A miniszterelnök klímavédelmi akciótervének az a legmarkánsabb jellemzője, hogy nincs benne semmi, amit azonnal elkezdenénk, és tényleg segítene az éghajlatváltozás megfékezésében. Röviden úgy lehetne összefoglalni, hogy majd a következő kormány foglalkozik vele, ez a mostani - a verbális intervenciót leszámítva – sajnos nem ér rá. (Meg kell állítania a „börtönbiszniszt”, az sokkal fontosabb.)
2022-től csak elektromos buszt veszünk – ez szép, de addig viszont semmilyet. Minden újszülött után ültetünk 10 fát – azon a százon felül, amit jelenleg átlagosan minden újszülött után kivágunk, most épp Tiszaugnál egy ártéri őserdő letarolásával; vagy bruttóban? És azok után, akik már külföldön születnek – minden ötödik-hatodik magyar! –, idehaza vagy Londonban, Berlinben, Koppenhágában lesz a fásítás? A multikat meg majd jól rávesszük, hogy csak környezetkímélő technológiákat használjanak. Hát persze – miután idegyűjtöttük egész Európából a legnagyobb szénlábnyomú ipari tevékenységeket, a gumiabroncs-ipartól az akkumulátor-gyártásig. Magyarország az egyetlen állam Európában, ahol a dízelautók kibocsátási adatait meghamisító VW semmilyen kártérítést nem volt kénytelen fizetni, és ahol az Audi nemzeti parki magterületen építhette föl a festőüzemét – de holnaptól ők mind klímasimogatók lesznek, mert Orbán Viktor azt ígérte.
A legszebb tétel a listán az illegális hulladéklerakók felszámolása. Egyrészt annyi köze sincs a felmelegedéshez, mint a kormányfőt az országban és a világban ide-oda fuvarozó autó- és repülőflottának, másrészt idehaza a 2000-es évek végére gyakorlatilag megszűnt a vadlerakás – utána azért indult újra, mert a kormány szétverte a szelektív gyűjtést meg az önkormányzati kukáscégeket.
Szép intellektuális teljesítmény: úgy összerakni egy klímacsomagot, hogy tökéletesen tartalmatlan legyen. Eddig az volt az orbáni mondás, hogy a klímaügy a baloldal új álcája: kívül zöld, belül meg vörös. Vasárnap kiderült, mennyivel jobb ennél a NER-verzió: kívül az is zöld, belül viszont üres.