Formabontó tükörbenézés – Az álom és valóság is megjelenik a Fúrnitúrban

Publikálás dátuma
2020.02.18. 11:00

Fotó: MIHÁLY LÁSZLÓ / PÉCSI NEMZETI SZÍNHÁZ
Ami leginkább dominál Vinnai András darabjában, az az abszurd, mégpedig mai abszurd, tele határátlépéssel.
Az élet olyan, mint a tükör! Ahogy belenézel, az úgy néz vissza rád – mondja egy áruházi fürjnek öltözött színész (Götz Attila), miután az előadás végén izzadtan leveszi a maszkját. Ez utólag beleírt monológ Vinnai András Fúrnitúr című darabjába, amelyet Pécsen Anger Zsolt rendezett. A bútorozott tragikomédiát, ahogy az alcím fogalmaz, néhány éve Vajdai Vilmos is színre vitte a TÁP Színház csapatával. Formabontó mű. A Furnitúr egy lakberendezési áruház, ahová Shivak Shurman (Bera Márk) megérkezik a „vágylistájával”. Át szeretné ugyanis rendezni a lakást, mert barátnőjével gyereket akarnak. Idáig egyszerű, aztán jön az agyeldobás. Jó, lehet enyhébben is fogalmazni. Az álom keveredik a valósággal, a reális az abszurddal. Ráadásul ezt Vinnai egész magas színvonalon műveli. Jókat nevetünk is az egymás után pörgő jeleneteken, jórészt saját magunkon. Merthogy a vállalkozás titka, hogy a darab hőseiben pillanatok alatt magunkra ismerünk. A saját vágyainkra, álmainkra és aztán a saját jól, vagy kevésbé sikerült életünkre. A cselekmény később tovább lendül és a főszereplő szinte teljes jövőbeli életén is végigutazhatunk. Persze csak az álomban. Látjuk, ahogy neveli vagy nem a fiát, ahogy egyszer csak ki akar törni és szerelmes lesz, ahogy az anyósával és az apósával beszélget és így tovább. A visszatérő elem a tükörtörés, mert, hogy amikor Shivak dühbe gurul, akkor bizony tör, mégpedig az írás elején már emlegetett tükröt veszi célba. Még véletlenül sem akar belenézni! Aztán visszatérünk a bútorárházba és érkeznek a takarító személyzet tagjai óriási porszívójukkal, hogy mindent rendbe tegyenek. Jelen van végig egy moderátor (Köles Ferenc) is, aki végigkíséri a főhőst, lehetne Lucifer a Tragédiából, vagy a Konferanszié a Kabaréból. Mindent tud és mindent lát, próbálja útba igazítani, óvni a főhőst, de persze a sorsát senki se kerülheti el. Egy teljes zenekar is élőben muzsikál, sokszor laza dzsesszt. A premieren ráadásul néhány technikai probléma is adódott, nem indult el ugyanis a hangbejátszás. Ilyenkor a zenekar kitöltötte az időt, szorgosan játszottak. Az egyik legszellemesebb jelenetet is utólag, a tapsrend után kapta meg a közönség. Egy ponton ugyanis a televízióból előkerül egy nő, de előtte a főhős kapcsolgatja a televíziót. Ezt láthattuk utólag, a kapcsolgatós részt. A sorozattól, a sportközvetítésig jöttek sorba az adók. A legmulatságosabbnak a teniszmérkőzés kommentálása bizonyult, amikor, mivel csak a hangot hallhattuk, egészen abszurdnak tűnt, hogy a riporter sokáig csak az épp labdába ütő teniszező nevét mondta be, már amikor eltalálta és nem zökkent ki ebből a nyomasztó monotóniából. Vinnai darabja viszont egyáltalán nem unalmas, néha talán túl sokat vállal, amit színpadon nem lehet maradéktalanul megvalósítani, De egy biztos, tükörbe nézésre sarkall, persze, ha nem törjük közben össze.

Infó:

Fúrnitúr Pécsi Nemzeti Színház Rendező: Anger Zsolt

Szerző

Hobo 75

Publikálás dátuma
2020.02.17. 19:24

Fotó: Illyés Tibor / MTI
Földes László, vagy ahogy mindenki ismeri, Hobo születésnapi estet tartott a Nemzetiben. Hetvenöt évesen három órán át énekelt.
Nem kezdődött könnyen. Leült egy székre a színpadra és saját verseiből, szösszeneteiből olvasott fel. Zene nélkül. Bármilyen profi, érződött, hogy szorong. Aztán kisétált és visszajött a zakót kint hagyva, már pólóban, rajta az egykor főtitkár Leonyid Brezsnyev. Persze, hogy grimasz, egyfajta lázadás a gesztus! Ami mindig is jellemző volt Hobóra. És aztán jöttek, a dalok, az ismert szövegek, a Mesterek megidézése. Nagyon izgalmasak voltak az összekötőszövegek, olyan volt, mintha az ünnepelt vallomást tenne. Őszintén, maszk nélkül mesélt önmagáról és a megélt „mocskos” huszadik századról. Örömökről és fájdalmakról szólt a nóta… És jött hozzá Hobo, a bohóc, aki épp ezt a két arcot képes óriási színpadi jelenléttel megjeleníteni. Aztán kizökkent az idő, akár hajnalig is tarthatott volna a sajátos születésnapi gyónás. A végén pedig érkeztek a köszöntések. A nézőtéren ülők egy része pillanatok alatt a színpadra penderült és alkalmi kórust képezve köszöntötte Hobót. Majd Vidnyánszky Attila igazgató többek között egy valódi bárddal lepte meg. És a születésnapos elmesélte az ehhez kapcsolódó történetet. Hobo régóta húzza a direktort, hogy ha már a társulat tagja volt Debrecenben és most a Nemzetiben is, akkor adjon már neki rendes szerepet is. Szívesen lenne például a színlap végén feltüntetett alabárdos. Blaskó, Udvaros, Nagy Mari és a többiek, a végén pedig első alabárdos Földes László, Hobo Kossuth-díjas. És hirtelen el is játszotta az álomszerepet. Néma csendben a vállára tett ajándékbárddal lassan, méltóságteljesen végigvonult a színpadon. Három óra dalolás után. Kicsit úgy érzem, hogy Hobo kezd abba a kategóriába kerülni, mint Cseh Tamás, vagy Térey, mindenki akarja, a legkülönbözőbb világnézetűek egyaránt. De reméljük, a dalnok képes ellenállni, és megmarad annak, aki eddig is volt, szabad szellemű, örök lázadónak!
Szerző
Témák
Hobo

A legsikeresebb magyar zenész és együttese Budapesten, az Arénában

Publikálás dátuma
2020.02.17. 10:36
Zoltan Bathory
Fotó: Manuel Nauta / AFP/NurPhoto
Arról ugyan megoszlanak a vélemények, hogy a (könnyű)zenében a siker egyértelműen kifejezhető-e számokkal, de ha igen, akkor a következő állítás is igaz: február 20-án minden idők legsikeresebb magyar zenésze érkezik Budapestre, hogy föllépjen a Budapest Sportarénában. Úgy mondom, hogy a pár generációval korábbiak is be tudják árazni: száz-kétszázmilliós megtekintések a Youtube-on (összesen már több mint hárommilliárd), headliner-státusz a műfaj vezető fesztiváljain (Mayhem, Download), milliós lemezeladások, aranylemezek (nem Magyarországon, hanem az USA-ban), egy csokornyi szakmai díj – röpke 15 év alatt ezt sikerült összegyűjtenie a 2005-ben startolt Five Finger Death Punch zenekarnak, amelyet Zoltan Bathory, azaz Báthory Zoltán gitáros alapított és vezet. Az 1995 óta az Egyesült Államokban élő Báthory Zoltánnak az itthoni előélete sem volt kalandmentes. A Wikipédia angol nyelvű „kiadása” csak a kinti munkáit említi – nagyjából 2004-től –, pedig már Magyarországon is zenélt: a LadyBird's Bite nevű csapatban együtt muzsikált a jó nevű autós újságíróval/könyvszerzővel, Winkler Róberttel, és grafikusként is kipróbálta magát a metálszegmensben mint lemezborítók, magazincímlapok és pólók tervezője.
Az USA-ban sem ragadt le kizárólag a zenénél: repülőt vezet (mint az Iron Maiden éneklese, Bruce Dickinson), dolgozott a NASA-nál az űripari osztályon, van néhány jól fizető találmánya, meg egy saját sportmárkája - Alpha Dog Combat Gear –, a hozzá tartozó sportruha-gyártó céggel. Az igazán nagy dobása azonban az 5FDP létrehozása és felfuttatása volt. Az alapvetően a heavy metal szubkultúrához tartozó, azon belül viszont nehezen kategorizálható (power, groove, sőt hard rock jegyeket is mutató) együttes zenei értelemben nem talált fel semmi újat – inkább a látványban alkottak maradandót, egészen egyedi például az énekes mikrofonállványa –, de amit csinálnak, azt magas színvonalon űzik: a már előttük is létező elemekből összeraktak valamit, amit könnyű azonosítani, és a jelek szerint eléggé lehet szeretni. Jól megkomponált, érzelmes, hangulatos dalokat írnak, a színpadon pedig a ruháktól a frizurákon át a pirotechnikáig minden részletesen ki van munkálva. A szövegeikben jellemző téma a háború, az elnyomás és a (mindenféle) társadalmi igazságtalanság, a kiszolgáltatottság és a nyomor. A zenekart népes és lelkes rajongótábor követi mindenfelé (elsősorban a tizen-huszonéves korosztályból). Magyarországon még nem jártak, pedig – már csak Báthory miatt is – itthon is sokan szeretik őket. A sztárvendég a sokszoros visszatérőnek számító Megadeth lesz (utolsó fel-nem-lépésük a 2016-os dunaújvárosi rockmaratonon emlékezetesre sikerült: a basszusgitáros balesetet szenvedett a koncert előtt, de az affér nem az elmaradt koncert miatt, hanem a szervező legendás avokádós színpadi monológja okán vált kitörölhetetlen epizódjává a hazai rockkultúrának). Az ő jelentőségüket és a metálzene fejlődésében betöltött szerepüket nehéz lenne túlbecsülni, az pedig külön öröm, hogy az énekes-gitáros-zenekarvezető nemrég fölépült egy súlyos daganatos betegségből, és végre ismét a megszokott fordulatszámon zakatol. A műsor február 20-án 19 órakor kezdődik az Arénában.