A felnőttkori betegségek megelőzése gyerekkorban kezdődik

Publikálás dátuma
2020.02.13. 18:20

Fotó: Kovács Attila / Semmelweis Egyetem
Előadásokkal, állapotfelmérésekkel hívják fel a figyelmet a felnőttkori betegségek gyermekkori megelőzésére a Semmelweis Egyetem egészségnap rendezvényei.
A leggyakoribb mozgásszervi betegségek jelentős része gyermek-, illetve serdülőkorban alakul ki, és a magyar lakosság több mint 30 százalékát érintő, súlyos szövődményekkel járó, túlsúly is visszavezethető a gyermekkori egészségtelen életmódra. Ezért az áll a Semmelweis Egészség Napok programsorozat márciusi rendezvényének központjában, hogy a felnőttkori betegségek ellen a korai életévekben lehet a leghatékonyabban fellépni – olvasható az egyetem közleményében.
A rendezvényen az érdeklődők onkológiai betegségekkel, a leggyakoribb mozgásszervi elváltozásokkal, a cukorbetegséggel és az egyre több gyermeket érintő elhízással kapcsolatban interaktív bemutatókon, állapotfelméréseken – testzsír- és vázizom-tömeg mérés, alapanyagcsere meghatározás, EKG-vizsgálat – és előadásokon vehetnek részt.
A résztvevők Bernáth József sztárséf főzőbemutatóján kaphatnak gyakorlati tippeket egészséges és ízletes fogások elkészítéséhez, tanácsokat kaphatnak a vitaminszedésről és a helyes táplálkozásról. Továbbá előadásokat hallhatnak a gyermekkori onkológiai betegségek jellemző tüneteiről, megtudhatják, miért kell figyelemmel kísérni a nyirokcsomók változását, szó lesz a génterápiákban rejlő lehetőségekről, a cukorbetegség problémájáról; a tüneteket és a kezelési lehetőségeket több szempontból is bemutatják. 
A rendezvény vendégelőadója, Zacher Gábor toxikológus a kábítószerek használatának veszélyeire hívja fel a gyermekek és a szülők figyelmét.előadást tartanak a kábítószer-használat veszélyeiről, szakemberek segítséget nyújtanak a biztonságot otthon kialakításához a gyermekbalesetek megelőzéséért, gyógytornász vezetésével pedig konzultációs lehetőséget biztosítanak a csecsemők helyes mozgásfejlődésével kapcsolatban.
A Semmelweis Egészség Napok március 7-én megrendezett programjai ingyenesek, de nagy részük regisztrációhoz kötött. Jelentkezni és a programról részletesen tájékozódni ide kattintva lehet. 
Szerző

A kézmosás hatékonyabban véd, mint a maszk

Publikálás dátuma
2020.02.13. 15:25

Fotó: GREG BAKER / AFP
Nem biztos, hogy a szájmaszk a leghatékonyabb módszer a fertőzések megelőzésére.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása szerinti fertőzésmegelőzési módszerek minden, még az új koronavírus ellen is védelmet nyújthatnak. Sokkal inkább, mint a patikákban kapható maszk, amely a port ugyan kiszűri, illetve műtéteknél is védi a beteget, de az apró vírusokat nem képes kívül tartani – írta a Dívány
Megbetegedés esetén nem mindegy, hogy azt baktérium vagy vírus okozta. Egy bakteriális fertőzés általában napokig tartó magas lázzal, levertséggel, fájdalmakkal jár, és nem is múlik el gyorsan; jellemzően legalább egy hétre szükség van a gyógyuláshoz. A vírus okozta megbetegedés sokszor a semmiből jön, hirtelen kezdődik, és akár hamar el is múlik. Lehet, hogy egy vírusfertőzéses gyerek akkor sem tűnik betegnek, ha hőemelkedése is van. Általában felső légúti tünetek: orrfolyás, köhögés, torokfájás jelentkezik, de izomfájdalommal, gyengeségérzéssel is párosulhat. A fertőzés eredetének eldöntését azért is célszerű orvosra bízni, mert eltérő a kezelési mód, ráadásul egy vírusos betegség is végződhet baktériumos felülfertőződéssel.
Vírusból a nátháétól kezdve a bárányhimlőén és az emésztőrendszerieken keresztül az influenzáéig sokféle létezik. A legtöbb ellen van védőoltás. Az influenza ellenit például gyerekeknek már tél elején érdemes beadni, hogy az egész járványidőszakban védhesse a betegség ellen, így, ha meg is kapja, enyhébb tünetekkel vészeli át, és szövődmény sem alakul ki. Az olyan vírusoktól, amelyek ellen nem létezik oltás, leginkább az alapos kézmosás véd meg. Azért, hogy a gyerekek ezt ne elnagyolva tegyék meg, érdemes játékosan élményszerűvé tenni a folyamatot. Rutinná tehetjük, ha nemcsak hazaérkezés után, hanem étkezések előtt is gyakoroltatjuk. 
Nem javasolt az olyan fertőtlenítő hatású szerek használata, amelyek baktériumellenesek, mert egyrészt erősen szárítanak, másrészt tönkreteszik a bőr baktériumflóráját és segíthetik a rezisztens kórokozók kialakulását is. Elég vírusölő hatású a meleg vizes, megfelelő ideig tartó, szappanos kézmosás és az azt követő tiszta törölközőbe történő alapos kéztörlés. 
Egyszer-egyszer a kis flakonos, alkoholos kézfertőtlenítők is segíthetnek, de rendszeres használatuk károsíthatja a bőrt. Célszerű a gyakran és közösen használt használati tárgyakat: telefonkagylót, kilincseket, a padlót és a fürdőszobát rendszeresen fertőtleníteni, bár a környezetvédők nem ezt ajánlják, mossunk és mosogassunk minél magasabb hőmérsékleten, hogy a ruhákon található kórokozók is elpusztuljanak. Próbáljuk meg leszoktatni a gyerekeket arról, hogy a szemüket, szájukat, orrukat piszkálják, mert úgy könnyen bejutnak a kórokozók a szervezetbe.
A vírus emberről emberre terjed, gyerekcsoportokban szinte pár nap alatt végigsöpör egy fertőzés, ami nem meglepő, hiszen a gyerekek közel vannak egymáshoz, együtt játszanak és a közösen használt poharak, evőeszközök is segítik a vírusok terjedését. Erre alkalmas lehet minden olyan helyzet, ahol több ember sok időt tölt együtt. Ezeket a szituációkat azonban nem mindig lehet elkerülni, ezért célszerű az immunrendszert folyamatosan támogatni, hogy le tudja küzdeni a kórokozókat. Erre ajánlottak az olyan vírusellenes szerek, amelyek C-vitamint, flavonoidokat, gyógynövényeket tartalmaznak, és védőbevonatot képeznek a nyálkahártyán. Az immunrendszer működését segíti a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás, a rendszeres sport, a szabad levegőn töltött idő, kirándulás, a bélflóra egészségének megőrzése, a megfelelő mennyiségű D3-vitamin-bevitele, a zöldségek, főleg a hagymafélék és gyümölcsök gyakori fogyasztása, a megfelelő folyadékbevitel: víz, különböző gyógyteák, esetleg cukrozatlan gyümölcs- és zöldséglevek fogyasztása.
Szerző

Dobog, kihagy, kalimpál – Nem minden szívritmuszavar kóros

Publikálás dátuma
2020.02.12. 15:15

Fotó: B. BOISSONNET/BSIP / AFP
Az egészséges szívritmust általában észre sem vesszük, de nem biztos, hogy betegséget jelez, ha szabálytalan a szív ritmusa. Bizonyos esetekben viszont minél előbb érdemes orvoshoz fordulni.
Az egészséges szív ritmusos összehúzódását normál esetben észre sem vesszük, pedig percenként számtalanszor megtörténik. Pulzusunk nyugalmi állapotban lassabb (akár 45/perc), fizikai vagy érzelmi terhelésre pedig szaporábbá (akár 170/perc) válik. 
A szívritmus bármilyen szabálytalanságát ritmuszavarnak hívják. Fiatal felnőtteknél is jelentkezhetnek félreütések, amelyek általában kezelést sem igényelnek. Viszont ép szívű embereknél is előfordulhatnak olyan ritmuszavarok, amelyek gyógyszeres vagy katéteres beavatkozással orvosolhatóak. Idősebb életkorban a lassú szívritmuszavarokat gyakran szívritmus-szabályozóval, idegen szóval pacemakerrel szükséges kezelni – mondta Bógyi Péter, a Budai Egészségközpont kardiológusa a Népszavának.
A szívritmuszavar tünetei lehetnek: nyugalomban jelentkező szapora szívdobogásérzés, melléütés, csökkent terhelhetőség, fulladás, gyengeség, hirtelen jelentkező megszédülés, eszméletvesztés.

Kütyüzzünk!

Célszerű az észlelt rendellenességeket feljegyezni – tanácsolta a szakorvos. Ha van kéznél olyan eszköz, amellyel pulzust lehet mérni, azt érdemes használni. Ilyen például az automata vérnyomásmérő, de alkalmas lehet erre a célra egyéb okoseszköz is. Elsőként a háziorvoshoz érdemes fordulni, mivel a ritmuszavarok legnagyobb része jóindulatú és legfeljebb gyógyszeres kezelést igényel. Ha indokolt, a háziorvos kardiológiai vagy speciális, ritmusgyógyászati szakrendelésre irányítja a beteget.
Súlyos tünetek (pl. eszméletvesztés) és idősebb életkorban, valamint egyéb társbetegségek (magas vérnyomás, cukorbetegség, dohányzás) fennállásakor érdemes mihamarabb segítséget kérni – tette hozzá Bógyi Péter. 
A ritmuszavarok előfordulásának csökkenését a stresszes életmód elkerülésével, az energiaital-, kávé- és alkolholfogyasztás mérséklésével, megfelelő mennyiségű és minőségű alvással, rendszeres, nem túl megerőltető testmozgással lehet elősegíteni.
Szerző