja vannak hazugságban.